Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

kåring af oldenborg hoppe
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 02:18
Håber nogen kan svarer på mine spørgsmål!!!?

Jeg har lige købt en 3 årige oldenborg hoppe efter first class af hvarre og vil gerne have hende kåret ind i oldenborg avl....Hvor skal jeg henvende mig for information og hvor foregår disse kåringer?

Jeg har planer om at avle et føl på hende en dag og vil gerne have føllet kåret i DV, er det muligt, hvis hun bliver bedækket af en DV hingst eller skal man flere led ud før man kan kårer i DV....??

Er der en hjemmeside man kan kigge på, hvor tinge står på "dansk"? Er ret ny i forumet omkring avl og kåring, så håber der er nogen som kan hjælpe!!!?

Mvh Bibi
0
0
Svar på denne tråd

oldenborg
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 06:30
Hejsa!
Du skal henvende dig til DOA, se evt. hjemmesiden danskoldenborgavl.dk
Der kan du finde en du kan ringe til omkring indmelding og kåring.
Mht. DV, så vil din hoppe efter First Class kun kunne kåres i F1, og du skal så til at "bygge" en DV-stamtavle op helt fra bunden.

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Oldenborg
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 10:08
Du skal melde dig ind i Danske oldenborg avl. Derefter vil du få tilsendt 4 blade om året. I det blad der udkommer i maj måned (mener jeg det er) der er den blanket du skal bruge til tilmelding til kåringen.

Ang. kåringssteder, så plejer der at være et på Sjælland og to i Jylland (nord og syd) Man bestemmer selv hvor man stiller til kåring af de 3 steder. Det mest optimale vil naturligvis være det tætteste sted, men hvis man er forhindret den dag, så kan man frist stille et af de andre steder. Hvor i landet bor du???

Ang. hingst, hvorfor ikke bruge en Oldenborg hingst??? Når du alligevel stiller hoppen til kåring i DOA??? Det er da bedre at få "rigtige" papir, i stedet for at få hoppe og føl kåret i forregister. Der er i dag ret mange rigtig gode oldenborg hingste, både i den lette og i den tunge ende.

Hvad er det for en hoppe du har???

Hvis du vil vide mere er du meget velkommen til at kontakte mig.

Karina

Stærk fortaler for organiserede avl.

Citat Kons. J. Finderup fra LR:
"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 16:49
Hvis du er interesseret i at avle et afkom på din oldenborghoppe der kan godkendes i DV, så er den eneste mulighed at benytte en fuldblodshingst der er kåret begge steder. Du skal have føllet registreret som Oldenborg. Så vil det kunne kåres i DS i DV.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Bibi.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 09:22
Jeg vil sige det samme som de andre. ;-)
Med hensyn til hingste valg, hvis du vælger en DV'er, hvorfor så få hoppen kåret? Det er jo en del arbejde man ligger i at få sin hoppe kåret.
Hvis jeg var dig og jeg virklig var besluttet at bruge en DV'er som hingstevalg, så vil jeg ikke vælge en kåret oldenborg hoppe. Ganske enkelt fordi at det vil tage alt for lang tid, inden man kan nå hovedstambogen i begge forbund med afkom efter oldenborg + dv.
Den kommer ikke længere end til forregisteret i begge forbund.

Har man en oldenborg hoppe som man gerne vil have kåret, så har vi altså et par dejlig oldenborg hingste at vælge imellem. Heldigvis kan man sige at sortimentet er lidt større og bredere end det ellers har været. Men samtidig med så er oldenborg hingstene ridemæssigt også bedre end de var for måske 20 år siden. Og heldigvis er det gode temperament med dem.

Kig ind på listen hvad der er oldenborg hingste, og dem som bor i eks. dit område, tag ud og se hvad de har af byde på. Det vil jeg gøre hvis jeg var dig.

Men jeg kan godt forstå du er nysgerrig for at høre om hvad der kan ske med hensyn til oldenborg og DV.

Held og lykke med det hele.

Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider