|
|
| Andiamo, Loudini, Talismann |
|
|
Jeg går allerede og kigger efter næste hingst til Tanje (Kawango, Dolomit, Sylvester) til næste år.
og overvejer kraftigt en af ovennævnte hingste.
Men hvad er jeres erfaringer med disse??.
Tanje har meget islæt af hannoveraner/trakhener og vil da gerne bevare dette.
Jeg ønsker en hingst der giver højde/forælding (Tanje er pt. kun 162), energi i bevægelsen, gerne en smule mere temperament (Tanje er altså ikke jordens mest hidsige hest.
Hun er jo udpræget dressurafstamning, men hvis føllet vil blive en lille springer vil det ikke gøre noget, så længe bevægelserne ikke bliver forringet.
Men hvad videregiver disse hingste!!
håber i kan hjælpe mig... andre enmer modtages gerne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Talisman |
|
|
Jeg har en 2½ års efter Talisman (se præsentation) han har det bedste temperament meget energisk og vågen men utrolig god og fornuftig i hovedet. Mor er ud af hovedsagelig hannoveranerafstamning.
Jeg ved ikke så meget om Talismans øvrige afkom men generelt synes jeg de virker til at have en ret pæn højde - min er ca. 1,66 pt.
Jeg ved avlerne overvejer at lægge Talisman på hoppen igen til næste år fordi de har været så tilfredse med "udfaldet".
Venlig hilsen Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hingste |
| Forfatter:  |
Janet I |
| Dato:  |
14-12-2004 11:33 |
|
Personligt kan jeg bedst lide Talismans afkom. Han giver meget udtryk og er en meget tolerant hingst. (men om hans afkom også er det, må du ikke spørge mig om)
Andiamo alver også mange smukke føl, men ved ham synes jeg, det kommer utrolig meget an på hoppelinien. Har både set meget små afkom men også store. Personligt mener jeg ikke han præger afkommet særligt hvad angår bevæglelse.
Loudini er god til mange forskellige hopper. Han giver både udtryk og bevægelse, men ikke så god skridt. (af hvad jeg har set) Han er jo selv en stor hingst og de afkom jeg har set har været tilpas store.
Det ville nu hjælpe hvis du lagde et billede ind af hoppen.
Mvh Janet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billede af hoppen |
|
|
hun skal til kåring her til foråret, men da hun har været til dyrskuer har jeg allerede en ide om hvad skal der forbedres.
håber på at jeg får de forbedringer i det føl der kommer til foråret, dog forventer jeg ikke forbedring af bevægelserne når det jo nu er en fuldblod der er far.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andiamo |
|
|
Min den forrige hest var efter Andiamo. Det var en rigtig køn hest, dog var den noget sensibel.
De afkom jeg har mødt efter Andiamo, har alle været pænt høje og smukke. Min gamle ridelære sagde også at Andiamo avler smukke heste. Men jeg har dog erfaret at dem jeg har stødt på ikke altid er lige nemme under ridning.... Men det kan jo også være pga. hoppen
Her er et billede af min den gamle
VH. Christina J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen af de nævnte |
|
|
Jeg ville ikke umiddelbart anvende en af de nævnte hingste. Jeg har selv haft en meget smuk, ridelig og velgående hoppe efter Andiamo, men i lighed med Allegro kan også Andiamo avle småt.
Loudini er holstener, din hoppe ovevejende hannoveraner og da det er to vidt forskellige typer/avlsmål de to forbund har, kan du sagtens få et godt afkom, men hvis du får et hoppeføl, som der måske skal avles videre på, så kan det være problematisk.
Talisman har jeg da set nogle afkom efter, men ingen som har blændet mig. Gode gedigne heste uden den vilde bevægelse. Selv har han udpræget tendens til pas i skridten som de fleste Weltmeyer afkom.
Katrinelund har fået en ny 2½ års hingst efter Fürst Heinrich, det kunne måske være noget. Hvis du er interesseret i Weltmeyer blodet, så Weltjunge, som jo alt andet lige vil være billigere end at få sæd tilsendt.
Ellers kunne jeg forestille mig at Don Caruso kunne være et godt bud. Der vil du få lidt mere tænding end nogle af de andre kan give.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte |
|
|
har rent faktisk undret mig over der ikke er ret mange hingsteemner i DV, hvis jeg ønsker hannoveraner der samtidig kan give noget forælding.
En ren trakhener vil heller ikke være af vejen og især Kaiser Wilhelm har jeg et godt øje til men har fravalgt ham netop pga hans temperament.. (ja det er sjældent man hører hoppeejere der ønsker hingste med noget temperament).
Har også kigget lidt efter Abanos, men kender slet ikke noget til ham ud over et billede (har fundet kåringsbeskrivelsen), aner intet om hvordan han avler.
men kunne da være jeg skal kigge lidt mere på Weltjunge (han har jo lidt araberblod i sig, dejligt) eller håbe der dukker en lækker sag op i Herning 2005.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Abanos |
|
|
Jeg kan godt forstå at du har kig på Abanos, det har jeg også
Lige lidt kønt at kigge på:
Og så hans far Alabaster.
Men jeg ved heller ikke så meget om hvordan han avler, der har kun været et enkelt eller to føl til skuerne her på Sjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| abanos |
|
|
har set to føl efter denne hingst på to forskellige hopper, begge føl var rigtig fine og velgående.
Har selv en Andiamo hoppe, og ud fra hende kan jeg ikke anbefale ham hvis du ønsker temperament....hun er lige så god som hun er stor, jeg ville enda ture ifole hende med micelino (staves????)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke nemt |
|
|
ja det er ikke altid nemt at finde hingst hva!!
får selvom en hingst har et rygte om at give temperament er der jo forskel på hvordan man tolker det.
Jeg kan virkelig godt lide Tanjes temperament, hun er bare lidt doven engang imellem og jeg vil gerne ha mere fut i det kommende føl (tyder ik på den der er på vej bliver det, for den er virkelig rolig inde i maven *gg*)
Men de billeder jeg har set af Abanos føl tyder på det er nogle langbenede nogle, men billeder kan godt snyde..
og reklamer kan godt overdrive...
Er der forresten nogen der ved hvad race Florestan 1 er???
han fører sig jo frem med gode dressurafkom!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaa... |
|
|
Har fundet 2 sønner efter ham, den ene er oldenburger den anden er Westphaler(staves). Begge afkom har den lighed at de er kåret i oldenburg og i hannoreraner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Florestan I |
|
|
.... er Westphaler og statshingst, dvs. han står på Warendorf. Men i lighed med andre gode tyske hingste har han afkom registreret i alle tyske forbund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|