Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Naturlig bedækning eller
Forfatter: 
Dato:  29-11-2004 22:41
... inseminering ?:-)

Jeg har overvejet at ifole min plag når hun fylder 3 år, da det passer godt med hendes tilridnings-forløb, og i den forbindelse har jeg overvejet hingsten Look (DV) .... MEN han tilbyder kun naturlig bedækning og jeg er i tvivl om fordelene/ulemperne ved dette, og om det er for stor en belastning af hoppen, især når hun ikke er ældre.

Jeg er også i tvivl om det overhovedet skal være ham, så forslag til andre hingste modtages gerne (det skal være DV hingste!! og gerne opstaldet i Jylland pga. transporten).

Plagen er efter B.H. Romancier og min egen hoppe (ukendt afstamning med følgende racer mor=oldenborg og fuldblod far=araber og hannovraner) og kan ses på min præs. hvor der ligger billeder fra et dyrskue vi var på i sommers. Moren er meget spinkel og er nok faldet mest ud efter fuldbloden fra hendes mor.

Plagen har et pragtfuldt temperament, og er nem at arbejde med, dog havde mormoderen et ret voldsomt temperament, som jeg ikke ønsker at få frem i hende her (n)

Hvad betyder det når der inde på DV´s hjemmeside står "nej" udfor Look under Aut.
Helena ?:-)
0
0
Svar på denne tråd

naturlig.
Forfatter: 
Dato:  30-11-2004 17:40
Jeg ville klart vælge naturlig bædækning hvis det er en mulighed..

det er billigst og der er de største chancer for resultat..

Om det er en belastning for hoppen det tror jeg ikke der er jo frygtelig mange før dig der har gjort det og i naturen ville din hoppe nok allerede nu have et føl ved siden..

Nogle heste har det endda det med at blive forelsket og nyde det... hihi...

christina

0
0
Svar på denne tråd

Ligegyldigt
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 08:51
Det har ikke den store betydning om det er naturlig bedækning eller inseminering.

Der er en lille smule bedre drægtighedsprocent ved inseminering og en mindre risiko for smittespredning. Økonomisk er der ingen forskel, da de fleste hingstestationer der anvender sædfordeling gør det for egen regning.

Aut. er en forkortelse for Autoriseret hingstestation, det kræves for at en hingstestation kan få lov til at sende transportsæd, men er selvfølgelig ligegyldig når hingsten bedækker naturligt.

Look ville nok ikke være mit valg, din hoppe er mest af "hannoveraner"afstamning og jeg ville nok blive i den afdeling. Desuden har Come Back II og kan videregive et lidt stærkt og usamarbejdsvilligt temperament.

0
0
Svar på denne tråd

ikke helt
Forfatter: 
Dato:  06-12-2004 09:31
enig med charlotte ang. naturlig bedækning og inseminering... I DV er der jo ikke mange der bruger naturlig bedækning, hvor det i andre forbund bruges en hel del mere.. og jeg mener stadig chancer er størt ved naturlig bedækning da sædden kommer på den helt naturlige måde.. der er også hoppe der ikke kan komme i fol ved inseminering men god ved naturlig bedækning.. der kommer også "mere" af sædden ved naturlig bedækning.. Jeg mener at når sædden først er taget ud, behandlet og delt ud er den kvalitet ringere og derfor forminsker man chancerne..

De fleste hingste holdrer der har naturlig bedækning kræver en svaberpræve så de er sikker på hoppen er ren og ikke giver hingsten noget den kan give vidre.. så risikoen for det er lille i forvejen..

Når man inserminere på hingste stationen som har hingsten er det nomalt med i prisen men ellers skal man betale dyrelægen også derfor kan det godt være dyrer..

Jeg kan jo kun tale om min erfaring på dette område og den har ikke været alt for god.. da min ene hoppe ikke vil gå i fol ved inserminering.. hvilke også giver mig et skærbet valg af hingste, desværre..

Jeg ville når nu det er første gang vælge en naturlig bedækning og derefter inserminere i føl brunsten..
Dog er der jo massere hopper der bliver insermineret med gode resultater... så vælge hingsten du synes om og tag chancen, der er jo ingen garenti alligevel!!!!

Christina
0
0
Svar på denne tråd

naturlig bedækning
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 23:13
Hej.

ja, jeg ville vælge naturlig bedækning, da jeg altid har fået bedækket naturligt og der er aldrig sket noget med hoppen og der er altid kommet et føl ud af det, og så da vi skulle bruge en hingst som kun insiminerede, gik det galt og tre gange kom der intet føl og så prøvede vi en anden hingst som også kun insiminerede(anden hoppe) kom der heller intet føl og begge hopper har fået føl første gang ved naturlig bedækning.

og så er det jo naturligt for hestene, selvfølgelig er der hingste der er grove ved hopperne, men man kan jo undersøge sådanne ting inden.

bare et lille input fra mig

mvh julie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider