Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Pirat avl med små ponyer
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 11:36
Jeg har efterhånden fulgt med i et par indlæg om piratavl, og jeg kan se at der er mange modstandere mod piratavl.

Nogle af de grunde jeg er faldet over, som ikke gælder for de små ponyer er:

"Det eneste der er biligere er bedækningen."

"At prisen for en hest med papirer har noget at gøre med udbud og efterspørgsel, og dem med papirer er mere aftertragtede."

Eks: Man har en shetlænderhoppe som bliver bedækket med en kåret shetlænderhigst, bedækningen koster 1000-1500 kr, det er det billigste man kan få en bedækning til. Føllet bliver et hingsteføl som man kan få max 1000 kr for lige gyldig om der er papirer på eller ej, medmindre altså at det er et hingsteemne. For at få papirer på føllet koster det desuden godt 700 kr, hvis du kun har et føl.

Der er heller ikke ret mange forældre der er villige til at betale ekstra for en shetlænder til deres barn, for at få en med papirer på den.

Hvordan ser i på piratavl med små ponyer?
Har i samme holdning når det gælder de små, som når det gælde de store?
eller har i slet ingen holdning til det?

Jeg går ind for renavl, men det er brandærgeligt at de fleste af køberne til de små er mere eller mindre ligeglad.

Det der ærger mig allermest er at bare en pony er under 120 cm og bare en lille smule kraftig i det bliver den kaldt en shetlandspony, selvom der måske ikke er den mindste dråbe shetlænder i den. (En shetlænder må max være 107 cm, det er avlsmålet)

Knuzer fra Heidi

Jeg søger min gamle pony se her

Hoppeplag købes se på min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Shetlændere
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 12:11
Problemet er vel netop det at der er en masse piratavl inden for shetlænderavlen, og man derfor nemt kan finde et look a' like føl for 500 til 1000 kr, hvilket gør at prisen på den ægte vare trykkes (der er jo ikke de samme muligheder inden for hesteavl som for andre varers brand, at man forfølger de produkter der benytter sig af falsk markedsføring, fx i tøjbranchen hvor det er forbudt at bruge et brand hvis det ikke var den ægte vare)
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Shetlænder
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 12:12
hingste har enhver næsten som har en hoppe, der er SÅ mange kårede hingste i landet. Grunden til priserne på de små er nok lige det at så at sige ALLE beholder disse småfyre som hingste og avler løs det bedste de har lært.

Min holdning er den samme uanset størrelse, og det koster det samme at have en sheltandspony med som uden papir.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

Uanset størrelse
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 12:28
Uanset hvilken slags hest/pony der er tale om, så er min holdning den samme - ingen piratavl.

Og jeg ved godt at man kan få en piratshetlænder til en noget anden pris end hvis den er kåret. Men det ændre ikke ved de fejl og mangler lige netop denne hingst kan have.

Jeg synes absolut ikke man kan se bort fra om det er rigtig eller forkert udfra størrelsen af hesten/ponyen????????????

Og ja jeg vil også sige at lige netop ved shetlandsponyer avles der på livet løst fordi de er åhh og ihhh så søde. Men hvad hjælper det hvis de har en masse skavanker.

Jeg har selv oplevet det. Jeg har taget en stakkels lille hingsteblanding til mig som stod hos en hestehadler, da jeg fik ham hjem var han simpelhen noget af det sørgeligste at se på. Mit hjerte kunne ikke holde ud at tænke på hvor han kunne ende henne og hvad han kunne være blevet brugt til. Det har så givet en ordenlig røvfuld dyrlægeregninger, så han er betalt de første 5 gange oveni det jeg gav for ham. Det er netop beviset på hensynsløs avl. Hvad tænker folk dog på??? Og han kommer ALDRIG ikke engagn for en million kr. til at bedække. Mit eksempel er ligenøjagtig hvad man får ud af at bedække uden at tænke sig om, små stakler der ikke har været i menneskehænder, aldrig er blevet beskåret (for det koster jo nærmest halvdelen, af hvad han er værd), aldrig er blvet striglet og meget mere. Det gør mig sku tosset sådan noget, for de kan jo ikke allesammen være hos mig og få et ordenlig liv.

Karina

Stærk fortaler for organiserede avl.

Citat Kons. J. Finderup fra LR:
"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

Har lige
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 12:31
været med til at finde to shetlændere til min veninde som bor i Belgien.
Vi fandt de rigtige to ponyer på Sjælland !!
Så de står nu og venter på at flytte til Belgien.

Vi fandt dem hos en meget seriøs avler der kastrerer alle hingsteføl inden de bliver solgt så de ikke kommer til at medvirke til piratavl. (Undtaget det meget sjældne hingsteemne der kun sælges til rette køber).

Disse ponyer er hhv 1½ og 2½ år gamle og er 100% passede med smed, dyrlæge og har levet af det bedste og dyreste foder.

Deres forældre er fint præmierede. Hingsten er 1. kl. A og import fra England.

De ser bare hammergodt ud og mankan godt se forskellen på demog to markedsponyer.

Ja, prisen var vel 5 gange større end hvad man kunne købe to hingsteplage på et marked for, men disse to ponyer skal bruges seriøst til kørsel så holdbarhed og sundhed samt "match" (de er helbrødre) var vigtigt.

Jeg vil sige at hvis jeg en gang skal have en shetlænder vil jeg have en i tilsvarende kvalitet.
I de prisklasser vi taler om her betyder nogen få tusinde ikke noget mod at få en kvalitetspony.
Hvor er de gode shetlændere altså nogen smukke og velbyggede heste.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

TinaStormy
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 14:01
er det hos Bakkehave de 2 vallakker blev købt? har nemlig læst at deres to ungvallakker er solgt til Belgien. Et par smukke fyre må man sige.

:-)Hilsen Linda :-)

Kan du lide Shetlandsponyer? Så prøv at klikke ind på min hjemmeside: Stutteri Dalbo

hjælp mig med at finde min tidligere fjordvallak Krumme, se mit indlæg her
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 14:30
Jamen der må jo være købere til dem, ellers blev de vel ikke avlet?
Jeg går heller ind for avl på skravlede, skævbenede heste, og så er det vel ligemeget om det er ponier eller store heste?
Fordi der er papirer på dem behøver det ikke være ensbetydende at de er sunde og raske og egnet til avl?
Men hvad så hvis man bruger to sunde ograske heste uden papirer?
Det er altså forbudt bare fordi de ingen papirer har?
Hvordani alverden mon Dansk Varmblods heste er blevet så fine og gode???
Det er nok fordi man har blandet racerne med sunde og raske heste fra forskellige hesteracer!
Jeg har to islænderhopper og en fjordhoppe der alle er bedækket ved kårede godkendte hingste.
Men, vi har osse en fin lille broget ponyhoppe som har fået det fineste føl efter en islænderhingst iår.
Hun er ifol med ham igen.
Det blev et hingsteføl, og han er allerede solgt til et rigtig godt hjem ved nogen jeg kender.
Han får dog lov til at gå sammen med hoppen lidt endnu.
Vores lille piratføl, skal nok blive en fin pony, og han er godt bygget og sund og rask.
Vi håber på at få et fint broget hoppeføl efter ponien til næste år, og den vil vi muligvis beholde.
Det er ikke sikkert vi sætter Mette ifol igen, men vi har da tænkt os selv at bestemme det.
Det der irriterer mig at at folk tit mener at avl på heste uden papirer foregår uden omtanke for hoppens og hingsten stærke og svage sider, og at man altid vil få et ringere føl med skavanker.
Det ku jo være man ligefrem fik et rigtig godt føl!
Mette kunne selvfølgelig sendes til en lille pinto hingst, og så kan der så vidt vides laves papirer på føllet.
Men, vi har nu engang valgt at bedække hende med en super dejlig Islænder.
Det er ikke for at ku "prale" af en halv islænder.
Men det er fordi den Islænderhingst har en masse gode sider vi ønsker at tilføre Mette´s afkom.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 14:36
Hvor er det godt at vide at der trods alt er nogle som går ind for at også deres shetlændere er med papirer og vil betale ekstra for det, Jeg kan også godt lide at du kan og vil se at der er forskel i bygning på renavlede shetlændere og så de "falske shetlændere"

Bare der dog fandtes nogle flere af din slags :-)

Det er også rigtigt at der er utrolig mange kårede shetlænderhingste i DK i forhold til hvad der er af andre hesteracer, men det giver dog den fordel at det er nemmere at finde en som passer til ens hoppe og ikke mindst ens smag.
Jeg kunne ikke finde på at bruge en hingst kåret under 2 kl A, og hvis jeg skulle bruge en hingst kåret i 2 kl A, skulle det være fordi at netop den hingst er den der passer bedst til min hoppe.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Karina
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 01:30
DV er ikke race avl, men type avl, hvilket gør at man kan bruge hingste af forskellig race, da formålet er at avle en hest af ridetype med god bevægelse og ridelighed, og ikke at avle en renracet hest, men selvfølgelig med papir, og efter kårede forældre.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

jeg har jo
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 09:32
tilfældigvis en hingst der "kun" er kåret i 2 kl b. Men han avler nogle kanon dejlige afkom (er bl.a. far til en hoppe kåret i II KL A kun ét point fra 1 kl!!), så en 2 kl b kan skam godt avle gode føl alligevel. Men han har også forbedre sig meget siden sin kåring (der mente de han havde vid bag og så havde han gnubbet sin hale, de ting talte så meget ned), og har da tænkt på at omkåre ham...
han fik 23 p. og ærespr. på dyrskue sidste år.

lige et billede af min super skønne hingst efter dyrskuet sidste år.

RAPTUS AF NØRVANG SH 339

Jeg er personligt også imod at der bliver avlet så meget på de papirløse shetlandsponyer, og man ser mange "skravl" rundt omkring på hestemarkeder, selvfølgelig kan en renracet shetlandspony heller ikke altid falde lige heldigt ud. Jeg avlede også engang lidt på de papirløse, men er gået fra det da jeg synes det er meget sjovere at avle de renracede som man jo også kan tage til skuer/kåringer osv. med.

Kan du lide Shetlandsponyer? Så prøv at klikke ind på min hjemmeside: Stutteri Dalbo

0
0
Svar på denne tråd

shetlændere.
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 16:56
Det kan godt være at det koster 1000-1500 at få bedækket sin hoppe... og hvis hun så får et hingsteføl.. ja så er det bare ærgeligt... det er risikoen man tager.. den "tager" alle avlere.

Jeg kender ingen med kårede hingste, som vil lade sin hingst bedække hopper uden papir...

Mht. til priser.. så er det jo køberne som ikke gider betale noget særligt for en lille pony... selvom det koster lige så meget at lave en pony som en hest..

Mette
0
0
Svar på denne tråd

Folk må for min skyld
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 17:41
avle på hvad de vil hvis det vel at mærke er mentalt og fysisk sunde dyr og det iøvrigt er nøje planlagt. Men i tilfældet med de helt små og piratavl synes jeg ofte at man ser det at man avler med klap + urhingste. De koster jo en halv bondegård at få kastreret og så kan man lige så godt lave føl på dem. Det er dybt forkasteligt. Jeg bryder mig heller ikke om at man avler bittesmå ponyer, hvor det ofte går ud over helbred/benstilling = livskvalitet.

0
0
Svar på denne tråd

shetlænderavl
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 22:34
Mette(Blossi)
Det var ikke for at sige at det var godt med piratavl, for jeg er ikke den store fortaler for det, det er jo blot et billigere, og i mange tilfælde ringere, mærke der trække prisen ned på den ægte vare, avlernes produkt.

Det var bare fordi at i dette eksempel holdt ingen af de to argumenter mod piratavl, som jeg også skrev i indlægget, stik. Jeg skrev det for at vise virkeligheden og for at høre om modstanderene mod piratavl, havde samme holdning når det galt små ponyer, som folk ofte ikke regner for ret meget, og til min glæde lader det til at de har det.

Til jer der har læst at min hoppe er i fol med en uægte hingst, så er jeg blevet noget klogere siden, og det er ikke nemt at gøre gjort, ugjort.
Men én ting er helt sikkert hvad det føl angår. Bliver det en hingst skal den kastereres og køres til, samt måske rides til inden det sælges. Bliver det en hoppe vil jeg prøve at kåre den som miniature, da jeg ved den vil få målet og bygningen til det. Så det føl kommer til at koste mig, men jeg får også glæden af det og muligheden for at sikre det et godt hjem, samt mindske chance for at der bliver videre piratavl på den.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Labaniet...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 22:50
Miniaturehesteforeningen har vist lukket stambogen for ponyer uden stamtavler. Men bliver den broget kan du jo få den kåret i pintoforeningen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 23:04
Øv er den blevet lukket igen.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Mette..
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 10:47
hvis ikke shetlænderavlen lader deres kårede hingste bedække papirløse, så er de da vist de eneste! Jeg regner med det er dem, du mener?
for så vidt jeg ved, kan du få bedækket din hoppe overalt, hvis du altså vil betale prisen? Og det gælder vel for shetlændere ligesom alt andet, at så kan føllet da i det mindste blive registreret, og så er vi tilbage ved, at det må da være et skridt i den rigtige retning?

Min personlig mening, så skulle der ryddes op i shetlænderne, og ja jeg en lille papirløs hingst på min præs. Forklaring på det, han er knap 6 år, og så hingstet, at det kan ikke betale sig at kastrere ham. Men det er heller ikke en shetlænder, der er bare en lille krydsning, og han er ikke købt til at avle på.
Så tilbage til pointen, der burde ryddes op i shetlænderavlen, så vi fik noget mere kvalitet, så ville folk også betale det mere. Desuden vil folk grne give lidt ekstra for en god stabil pony til deres børn, så hvis man lægger arbejdet i dem, kan de også komme op i pris, der er bare for mange og for dårlige ponyer.
Behandel dine dyr med respekt!
Husk: de har ikke valgt det liv, du giver dem.
Heste og ponyer sælges til private hjem!
0
0
Svar på denne tråd

Lestat..
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 10:51
Der er faktisk visse hingsteejere der ikke vil bedække hopper uden papir eller hopper der ikke er reg. i samme avlforbund, så jo det findes.

Det er jo op til hingsteholderen, han er ikke tvunget af nogen til at stille sin hingst til bedækning af hvem som helst.

Jeg har også hørt fra nogen hingsteholdere, at hvis de kan se at vedkommende hoppe absolut ikke er noget at avle videre på, så vil de heller ikke bedække den.

Karina

"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

lestat...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 12:03
Jeg skrev at jeg ikke kender nogle med avlshingste... shetlændere.. som lader deres hingste bedække papirløse hopper.... om nogle gør det ved jeg ikke...

Men at mange ikke gør, er netop for at slippe for alle de ureg. shetlændere rundt omkring.. som jo egentlig er en slags konkurent til dem med papir...

Men det skulle da ikke undre nogle at der sidder et par stykker... som lader deres hingste bedække.. fordi de så kan tjene lidt penge..

Mette
0
0
Svar på denne tråd

Det var heller..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 10:50
ikke ment, som at hingsteholdere tager alt ind, men ment som, at alle da har muligheden normalt, at din hoppe så kan være for dårlig eller ikke passe til hingsten er en anden sag.
Mette: jeg menr bare, at reglerne er vel ved shetlænder avl ligesom alt andet, at et føl på "kendt" fader og "ukendt" moder kan komme i forregisteret? Det burde det da ihvertfald kunne?
0
0
Svar på denne tråd

lestat.........
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 12:00
Mette: jeg menr bare, at reglerne er vel ved shetlænder avl ligesom alt andet, at et føl på "kendt" fader og "ukendt" moder kan komme i forregisteret? Det burde det da ihvertfald kunne?

Nej det kan de ikke... en shetlænder uden en reg. far eller mor kan ikke reg. i shetlænderavlen.. og de kan ikke bruges til noget som helst i foreningen.

Og hvorfor burde de kunne komme i forregister... avlsmæssigt kan de jo ikke bruges, stambogen er lukket...

Mette
0
0
Svar på denne tråd

lestat...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 12:18
"....ligesom alt andet....komme i forregister....det burde de i alt fald"

Det gælder ikke for alt andet, steder jeg VED at man ikke kan er Welsh sec A, B, C og D, Shetlandspony, og jeg er næsten sikker på at Frieser heller ikke gør det.

Hvorfor burde de kunne? der er da nok shetlændere at avle på.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Lestat..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 13:26
I oldenborg kan man ikke få en hoppe kåret i forregister hvis faderhingsten ikke er kåret og godkendt til avl.

Jeg tror altså at det er ret få steder du kan stille en hest med ukendt far og mor til kåring i forregister.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

miniatureforeningen (Labiniet)
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 15:08
har godt nok lukket stambogen for heste uden papirer, med den undtagelse at hopper stadigvæk kan komme i forregisteret såfremt de overholder avlsmålene. Labiniet hvordan kan du vide at føllet kommer til at overholde avlsmålene for miniature??? Umiddelbart set ud fra forældredyrene skal du vist være lidt heldig hvis de bliver ædle nok (dette er ikke ment som kritik, men som et spørgsmål til hvordan du kan være så sikker???) Pøj pøj med føllene, vi venter forhåbentlig selv 2 miniatureføl næste år, nåede lige at få vores hingst godkendt inden de lukkede stambogen.

mvh
Vipse
0
0
Svar på denne tråd

Nu sagde jeg...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 19:51
godt nok ikke ukendt fader og moder, jeg sagde kendt fader og ukendt moder.
Kan de så få LU papirer istedet?
0
0
Svar på denne tråd

jeg har to uden papirer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 12:04
Hej

Lige mit besyv med også. Jeg har to små ponyer uden papirer - de passer under miniature beskrivelsen, hoppen er ca 85 cm - og hingsten er 82 cm. jeg har købt dem begge på et marked, da jeg faldt pladask for dem.

Hingsten er nu 6 år og hoppen 4 år. Jeg har lavet et føl efter dem. og fik det smukkeste lille rødbrogede hingsteføl.

Jeg er da ligeglad med om der er papirer på dem. de skal ikke sælges. Heller ikke føllet. Men når føllet er gammelt nok, bliver han kastareret og det samme gør hans far.

Jeg kunne ikke drømme om at sælge nogen af dem. For I har ret i at så finder man dem på forskellige hestemarkeder til ca 1000 kr.

Jeg har lige købt sele (er ved at få den syet, da jeg ikke kunne købe noget der var så småt)til min lille hingstemand Trold på 6 år, så nu vil vi til at køre med vogn. Det bliver spændende.

Det var baret min mening. Men ellers er jeg da enig, det er da det bedste at undgå piratavl.

hilsen
Anita
Med venlig hilsen

Anita Andersen

og

Alle hypperne. !

Se mine smukke føl på min præ.
0
0
Svar på denne tråd

miniaturebeskrivelsen
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 13:16
er lidt mere end højden. Et af kravene til en miniature er gangske rigtig at de max må være 90 cm men det er ikke helt nok at de bare holder sig under 90 i stangmål, de skal endvidere være ædle, dvs ligne små heste og ikke shetlandsponyer, de skal proportionelt passe samme hvis man forstørre dem op til stor heste størrelse og de skal have gode gangarter. En pony bliver altså ikke miniature bare fordi den er lille.

mvh
Vipse
0
0
Svar på denne tråd

lestat
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 13:20
hvis det er en kåret hingst, Ja så kan du få LU papir på afkommet.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

Vipse..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 22:53
Grunden til at jeg er ret sikker på at føllet vil kunne blive en miniature er at der er mere miniature end shetlænder over hingsten, og min hoppe er også ved at være på vippen til at være for spinkel af en shetlænder at være. Når jeg ser billeder her og andre steder af miniature, eller nogle der står der kan stilles til kåring i miniatureforeningen, er de ikke ret langt fra det jeg kunne forestille mig der kom ud af den kombination jeg har lavet.

Jeg ved godt at billeder kan snyde, og de billeder jeg har her inde, viser heller ikke særlig godt hverken hoppen eller hingstens slanke figur.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

hej labaniet
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 07:00
kan se du har været til plagskue i Vestbirk, var det jydsk plagskue sammen med shætlænderne??? Hvordan gik det????

mvh
Vipse

PS har selv to stk jeg skal afsted med til april, de er efter Alfings Capito og jeg tror de bliver rigtig gode!!! (skulle de også gerne med det de har kostet *G*)
0
0
Svar på denne tråd

Hej Vipse
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 08:39
Det var jydsk plagskue for ponyracer i 2003, vi fik en sidsteplads, som vi også har gjort de tre næste gange vi har været afsted til skuer, hvilket til dels er fordi hun er meget spinkel af en shetlænder at være.

Når jeg skal til at have en kåret shetterhingst på hende i år 2006 skal det også være en lille miniatureshetter, da jeg godt kan glemme alt om at avle store shettere på hende.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 17:44
Tak Jytte, det mente jeg nok.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider