|
|
| White Talisman - De Noir |
|
|
Hejsa alle! Er helt ny i "avler" faget og kunne godt bruge nogle rigtig gode råd.
Først lidt om Hoppen:
Candis Viftrup
ca. 158 cm.
Brun, m stjerne
Gode gangarter, specielt i traven kommer hun godt op at svæve.
Hun er efter Dolomit
springer ca. 120cm i løsspring - måske mere har ikk brugt så meget tid på det.
Hun er lidt varm i hovedet, men generelt meget fornuftig.
Hingsten skal nok enten være White Talisman, eller De Noir.
Har hørt noget godt om begge, men vil gerne vide mere, som hvilket sind giver de videre? Ca. størrelse på føllene. Giver de gode gangarter videre? Da min hoppe har et lidt kraftigt hoved ville det også være rart med lidt forædling der. Hvad ved I om de to forskellige hingste, hvad er jeres erfaringer, evt. nogle billeder af afkom efter hingstene.
Håber I kan hjælpe mig til at få lavet en lille føller!
Venlig hilsen Anine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Candis Viftrup |
|
|
Ident: 9804182
Avlsforbund: DV
Land: Danmark
Navn: CANDIS VIFTRUP
Køn: Hoppe
Fødselsdato: 21-05-1998
Farve: brun
Mærke: Avlsforbund: DV Mærke: 182
Opdrætter: Lone Strægård
Far: Ident: DH 314 DV DK
Navn: DOLOMIT
Født: 26-01-1979
Mor: Ident: DS 7924 DV DK
Navn: CASSANDRA VIFTRUP
Født: 12-03-1988
FFF Vis Hest Vis Træ
Ident: DE309090019258 TR DEU
Navn: PREGEL
Født: 01-01-1957
FF Vis Hest Vis Træ
Ident: TAF 6502 TR DK
Navn: DONAUWIND
Født: 09-02-1965
FFM Vis Hest Vis Træ
Ident: DE309090231960 TR DEU
Navn: DONAULIED VOM SCHIMMELHOF
Født: 01-01-1920
F Vis Hest Vis Træ
Ident: DH 314 DV DK
Navn: DOLOMIT
Født: 26-01-1979
FMF Vis Hest Vis Træ
Ident: DH 181 DV DK
Navn: SOLIST
Født: 05-04-1966
FM Vis Hest Vis Træ
Ident: EDH 1446 DV DK
Navn: HELLA
Født: 01-05-1971
FMM Vis Hest Vis Træ
Ident: RDH 893 DV DK
Navn: HELLENA
Født: 11-06-1960
Fremsøgt hest Vis Hest Vis Træ
Ident: 9804182 DV DK
Navn: CANDIS VIFTRUP
Født: 21-05-1998
MFF Vis Hest Vis Træ
Ident: TAF 6502 TR DK
Navn: DONAUWIND
Født: 09-02-1965
MF Vis Hest Vis Træ
Ident: TAF 7701 TR DK
Navn: HENKEL
Født: 30-01-1977
MFM Vis Hest Vis Træ
Ident: HTE 7610 TR DK
Navn: HERTHA
Født: 23-02-1973
M Vis Hest Vis Træ
Ident: DS 7924 DV DK
Navn: CASSANDRA VIFTRUP
Født: 12-03-1988
MMF Vis Hest Vis Træ
Ident: DH 191 DV DK
Navn: ELIZAR
Født: 03-05-1967
MM Vis Hest Vis Træ
Ident: RDS 2363 DV DK
Navn: FJANDGÅRD S CARA-MIA
Født: 21-05-1974
MMM Vis Hest Vis Træ
Ident: DS 952 DV DK
Navn: CANCAN
Født: 14-04-1967
Til at starte med ville jeg nok stille hende til kåring i DV, så du kan få en bedømmelse af hoppen og papirer på føllet.
Til valget mellem DeNoir og Talisman - ville jeg klart vælge De Noir. Jeg er bestemt ikke imponeret at Talismans afkom og han har ikke selv præsteret noget... De noir er dog stadig ung, så det er svært at sige, men synes nu alle de føl jeg har set i år har været ganske tiltalende...
mvh. Heidi, Hekla & High-Line
DV-hoppe årgang 2001 eller 2002 købes
Stutteri High
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Denoir.... |
|
|
er en supersmart og ædel hingst, og den fik også en god følbedømmelse, men... den er jo ikke den største selv, og jeg ville ikke turde bruge den på en så lille en hoppe.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De Noir / størrelse |
|
|
jeg er blevet anbefalet ham til min hoppe på 176cm, da han muligvis kunne tage lidt af højden. Men han er derud over er super lækker hingst med en super følbeskrivelse fra sidste år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ca. 158 cm |
|
|
Hoppen er ca, 158 cm, Men hendes forældre var 166 og 173, så vidt jeg husker. Hvis I har andre gode forslag til hingste, så vil jeg også gerne høre dem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jette... |
|
|
jeg har hørt en historie om, hvordan nogle i ly af mørke under hingstekåringen har målt den til 162 cm, men på Katrinelunds hjemmeside står der 167 cm. Vi har brugt den på vores hoppe som er 166 cm, og da var føllet pænt stort, men hvordan den udvikler sig kan man jo ikke sige nu.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 162 cm er |
|
|
jo også mindstemålet for en kåret hingst.. og hvis han kun var 162 cm ville det ikke nødvendigvis være dårligt..
men hvorfor måle den i ly af mørket... !!!
Kan selv godt lide De noir han er virkelig en smuk hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mål.... |
|
|
de noirs officielle mål fra kåringen er i 2003 1.65 og i 2004 1.67
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| White Talisman |
|
|
Det er jo svært at sige hvordan de to hingste vil passe til din hoppe før du har prøvet.
ang. Talisman så har han modtaget opdrættermedalje i sølv - så ringe kan han da ikke være.
Det kommer jo også an på hvad man forventer og skal bruge hesten til!!!!
Jeg er i hvert fald mere end glad for min vallak efter Talisman (se præs.)
mvh. Mia
"Jeg og mine overbeviser ikke med argumenter, lignelser eller vers, vi overbeviser med vort væsen"
Walt Whitman 1885 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene..... |
|
|
som sagt er det også en historie som jeg har hørt, af nogle avlere som har fortalt den videre efter hingstekåringen. Iøvrigt mener jeg heller ikke at det er dårligt, hvis den kun måler 162 cm, men jeg ville nok ikke bruge den på en lille hoppe.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bianca |
|
|
det officielle mål er jo også noget større enda 2 X så det er vel en eller anden misundelig hingsteejer der har startet det rygte..
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte H... |
|
|
Det kan godt være det er misundelse, hvad ved jeg. Det er overhovedet heller ikke noget angreb, vi fik som sagt et super føl efter ham så... Men derudover ved jeg nu ikke, hvor nøjagtige de måles til de kåringer, har set til hoppekåringer, hvor ejeren står ved siden af og kommenterer, således at stg-målet bliver et par cm mindre eller højere. Det har så været ved DV-kåring.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Talisman og De Noir |
|
|
Jeg kan personligt rigtig godt lide talisman..
De afkom jeg har set efter ham,har været store og højtstillet,og særdeles godt gående i alle 3 gangarter..
Dog ved jeg at hvis man ønsker forædling,skal man ikke bruge ham,da han ikke forædler på trods af hans store andel fuldblod..
De Noir´s afkom er ædle og højtstillet,og super gående i alle 3 gangarter,dog har jeg hørt at han er bedst på store hopper..
Så jeg tror jeg ville vælge Talisman på en så lille hoppe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|