Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Drægtig hoppe-ridning?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2004 09:30
For en uges tid siden fandt jeg ud af at begge mine hopper er i fol. Den ene hoppe er allerede ret stor(ca. 5-6 mdr. henne). Hun har ikke været redet regelmæssigt i et godt stykke tid, så hvor meget vil I mene jeg må ride/træne hende nu? Hun har tendens til at blive for fed, og derfor vil jeg gerne motionere hende lidt.

Også lige et andet spørgsmål. Er scanninger helt sikre? Eller kan de godt snyde? F.eks. hvis livmoderen ligger længere nede end man regner med?

0
0
Svar på denne tråd

du kan
Forfatter: 
Dato:  05-12-2004 10:33
godt starte med at skridte på hende. Bare 10 minutter ad gangen et par gange om ugen. Når hun bliver i bedre form kan du udvide skridtintervallerne, med 5 minutter ad gangen. Hvis hun har stået stille længe og samtidig er drægtig er det bedre at tage den lidt med ro.

Og nej scaninger er ikke altid 100 % sikre. Min svigerfar havde en hoppe som blev scannet 2 gange for drægtighed, begge gange fik vi at vide at der ikke var føl i hende. Hun blev solgt og så kom der selvfølgelig det fineste bette hoppeføl. Æv... Har ikke hørt om den anden vej rundt, men det kan sikkert også forekomme.
0
0
Svar på denne tråd

hejsa!
Forfatter: 
Dato:  05-12-2004 11:50
tak for svaret.

det er min anden hoppe der blev scannet efter hun havde været til hingst i sommers. Men der viste sig ingen føl. Nu har jeg fået hende håndprøvet, og dyrlægen mener hun er i fol. Man kan også se på hendes facon at hun er drægtig, også opfører hun sig lidt anderledes end hun plejer :-).

0
0
Svar på denne tråd

Hej Stasi.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 11:07
Jeg har en hoppe som er snart 7 måneder henne. Hende har jeg redet på lige siden hun blev i fol.
Dog har jeg kortet min ridning ned på hende, for hun er også ved at være for rund til sadelen. Så jeg longere hende istedet for.
Jeg bruger hende ikke til dressur, men skridter en ½ time ude i terrænet, hvilket hun nyder.
Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"
0
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 14:19
det er godt for hoppen at træne hele vejen gennem drætigheden.
Jeg synes godt du kan skridte nogle ture på din hoppe selvom hun er ifol og ikke i træning.

Det er ikke særlig sundt for dem at være lidt små fede når de skal fole, det gør folingen mere anstrængende og "hård". En hoppe i god kondi har som regel en nem fødsel.
Mindes også at have hørt at hopper i god træning procent-mæssigt ikke har så mange komplikationer v folingen som hopper i dårlig træning/fede hopper.

Du kan sagtens ride din hoppe til lige op til folingen. Jeg har selv en hoppe ifol og regner med at ride hende til April måned alt efter hvor stor hun bliver, derefter vil jeg gå ture med hende. (hun skal fole først i Maj)
Allerede nu (hun er vel ca. 7 mdr. henne) er hun ret stor og snart tror jeg ikke gjorden rækker rundt :-D
Men så må vi tage den uden sadel!!

Det er forskelligt hvad folk gør, men jeg mener godt man kan tillade sig nogle skridt ture så sent i drætigheden, som jeg regner med.

Scanninger er ikke 100%. En jeg kender havde to hopper begge blev scannet, den ene ifol den anden desværre ikke. Det viste sig at det blev lige omvendt!!
:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Mimiz..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 15:58
Du har da helt ret i at hopper, der skal fole ikke har godt af at være fede.

Der er bare ét problem, hopper der skal malke må meget gerne være til den fede side. Da det er meget svært at fede en lakterende hoppe op, så er den faktisk nødt til at være småfed inden den skal fole.

En mager hoppe med føl ved siden er også meget svær at ifole igen.

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 16:20
hun er ikke overfed lige nu, men hun har også været på slankekur før jeg opdagede at hun var i fol. For hun blev jo bare tykkere og tykkere 8-)....Hun har dog meget let ved at tage på, og næste umulig at få til at tabe sig. Jeg kan allerede se at hun er ved at tage langsomt på igen, så derfor var det jo smart med lidt motion, så hun ikke både var fed og i dårlig kondi.

