|
|
| Indseminering hjemme ? |
|
|
Er der nogen af jer der har erfaring med at få jeres hoppe indsemineret derhjemme ? Jeg kunne nemlig godt tænke mig, at få min hoppe i fol til foråret. Der er langt til hingste stationen, og jeg har kun 2 heste og de er MEGET afhængige af hinanden, efter jeg måtte aflive min gamle vallak i sommers. Så enten skal det gøres herhjemme, eller oz skal den lille med til hingst. Hilsen Sus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjemme |
|
|
Jeg har både haft min hoppe til inseminering på hingstestation, hos dyrlæge og hjemme...
og har haft bedst resultat hjemme, men det kommer selvfølgelig meget an på hoppens temperament...
Studer hoppens brunst grundigt, start tidligt på året og find en god dyrlæge, så kan det som regel godt lade sig gøre...
Held og lykke med det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gode erfaringer med hjemmeinseminering |
| Forfatter:  |
Bente |
| Dato:  |
17-12-2004 21:37 |
|
Vor hoppe blev i fol begge år, hvor hun blev insemineret hjemme af vore lokale dyrlæger.
Ja, det er en god idé at studere hoppens brunst tidligt på året.
Ægløsningen finder jo først sted til slut i brunsten, og derefter vil hoppen slå fra.
Held og lykke med det.
Mvh
Bente
Er du den ansvarsfulde og dyrevenlige person, som kunne tænke sig at komme et par gange om ugen for at strigle og ride, kan du enten maile eller benytte beskedcenter for at høre nærmere. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altid hjemme |
|
|
Vi inseminerer altid vores hopper hjemme, men vi har så også den fordel at vi selv har hingst og derfor har nemt ved at holde øje med hoppernes cyklus
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også hjemme... |
|
|
Vi får også insemineret hopperne hjemme, dels pga. jeg ikke vil køre med de helt små føl, og dels fordi jeg tror på at hoppens brunst er bedre når hun er i sit vante miljø. Selvfølgelig er der undtagelser, f.eks. hvis hingstens sæd er dårlig på køl, så kører jeg som regel hoppen til hingsten, eller hvis hoppen er svær at få i fol, da er det tit bedre at hun er under daglig kontrol, således det optimale insemineringstidspunkt kan findes, og således ender hun da på en insemineringsstation. Men vi har alle vores 6 hopper i fol i år, og det er kun den ene pony som har været til hingst, resten har vi klaret herhjemme. Men din dyrlæge skal altså også have en vis erfaring med det, da omkostningerne ellers løber hurtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Teori... |
|
|
Jeg skal kende en hoppe rigtig godt før jeg vil overveje at få insemineret hjemme, og så skal jeg have en hingst i stalden ellers er det utopi.
Bente nævner at ægløsningen finder sted sidst i brunsten. Det er hos de fleste hopper rigtigt men ikke hos alle. Da vi fik insemineret Baronne som 3-års, startede vi i april, hun havde flotte brunster, lidt lange men ikke alarmerende.
De første to brunster blev hun insemineret, men ikke ifol. Tredje brunst fik vi follikelkontrolleret hende på hvad vi mente var 2.-3. dagen, desværre ægget var gået. Hun blev sprøjtet i brunst, ny follikelkontrol denne gang garanteret 3.dag, ægget var gået.
Hun blev påny sprøjtet i brunst og insemineret på 1.,3. og 5. dag, så stoppede vi, hun var som sædvanlig i brunst 11 dage. Men hun var sørme drægtig.
Siden har vi altid startet tidligt i brunsten med hende og hun har altid været ifol.
Forøvrigt, hvad er langt, vi har to år kørt vores hopper til Katrinelund, ca. 5 timers kørsel. Og vil gøre det igen. Det er billigere end at få insemineret af en dyrlæge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billigt og billigt??? |
|
|
CharlotteGC har da helt ret i at det er vigtigt at kende sin hoppes cyklus, men gør man det og ved hvornår der skal insemineres, så mener jeg ikke det skulle være billigere at køre hoppen til hingst. Hjemme sparer du jo både opstaldning og transportudgifter herunder bl.a. brobillet til Jylland/Fyn. Jeg inseminerer som regel kun en gang pr. brunst, det kan hænde to gange, og det koster mig ca 500 kr. Om min dyrlæge så er billigere end andre, det ved jeg ikke, men den pris kan sagtens holde mod en tur over broen. Desuden har jeg ikke hingst i stalden. Hopperne klarer ganske den sag hinanden i mellem, og vi har som tidligere sagt fuldt hus i år, så jeg vil ikke betænke mig på hjemmeinseminering. Men det kræver et vist kendskab til sin hoppe og til hoppens reproduktion iøvrigt, og dyrlægeerfaring, vil jeg mene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej....... |
|
|
Mange tak for jeres svar. Jeg vil holde øje med brunsten tidligt, og se om jeg kan finde en god dyrlæge Hilsen Sus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|