Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Problem med afstamning .....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 22:48
.... ja jeg fik en veninde til at søge på min nye hests afstamning i Landsudvalgets database.

Desværre kan jeg med 100% sikkerhed sige at den er helt gal med landsudvalgets database.

Min nuværende hoppe har den gamle ox hingst Prut ox+123 i sin afstamning. Prut er korrekt nok ifølge hestedata efter en hingst der hedder Pohaniec, oplysningerne om Pohaniecs far og mor Comet og Planeta er også rigtige. Problemet kommer så når vi når til Planetas afstamning. Ifølge landsudvalget er Planeta efter en russisk ox hingst der hedder Aswan og ud af en russisk hoppe ved navn Pamiatka.
Dette er skrup forkert. Planeta er nemlig af polsk afstamning og ud af en hingst ved navn Nabor og en hoppe der hedder Pienoczka. Jeg har haft ox'ere af denne afstamning før og ved derfor hvor Pruts aner fører hen, hvilket DSAH ox afdelingen i såfald også vil kunne bekræfte.

Men hvad kan vi så bruge landsudvalgets database til når oplysningerne ikke er korrekte ??

Og hvad skal jeg gøre i det konkrete tilfælde. Jeg har nemlig ikke noget abonnement selv, men som sagt er det min veninde der har printet oplysningerne til mig på min hest. Skal jeg skrive til dem alligevel og gøre opmærksom på problemet eller hvordan skal jeg forholde mig til det ???

Jeg må indrømme at jeg er skuffet. Troede faktisk man kunne regne med de oplysninger der stod i databasen, men den er åbenbart lige så tilfældig som på allpedigree.com.

Pia

Gamacher, bid, pandebånd og dækkener sælges.
Se min præsentation.

"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"

"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd

man kan
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 23:47
jo selv gøre dem opmærksom på at der er fejl i afstamningen, det er jo menneskeligt at fejle og ALLE data er jo tastet ind efter det materiale de en gang har fået af andre mennesker.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

Den er go' nok...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 23:52

... på den forkerte måde.

Planeta har fået nye forældre, er blevet adopteret af Aswan og Pamiatka.

I følge Janow's database findes der dog en Planeta efter disse forældre, hoppen er født 1966 hos Tersk.

Så der er sket en fejltagelse mellem disse to hopper.

Planeta 1958 Nabor Pienoczka (Michalów)
Planeta 1966 Aswan Pamiatka (Tersk)

Jeg ville rette henvendelse til LU og gøre dem opmærksom på fejlen.

Men ja, det er skisme surt at man heller ikke kan stole på deres database... især surt når de tager så meget for at lukke os ind.

Det er bestemt ikke den eneste fejl eller mangel.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

hej Pia
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 23:55
Jo da, der er masser af fejl på hestedatabasen. En del af dem skyldes, at der er fejl i flere gamle stamtavler, andre er vel tastefejl.
I ca. 1980 var jeg til kåring (DV) med en venindes hest. Den blev forregistreret (ukendt afstamning) men den er umulig at opspore derinde, selvom den har fået føl. Føllet er ikke registreret som afkom efter hingsten, så jo, fejl er der. Grunden til at det alligevel er bedre er, at man ikke selv kan ændre og at opmærksomme hestekendere som dig selv selvfølgelig gør opmærksom på fejlen, og får den rettet....
Jeg tror ikke du skal bekymre dig om det manglende abonnement. Du kan også gøre OX`ernes stambogsfører opmærksom på problemet, fejlen må oprindeligt stamme derfra?

Ullan

PS Sadlen har det fint!
0
0
Svar på denne tråd

Ok.....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 00:04
.. sender dem en mail og gøre opmærksom på problemet :-P

Pia

Se min præsentation.

"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"

0
0
Svar på denne tråd

Fejl....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 07:27
Ja det er menneskeligt at fejle, og derfor er det en god ide lige at checke igennem når man får hestepas mv fra Landscentret. Igår fik jeg mit heste pas på mit føl fra iår. Hun havde fået klistret kåringsbeskrivelse og det hele i (man kårer ikke føl ?:-)) Samt vaccinationer tilbage til 2001..... Jeg skyndte mig at ringe og de beklagede meget. Og så kørte jeg på posthuset og returnerede, for der er jo nok en anden hoppeejer der ville blive ked hvis de ikke fik deres papirer.....

Så det er altid en god ide lige at kigge sine ting igennem.
STALD LAUGE

- opdræt af pintoarabere, pintoponyer og sorte fuldblodsarabere.
0
0
Svar på denne tråd

Ullan....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 07:33
Det er faktisk helt naturligt at omtalte hoppe og afkom ikke findes i Databasen. Den er nemlig først lavet mange år senere, og der er kun indført heste, der har relevans idag. Dvs. hopper, som har børn, børnebørn, oldebørn osv. der også er indført.

Hvis nu den omtalte hoppes afkom havde opnået rideresultater, så havde hun også stået der.

Men det vil være spild af god/dyr tid at indtaste heste, der ingen forbindelse har til idag.

Fx. mangler der to afkom efter min gamle hoppe, den ene er eksporteret til USA i '86, den anden har gået som hyggeridehest og har ingen resultater, den kan også være død og have været det i mange år.

0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 13:11
Men problemet er ikke så meget hoppen, for jeg har også tænkt det, du skriver. Problemet er at hendes føl ikke er registreret som afkom efter hingsten. Han er/var en gammel DV`er, der iøvrigt har masser af afkom registreret for samme år, som føllet blev født - også føl, der ikke er registreret videre på.
Er dine afgåede afkom ikke registreret under hingstens afkom?

Ullan
0
0
Svar på denne tråd

mange ældre
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 13:13
hingste har IKKE registreret alle deres afkom for nogle år tilbage.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

men den
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 13:50
omtalte hingst har f.eks. en vallak uden resultater registreret 3 år før det føl, som jeg leder efter blev født. Hvad er logikken i det?

Ullan
0
0
Svar på denne tråd

Fejl i data
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 13:50
Da jeg i 2003 sendte følpapirer ind på mit hoppeføl skrev jeg Gildegaardens Havanna i dem.
Men da jeg en uges tid senere tjekkede LR's side stod der sørme Gildegaardens Helena! Fejlen må være opstået, fordi min hoppe (Havannas mor) hedder Helena :-P

Men jeg skrev til dem og fik det rettet - et held jeg nåede at tjekke det inden jeg fik hestepasset :-@

Med venlig hilsen Sine
...Desværre uden Helena...
Hvil i fred, min ven
Haflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
0
0
Svar på denne tråd

Pia.....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 16:54
du ved da at databasen er fuld af fejl... var det ikke år 1901 fandos var indreg. i hans pas ? ;-D

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Karina...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2004 20:30
... nej nej nej det var d. 1/1 1920 Fandos var født ;-D
Dette på trods af at du udfyldte papirerne rigtigt og de fik hans originale stamtavle med fra DSAH. Ydermere synes jeg jo det var morsomt at de faktisk gav ham et rigtigt hestepas nummer - nemlig et nummer der startede med 94 som var det år han rigtigt var født i. :-P

Hi, hi de fik faktisk aldrig taget sig sammen til at rette det sidenhen - så det skabte faktisk en del morskab når jeg kom ud til stævner med ham :-)

Pia

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Det er menneskeligt
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 10:51
at fejle, så jeg synes I bare skulle grine af det hele. Vi laver alle sammen fejl, hver dag, det er bare sådan det er, og Landskontoret laver selvfølgelig også sin del af fejlene.
Men - hvis de ikke får besked, kan de jo ikke rette dem.

mvh
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider