|
|
| kastreret som 2 eller 4 år |
| Forfatter:  |
CHR |
| Dato:  |
18-12-2004 20:13 |
|
Giver det en bedre ridehest, hvis den først bliver kastreret når den er 4 eller er det ok at gøre det nu hvor den er 2.1/2 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit føl |
Eva D. |
18-12-2004 20:41 |
|
blev kastreret da han var 9 måneder/i feburar.... jeg ved ikke helt om man får en bedre hest ved de nævnte år du har skrevet, men vis man kastrerer dem tidligt så kommer de til at vokse nogle cm. men det kommer også an på hvor moden hingsten er. min hingst var allerede begyndt at bedække hopperne da han var omkring de 9 måneder så vi ville ikke tage Chancen, så det endte med at vi fik kastreret ham....
M.V.H. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte at..... |
Eva D. |
18-12-2004 20:45 |
|
sige at jo tidliger du kastrerer ham jo roliger bliver han .... så det er nok bedst her ved 2års alderen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på.... |
|
|
... hvad du vil med hesten.
Ofte giver det noget mere udstråling (mere hingstepræg) når man venter med at kastrere, men du risikerer også, at det bliver en "tung dreng" at se på - afhængigt af, hvilken race det drejer sig om.
Omvendt, så bliver de ofte lidt større, hvis de ikke er for gamle, før de bliver kastrerede.
Jeg rider selv en vallak, der er kastreret sent, og han kan godt have svært ved at koncentrere sig, når der er fremmede hopper i nærheden (selvom det bliver bedre med alderen). Samtidig er hingstene gale på ham, jeg tror at han ligner en "konkurrent" for meget.
Hilsen Sif
Har du en fjordhest? Så er fjordhesteavlens kurser måske noget for dig - se mere her: fjordheste-kurser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt mere risiko |
|
|
Jeg tror ikke forskellen er enormt stor da de hormoner der styrer musklernes størrelse forsvinder uanset hvornår. jeg tror det er en myte at de bliver mere muskuløse hvis man venter. Jeg har kendt en del sent kastrerede (så sent som 10 år) og nogle taber næsten alt hingstepræg og nogen beholder det hele - men det gælder også 2 års. jeg tror det er deres gener og generelle bygning der betyder noget. men personligheden bliver naturligvis formet af det. - Det er flot at have en stolt hest med selvtillid. men det er synd hvis den så ikke kan passe ind i en almindelig hesteflok fordi den er blevet - tjah -"adfærdsvanskelig" eller mangler almindelig opdragelse i flokadfærd.
det er et større indgreb jo længere du venter og risikoen er større ved at vente. De bløder mere når de er 4 (eller mere), de er længere om at komme sig, det er sværere for dyrlægen at gøre det hurtigt da huden er tykkere, der er vistnok en del større risiko for brok og nedfaldne tarme!!!( er det, det samme?)
Nogle vallakker vokser sig højere end de ville have været som hingste.Nogle hingste bliver bredere end de ville være som vallakker.
Min og 2 andre hingsteplage på 2½ blev kastreret i september. de har overhovedet ikke ændret hverken udseende eller adfærd bortset fra at hopperne er knap så interessante ( en af dem synes dog stadigt de er skønne). Det hingstepræg de havde i udseende og adfærd har de stadigt og de har den samme energi. Det er vi glade for.Jeg tror at en hingst skal være meget "hingstet" før man virkeligt kan mærke forskel - selve personligheden beholder de jo. Er hesten en "her kommer jeg" type vil den blive ved med at være det.
det er min erfaring.
ps. jeg har passet travheste på et større stutteri engang (ca. 40 heste), der oplevede jeg præcist det samme. Mærkeligt nok var det de hingste der blev kastreret sent (nogle var 10 år) der forandrede sig mest fysisk og blev mest "skravlede". lidt mystisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der ER forskel |
|
|
hingste der kasteres tidligt (som helt unge plage) bliver højere og smallere end hingste, der kasteres sent. Det er der lavet undersøgelser om for mange år siden med varmblodsheste.
Men både 2½ og 4 år er jo ret sent at kastere hingste i det hele taget. Jeg ville gøre det med det samme. Der er ingen grund til at have en hingst gående hvis den ikke skal bruges til avl. Alt for mange hingste stresser og det er ofte mere besværligt at have dem både mht opstaldning, fold og ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet