|
|
| Klaphingst - arveligt? |
| Forfatter:  |
-Lisa- |
| Dato:  |
16-11-2004 15:37 |
|
Forleden blev jeg tilbudt en klaphingst.
Jeg takkede nej, og sagde jeg har jo allerede en hingst med TO sten.
Men jeg kom til at tænke over det bagefter, for jeg ved denne hingst har en ældre helbror som også er klaphingst.
Så er det bare uheld, eller er det en arvelig defekt?
Bør man avle på forældrene, eller er de uskyldige i denne sag?
Den ældste af hingstene døde under operationen, som var nødvendig (??) for at finde den 'forsvundne' sten.
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!
/Fraulein Maria, Salzburg. In the last Golden Days of the Thirties
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisa..... |
|
|
Det er arveligt, og hingste der nedarver det risikerer at bliver afkåret.
Men synes nu at folk gør "defekten" værre end den er! Som regel går en katration helt på normal vis.
Min vallak var klaphingst, og "den manglende" sten var meget svær at finde. Dyrlægen anbefalede alm. kastration i første omgang. Efter bedøvelsen kunne dyrlægen finde stenen, og han blev kastreret på normal vis. I øvrigt katrerede dyrlægen 6 hingst den dag, hos den hestehandler jeg på daværende tidspunkt red hos. 3 (!!!!) (inkl min) af dem var klaphingste, og alle blev kastreret på normal vis, uden nogen men. De var dog IKKE i familie med hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja arveligt |
|
|
ja det er 100 % arveligt så vidt jeg er informeret. Dvs at også hopper efter en klaphingst kan bære defekten i generne.
Det kan blive en stor og dyr operation (op til 8000 kr) og derfor bør man ikke avle på en klaphingst.
I "min" stald blev en klaphingst på 10 år kastreret sidste vinter - det kostede 8000 kr og 3 md stilstand for hesten. Men han har et godt og socialt liv med andre heste nu så det var det værd. men det var hårdt for ham og for ejerne - så lav ikke flere af dem. Godt du ikke købte ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klaphingste |
-Lisa- |
16-11-2004 22:45 |
|
Jeg ved ikke hvad der gik galt med den hingst der døde, men tydeligvis må det være fordi det ikke har været et nemt indgreb.
Det der undrer/bekymrer mig mest er at der er hele to 'defekte' afkom efter dette par forældre, og det nager mig en del i spørgsmålet om man bør blive ved med at avle.
Er det bare et tilfælde, bør man stoppe kombinationen eller helt lade være?
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, man bør ikke avle på kryptorchider |
xtiny |
16-11-2004 22:57 |
|
Indenfor hundeavlen kan en hanhund ikke kåres ret højt, hvis den har denne defekt.
Da den er arvelig bør man være opmærksom på, om nogen af ens avlsdyr giver denne defekt, og så undlade kombinationen- eller (helst) helt udskyde dyrene af avlen.
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klaphingste |
|
|
Indenfor hesteavl, må man slet ikke avle med klaphingste, men det er jo en af forskellene på registreret avl og piratavl. Men det må man vel heller ikke indenfor hundene????
Men det er jo et spørgsmål om prioritering om man vil fortsætte med at avle på dyr med defekter eller som nedarver defekter.
Hvor mange avlere vil undlade at bruge BH Cavan(ved godt han er kastereret, men der findes frostsæd), BH Don Schufro eller Solos Landtinus, der alle er opereret for lyskebrok. Lyskebrok er i allerhøjeste grad arvelig, og skyldes det modsatte problem af klaphingste. Hhv. for snæver eller for vid lyskekanal.
Svensk avl er i modsætning til dansk avl konsekvent, de afkårede BH Don Schufro efter operationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klaphingste |
-Lisa- |
17-11-2004 10:25 |
|
Nu jeg tænker over det, så tror jeg faktisk at det var sådan med den hingst der døde, at man forsøgte at hente stenen ned på plads, så den kunne komme til kåring.
Det' skisme snyd!
Men spørgsmålet lyder mere på, om man med god ro kan vedblive med at avle på forældrene (hoppen) til disse to klaphingste.
For er det bare et tilfælde, eller er der noget rivende galt med deres gener?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja rivende galt |
|
|
ja der er noget rivende galt og man bør ikke avle på dem. hverken hoppen eller hingsten - da de jo begge kan være bærer af genet. Hvis faderen eks. har lavet 10 andre føl der er normale så kan man nok udelukke ham som fejlen og istedet tage hoppen ud af avl.
Man skal ikke vedblive at avle på heste med fejl.
her er lidt info sakset fra netdyredoktor:
Kryptorkisme (klaphingst, urhingst)
Af dyrlæge Michael Hansen
Hvad er kryptorkisme / klaphingst hos heste?
Under normale forhold befinder testiklerne sig i pungen allerede ved fødslen. I nogle tilfælde vandrer testiklerne fra bughulen gennem lyskekanalen til pungen inden for det første halve leveår. I de tilfælde, hvor den ene eller begge testikler tilbageholdes i enten bughulen eller lyskekanalen, taler man om ensidig eller dobbeltsidig kryptorkisme. En hingst med ensidig kryptorkisme benævnes i daglig tale som en klaphingst, mens en hingst med dobbeltsidig tilbageholdelse af testiklerne benævnes en urhingst.
Hvad er symptomerne på kryptorkisme / klaphingst?
Ved undersøgelse af pungen findes kun en eller slet ingen testikler.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Dyrlægen undersøger pungen for at mærke, om testiklerne er der eller ej. I nogle tilfælde kan hesten aktivt trække testiklen op i lyskekanalen ved hjælp af en lille muskel. Dyrlægen vil i tvivlstilfælde give hingsten en muskelafslappende indsprøjtning, således at testiklerne lettere vil kunne erkendes. Hvis testiklen stadig ikke ligger i pungen, er hesten kryptorkid.
Hvordan behandles kryptorkisme / klaphingst?
Disse hingste bør altid kastreres. Dels har de ofte et meget voldsomt temperament og en voldsom kønsdrift, dels antages lidelsen at være arvelig.
Kastration af en klap- eller urhingst foretages altid i totalbedøvelse.
Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har kryptorkisme / klaphingst?
Efter kastration er hesten fuldt ud lige så anvendelig som enhver anden vallak.
Hvorfor får heste kryptorkisme / klaphingst?
Lidelsen er arvelig.
Hvad er risikoen for, at din hest får kryptorkisme / klaphingst?
Kryptorkisme er den mest almindelige medfødte lidelse hos hesten. Som regel er det kun den ene testikel som tilbageholdes, men i ca. 15 % af tilfældene er der tale om dobbeltsidig kryptorkisme.
Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får kryptorkisme / klaphingst?
Da kryptorkisme skyldes arv, bør der ikke avles på hverken hopper eller hingste, som har fået afkom med erkendt kryptorkisme.
Anden viden om kryptorkisme / klaphingst.
At hingste med kryptorkisme har en stærkere kønsdrift end andre hingste, menes at være forårsaget af, at testiklen befinder sig ved en højere temperatur, når den ligger i bughulen eller i lyskekanalen, end hvis den var i pungen. Dette forårsager en højere hormonproduktion og dermed en mere aggressiv fremfærd.
Nogle gange kan man opleve, at en vallak har en meget kraftig kønsdrift. Her bør man mistænke, at hesten har en tilbageholdt testikel i bugen eller i lyskekanalen. I de tilfælde kan man, ved hjælp af en blodprøve, få afsløret, om hesten stadig har en testikel, idet den vil have et højt indhold af hanligt kønshormon i blodet. Dette kaldes en "ej renskåren hest".
Læs mere: Tema om kastration
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er arveligt |
|
|
og det er vanvittigt at avle med klaphingste. En sådan hingst vil aldrig kunne blive kåret.
Det samme gælder for hunde. Hvis hunden er kryptorkid kan den ikke præmieres overhovedet og derfor heller aldrig avles på. Jeg har en "sød" lille historie om nogle, der importerede en colliehan fra England som stor hvalp. Han var af gode linier og en vældig god hund. Pludselig en dag opdager de at den har 3 sten(!).
Og hvordan kan det lade sig gøre? Jo, en rådden opdrætter fik indopereret en sten, da hanhunden kun havde en nede. "Desværre" skete der så det at den anden faldt ned i en relativ sen alder...  Ups!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klaphingste |
-Lisa- |
18-11-2004 14:42 |
|
Lykke B, tak for det stykke læsestof du lige puttede ind, det besvarer mine spørgsmål.
Jeg kan fortælle, at den hingst der døde var blevet solgt til England.
Som jeg har fået fortalt af avler, så forsøgte den nye ejer at 'hente' stenen ned, med henblik på kåring - den var altså ment til at være avlshingst.
Jeg har været et smut om HesteData for at finde lidt tal over denne kombination.
Hoppen til de to klaphingste har ialt 9 stk afkom, hvor kun én er hoppe.
4 af de 9 afkom er efter samme hingst,
1 af de 4 er hoppe,
2 af de 3 helbrødre er klaphingste.
I tidernes morgen ville jeg ha' købt denne hoppe, hun har en fantastisk god afstamning - jeg er glad for det ikke blev til noget.
Nu er hun så blevet solgt, og jeg tror næppe der stoppes med at avle på hende - hun er solgt til et større stutteri.
Dette stutteri er så 'desværre' i kompani med avler der har den hingst der er far til de to 'klappere', så der bliver nok lavet en hel del flere af den kombination.
Er det smart eller OK?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HesteData igen... |
-Lisa- |
18-11-2004 15:47 |
|
Faderen til de to klaphingste har noget nær 900 afkom, og ud af dem er det sansynligvis en meget lav procentdel der er klaphingste - så afkåring vil aldrig komme på tale.
Men alligevel kunne det da være sjovt at vide hvad procentdelen egentlig ligger på... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I siger jo |
Alice F |
19-11-2004 12:25 |
|
at kryptorkisme er arvelgt. Samme står på netdyredoktor.
Jeg har forhørt mig hos flere fagfolk, bl.a. forskere inden for dette område. Deres konlusion er, at der ikke kan påvises et arveligt sammenhæng...
I det nye Equipage blad, står der også det ikke er arveligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|