Men ellers vil jeg skridter mig nogle ture på hende så, uden sadel, for den er bare i vejen :-). Hvis hun selv tager initiativ til det, er det så forsvarligt at trave og galopere lidt på hende?

0
0
Svar på denne tråd

Motion en god ting
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 21:53
Motion til en drægtig hoppe er kun godt, jo bedre form og kondi hun er i, jo nemmere vil hun som regel få ved at fole! Jo federe hun er jo svære får hun ved at fole...
Her red jeg min hoppe indtil ca. 3 uger før den forventede foling, der lignede hun efterhånden en elefant, så gik derfra over til at trække små turer med hende i stedet. Hun endte så med at gå en uge over tiden, men folingen gik som en leg. På ca. en halv time var det hele overstået og hun havde fået en velskabt føllepige :-)

Hvis jeg var dig, ville jeg gå i gang med at træne hende med det samme, start stille og roligt ud og udvid så langsomt træningen :-)

Mht scanningen så er den ikke helt 100% sikker. Har bl.a. hørt om et tilfælde, hvor man ikke kunne se at hoppen faktisk havde tvillinger i maven, den ene foster dækkede for det andet...

Pøj pøj med det hele hos begge hopper :-)

Efterårsknus fra Tine
og hendes to haffipiger :-D

Gratis opstaldning...
...vores gamle shetlændervallak har for kort tid siden mistet sin gamle veninde (blev aflivet pga alderdom).
Vi søger derfor nu med lys og lygte efter en ny selskabpony. Få mere info:
her
0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 08:15
Så må man da selv vurdere hvad man helst vil...

Jeg vil til enhver tid fortrække at min hoppe et i fin form og kondi frem for at være småfed ved folingen.

Så må hun bare få lidt mere mad, hvis hun begynder at tabe sig.

Men må jeg spørge hvorfor hopper der skal malke skal være småfede?

Det eneste jeg ved er at en hoppe giver ca. 5L mælk (nu kan jeg ikke helt huske om det er 5.... :-( ).. og det tager selvfølgelig på hoppen. Men hvis man fodrer korekt og er opmærksom burde det ikke være et problem.

0
0
Svar på denne tråd

Malkning
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 08:44
Ifølge Staun's bog "Sportshest og Pony - Avl og Fodring" giver en shetlænder 10-15 L mælk i døgnet, en varmblodstype 14-18 L og fx. en belgier op imod 25 L. Men der er store variationer.

Mange hopper malker faktisk alt fedtet af kroppen på sig selv, uanset hvor meget foder der hældes i dem. Jeg har oplevet hopper der har fået 20 foderenheder mens de malkede og som stadig ikke har taget nævneværdigt på. Eller som har gået på fold med græs til knæene og fået meget kraftfoder ved siden af for at holde huldet bare nogenlunde.

Derfor er det klart bedre at de har noget at tære på end at man skal forsøge at bygge dem op samtidig.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 09:41
Men det gælder jo stadig ikke alle hopper.

Selvfølgelig hvis jeg ved min hoppe har det med at tabe sig meget når hun malker, vil jeg da nok fortrække at hun var i god foderstand.
Men som udgangspunkt vil jeg stadig have en hoppe som ikke er for fed.

(ups.. den med hvor meget mælk glippede hvist i min hukommelse :-D )
0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 09:43
Selvfølgelig har du ret Mimiz, en hoppe skal ikke være for fed. Men jeg har set mange der har troet at deres hoppe skulle være i ridekondition og så er det oftest gået galt.

0
0
Svar på denne tråd

jep jep
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 09:49
Nå jamen.. jeg mener heller ikke hoppen skal være i ride kondi som sådan.
Jeg forventer ikke at mine hopper skal være stævneklar 2 uger efter de har fået føl. Heller ikke at de er i så god kondi at de kan teoretisk kunne klare en masse stævner.

Bare de holdes pænt igang :-D

Jeg tror nu vi er meget enige i hvad vi mener :-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider