Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

akribori-arbanos-eller dv hingst
Forfatter: 
Dato:  06-05-2001 13:50
hej jeg har en hoppe som jeg gerne vil have i fol men hvem skal jeg vælge hun har følgende afstamning.
prevail
far: landau
mor: parnel pari-stammen
farfar: world record xx

vil gerne avle en dressur hest gerne en ædel type, hun har en 4års efter come back 2, overvejer at bruge ham eller arkinos men fik så en vidieo med tyske hingste og faldt for en old hingstene, arbanos og dream of heidelberg men vil den så blive for grov?
overvejer en anden tysk hingst arkribori fordi han er holstener og det er hun jo også så bliver det en ren holstener er det dumt?
håber at der er nogle der har et forslag
0
0
Svar på denne tråd

Re: akribori-arbanos-eller dv hingst
Forfatter: 
Dato:  07-05-2001 11:16

Du skal huske at skelne mellem oldenborgere (Race) og Oldenburg (avlsområde i Tyskland).

At hingstene er kåret i Oldenburg i Tyskland behøver ikke at være ensbetydende med at de er oldenborgere. Blot at de er kåret i det specifikke område.

Dream of Heidelberg er et godt mix af racer nøjagtigt ligesom DV. Der er en stor andel fuldblod i ham (tæt på 50 %), men også hannoveraner og holstener.

Abanos er fortrinsvis hannoveraner forædlet med fuldblod, men har også et trakehnerindslag via Absats.

Hvis jeg var dig ville jeg bruge en holstener hingst. Jeg har i de sidste år funderet meget over blandingsavl, og er kommet frem til at det er en udmærket ting, sålænge man har rene racer at falde tilbage på.
Forstået på den måde, at hvis tingene ikke falder ud helt som man havde forventet det i avlen, så har man noget at falde tilbage på.

Der er efterhånden ikke mange renracede heste tilbage i de moderne avlsforbund.

Alt er selvfølgelig forædlet med fuldblod, og en vis andel fuldblod er nok også af det gode... sålænge man ikke overdriver.

Vi har efterhånden fået mange rigtig gode holstenerhingste her i DK, så hvorfor ikke kigge sig lidt om efter dem..? ;-)

Carano var et bud. (Selv om han nok mere er til spring rent afstamningsmæssigt.)

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-05-2001 18:47
Hejsa , jeg ville bare lige sige at vi har ifolet vores 2 DV hopper med carano og Dream of heidelberg , men held og lykke med det hvad enten du vælger???? hilsen Grisling
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 13:29
hej og tak
vil nok bruge arkrinobi her er holstener , har kiget i den danske avl men er ikke meget for carano da jeg ikke vil have en skimmel "har to" abanos gemmer jeg nok til vores may skal i fol
tak for hjælpen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider