|
|
| Trakehnere = slidgigt? |
| Forfatter:  |
MN4895 |
| Dato:  |
22-11-2004 11:06 |
|
Jeg står lige nu i den ulykkelige situation at jeg må aflive min dejlige trakehnerhoppe pga. slidgigt i begge bagben.
Hun er kun 5 år og har været redet i blot 6 måneder.
Min veninde har ligeledes en trakehner som står med slidgigt - dog ikke så fremskredent som min, og hesten før den - også en trakehner - blev aflivet også pga. slidgigt.
ER trakehnere bare mere udsatte for slidgigt?
Er der nogen der står/har stået i samme situation?
Mvh Marie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning? |
-Lisa- |
22-11-2004 14:39 |
|
Hvorfor skal hun aflives?
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!
/Fraulein Maria, Salzburg. In the last Golden Days of the Thirties
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflivning fordi... |
MN4895 |
22-11-2004 15:02 |
|
Hendes gigt er så voldsom så hun ikke kan gå hvis ikke hun er på smertestillende medicin.
Det synes jeg ikke er et liv man kan byde en hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slet ingen |
|
|
med afaringer med slid gigt eller trakehner med slid gigt?
venter spændt på svar??
(ved godt jeg skriver fra samme nummer som MN4895, men vi har samme opkobling, vi er ikke samme person, men det er dog min veninde, så jeg følger spændt med)
Heidi & kæmpe dyret Sandro Hvem sagde at det ikke var størelsen det kom an på?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror nu |
|
|
ikke, at der er nogen sammenhæng mellem race og slidgigt. Jeg har selv trakehnere og har ikke hørt at racen skulle være mere udsat end andre. Det er desværre ikke en skrøne at man i DK sir' at rideheste i gennemsnit kun blir 7-8 år. Det er statistik fra forsikringsselskaberne.
Slidgigt skyldes ofte at hesten ikke har brugt sig optimalt, og derfor er der opstået en slidtage i kroppen. Så når man vil finde ud af, hvorfor hesten får slidtage skal man finde årsagen til, at hesten ikke har brugt sig korrekt.
Årsagerne kan være mange - f.eks.:
1) Skade - ikke opdaget i tide - hvilket har medført at hesten har kompenseret og brugt sig ukorrekt.
2) ukorrekt fundament - ukorrekt beskæring eller ukorrekt skoning - for lang tid mellem beskæringerne => ukorrekt fundament. Er fundamentet ukorrekt kræver det en dygtig smed, som ved hvordan en sådan hest skal ordnes for ikke at give yderligere belastninger på sener og led ved ridning.
3) Ukorrekt ridning - hesten bruger sig ikke optimalt og slides op. Mange heste rides ikke bagfra men rides på forparten og i ukorrekt balance. Er vores undervisere dygtige nok ????
4) Låsninger i hestens led (kan være hvor som helst i kroppen) ikke opdaget i tide eller aldrig opdaget - fører til ukorrekt brug.
5) Hestens bygning. Hestens bygning måske ikke egnet til den valgte diciplin - hvorfor hesten slides.
6) Opvækst - det kan tænkes, at heste der ikke er fodret korrekt, ikke fået nok motion som føl og ikke passet korrekt med beslagsmed er mere udsat for slidgigt pga svagere led/sener
7) Tænder - spidser, ukorrekt tandstilling fører ved ridning til ukorrekt holdning af hoved og hals og dermed slitager andre steder i kroppen.
Tja årsagerne kan være mange. Men uanset hvad årsagen er - så er det utroligt vigtigt, at man som ejer gør sit til at det ikke opstår. Dvs
1) hesten bliver fodret korrekt, har regelmæssigt (hver 6-7 uge) besøg af en dygtig og registreret beslagsmed,
2) hesten får ordnet tænderne på faglig korrekt vis
3)man gir' hesten de nødvendige pauser selvom det ikke passer ind i stævne planlægningen,
4) man overvejer hvad det kan skyldes, når hesten har en "dum" periode og tilkalder prof. hjælp som dyrlæge, kiropraktor og tandlæge
5) man stoler på sin fornemmelse, når hesten føles anderledes end ellers og ikke rider ikke blot videre.
6) Får undervisning af en dygtig underviser, som kan fortælle, når hesten bruger sig korrekt.
Det kan så godt være, at nogle vil sige - jamen det har jeg sgu' da ikke råd til. Jamen okay - når blot man så også vedkender sig ikke at gøre det optimale for hesten og også kender risikoen heraf.
Men jeg synes, at vi skylder hesten at reagere langt tidligere på småsymptomer - såsom dårligt humør og usamarbejdsvillighed i ridningen for at imødegå senere problemer med hesten.
Det er jo stof til eftertanke, at ridehestene i DK højst sandsynlig ville blive væsentligt ældre - hvis de ikke skulle være rideheste !!! Altså er årsagen til den lave levealder, noget vi påfører hesene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slidgigt |
Musse12 |
23-11-2004 16:24 |
|
Jeg har en Trakehenerhoppe som jeg har haft siden hun var 4 år - hun er nu 14 år. Hun har aldrig haft problemer med benene. Jeg kender ikke til andre der har haft problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Race sp. |
|
|
....Det med at rideheste ikke bliver så gl. i dk. passer vist ikke helt...det er engelsk fuldblodsheste der går løb (som bliver tilredet som 1 års, virkelig svineri ;o(...)De holder ikke meget længere end 6-8 år hvis de går mange løb oveni...
Men det har nu også noget med genetik og racer at gøre, tag bare ponyerne, de lever jo længe..og araberhestene er ikke bare mere "holdbare" men de lever også normalt til de er midt i tyverne...;o)
Ligesom at "Ismuler" jo har en ufattelig holbarhed og styrke...joe det har meget med gener og racer at gøre.
Det er bare så sørgeligt med din hest, men hvis du vil undgå det, (og en masse dyrlæge regninger) fremover, så vælg en "holdbar" hest såsom f.eks. araberhesten næste gang.
Held og lykke.
Mvh. K.Jensen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Race vs. brug |
|
|
Jeg mener ikke du kan konkludere, som du gør. Der er meget stor forskel på brugen af de hesteracer - du nævner.
Islændere, shettere m.fl. bliver ikke brugt på samme måde som f.eks. en DV hest. De fleste DV heste bliver brugt til dressur, springning eller en blanding, hvor ridningen ofte foregår på bane eller i ridehus 4-6 gange om ugen. Mens de fleste islændere nok snarere bliver brugt som hygge- og skovtursheste. Dvs der er stor forskel på den måde hestene bliver brugt. Alene i ligeud ridning contra ridning på buet spor er der forskel på belastningen af hesten.
Igen mener jeg, at holdbarhed hænger sammen med brug. Ville en islænder holde længere end f.eks. en DV ved samme brug - tja jeg ved det ikke, men umiddelbart tror jeg det ikke. Men det kunne da være spændende om der var forsket lidt i dette emne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islændere går faktisk dressur |
xtiny |
24-11-2004 09:23 |
|
Det letter nemlig ridningen og gangartstræningen væsentlig, at hesten kan rides i holdning. En god skovturshest i Islænderverdenen er iøvrigt temmelig kostbar. Det er ikke det, som storhesteryttere forstår ved en skovturshest. Det er nærmest som en 4-hjulstrækker overfor en personbil.
Mange islændere bruges i konkurrenceøjemed, både i særlige gangartsklasser, Alrid (svarer nærmest til terrænspringning)- og dressur.
Der er lavet undersøgelser over spat hos Islandske heste på Island. Læs om den her: Ny viden om spat
Nu er islandske forhold ikke direkte sammenlignelige med de danske!
Dette siger Netdyredoktor bla om om Slidgigt:
>>Kroniske ledforandringer er som nævnt et resultat af længere tids overbelastning. De fleste heste med kronisk kode- eller hovledsbetændelse har gennem længere tid lidt af akut ledbetændelse. Den akutte tilstand er enten ikke blevet opdaget, eller er blevet ignoreret af hestens ejer/bruger, eller også har den primære akutte skade været så omfattende, at leddet har taget varig skade. Efter nogen tid med akut ledbetændelse kan der udvikles kroniske skader på leddets indre dele. Derfor er det meget vigtigt at få hesten undersøgt for akut kode- eller hovledsbetændelse i tilfælde af, at den begynder at vise tegn på dette. På den måde kan man få hesten behandlet, inden den udvikler uoprettelig skade på leddene.>>
Iøvrigt gælden den ovenfor citerede udtalelse om hestes korte levetid kun forsikrede heste! Middellevetiden er sikkert højere.
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen selvfølgelig |
|
|
går islændere da dressur - det er jo ikke det jeg mener !!! Jeg mener blot at det er svært at generalisere noget som helst om holdbarhed på tværs af hesteracer, når de ikke generelt bruges til det samme i lige stort omfang. Det jeg mener er, at der er nok flere DV'ere / hannoveranere osv i % af deres race, der bruges til dressur end f.eks. islændere / shettere osv.
Igen mit hovedargument er - holdbarhed og brug hænger sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm tja.. |
LoneF |
03-01-2005 23:14 |
|
Jeg har da godt nok også hørt om de der statistikker, men det har min trakhener/XX hoppe altså ikke...
Hun runder de 19 år her til maj og hendes sind er som én på 4 år og hendes krop er stadig smuk, (udadtil).
Jeg har altså heller ikke fortalt hende at hun høre til det "grå guld" endnu
Men jeg tror der er mange ting som spiller ind, særligt den måde hestene bliver redet idag og det som de bliver fodret med i hele deres opvækst mv.
Så få du dig bare en Trakhener igen.
Hilsner fra Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pudsigt nok... apropos arabere |
|
|
... så indeholder netop trakehnerne (sammenlignet med andre varmblods) da ellers en god portion araberblod.
Jeg siger selvfølgelig ikke at araberne ikke er hodbare - bare at jeg personligt ikke mener, man kan ræsonnere på den måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| K. Jensen |
|
|
Umiddelbart vil jeg ikke mene du kan ressonere på den måde som du gør.
Der er ufattelig mange arabere der ikke bliver brugt til noget (bare tag et kig rundt hos avlerne - mange af især hopperne har aldrig og kommer aldrig til at se en sadel...), og der er skræmmende mange der har så dårlige benstillinger så hvis de blev brugt til svær dressur f.eks. så ville bentøjet ikke holde en meter.
Tro mig, jeg ved godt hvad jeg taler om, har selv haft 2 af slagsen og har haft redet en del andre også.
Du kan som flere andre skriver ikke bedømme racerne bare ud fra det. For at have et ordentligt sammenligningsgrundlag er du nødt til at tage x antal heste fra hver race - træne dem op på samme måde og bruge dem på samme måde før du kan drage en konklusion ud fra det.
Pia
Bid, pandebånd og dækkener sælges. Se min præsentation. "A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"
"The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht levealder |
|
|
mht argumentet med at den meget lave levealder for heste i danmark skyldes væddeløbsheste, ja så holder det ikke en meter. For der er jo også væddeløbsheste i andre lande som jo også er talt med i deres beregninger. eks. i tyskland er væddeløb meget mere udbredt. sveriges nationalsport er travløb (foran fodbold), england har jo "opfundet" galopløb og frankrig er en afverdens førende mht travløb olign væddeløb.
Så det MÅ være os danskeres ridning den er gal med.
jeg har da også hørt at danmark er kendt udenom i verden som landet med hestemunde af beton. heste der er hårde i munden.
ridning næsten kun på tøjlen kan også slide en hest op tidligt da den jo så går i falsk stilling - det forplanter sig jo til hele kroppen.
ellers vil jeg sige at de trakhenere jeg kender ikke har slidgigt. MEN : fordi de næsten alle sammen har tendens til at overstrække deres led (eks. : forhove peger næsten opad i trakt trav og bagbenet bliver så også overstrakt) så kan de godt slides hurtigt hvis man ikke sørger for at få nok bæring på dem. når de bærer sig ordentligt får de nemlig lige den smule bue på forbenet der både ser pæn ud og som er mere sund og korrekt. Så hvis ikke man ikke fristes til at over-udnytter deres smidighed så skulle de da holde fint.
jeg kender vel ca. 6 trakhenere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror heller ikke det er racen |
|
|
Tror ikke det er racen der er galt med. Men det er så nemt, at generalisere problemer ud på hele racen ud fra nogens erfaringer fra nogens erfaringer fra......osv.
Ved det selv. Har selv en race som også lider under frygtelige rygter om dens sindsyge og uanvendelighed som ridehest, hvilket må være udtalt af folk der aldrig har arbejdet med den.
Et rygte om en bestemt hingst går sjovt nok vildt hurtigt og er svært at aflive igen.
Skandaler har stadigvæk større tag i folk end solskins historier.Se f.eks.de kulørte blade. Hvis man skulle danne sig et billede af verden kun ud fra deres perspektiv, ville verden ikke være værd at leve i. Men heldigvis er verden ikke sort hvid. EJ HELLER HESTERACER!
Tror du har været uheldig og er ked af din ulykke. Men ville ikke være i tvivl. Køb en ny trakhener!
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|