Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingstevalg -flere racer
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 13:26
Hej

Jeg har en af de meget få fuldstammet pinto pony hopper i pintoforeningen.
Jeg har lidt problemer med at vælge hingst da der ingen pinto pony hingste der har fuld stamme.

Der er en god pinto ponyhingst med 8 i helhed men han har ikke fuld stamme.

Hvis jeg skal holde hendes fulde stamtavle skal jeg bruge en ensfarvet fra et andet forbund.
eks. palomino, DSP, New forest osv.

Ulempen er 50 % risiko for ensfarvet (men kan så kåres i DSP)

Nogen der har gode ideer til valg af hingst.
Størrelses mæssigt skal det blive pony. Min bliver ca. 143-145

Mvh Pia

www.sitecenter.dk/stutterifjorden

0
0
Svar på denne tråd

Welsh....
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 13:32
Jeg ville nok vælge en Welsh hingst, netop fordi hun selv er 50% Welsh. Hoppen kan jo også kåres i Welsh sec. F og det vil et evt. ensfarvet afkom også kunne.

0
0
Svar på denne tråd

En broget welsh
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 14:30
Accepterer de i welsh sec f. at de er broget?
Der er umiddelbart ingen sec. b hingste på Sjælland, jo men så er de skimle. Så skal jeg til Jylland, jeg bor på Lolland det ville være rart med en hingst fra Sjælland. Der er vist ikke nogen welsh der sender sæd.
Pia
0
0
Svar på denne tråd

JA....
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 14:35
welsh foreningen er blevet nødt til at acceptere de brogede sec F da det anerkender dem i England. Jeg ved det fordi det står i deres regelement OG fordi jeg selv har haft en registret (godt nok i England) welsh-pintohingst stående.

Har du overvejet muligheden for at få sæd hjem fra feks Tyskland eller andet land med gode pintohingste?

Men ellers synes jeg da selvfølgelig at welsh er dejlige; har jo lige selv fået en hjem :-)
0
0
Svar på denne tråd

Brogede
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 14:41
Ja Welsh-foreningen er på baggrund af EU-regulativer begyndt at godkende brogede plettede ponyer da englænderne godkender de flerfarvede.

WELSH KRYDSNINGER (Section F)

Selvom dyrene i alle fire sectioner i stambogen varierer i størrelse og masse, viser de alle præg fra deres fælles ane - nemlig Welsh Mountain ponyen. De bedste arver den stærke konstitution, gode piber, modet, energien og det medgørlige temperament, som har givet dem verdensry. Det er derfor ikke overraskende, at de er efterspurgt til krydsning med andre racer, og der findes i foreningen et krydsningsregister for heste og ponyer, hvor mindst 12,25% skal være registreret Welsh blod. Disse dyr har vist meget stor værdi på mange områder, ved bl.a. at vinde mange Europa- og Verdensmesterskaber i dressur.

Regler for avl af Welsh Part-breds (sec. F) og optagelse i welsh krydsningsregister:

Historien bag Welsh Part-breds

I Storbritannien betegnes welsh krydsninger som "Welsh Part-breds". De optræder i stambøgerne fra 1957 og fremefter. De er typisk avlet som rideponyer til børn eller som huntere til voksne. Blandt sidstnævnte findes rigtig mange gode springheste som er welsh cob/fuldblod, da welsh blodet giver både mod og styrke. Der er således opstået to typer af part-breds. De små ponyer er ofte krydsninger mellem welsh sec. A eller B og araber/fuldblod eller den engelske "riding-pony" som også går tilbage til welsh/fuldblod.

Interessen for at avle welsh krydsninger er stigende. Der er mange forespørgsler, og antallet af ponyer som fremstilles er stiger. Der var således 9 hopper og 2 hingste tilmeldt kåringen år 2000. Nogle af de kårede/registrerede dyr klarer sig glimrende i ridekonkurrencer, og Welsh Pony & Cob Avlen i Danmark forventer at mange flere vil gøre sig gældende de kommende 10 år.

Standardbeskrivelse

På trods af at der i stambogen findes fire sektioner, som varirerer i størrelse og masse, bærer de alle præg af deres fælles forfader – welsh mountain ponyen. De bedste dyr arver den stærke legemsbygning, gode lemmer, fremaddrift, mod og det gode temperament, som har ført til et verdensomspændende ry.

Derfor er det ikke overraskende, at disse dyr er meget efterspurgte til krydsning af andre racer. Der findes et welsh part-bred register (sec. F) for heste og ponyer som indeholder mindst 12,25 % registreret welsh blod. Alle farver.

Den store welsh part-bred har vist enorm kapacitet indenfor de fleste hestesportsdiscipliner, blandt andet springning, military, dressur og kørsel.

Du kan jo også bruge en Welsh sec. F eller sec. D, jeg ved ikke hvor mange muligheder det giver.

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 16:53
noget araber?

Bare en tanke.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 18:19
Jeg har tænkt over det samme problem som dig, har nemlig også selv en pinto ponyhoppe på 145 i stang med fuld stamtavle. Jeg synes også, det ville være brandærgerligt at skulle "ødelægge" føllets stamtavle ved at være nødt til at anvende en hingst med halv stamtavle. Har dog ikke nogen planer om at ifole hende nu, men måske engang i fremtiden.

Mine overvejelser har gået på enten at vælge en dansk sportspony hingst eller en heste-pintohingst. Men ved ikke, om føllet vil være til at sælge, hvis jeg vælger en stor pintohingst, da føllet sandsynligvis vil blive en lille hest. På den anden side vil jeg jo helst bruge en kåret pintohingst, da det jo er pinto, jeg interesserer mig for at avle. Og bruger jeg en dsp hingst, vil der jo være 50% risiko for ensfarvet føl. Så det er lidt af et dilemma. Man kunne håbe på, at der engang var nogen, der fik lyst til at indkøbe en fuldstammet ponyhingst i udlandet og stille den til kåring i DPF. For det tager jo nogle år at avle sig frem til ponyhingste med 4-leddet stamtavle, når de fleste nu kun har 1 led. Men der må vel også være andre pintoponyavlere i DPF, der står med det problem?

Mange hilsner fra Heidi

PS: I øvrigt en rigtig skøn hoppe, du har dig. Jeg tør ikke komme med et bud på, hvilken hingst der vil være bedst til din hoppe. Men jeg kan personligt rigtigt godt lide dsp-hingsten Bohøjgårds Mirage og new forest hingsten Elmholts Raket.

Part søges til kat. 1 pony i Albertslund

Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening B-)

"Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
0
0
Svar på denne tråd

Pinto araber
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 18:41

Vi har faktisk en fin broget pintoaraber i landet, og han er da fuldstammet.

El Hakim, efter den berømte Painted Diamond.

Kan ses på Unique Arabians

Og så er der jo et hav af fantastiske pinto hingste i Tyskland - alle typer og alle størrelser.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

Pinto i stor stil
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 18:56

Du kan se Painted Diamond hér.

Og prøv så lige at se deres andre hingste... mums!

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med paint?
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 19:09
De har altid fuld stamtavle og mon ikke nogen af de danske painthingste er registrerede i pinto? ellers er det vit ret let at gøre.

Størrelsesmæssigt ligger mange af dem på 148-155 cm i stg hvilket vel nogenlunde er det du leder efter?

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Mange spændende bud
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 22:11
Jeg tror min hjerne har været igennem de fleste af jeres bud.

Araber - ja jeg har tænkt tanken og et af hendes føl vil blive en araber hvis der er nogen araber ejere der vil betale de udgifter der er ved at blive godkendt til pintoaraber.

Pinto araber - jeg kender den godt men når hingsten ikke er 100 % bliver føllet under 50 % og kan ikke bruges i pintoaraber men selvfølgelig i alm. pinto!

DSP: Ja helt sikkert det er nok også det bedste bud ligenu tror jeg og de to du nævner har jeg haft kig på.

Paint - er ikke kåret og kan ikke kåres/anvendes i pintoavlen - desværre!

Heidi-- jeg syntes det lyder spændende med din hoppe, hvem er hun efter? Har du et billede af hende?

Tak for alle svarene det ender nok med DSP eller pintohingsten Moon Star selvom stamtavlen så ikke bliver fuld!

Mvh. Pia

0
0
Svar på denne tråd

Ppppppppp
Forfatter: 
Dato:  11-11-2004 21:22
Pia: Min hoppe, Spotlight, er efter pintohingsten Manitou, som var kåret i DPF i nogle år, men blev aflivet i en ung alder. Hendes mor er kåret i connemaraforeningen.

Ja, Moon Star er rigtig lækker, kan godt forstå, du overvejer ham. Jeg er selv helt vild med pintohingsten Mazzaratti, men han er jo også hestehøjde.

Har du forresten undersøgt, om der måske findes nogle EU-kårede pintohingste med fuld stamtavle i udlandet, som du kunne bruge. Hvis der er nogen, så burde det jo være muligt at få tilsendt sæd, så du kunne få hende insemineret. Det kunne blive et spændende føl, for det ville jo være helt nyt blod i DPF. Bare en tanke... Men ellers tror jeg også, en DSP hingst ville være en god ide. Det ville nok være mit første valg, hvis det ikke skulle være en pintohingst.

Nå, men her kommer lige et par billeder, som du spurgte om.
Først et af Spotlight:

Så et af hendes mor:

Og til sidst et af hendes far:

Venlig hilsen Heidi

Part søges til kat. 1 pony i Albertslund

Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening B-)

"Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
0
0
Svar på denne tråd

welsh cob
Forfatter: 
Dato:  12-11-2004 09:49
så er i nyt til tager en tur over til os i jylland....

og kigge på vores hingst.
ikke alle med welsh hingst vil bedækker andre hoppe..
det vil jeg..tror nok noget med jeg ved hvor meget de bruger welsh til blandning af andre heste og få nogle sports ponyer/heste..

0
0
Svar på denne tråd

Til Mandy
Forfatter: 
Dato:  12-11-2004 10:06
Jeg tror en welsh cob bliver for "cobbet" det er jo en helt anden type end de vil have i pinto hvor det er mere DSP type. Men han er ellers lækker.
Pia
0
0
Svar på denne tråd

en kan prøver det
Forfatter: 
Dato:  12-11-2004 11:16
tak
men de smitter meget godt gang til andre..og mor bestemmer meget også

bare ide...

kigge over i england med hvordan cobs er brugt til avl med andre racer..

fuldblod/welsh få en rigitg godt afkom

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  12-11-2004 12:42
jo at ham her er rigtig lækker. Men det er der nu manga af dem der er

0
0
Svar på denne tråd

en palomino måske?
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 21:49
Bruger du en palomino hingst vil du kun have 25 % chance for at få en ensfarvet - der er flere gode fuldstammede at vælge imellem i Palomino Sportsheste Avlsforbund. De er samtidig EU-hingste. Se. billeder af nogle på f.ex www.palomino-psa.dk eller www.rainbow-arabians.dk
med en rødbroget hoppe vil du kunne få rødbroget, palomino-broget, palomino eller rød.
bare et forslag
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider