|
|
| Anglo Araber? - Hjælp! |
|
|
Efter en del år som inkarneret Islænder rytter, tager jeg nu springet tilbage til store heste!
Meningen er at jeg skal ud og kigge på en 2,5-års Anglo Araber hoppe!
Nu melder en masse spørgsmål sig...
For hvad er det egentlig for en race?
-Jeg har læst lidt rundt på nettet og jeg har da også fået en idé, men jeg har en masse uafklaret spørgsmål!
Hvordan med kåringer osv?
Skal de være af en bestemt type, have bestemte led i stamtavlen eller er det nok de er registreret i DSAH?
Udstillinger som Roskilde dyrskue, kan Anglo Araberne være med der, eller er det kun Araberne?
Hvordan finder jeg ud af, om hoppen har en god stamtavle, når jeg intet kender til Araber avl?
Er de generalt tidligt eller sent udviklet?
Jeg håber der er nogen, der ved noget mere end mig... (-Det burde ikke være så svært endda  )
-Og som har lyst til at fortælle lidt mere om disse smukke heste!
Mvh Sisse  Tænd hellere et lys, end at klage over mørket!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Sisse |
|
|
Du skal google dsah og så se på nr. 3, der popper op. Det er dsah-afdelingen for shagya- anglo og araberrace.
Angloer kåres og tages til dyrskue og ja, der er krav til deres blodandele. Alt det kan du læse om på hjemmesiden.
Om stamtavlen er god finder du ud af ved at spørge herinde og ved at søge hestens forfædres resultater på hestedata. Du kan få et gratis prøveabonnement.
På hjemmesiden finder du hingsteliste og resultater fra de sidste kåringer, det kan give dig en ide om forældrenes kåring og evt. kan du finde din hest, hvis den er blevet fremstillet som føl eller plag.
Hvad hedder den?
Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløj |
|
|
Hej Ullan!
Tak for dit svar. Hun hedder Cordozas Shooting Star, er efter Excellent Bajar og Rhianon AA.
Siger det dig noget?
Mvh Sisse  Tænd hellere et lys, end at klage over mørket!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
Rhianon er efter Hector, ham finder du let på hingstelisten. Excellent Bajar bl.a. far til
en utrolig smuk shagyahoppe, der blev kåret med 9 i helhed i år. Årets kåring er ikke kommet på hjemmesiden endnu, men din hest var ikke med, så der er ingen officielle bedømmelser af hende.
Excellent er ren shagya, om afstamningen er god er så en smagssag, for nogen vil gerne have mere engelsk fuldblod i dem, end der er i din. Nu er jeg ikke angloavler , men til shagyaer, så jeg synes jo det er fint med en stor araberandel.
Avleren/sælgeren ved meget mere om angloer end du og jeg, så start med at spørge hende.
Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| AngloAraber |
|
|
Hej Sisse
Selvfølgelig vil Jeg hjælpe dig.
CITAT:Hvordan med kåringer osv?
Skal de være af en bestemt type, have bestemte led i stamtavlen eller er det nok de er registreret i DSAH?
Udstillinger som Roskilde dyrskue, kan Anglo Araberne være med der, eller er det kun Araberne?
Hvordan finder jeg ud af, om hoppen har en god stamtavle, når jeg intet kender til Araber avl?
Er de generalt tidligt eller sent udviklet?
Jeg håber der er nogen, der ved noget mere end mig... (-Det burde ikke være så svært endda )
-Og som har lyst til at fortælle lidt mere om disse smukke heste!
Svar:
Vil du vide meget mere om AngloAraber avl - så gå på www.palomino.dk - avlshingste, PUMPKIN, han er Anglo ARaber, men hvad bedre er, er at hans ejere er de mennesker der i DK har avlet de bedste AngloArabere - deres tlf er der også - så ring og få en snak med Dorthe.
Skulle du få lyst, er du også velkomme her på stutteriet - da vi også har et par gode hopper stående.
Som Race er Angloen en forædler, den skal gennemgå samme kåringssystem som eks. en DV hest skal - fordi den er en forædler, er der næsten ikke en forening/avlsforbund som ikke vil kåre dem - de kan med andre ord kåres i mange foreninger.
Typen - spørg Dorthe - hun har 20 år bag sig i denne avl.
