Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Quarter-heste?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 23:18
Hejsa!

Det kunne være sjovt at høre fra nogen, der har erfaring med Quarter-heste; jeg ville gerne vide lidt mere om deres sind og evner, da jeg er blevet ejer af et "quarter-kryds".

De quartere jeg har kendt, har været nogle små, ædle, men ret muskuløse heste, som alle har været brugt til westernridning. Er der mon nogen, der bruger dem i andre discipliner indenfor ridesporten?

Bare nysgerrig...:-)
De bedste hilsener fra Camilla P.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Quarter-heste?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 09:34
Hej Camilla,
Ja, Quarter heste bliver brrugt til mange forskellige dicipliner. De bliver mest brugt til westernridning, men der er en diciplin inden for westernridning der hedder Hunter under saddle (jæger under sadel), hvor det er dressur ridning.
Skriv til min mail for flere oplysninger for hvis du er interresseret kan jeg kontakte en avler og sende dig nogle oplysninger.
Knuzzer fra Tinka
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 10:26
Hej

Jeg har nu haft med Quartere at gøre siden 1990.
Det er verdens talrigeste hesterace. Der er ikke kåringsregler så man må avle på de blodlinier man har lyst til.

Derfor er de meget forskellige. De kan fåes fra små bulldog-typer på 140 cm til langbenede slanke heste på 170 cm.
Deres temperamenter varierer også meget da de avles til så mange forskellige discipliner.

Ud over alle westerndiscipliner, herunder kvægklasser, bruges de også til spring, dressur, military, terapi, kørsel, pakheste, rodeo og ikke mindst væddeløb da det er verdens hurtigste hest til sprint (400 m på ca 20 sek).

Derfor kan du hvis du leder lidt få lige præcis den hest du ønsker dig.

i europa hvor vi jo har masser af forholdsvis billige udmærkede varmblod til dressur og spring importerer vi ikke ligefrem quartere til dette formål. Derfor er de fleste europæiske quartere af de typer der går westernklasser. Der er to hovedtyper.
Reining/cutting: Meget atletiske heste på ca 145-154 cm. De er ikke altid korrekte og deres trav er som regel ikke særligt godt men ponyagtigt. De har god galop og er lærenemme. De kan tændes og være varme og arbejdsivrige, men beder man dem om at slappe af gør de det gladeligt.
Den anden type er mere elegante slanke heste til pleasure. De er ca 150-158 cm høje. De har en behagelig gang, men ikke nødvendigvis med det store svæv. De står lavere i tænding.

Generelt kan man sige at quartere er meget intelligente. ikke bare lærer de ting hurtigt, de er også gode til at løse problemer selv. De har også en høj paniktærskel og flipper ikke over småting. De fleste er pålidelige og utroligt rare heste. De er også meget sunde. Feks er osteochondrose meget sjældent. de kan i stedet have hovproblemer og hvis hingsten Impressive optræder i stamtavlen bør enten din hest eller den forælder testes for den arvelige sygdom HYPP.

Håber du bliver meget glad for din nye hest. Ps du kan få meget glæde af den i spring da de kraftige sprintermuskler i bagparten er gode til at sætte af med.
Desuden har de et lavt tyngdepunkt og kan lave de smarteste vendinger i en tidsspringning.

Hvilken quarter er den efter?

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 21:03
Hejsa... har du været inde på hjemmesiden for quarterhorse i danmark?
www.dkqha.dk

Vh. Ariann
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-05-2001 00:37
Hej Tinka, Tina og Ariann!

Tak for svar og de mange oplysninger; jeg har endnu ikke været inde på den danske quarter-side, og jeg anede heller ikke, at der fandtes så mange forskellige typer quartere, til så alsidige formål!
Jeg har desværre ikke papirer på min lille hest, det med quarter-faderen er bare hvad jeg har fået fortalt. Moderen er DV, så jeg købte faktisk plagen på baggrund af dens afstamning - og så selvfølgelig fordi jeg kunne lide den!!
Jeg har kontaktet avleren (som ikke var sælger) for at få mere at vide om den dejlige hests baggrund; men aner endnu intet om den quarter-hingst, der angiveligt skulle være faderen.
Folk, der ved mere om quartere end jeg, har dog sagt at de tydeligt kunne se quarter-præget i typen, den muskuløse bagpart, osv...så noget er der vel om snakken... :-) Foruden at det er en smart, elegant plag, med et suverænt godt temperament...

K.H. Camilla P.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-05-2001 16:57
Hej Camilla

Når det kun er en plag kan den ikke have haft så mange ejere endnu.
Måske kan du spore tilbage til avlerne?
Bare sådan hvis du var nysgerrig. Det er lettere nu end når den er ti år.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Re: Quarter Avl
Forfatter: 
Dato:  17-05-2001 05:50
Var den der bragte Quarter og Paint til danmark i 1982, har haft omkring 53 af dem, har 12 i stalden nu, og kender de fleste af dem her i Danmark hvis du er interesseret. mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Re: Quarter Avl
Forfatter: 
Dato:  19-05-2001 23:24
Hej Ariel,

Der kan man bare se, det anede jeg ikke - heller ikke, at de kom hertil allerede i 82´... :-)
Hvor i landet er det du bor? Den der har avlet min plag, bor/boede i Brædstrup, Klovborg - hun hedder Nina Nørgaard - det er alt hvad jeg ved (da jeg ikke har købt plagen hos hende, men hos dem, der købte den for et år siden hos hende.)

Jeg ved faktisk ikke, om det er hendes egen quarter-hingst, der er far til omtalte plag - eller om det er en "kendt" avlshingst?
Det tyder vist mest på noget "piratavl", da der ikke er papirer på afkommet...

mvh. Camilla P.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Quarter Pirat avl
Forfatter: 
Dato:  20-05-2001 08:22
der er ikke noget der hedder pirat avl på quarterheste, hvis man avler en quarter med andet end en quarter eller en fulblods hest some er registreret i New Yorks Jockey Club, så får man en Quarter ud af det, ALT ANDET GODKENDES IKKE.
SOM QUARTER HESTE.

Reglerne er meget stive men det hjælper avlerne, og man skal sende en hår prøve og blod prøve ind for at få en DNA analyse af faderen såvel som moderen, som følet.

Nina Nørgård kender jeg ikke det må være nogen af de newcomers men jeg skal finde ud af det, og komme tilbage til dig.

Jeg bor i Sønderjylland, near Tinglev, så du er altid velkomen til at se på nogle Quarters hvis det har din interesse. Med venlig hilsen Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Re: Quarter Pirat avl
Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 00:32
Hej igen alle der tidligere svarede på mit Quarter-spørgsmål!

Lidt forsinket svar, men mange tak for tilbuddet, Ariel; hvis jeg kommer nær Tinglev kunne jeg da godt finde på at dukke op for at se nogle rigtige quartere. :-)

Ang. omtalte quarterhingst (faren til min hest), så har jeg fået oplyst at den var rød, og ejet af en hestehandler i Brædstrup/omegn (kender ikke hans navn).
Altså ikke meget info!
Det var åbenbart et uheld at den kom til at bedække en DV-hoppe, så der er ikke papir på afkommet. Åbenbart var det en god hingst, for resultatet er blevet en dejlig plag med 3 supergode gangarter, meget bedre end de rene DV´er jeg hidtil har haft. ;-)
Sååååå......hvis nogen har købt en rød quarter-hingst af en hestehandler i Brædstrup eller deromkring, for max. 3 år siden, hører jeg da gerne fra dem...

Knus fra Camilla P
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider