|
|
| Travhest der gik SA spring og..... |
|
|
LA5 dressur.
Er der nogle herinde som kan finde noget på ham ?
Ifølge ejeren hed han Fernando CN, og var 10 år da han døde. Desværre kan hun ikke huske id-nummer og har heller ikke oplyst hans fødselsdag.
Men navnet og racen burde jo gøre, at han er rimelig nem at finde.
MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste data |
|
|
Den findes ikke på heste data under det navn.
Så mon ikke der er smurt lidt tykt på den historie???
Jeg har i mine 12år som stævne rytter,aldrig hørt om en travhest der sprang SA og gik LA5 dressur...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undre mig også........ |
|
|
Jeg har heller aldrig hørt om sådan en talentfuld travhest
Men når nu ejeren insistere, så skal hun da have chancen for at få det tjekket.
Kunne man feks. tjekke under navnet Fernando ?
Og så tror jeg lige jeg sender en besked til ejer om, at hun bla. skal komme med en fødeselår, for at vi kan komme videre.
MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Under fernando |
|
|
Har søgt under dette navn også,og den eksistere stadig ikke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyder usandsynligt |
|
|
yderst usandsynligt...
Meeeeeen det sidste mirakel er ikke sket endnu....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mon ikke... |
|
|
det var på hjemmebane den gik disse klasser og ikke til stævner ???
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fernando CN |
|
|
Jeg kan kun finde en med det navn i stambøgerne:
Fernando CN efter Tasja GT og New Quick født i 1998 opd af Mogen Lauersen
Har ikke løbet siden år 2002.
Kan det være ham?
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yankee.... |
|
|
naaj, vel ikke hvis hesten skulle være død som ti årig.... synes det lyder usandsynligt ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke usandsynligt |
| Forfatter:  |
Dorte |
| Dato:  |
28-12-2004 10:38 |
|
Hejsa
Bare en kommentar, men der er/var faktisk en lille travhest der går springning på internationalt plan.
Jeg kan slet ikke komme på dens navn eller noget, men min erindring siger mig den var fransk og omkring 160 istg....mener den også var med til et OL.
Så travheste kan sagtens springe.....og en LA dressur kan de fleste heste vel gå, især hvis de ikke blir' placeret!!!
Mvh Dorte
Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte / Charlotte |
|
|
Dorte:
det var Japeloup og han var en fransk traver (men vist ikke helt ren?), det er noget lidt andet end dem som vi har her i landet.
og SA det er DM finale og internationale højde, jeg har set travheste springe og flere som har gjort det godt, men godtnok ikke nogen som har gået SA, mange hopper en fornuftig LB og enkelte en LA.
Men flere som har gået diverse LA klasser i dressur.
Charlotte:
Hvis den Fernando er af ældre årgang, vil den ikke være registreret i databasen som konkurrencehest.
men måske står der noget i de gamle årbøger, jeg skal prøve at kikke.
Men det kræver at der er placering for at der er noget gemt.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jappeloup |
|
|
var afstamningsmæssigt traver. De franske regler er/var således at heste blev registreret som travere hvis det var hopper og som selle francais hvis det var vallakker/hingste. Jappeloup ville derfor være blevet registreret som traver hvis han havde været en hoppe.
Han var kun 158 i stg men sprang helt på niveau med de store og var en fantastisk hest. Men det er stadig ikke det samme som de sædvanlige travere og den der med en travhest der springer SA lyder ikke helt troværdig i mine ører 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jappeloup.... |
|
|
billeder af Jappeloup kan ses på www.jappeloup.com
Jappeloup var efter Traverhingsten Tyrol, moderen Vénerable var ren Selle Fancais (Fransk varmblod).
Altså var Jappeloup 50% traver, og ville så vidt jeg ved aldrig, lige meget om han var født som hoppe eller hingst, kunne registreres som traver - ej heller som selle francais.
Mvh Flo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flo... |
|
|
Jo, sådan er de franske regler faktisk. Galoubet der også er traver/Selle Francais har jo virket som SF-hingst og har afkom der er kåret i alle europæiske avlsforbund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte |
|
|
Det er jo tænkeligt at Galoubet er blevet kåret efterfølgende, ligesom man i Danmark (og de fleste andre lande) kårer halvblodshingste, men hvor man i fuldblodsavlen ikke tillader brug af andet end rene fuldblodshingste. Så kan ikke forestille mig at Jappeloup kunne ha' været registreret som traver (som så vidt jeg ved har nogenlunde samme regler som fuldblodsforbundene), derimod er det ret sandsynligt at han var registreret i noget der ligner LU og hvis han havde været stillet til kåring som unghingst hos Selle Francais, sikkert havde kunnet være kåret forudsat at han opfyldte kravene.
Mvh Flo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jappeloup..traver |
|
|
Har ligesom Charlotte også læst i et blad, at hvis Jappeloup var født hoppe, ville han have været reg. som traver.
Hilsen Linda, Assou, ronja, Charlie & Lakota
Nordbagge søges til låns til 11 årig pige der går på rideskole og har redet i 2 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ifølge min |
|
|
bog "The Horse" (Alverdens Hesteracer på dansk) står der om den franske traver:
The development of the French trotter and Anglo-Norman (later called Selle Francais) ran along a parallel, overlapping route during the 19th century and only became differend breeds in the 20th century.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så fandt |
|
|
.. jeg lige helt tilfældigt det omtalte stykke om Jappeloup.
I Dinny Lunds bog Heste fra A-Å står der i en billedtekst:
Den franske OL-guldvinder fra Seoul (1988), Pierre Durand, med hesten Jappeloup, der er registreret som Selle Francais. Dens far er en travhingst, mens moderen er fuldblod. Morsomt nok ville den have været registreret som travhest, hvis den havde været en hoppe. Jappeloup var kun 158 cm i stangmål.
og om selle francais står der Fransk ridehest. I Frankrig kaldes den "le cheval de selle francais". Det er en sportshest af meget høj kvalitet, som bygger på normannerhestene og især anglo-normanner, som var særlig stærke, idet Normandiet regnes for et af de bedre steder i verden til hesteopdræt. Franske varmblodsheste avles efter lidt andre principper end i resten af Europa, og foruden hyppig brug af fuldblod og araber krydses der også med travhingste, men resultatet har ofte været fremragende springheste. Flere af tophestene i springning har været hingste, og de har været brugt til forædling af andre af Europas sportshesteracer med stor succes. Franske springheste har vundet både EM, VM og OL-guld
Om Dinny Lund har ret skal jeg så ikke kunne sige. Men noget af de andre ting hun skriver i den bog, er ikke lige helt sandheden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|