De behøver ikke være registeret i DSAH, og antallet af led på stammerne er aldtid uendelige - som på alle ægte forædlere. - HVIS du møder en Anglo - med manglende led på stammen -SÅ ER DET IKKE EN ANGLOARABER.
Udviklingen - der er ikke noget sort og hvidt i hesteavl, nogle vokser hurtigt op og lægger sig ud bagefter og andre vokser mere harmoniske, men du skal (hvis du vil avle) sørge for at få en som har en passende størrelse til avl af rideheste (hoppe: ca. 164-168 cm) med en stor procent fuldblod i - bare mit synspunkt - men igen spørg Dorthe.
vores hjemmeside er www.crownhorse.com
PS nye hingste pr. 0103-2005
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De behøver |
|
|
ikke være registreret i DSAH skriver du (Marianne), men det er det naturlige sted at finde dem...
Og hvis alle angloer udelukkende bruges som forædlere af andre racer, så kommer der ikke nye angloer, som I kan bruge som forædlere....Derfor skal en anglohoppe kåres og bruges også i DSAH!
Du har ret i at andre forbund ofte også kårer angloer, men de fleste starter i DSAH - hvor Pumpkin havde 1-årig bedækningstilladelse og din egen XX`er også er fremstillet ligesom Ghostbuster (også avlet af Dorthe) først blev kåret her inden han blev godkendt i DV og snart (?) i trakehnerforbundet.
Hvis Sisse vil til Roskilde Dyrskue med sin nye hoppe vil det være som angloaraber og ikke som palomino, da hoppen er registreret som anglo - eller kan man fremstille enhver anglo som palomino uanset den ikke er kåret hos jer? Kan jeg så også tage til Dyrskue til sommer og kalde mine shagyaer palominoer?
Det vigtige er vel, at hesten er angloaraber og registreret som sådan indtil den evt. opnår kåring i et andet forbund. Selvom den så avlsgodkendes af f.eks. trakehnerne, så vinder den måske ikke de store dyrskuepræmier som en sådan, da den jo ikke er kåret pga. sin racetype, men som forædler, og derfor ikke skal ligne en typisk trakehner eller DV eller palomino. Det sjove for mig ved Roskilde Dyrskue er at se typiske racerepræsentanter, og jeg bliver ikke meget klogere på palominoavl ved at blive præsenteret for en skimlet angloaraber...
Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arabere |
|
|
Arabere er normalt lidt sent udviklet, og bør derfor generelt tidligst tages i brug som 4 års. Det bør du have i tankerne når du beslutter dig til hvornår din anglo skal tilrides, men det kommer jo også an på hesten.
Jeg synes at omkring 162-163 er en god størrelse for en araberrace hest.
Marianne, det er vist sådan at forædler typer får dispensation når de skal kåres i andre forbund, fordi de f.eks. gangartsmæssigt osv. ikke behøver leve op til en varmblod. Fulblod + andre forædlere får vistnok omkring 100 point af den samlede sum skåret af, så de behøver ikke klare sig lige så godt som varmblods hingste til material prøven f.eks.
Hvordan stiller i jer i DPA til det spørsgmål?
Og ligesom en anden er inde på, er det så ikke lidt fjollet at bruge kåre en skimmel hingst i et palomino forbund, når i f.eks. ikke anderkender broget?
Det er ikke ment som kritik, jeg er bare lidt uforstående?
Men at forædler typer måske ikke har fået så god en kåring, bør ikke afholde folk fra at bruge fulblod, Shaghya, anglo osv. i deres avlsarbejde.
Uden forædlere kommer avlen ingen vegne.
Til Daisy Farvel min skat, sov godt En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende
Må du hvile i fred til vi mødes
04/06 1997- 03/01-2005 I'll be missing you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| AngloAraber |
|
|
Til ullan og Johanne
jeg tager intet som noget negativt kretik, min holdning er at hvis vi ikke "taler sammen" så lære vi heller ikke noget nyt - det er derfor vigtigt at have holdninger og meninger og alles mening er "god nok" men kan altid udbygges -man kan altid blive klogere.
Hesteavl er en spændende branche, men mange ømme punkter og mange gode nysgærrige mennesker vi kan bruge hinanden godt ved bla. at stille krittiske spørgsmål.
jeg kan i princippet lide de fleste racer - men brænder mest for det ædle - og kunne man endag lave dem i Anglo modellen men palominofarvet - så syntes jeg at det kunne være fint. - det vil jeg prøve, jeg skal bare lige vente lidt tid........
Det er fint at du/I har en holdning om at de bør være registeret i DSAH, men det ændre ikke på det faktum at De behøver ikke være registeret i DSAH.
EKS: hvis jeg har (en anglo hoppe)og det har jeg, kåre hende i trak, dv,eller lign forbund og derefter vælger eks Gostbuster til at bedække med - får jeg et ANGLOFØL og det føl kan få lOGO brand på som godt kunne være et DV - logo - om jeg syntes at det er passende - hemmm, jeg har prøvet på lu at sige at alle racerene dyr skulle mærkes med deres race mærke -der blev kigget til mig som om jeg var DUM også fra DSAH -side, så min holdning er at folk akn gøre hvad der er muligt og hvad de vil - også dig.
DPA. Kåre alle slags rideheste også angloer - men de kan nu ikke udstilles på dyrskuer hvis ikke de er palomino/dun eller Cremello.
jeg syntes at det ville være godt for DSAH og spændende hvis der kom angloer på dyrskuerne - og jeg ville med det samme melde min Anglohoppe til.
Menmen - der er jo ingen avl for angloer, jeg har ikke kåret min hoppe i DSAH fordi der inge hingst var til hende - skulle jeg bruge eks Hector(bare et fiktivt forslag, jeg kan ikke lide Hector) - kunne jeg jo lige så godt bare kåre hende i DV - fordi der er da støre hingsteudvalg til næste gang osv..- jeg har spurgt om jeg måtte tage sæd hjem fra en XX fra usa, men nej nej - PHY den er jo ikke kåret efter danske normer osv....
Det ville jo være dumt at kalde dine Shaghya for palomino - hvorfor skulle du dog det ? - men det at de er skimlet betyder da ikke at de ikke kan kåret i DPA - og hvorfor samligner du skimler med pinto ? - du skal vist til at sætte dig lidt ind i farveavl hvis vi skal diskuterere det. Skimler kan sagtens lave palominoer med palomino hopper eller hingste - HUSK AT SELVE PALOMINO er en FRAVE og IKKE EN RACE, her prøver DPA så at lave et typeavl ligesom DV, med andre ord -et blandingsprodukt af flere racer - en ridehest.
Den der med de 100 point kender jeg intet til og i DPA skal de gå præcis den samme materialprøve som de andre - og Ja den prøve har min egen gået og han fik 787,5 point og VANDT - at Dv har andre regler hvor fuldblod ikke skal rides osv... ved jeg godt.
Le miserable er de absolutte eneste fuldblodshingst som har gået en fuld prøve og vundet. - det er ikke ment som reklame, men som et faktum - han er ikke længere i Danmark og jeg har da også for længst taget ham af DSAH hingsteliste.
Men hvis Sisse skal til at avle lidt Anglo, skal hun tale med dorthe, eller hvem vil du da råde hende til at tale med ?
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Marianne |
|
|
Eksemplet med mine shagyaer er jo fordi den hoppe Sisse taler om er skimmel, og Palominoforeningen optager shagyaer - derfor. Hun siger at hun ikke ved meget om angloer, derfor bliver jeg lidt muggen over dit svar, der kan forlede hende til at tro, at hoppen automatisk også er palomino.
Når hun nu spørger til Roskilde Dyrskue er det da et dårligt råd at give, at hun ikke behøver være i DSAH når hoppen ikke kan fremstilles der som palomino efter hvad du skriver....
Jeg forstår ikke helt den med, at du med det samme ville stille din anglo til dyrskue hvis der er mulighed for det, det er vel bare at melde til? Hvis de dyrskuer du tænker på kræver et bestemt antal skal du vel bare lokke et par andre med, aktivitets- eller kåringsudvalget vil nok være behjælpelig med forslag til hvem det kunne være.
Jeg ved godt at skimlede shagyaer kåres hos jer/palominoforbundet, men jeg giver dig ret i at det ville være dumt at gøre det(?!?). Hvorfor synes du egentlig det? Hvis det er fint at angloer kåres i alle mulige andre forbund, hvorfor så ikke shagyaer, der accepteres af præcis de samme forbund? Hvad nu hvis jeg faktisk gik efter farveavlen? Skriver jeg pinto nogen steder? Jeg kan ikke lige få øje på det...
