Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

start af avl.. hjælp!!
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 15:28
hej
jeg tænker på engang med tiden at starte noget dansk sportspony avl og er derfor interesseret i at vide hvordan andre har startet deres avl??

hvad man bør ta højde for?

hvad skal man passe på?

hopper.. hvorfor? hvorfor ik??

hingste hvorfor? hvorfor ikke??

hvormange kåringer skal man til??

hvor vigtig er stævne deltagelse?+

hvornår kan det bedst betale sig at sælge en hest??

kort sagt alt info og gode råd omkring avl søges!

hvem kender Bonnies fortid??.. se billeder på min præs.
0
0
Svar på denne tråd

Kan da svare på lidt
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 15:44
Allerførst så skal du skaffe dig en god hoppe. Man kan ikke regne med at man kan gå på kompromis ved at købe en knap så god hoppe, og så bare bruge en rigtig rigtig god hingst.

Jeg vil gerne have lov at citere:
Kons. J. Finderup fra LR skriver:
Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko.

Jeg synes det er meget kloge ord.

Altså Alfa og Omega er at du skal ud og lede efter en god hoppe.

Så skal du til at sætte dig ind i de kriterier du vil avle ud fra, altså hvad er det du ønsker at avle hen mod. Er det dressur eller spring eller noget helt andet. Og så ellers igang med at studere stamtavler. Meld dig ind i det avlsforbunde, som du ønsker at avle under, og undersøg om de evt. har kurser du kan deltage i.

Hvis hoppen ikke er kåret, så skal du til kåring med hende, finde ud af hvilke stærke og svage sider hun har, da du skal bruge dette til at finde den rigtige hingst.

En ting er at sidde og kigge stamtavler på hingsten, men tag ud og se dem live, ud til hingstekåringer og fremvisninger.

Mht til stævner, ja så synes jeg da at det er vigtigt, at man kommer ud og starter stævner både med hoppen men også med de afkom der kommer. Ud og vis hvad de kan.

Og så er det bare med at trække på ekspertisen, der er med garanti folk i avlsforbundet, som er meget villige til at hjælpe og svare på spørgsmål.

Åhh ja der er meget mere, men det kommer også efterhånden, det er svært at lære alt på en gang. Men jeg mener at med ovenstående er du i hvert fald godt på vej.

Held og lykke

Karina

Dejlig oldenborgvallak søger part
0
0
Svar på denne tråd

start nu
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 16:09
start allerede nu med at tage til diverse kåringer, skuer, fremvisninger etc, så du kan se hvordan tingene foregår...

Spørg evt nogle af de garvede avlere om du må sidde sammen med dem, og sug så til dig af deres viden...

og ellers tilslutter jeg mig Karinas gode råd :-)

held og lykke med projektet :-)

mvh. Heidi, Hekla & High-Line

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

Ciska - godt råd
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 20:04
Ja, den glemte jeg lige den med bare at starte nu med at tage ud og lure af. Man kan lære en masse ved at tage ud til diverse arrangementer, og se hvordan tingene foregår. Gå gerne lidt rundt på staldgangene, hvis man har mulighed for at opstaldning af de udstillede heste, der kan man også lurer en del fif af, bl.a. om de små ting man kan gøre for lige at give hesten det sidste "finish" inden den skal ind. Gå rundt på hele området, og se hvordan de andre gør.

Karina

Dejlig oldenborgvallak søger part
0
0
Svar på denne tråd

hoppen
Forfatter: 
Dato:  04-12-2004 01:27
Et lille fif vi har lært af en gammel avler(ved ikke om det også gælder med ponyer, men når du avler med heste) så la vær med at købe en flot spinkel hoppe, køb hellere en hoppe med godt fylle, og gå efter om den er rigtig porpotioneret, for hvis din hoppe er sat godt sammen, og lidt stor i det, har du et godt fundament for at få sunde og stærke føl, og hvis du så vil have føllene lidt ædlere end din store klods af en hoppe(det føler man nogle gange de er :-P) så er der masse af ædle hingste, og der kommer kun flere af dem, da det er den vej avlen går, hvilket jo er fint, for vi får nogle fine rideheste, men de her små fine spinkle hopper kan ikke rigtig holde til at blive udmagret af føllene som de bliver

Tjek min praes, nye billeder af os herovre i England ;-)
Smid en besked i min gaestebog, den er saa trist og tom ;-) ;-)
0
0
Svar på denne tråd

DSP avl
Forfatter: 
Dato:  05-12-2004 13:58
Hej Karina

Find dig en god hoppe. Den skal være kåret i SDH, og gerne med lidt elite bag sig.
Har den haft føl før, kan du jo se hvordan den avler.

En sådan hoppe kan selvfølgelig godt være dyr, men vil man være seriøs med sin avl, er den pengene værd.

Har du ikke så mange penge, men tålmodighed i stedet, så køb et godt hoppeføl/plag. Den skal selvfølglig kunne gå i SDH med tiden. Det kan man jo aldrig helt garantere, men sådan er det jo engang imellem, hvis man ikke lige har pengene, så må man gamble lidt.

Det du så skal kigge på udover føllets/plagens eksteriør og gangarter, er hoppestammen. Man har jo fundet ud af at en god hoppestamme er meget mere vigtig end man før har antaget.
Led efter en hoppe hvor moderen er min. SDH eller bedre, hvor moderen er elitehoppe.
En elitehoppe er jo netop en hoppe der har vist at den kan avle, så er det sådan set ligemeget om den er kåret i SDS eller SDH.

Selvfølgelig kan man være heldig at købe en tilfældig DSP hoppe, og at den så avler super super, men det kan være nogle dyre lærepenge.

Held og lykke med det.

MVH Nanna ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider