|
|
| kåring af oldenborghoppe |
|
|
Jeg står i den uheldige situation at min (låne) oldenborger hoppe er blevet skadet og derfor dømt færdig som ridehest så jeg går og leder efter andre muligheder for hende nu.
Hun er ikke kåret, men har ellers papirene i orden (tror jeg nok i hvert fald)
Hun er 7 år gammel nu... er det for sent at få hende kåret? og kan det betale sig med den stamtavle hun har?
Hun hedder Danti Ulstrup og er efter Pele Lille Evagård (OLH 679 OL DK) med Dux (OLH 625 OL DK) som morfar.
Hvis det kan betale sig at få hende kåret, hvordan kan vi så komme igang med det? ud over at vi selvfølgelig skal være medlem af Dansk Oldenborg Avl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølelig |
| Forfatter:  |
KarinaKnudsen |
| Dato:  |
27-12-2004 16:30 |
|
kan det betale sig at få hende kåret. Jeg går ud fra at meningen er at den skal bruges som avlshoppe, da den er skadet. Du kan jo ikke få evt. afkom kåret, hvis hoppen ikke er kåret.
Du skal melde dig ind eller ejeren skal melde sig ind, for du kan ikke stille en andens hest til kåring. Derefter får du tilsendt Oldenborg Nyt 4 gange om året. I der nummer der kommer i maj måned er tilmeldingspapirene i.
Karina
Stærk fortaler for organiserede avl.
Citat Kons. J. Finderup fra LR: "Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hej Lykke |
LotteC |
27-12-2004 20:06 |
|
Det koster omkring 1100 til 1400 kr. Og det er alt incl.
Hvad er det for en skade hun har fået sig?
Mvh. Lotte
"Oldenborg heste kan og vil"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hendes skade |
|
|
den er efterhånden gammel men er først begyndt at vise sig nu... Hun har haft brækket noget i kodeleddet på højre forben.
Det gør jo så at hun ikke er rengående det meste tiden (nogle gange er hun faktisk)
Kan man stille en hest med en gammel skade til kåring?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan du godt |
KarinaKnudsen |
27-12-2004 22:36 |
|
men du skal nok ikke forvente det vilde, hvis hun ikke er rentgående.
Men hvor slemt er det, er det sådan at hun har meget ondt??? For så ville jeg nok overveje bare at lade hende gå på pension. Det kan være en drøj omgang at gå med føl. I hvert fald ville jeg kontakte dyrlægen og høre hvad han siger først. Derefter kan du så evt. kontakte DOA, for hvis det er meget slemt, så tror jeg godt de kan udelukke dig.
Karina
Citat Kons. J. Finderup fra LR: "Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemer er |
|
|
... at hun ikke er hverken øm, hævet eller lign. Hun er bare ikke rengående når hun er i arbejde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
Det plejer ikke at være noget problem at få kåret hopper der ikke er rengående. Evt. kan man få sin dyrlæge til at skrive en erklæring, og i et tilfælde som her hvor det bevisligt skyldes en ikke-arvelig skade vil dommerne se helt bort fra det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
KarinaKnudsen |
28-12-2004 09:34 |
|
Ja det er rigtigt, at der ikke er noget for at hun stiller til kåring med den. Men hvis den ikke er rentgående, så får hun ikke de bedste karakter i gangarterne, hvis den ikke kan vises rentgående, uanset det er en arvelig eller ikke arvelig skade. Det var det jeg mente.
Hvis hun ikke er øm eller lign. så ville jeg også bare stillle hende til kåring uden problemer.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrelæge.. |
|
|
Hej..
Hvis du få en dyrelæge erklæring og sender den med tilmeldingen, så ser dommerne bort fra at hun ikke er helt rengående på "det ben" og du kan nok godt få rimlige karater hvis de ellers kan lide din hoppe..
Ring og spørg DOA, så vil de helt sikkert fortælle dig hvad du skal gøre...
christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke sende |
|
|
Det er ikke en god ide at sende dyrlægeerklæringen, medbring den til kåringen og giv den til dommerne første gang hesten fremvises, oftest på fast bund, så er du sikker på at de har set den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kigger de |
|
|
ikke alle stamtavler osv. igennem før selve kåringsdagen og vuder hesten udfra stamtavlerne???
christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dommerne |
|
|
Nej hvorfor skulle de det??? De skal bare kigge på hesten.
Det er dem, der modtager anmeldelserne der kigger på stamtavlen, og vurderer hvilken klasse hoppen kan kåres i. Men for en renstammet oldenborg hoppe har det jo ingen betydning, det er mest i DV det er relevant.
Dommerne får en mappe udleveret på selv kåringsdagen med bedømmelsesskemaer på de tilmeldte hopper. I DV vil der så i øverste hjørne stå DH, DS, F3, F2 eller F1 alt efter afstamning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ring til DOA |
KarinaKnudsen |
28-12-2004 14:30 |
|
De kan i hvert fald helt sikkert fortælle dig hvordan og hvorledes. Men husk nu at det er ejeren der skal være medlem og ejeren som skal stille den til kåring.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wuhuu... |
|
|
Så er det blevet afgjort... Danti kan blive kåret... Har snakket med dem inde fra DOA og der fik jeg at vide at vi bare skal have papire fra dyrlægen at hendes halthed ikke er arvelig.
Nu skal der bare lige styr på alt det økonomiske og så kan hun blive kåret til juni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var godt |
KarinaKnudsen |
30-12-2004 12:51 |
|
og held og lykke med det.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|