Nu tror jeg ikke Sisse skal avle angloer, indlægget er gammelt og hoppen står stadig på salgslisten, men Dorthe er da sikkert fin at snakke med ang. angloavl, hvorfor spørger du om det? Når jeg i det første indlæg henviser hende til sælger er det fordi hun jo ligger lige for og er en af de ganske rigtigt få, der avler angloer i Danmark.
Når jeg protesterer over holdningen til at angloer bare kan kåres i alle mulige andre forbund er det fordi det er noget nær umuligt at få en seriøs angloavl i Danmark, hvis dyrene ikke kåres som sådan og hvis mange tror, at det bare er et spørgsmål om at tage en xx og krydse med en ox og så se stort på den udvælgelse der ligger i at få dyrene avlsgodkendt.
Dit XX-eksempel er lidt spøjst, for DV (eller alle andre) godkender vel heller ikke sæd fra en USA-hingst, som ikke er kåret?
Såvidt jeg har læst DV`s regler stilles der mindre krav til forædlerhingstene, vel for at få flere forædlere.
Hvis vi kigger på hopperne, så blev årets bedste rideprægede hest i 2003 en anglohoppe kåret med følgende karakterer hos DSAH: 877876798 afvist hos DV, hvilket vel viser, at der er forskel på bedømmelsen i de forskellige forbund. Jeg er ikke klar over hvorfor hoppen samlet fik 3 hos DV, der står noget med et utilstrækkeligt bevægelsesforløb, så den har vel været halt, men type/kropskarakterne er: 5653, hvilket ikke er imponerende. Derfor vil en lidt mindre hoppe (som den Sisse taler om vist er) sandsynligvis blive bedre kåret hos DSAH end i mange andre forbund. Hvorfor råde hende til at
få sin hoppe dårligere kåret og til at søge et andet forbund end det, der kan vise hende hvad angloavlen handler om?
Ang. hingsteudvalget er der vist ingen angloer, der er kåret i DV som ikke er kåret i DSAH, så du får da ikke større udvalg ved at gå DV- eller palominovejen -altså med mindre du så ikke avler angloer.
Den eneste anglo, der ikke optræder på DSAH`s hingsteliste er vist Pumpkin. Jeg kan ikke huske hvorfor han kun fik 1-årig avlsgodkendelse. Det er i hvert fald ikke fordi Dorthe ikke er medlem og udelukkende satser på palominoer, men hvorfor så?
Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så vidt jeg ved |
|
|
En skimmel giver 50% skimmel, hvis den ikke er homzygot
En Broget giver 50% broget, hvis den ikke er homozygot.
Begge gener er dominante, så to ikke skimler, kan ikke give skimmelt afkom.
To ikke broget kan ikke give broget afkom.
Ingen af disse gener kan da være specielt interessante i palomino farveavl?
F.eks. er farven skimmel ikke velset i knapstrupper avlen.
Så jeg kan ikke forstå, i henhold til det indlæg om palomino avl og forbund, at DPA er så bange for at få hingste ind som måske har en broget forælder? Når en ensfarvet hest ikke kan give den farve videre.
For jeg ville da bedre kunne leve med en flot palomino broget hest, end en flot palomino farvet hest, som er skimlet til hvid når den fylder 8.
Men som sagt, så kan der ikke komme nogle fejlfarvede brogede heste, så længe man bruger ensfarvede heste. Så jeg kan altså ikke forstå det?
At i bruger skimmler i avlen er okay, men at diskvalificere en hingst på forhånd fordi den måske har en broget mormor eller noget?
Til Daisy Farvel min skat, sov godt En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende
Må du hvile i fred til vi mødes
04/06 1997- 03/01-2005 I'll be missing you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne... |
|
|
.. der er noget jeg ikke forstår ??
Du skriver at en Anglo Araber ikke behøver at være registret i DSAH - hmmm jo for at der kan laves papirer på den som føl skal såvel far som mor være registreret i DSAH for at den kan få papirer på at den er Anglo Araber og dette foregår via DSAH og Landsudvalget for Hesteavl. At den så ikke behøves at blive kåret i DSAH, men kan bruges til avl i andre forbund er noget helt andet.
Men at sige at man har en anglo araber gør den altså ikke til anglo araber før det tilfælde hvor der er lavet papirer på den som anglo araber.
I forbindelse med at jeg kørte rundt og så på hest var der masser af Anglo Arabere uden stamtavle - men øhh hvis ikke der er en stamtavle der kan fortælle hvem der er far og mor - hvad gør den så til en anglo araber ???
Og mht. afkom efter en anglo araber så skal man altså lige være lidt vaks inden man begynder med at putte hingste af andre racer på den fordi bl.a. DV ikke vil lave papirer på en blanding mellem Anglo Araber og DV hvis ikke hoppen er kåret i DV (og derudover er der en masse regler omkring optagelse i forregistregistret m.v.).
Mvh.
Pia
Bid, pandebånd og dækkener sælges. Se min præsentation. "A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"
"The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Registering af heste. |
|
|
For det første var det ikke min mening at skabe en diskution om det ene eller andet forbund, eller en diskution om den ene eller den anden henstrace.
Men at gøre opmærksom på det faktum at en hest eks. en AngloAraber ikke behøver at være registeret som føl hos DSAH - man kan sagtens avle en renstammet AngloAraber i eks. DV-regi - den vil bare få DV-logo på numsen osv.....
Reglerne siger; Såfremt at mor og far er kåret i samme forbund, har afkommet ret til logobrand på numsen.
Altså: Hector x en AA - hoppe (Kåret i Dv) - giver avleren mulighed for DV- logo, eller DSAH logo (såfremt at hoppen også er kåret her) osv...
Hesten er stadig en AngloAraber, af race, men evt. registeret i DV -som varmblodshest.
Håber at det giver mening nu.
Hvis i vil vide mere så ring på Landskontoret for hesteavl - stambogskontoret. og få hjælp der.
Hilsen
Marianne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp til hvad? |
|
|
Vi ved alle, at to DV-kårede angloer kan få et DV-føl, men det er vel ikke det vi diskuterer og i virkelighedens verden finder du ikke mere en højst en håndfuld angloer, der bærer DV-brand.
Jeg diskuterer det hensigtsmæssige i at henvise en ikke-anglokyndig til palominoforeningen og i at påpege, at DSAH ikke er stedet at henvende sig. Du kunne have henvist til Dorthe som DSAH-menneske i stedet.
Hvad angår diskussionen om materialprøvekrav, er det så ikke sådan at Pumpkin ikke er på DSAH`S hingsteliste, fordi han ikke bestod materialprøven - i lighed med en masse andre som vist resulterede i en klage og anke, men det ændrer ikke ved at han står som materialprøvegodkendt på jeres hingsteliste?
Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Excellent |
|
|
jeg ville bare sige at jeg har Excellent udstedt af Pia Wange som ejer ham.
jeg har redet ham snart 2 år, og han er den dejligeste hest!
velopdragen og gudesmuk!!!
har set den hoppe du måske vil købe og vil sige det er et godt køb.
og excellent giver gode gangarter og SMUKKE føl, som du jo nok har set på hende...
du kan gå ind og se ham på min præsentation, eller på vores hjemmeside.
www.stutteri-holm.dk
mvh julie som syntes det er en dejlig hoppe!
og du kan sagtens få hende kåret, og hun er af god afstamning!
held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvølgelig kan de komme med på dyrskuer |
| Forfatter:  |
Danae |
| Dato:  |
01-03-2005 22:34 |
|
Hej Jeg har kun lige fået kigget hele denne debat hurtigt igennem så hvis jeg gentager nogen undeskylder jeg på forhånd.
Men jeg vil da lige sige at DSAH sidste år havde både udstillings heste og showheste på Roskilde syrskue som du spørger til. Cordozas shooting star var så vidt jeg husker en af de udstillede! Vi vil også meget gerne have så mange heste som muligt udstillet til sådanne arrangementer i fremtiden også.
Jeg kender ligesom Julie Shooting star og er helt enig med hende i at det er en rigtig dejlig hest!!!
Men tag du ud og kig på hende og få en god snak med Tina der ejer hende, for Tina er racerepræsentant på Roskilde dyrskue og ved en masse om det og om DSAHs heste.
God fornøjelse med de dejlige angloarabere!
Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|