Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Folingstidspunkt - avlere HJÆLP??
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 13:24
Kære heste-avlende HN'ere,

Jeg har et spørgsmål jeg håber I vil besvare.

Indenfor trav/galopsporten er der ofte et ønske om at folingen ligger så tidligt på året som muligt, således at hesten har nogle ekstra måneder på bagen når den starter sin væddeløbskarriere. For at opnå dette må der til tider tys til lysterapi, hormonbehandling mv. af hopperne.

Men hvordan er det indenfor ridehesteavlen? Hvad anser I avlere som det optimale tidspunkt for en foling? Gør I noget for at planlægge dette når I ifoler jeres hopper?

Jeg tænker især på, om dette er relevant, hvis man som avler satser på kåring af afkommet. Jeg går ud fra, at en veludviklet (måske 2-4 mdr. ældre) 2 års hoppe eller 3 års hingst har bedre odds ved fremstilling end et yngre og mere ufærdigt eksemplar?

Personligt ville jeg også tage hensyn til hvordan vejret var på den tid af året hvor folingen skulle finde sted. De fleste ønsker vel at følle kan komme ud og bevæge benene hurtigst og mest muligt, men med foling i marts med regn, rusk og kulde kan dette måske være svært. Hvad mener I?

Jeg har en diskussion i gang med en kollega (dyrlæge), som mener at foling tidligt på året er en fordel. Dette vil jeg gerne stille ? ved. Derfor dette indlæg.

mvh
NinaB ?:-)
0
0
Svar på denne tråd

tidligt/ sent
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 13:35
Jeg vil mene at det bedste tidspunkt er maj/juni måned. Sker det meget tidligere kan man risikere, at de skal stå en del inde pga dårligt vejr eller være ude med stor risiko for forkølelse og lungebetændelse. Og jeg mener at føl skal være så meget ude som muligt, så de får brugt og udviklet deres krop. Hvis føl kun kommer ud en time om dagen, har de så meget eksplosiv energi at der er stor risiko for at de får skader.

Desuden er græsset grønt og godt i maj/juni så de får den bedste ernæring - både fra hoppen og begynder selv hurtigt at nippe til det. Følger man naturens orden giver dette tidpunkt sig selv ifølge hoppens brunst cyklus. De der ønsker føl allerede i Januar/februar måned er ofte nødt til at ty til de metoder du selv skriver: Lys/hormonbehandling m.m.

Det ene af vores føl kom først midt i Juli og det er ok, men til den sene ende, da de så ikke når at få græs så længe.

Når vi får føl i maj juni måned er det som regel varmt nok til at de kan gå på døgnfold næsten fra starten - når de har lært hegnet at kende.

Til næste år skal vi have det første føl i den første uge i april - og det er tidligt synes jeg - men det er en hoppe vi lige har købt, så der bestemte vi ikke selv tiden. Men jeg beder til vejrguderne og håber det ikke bliver snestorm i april.....
STALD LAUGE

- opdræt af pintoarabere, pintoponyer og sorte fuldblodsarabere.
0
0
Svar på denne tråd

April/Maj
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 13:54
Jeg vil sige april/maj måned, netop fordi de når at få hele græsningssæsonen med og det er så vigtigt for det lille føl, at få al den næring der er i det friske græs.

Mit føl er fra 11.april, og jeg syntes at det var et rigtig godt tidspunkt. Fra omkring 1.maj kom de på døgnfold. Og her vil jeg også sige, at det er så vigtigt, at føllet er ude så meget som overhovedet muligt, gerne døgnfold, da det udvikler sig mest optilmalt på denne måde.

Karina

Dejlig oldenborgvallak søger part
0
0
Svar på denne tråd

april..
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 14:15
jeg er selv tilhænger af at føllet fødes i starten af april... og selvfølgelig kommer på fold fra første dag (vejrguderne være med os) fordi når så følse selv begynder at spise så får den hele sæsonen på græs med.. og den når også at blive det ældre inden den kommer på stald (hvis den skal på løsdrift kan dette jo være uden betydning)
alle mine føl (tre stks) er født i april og har kunnet komme med på sommergræs fra maj... og inden da været på fold i de lyse timer
B-)
0
0
Svar på denne tråd

April/Maj
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 14:31
Tak for svarene (håber der kommer flere 8-)),
Netop det med vejret og græssets beskaffenhed synes jeg selv er vigtigt.

Jeg har avlet 2 føl til eget brug og kan derfor næppe karakteriseres som "avler". De er fra midt i april/start maj, hvilket jeg synes var et godt tidspunkt.

Hvad med kåringerne - har I nogen holdning til det? Når jeg ser billeder af især 2-års hopper som er blevet godt kårede, synes jeg de ser overordentligt færdige ud. Faktisk mere færdige end jeg bryder mig om for en hest på den alder...

Tror I dette har noget med tidlig foling at gøre - eller er de simpelt hen blevet fodret/motioneret kraftigt? Genetikken spiller selvfølgelig også ind.

mvh
NinaB
0
0
Svar på denne tråd

Kåringer
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 14:44
Det har ikke noget med folingstidspunktet at gøre, men træning. Selvfølgelig kan der være forskel på om en 2 års hoppe er fra marts eller september. Men alt i alt har det noget med træning at gøre, hvis du ser en 2 års som er meget færdig. Der benyttes i høj grad skridtmaskiner til dette. Om man så bryder sig om det eller ej, jeg bryder mig personligt heller ikke så meget om det.
Jeg vil så tilføje, at jeg tror det kommer an på om du er "stor"avler eller om du er fritidsavler.

Karina

Dejlig oldenborgvallak søger part
0
0
Svar på denne tråd

maj/juni/juli
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 14:49
de mdr kan jeg bedst lide. mest fordi at jeg helst vil have at hoppen kan fole udendørs. min egen hoppe er sat til ca den 21. maj 05
0
0
Svar på denne tråd

kåring
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 16:38
hvilket avlsforbund kårer 2 års hopper ??

Er der ikke tale om skuer? - de er vel ikke så vigtige.

Ane
0
0
Svar på denne tråd

I modsætning
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 17:21
....til nins88 vil jeg KUN have mine hopper til at fole indendørs. Jeg vil ikke stå i en situation hvor jeg mister føllet pga. manglende hjælp ved folingen, det hører man desværre for ofte.

Mht. græsset så er foling først/midt i april at foretrække, så får føllet fuldt udbytte af det gode forårsgræs.

0
0
Svar på denne tråd

anhænger
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 17:58
helt af hvilken hoppe der er tale om
kamilla, bruges meget til pløjning bliver ifolet senest i marts, så er føllet væk inden man skal til at pløje

er det en som ikke bruges til noget så fr April til juni.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 19:07
Mange tak til alle for jeres svar. I bekræfter mig i at tidlig foling bestemt ikke er noget man generelt tilstræber - med mindre man avler væddeløbere.

Beklager hvis der gik kuk i terminologien mht. kåring vs. skuer - som sagt er jeg ikke selv avler :-P

Det var rart at høre jeres mening, så kan jeg med god samvittighed stå fast på mit standpunkt overfor den veterinærfaglige ekspertise ;-)

Mange hilsner
NinaB
0
0
Svar på denne tråd

hej ninna
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 20:06

jeg er vist det mange vil kalde en garvet avler.

Jeg fortrækker at hopperne folder i april - maj md.

Grunden til mine ønsker for foling i disse måneder :

Mine hopper skal jo ofte igen til hingst og eventulet kåring og følskue.
derfor er det vigtigt for mig at hoppen kan få overstået bedækning inden alt arbejdet med træning til kåring starter.

Hoppen har godt af at komem ud og få græs med god styke inden den sendes til hingst.

hoppen har brug for at komme sig over folingen/ifoling og få ro omkring sig og føllet inden alt arbejdet med kåring og følskue starter.

Hvis hoppen skal ombedækkes, er det rart at ha et par måneder at løbe på, så ikke det ramler ind med kåring eller ombedækningen bliver for sent på året.

Der er lavet forsøg som har bevist at de føl som blev født meget tidligt på året ikke var stører og bedre end de føl der blev født i maj måned.

De føl der delto i testen var tværdigmod ikke så holdbare i deres led. man kom med den grund at føllene grundet den tidlige fødsel ikke kunne komme ud og røre sig med det samme , hvorimod dem som blev født på et sener tidspunkt kunne tilbydes ophold på fold med det samme.

Man har forsket en del i holbarheden af rideheste og en af de ting man fandt frem til, var at det var meget vigtigt at føllene kunne komme ud og røre deres led og bevæge sig frit og helst i hele døgnet

Heste der foler i januar- februar måned er jo hæmmet af at årstiden fraholder avleren at lukke hoppen og føl på fold i mnge timer dagligt.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

Netop!
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 10:09
Hej Inger,
Det med holdbarheden er også et af mine argumenter. Der har for nyligt været en artikel i Landsbladet Hest omkring tidlig foling og OCD, hvor de konkluderer at det er overordentligt vigtigt at føllet får så meget motion som muligt!

mvh
NinaB
0
0
Svar på denne tråd

Folingstidspunkt!
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 14:26
Hej Nina

Vi har en del af vores hopper, der går i løsdrift
med hingsten. Her er problemet ikke så stort, hvis
hoppen foler tidligt, da de jo kan gå ud og ind
som det passer dem.

Ved hvert måltid bliver alle bundet, dvs. at føllene
fra start har deres egen krubbe ved hvert måltid.

Selvfølgelig er det rart, hvis der er grønt udenfor,
men egentlig uden større betydning for vores føl, da
de er ude.

Med venlig hilsen

Stutteri Romeo
0
0
Svar på denne tråd

Hej NinaB.
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 15:58
Jeg har valgt at ifole min hoppe sådan, at den får føl i maj. Der er vejret ved at være så godt, at de kan gå ude sammen med hoppen.
Med hensyn til at fole inde eller ude, er priotetsspørgsmål. Hvis man har en unghoppe som ikke har folet før, så vil jeg også foretrække at den foler indendørs.
Min egen er hoppe er det kun 2 gang hun skal fole, og første gang var hun lidt længe om at komme op og stå. Derfor har jeg valgt at hun skal helst fole indendørs.
Men hvis det er en hoppe som ikke har nogens som helst problemer med at fole osv, så kan jeg ikke se hvorfor de ikke skal fole udendørs.
Man kan bare tage de forholdsregler at hoppen går på en fold tæt på husene, og helst med heste som er vant til føl. Jeg syntes, jo mere naturligt så muligt, jo bedre.
Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"
0
0
Svar på denne tråd

Ude eller inde
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 16:42
Jeg vil som sagt aldrig lade en hoppe fole ude uden mulighed for konstant opsyn.

Min veninde havde for nogle år siden en hoppe, 3. eller 4. gangsfolende, hvor det viste sig at føllet lå på ryggen. Der skulle dyrlægen ud og rette føllet inden det kunne komme ud. Det er normalt en hoppe som "smutter mandler", den foler ellers altid på ganske kort tid og uden at svede overhovedet.

Hvis sådan en hoppe havde gået bare en time uden opsyn, så var både hoppe og føl gået til. Den slags tilfælde er ikke almindelige hos heste, men de indtræffer af og til.

0
0
Svar på denne tråd

Foling.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2004 14:59
Som min dyrlæge har sagt, som også er avler; at det er lige før det er hoppeejeren er mere nervøs end hoppen.

Selvfølgelig skal man ikke være ligeglade eller noget, man skal også stikke en finger i jorden engang imellem.
Det er klart at man skal holde øje med sin hoppe, men der hvor min hoppe er opstaldet, bliver der også holdt opsyn på hestene. Også selvom der ikke er drægtige hopper. Men de sidder ikke på en stol ude ved folden og holder øje med dem.

NinaB; jeg syntes du skal gøre det du finder bedst for din hoppe, og andet kan du ikke gøre.
Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"
0
0
Svar på denne tråd

LotteC
Forfatter: 
Dato:  07-11-2004 13:43
Hej Lotte,
Tak for svaret. Mit spørgsmål handler ikke om min hoppe (den skal ikke ifoles), men er af mere generel karakter.

Spørgsmålet er udsprunget af en diskussion med en kollega, som mener foling tidligt på året er bedre og giver sundere føl.

Dette er jeg uenig i, og det kan jeg se mange af jer andre også er :-)

mvh
NinaB
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider