Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvis ja til føl, hvilken hingst??
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 17:06
jeg har en ældre hoppe på 15 år, som tidligere har fået et ganske fint afkom. (Da hun var ca. 4 år) Jeg går lidt og leger med tanken om igen at få hende bedækket men.......

.... hoppen har ikke jordens bedste temperament. - Hun truer af folk i stalden(har dog aldrig gjort noget) - kun mig er hun glad for at se. (det vides ikke om dette skyldes dårlige oplevelser, men det formodes) - Hun trives ikke i boks (væver/vandre), men er særdeles glad for løsdrift. - En meget klog hest, som har nemt ved at lære og finde "løsninger" - God springteknik, men ikke speciel modig. - Livlig i terræn, men har nemt ved at blive meget varm. Hendes gang er middel, og hun går nemt i holdning. - Har dog problemer når hun når højere klasser da hun ikke bryder sig om at blive "pakket for meget sammen". - Har ikke naturligt nakken som højeste punkt.
Hun er kåret i DV.

Jeg er ikke klar over hvor meget temperamentet bliver givet videre i generne - ville det være dumt at avle på denne - ind i mellem - lidt svære dame??. Jeg elsker hende naturligvis med alle hendes "skønhedsfejl", men vil også gerne avle en hest som ville være en fornøjelse for andre.

Hendes far er Spitau(Hann), MF er Schwarm (Trak) og på bedsteforældrenes side er der flere xxér, - hvilken hingst kunne evt. være god? - Hoppen har kønt hoved, men er lidt lavstammet og med meget små hove. Lidt lang lænd. God skulder.

Håber nogen har et par bud på ovennævnte.

KH

Linda
0
0
Svar på denne tråd

mht temperamentet
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 21:31
Så kan hun godt risikere at give det videre.

Min gamle hoppe var lidt småsur (mildt sagt) når hun stod i boxen - blev dog 200% bedre, da vi flyttede på gård, og hestebestanden røg ned på 2 i stedet for 14! - Hendes føl virkede umiddelbart ikke somom hun havde arvet noget af det arrige sind, før jeg flyttede hende i en stald med mange heste. - jeg elsker jo min hest, og hun har bestemt mange gode sider, men hun er unægtelig lidt aggressiv for fremmede at komme til (truer, men gør ikke noget) Desuden har hun arvet sin mors irriterrende vane, med at springe baglæns næsten når hun er inde af døren, hvilket resulterer i regelmæssige gok i nødden - og jeg aner ikke hvorfor hun er begyndt på det. Trode moren engang havde slået sig, og derfor var bange, men nu viser det sig at som mor, så datter.

Men nu er hopper jo osse kendt for at være lidt hysteriske engang imellem, så du kan jo prøve at få føl på den, og så håbe det bliver en hingst ;)

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

Dressur sadel + cavallo dressurstøvler sælges. tjek min præs. for information.
0
0
Svar på denne tråd

Avl og spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 21:33
hvis hun tidligere har fået et godt føl, som ikke lider af alle hendes "skavanker" kan jeg ikke se at det skulle være et problem af avle på hende. Kig evt. på hvilken hingst der blev brugt den gang, og brug nogle tilsvarende blodlinier hvis det er muligt.

Har du nogensinde fået undersøgt hende for kissing spines, da jeg har tidligere set en hest, hvis opførsel mindede meget om dins, der havde det.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

jeg kender 3 hingste
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 07:58
der giver godt temperament; Vemmetofte Rainman, Carano og Grandeur ..... Moonlight gør vist også, men der har jeg kun set 2, så det er ikke noget særlig godt statistisk materiale.

Men jeg kan ikke umiddelbart bedømme om de passer til din hoppe - der må du spørge nogen, der ved mere end mig .... Jeg ville dog holde mig fra Carano, da du får mix'et blodet for meget (dels racen, dels anlæggene) - og han giver heller ikke særlig god gang.

mvh
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Kissing Spines
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 08:26
Hej Grete.

Jeg har ikke tidligere hørt om Kissing Spines, men en søgning på google gav mig da en ide om hvad det er...

Umiddelbart tror jeg ikke at det er der "problemerne" ligger - hun er tidligere blevet røgtenfotograferet bl.a. i ryggen uden nogen former for kommentar, - får desuden massage, og jeg har ikke fået besked om at hun reagere anderledes end andre omkring ryggen, - jeg vil dog klart spørge ind både hos dyrlæge og massør omkring dette!!

KH

Linda
0
0
Svar på denne tråd

Ang. din hoppe
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 08:43
Synes det er svært at rådgive dig omkring hvilken hingst du skal bruge,når der er så mange ting ved hendes der skal forbedres.

Du skal finde en hingst med:

Et bedre temperament.
Giver størrelse.
Bedre hals.
En bedre skulder,da hendes er fremskudt.
Mere markeret manke,da hendes er umarkeret.
Korter lænd,da hun er lang.
Og mere bevægelse,da hendes er middel.

Så jeg vil anbefale dig at begynde at læse alverdens kåringsbeskrivelser.
Kan også se på hestedata,at hun indholder noget oldenborg blod.

Hvad vil du bruge føllet til,det er jo også lidt vigtig at vide?

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

har rodet lidt
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 10:33

Jeg har lige taget en kigger igennem hingstene.
Har fortrinsvist kigget på dressurhingste.
og ledt efter hingste der kan forbedre/eller har bedre, hals, skulder, manke, gang... og ikke taget nogen med der har bemærkninger om lang lænd. Størrelsen har de fleste, men om de avler stort kan jeg jo ikke sige..

Jeg har kun kigget i kåringsbeskrivelser/karakterer, ikke hvilke jeg selv bedst kan li..

Først lige hoppen (håber det er ok *S*)

DS 656 66 76 6

LILLE HOPPE. GOD DYBDE OG BREDDE. KØNT HOVED, MIDDELLANG, LIDT TYND HALS. FREMSKUDT SKULDER. MANKEN ØNSKES MERE MARKERET. LIDT LANG LÆND. VELFORMET KRYDS. LEMMERNE JÆVNT FØRE, MEN TØRRE. BEVÆGELSEN MIDDEL

stg. 159

Første hingst jeg snublede over som emne:

Bernstein(hannoveraner/trakehner)

1099 78 89 10

Stor hingst af særdeles god type, godt hingsteudtryk. Velansat og velformet hals. God skulder og et godt velmarkeret sadelleje. God og smidig overlinie. Velformet muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Særdeles god bevægelse.

stg. 170
------------------------------------------------------
2 ungkarl:

BH don caruso (hannoveraner)

988 77 88 9

Passende stor, ædel, højtstillet og storrammet hingst af særdeles god type. Velansat, lang hals. Middellang, skrå skulder. Lang, velmarkeret manke. God, smidig overlinie. Velformet kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, bløde koder.
Bevægelsen med god takt, særdeles god i skridt, særdeles god og smidig i trav, særdeles god galop

stg. 167
evt. nr 3:

BH future cup(rheinländer/westphaler)

988 78 89 9

Hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. God skulder. Velmarkeret, høj manke. God overlinie. Velformet kryds. Forlemmer jævnt føre, indkneben under knæ. Baglemmer passende føre. Bevægelsen særdeles god og smidig med god indundergriben og god takt

stg. 167
den 4. : (endnu en evt. kan ikke huske hvorfor han fik det 5 tal i forlemmer, har han også ocd.?)

BH Romancier (westphaler)

988 58 89 8

STOR HINGST AF SÆRDELES GOD TYPE. UDTRYKSFULDT HOVED. GOD SKULDER OG MANKE. GOD OVERLINIE. VELFORMET, MUSKULØST KRYDS. LEMMERNE LIDT FINE OG SMALLE HOVE. BEVÆGELSEN SÆRDELES GOD OG SMIDIG.

stg. 172
endnu en

BH romanov (OS afstamning)

Krop: 10-9-8-10
Lemmer: 7-5
Bevægelse: 9-10-9
Helhed: 9

Højstillet, storrammet og velrejst hingst af særdeles god type. Kønt hoved. God forening. Velansat, velformet, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Middellang, markeret manke. Smidig overlinie. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, fransk højre for og OCD i v.b.'s has. Smalle hove. Bevægelsen særdeles god i skridt, særdeles god, smidig og taktfast i trav og særdeles god og rummelig i galop.

stg. 173

pyh, vi blir ved.
Bøgegårdens Lantano (holstener afstamning)

988 77 79 9

Passende stor hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velansat hals. Velmarkeret sadelleje. God overlinie, velformet muskuløst kryds. Lemmerne jævnt føre, med lidt smalle hove. Bevægelsen særdeles god, men lidt vid bag

stg. 168
CAPE TOWN S (holstener afstamning)

978 78 77 8

En ædel hingst af særdeles god type. Godt udtryk. Velformet hals. God skulder og manke. God overlinie. Middellangt, velformet kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, rette for. Velformede hove. Bevægelsen god

stg 168
CHOPIN DANE (holstener afstamning)

988 77 78 9

Stor, betydelig hingst af god type. Kønthoved. Velansat hals. God skulder. Velmarkeret manke. God overlinie. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre, men rette for. Bevægelsener god i skridt og særdeles god i trav og galop

stg. 173
CRELIDO (holstener afstamning)

987 67 87 8

Højstillet hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velansat hals. God skulder og manke. Velformet kryds. Lemmerne passende føre. Bevægelsen god

stg. 171
DE NOIR (hannoveraner)

Krop: 9-9-8-9
Lemmer: 7-8
Bevægelse: 8-9-9
Helhed: 9

Passende stor, ædel, elegant hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, lang hals. Lang skulder. Velmarkeret, middellang manke. God og smidig overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende føre og tørre, korte koder for. Velformede hove bag. Bevægelsen særdeles god i skridt, særdeles god og smidig i trav og særdeles god med god bæring i galop.

stg. 167
DUNHILL H (westphaler)

988 87 88 9

Stor harmonisk hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. God skulder og manke. God overlinie. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre. Bevægelsen særdeles god

stg. 169
HENNESSY (holstener/xx)

Krop: 9-8-8-8
Lemmer: 8-8
Bevægelse:7-7-8
Helhed:8

Passende stor, ædel hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velformet, passende lang hals. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Muskuløst, hældende kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, lange koder og velformede hove for. Bevægelsen vid bag. Bevægelsen god i skridt og trav, særdeles god i galop

stg. 170
KERMO´S WHITE TALISMAN (hannovraner)

988 78 88 9

Passende stor hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. Lang skrå skulder. Særdeles velmarkeret manke. God overlinie, velformet muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre, velformede hove, indfodet. God skridt. Særdeles god i trav og galop

stg. 169
LAURENTIO (hannoveraner/xx)

Krop: 9-8-9-8
Lemmer: 7-8
Bevægelse: 8-7-7

Storrammet, ædel hingst af god type. Kønt hoved. Velansat, lang hals. God forening hoved/hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Muskuløst, langt, velformet kryds. Korte lår. Forlemmer jævnt føre. Baglemmer passende føre. Velformede hove.
Bevægelsen særdeles god i skridt. God i trav og galop.

stg. 169
LOUVRE S (holstener)

Krop:10-9-8-9
Bevægelse: 7-7-9
Helhed:10

Stor, højtstillet, ædel hingst af særdeles god type. Godt udtryk. Velansat, middellang hals. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, middellang manke. God albuefrihed. Smidig overlinie. Middellangt, velformet, muskuløst kryds. Forlemmerne jævnt føre og tørre. Baglemmerne passende føre og tørre med velformede hove. Bevægelsen god i skridt og trav, særdeles god og rummelig med god balance i galop.

stg. 172
MANTOVANI (hollandsk varmblod)

988 88 78 8

Stor harmonisk hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. God skulder, velmarkeret manke. God overlinie. Muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre, lidt fransk forstilling og lidt snævre baghove. God bevægelse.

stg. 170
MILAN

1089 77 89 10

Passende stor, ædel hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. God skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Velformet, middellangt kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre. Lidt små hove. Bevægelsen særdeles god i trav og galop, god i skridt.

stg. 171
MÜNCHHAUSEN (trakehner)

988 87 99 9

Passende stor hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, middellang manke. God overlinie, dog lidt korte lår. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre, lidt rette koder for. velformede hove, dog lidt snævre bag. Bevægelsen særdeles god og elastisk med god takt.

stg. 170
RICHMAN (hollandsk varmblod)

988 78 78 8

Passende stor, ædel hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, middellang hals. Lang, skrå skulder. Lang, velmarkeret manke. God overlinie. Middellangt, velformet kryds. Lemmerne passende føre og tørre, velformede hove, rette for.
Bevægelsen god i skridt, særdeles god og taktfast i trav, god i galop
RINALDO (holstener/trakehner)

998 68 89 9

EN PASSENDE STOR HINGST AF SÆRDELES GOD TYPE. KØNT HOVED. VELANSAT HALS. GOD SKULDER OG MANKE. GOD OVERLINIE. VELFOR-MET KRYDS. LEMMERNE LIDT FINE OG RETTTE FOR. BEVÆGELSEN SÆRDELES GOD OG ELASTISK.

stg. 167
ROBIN

988 77 79 9

Passende stor hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velansat hals. God skulder. Velmarkeret manke. God overlinie. Lemmerne passende føre. Små hove. Bevægelsen særdeles god og smidig

stg. 169
ROSENTANZ (hannoveraner)

Krop: 9-8-8-8
Bevægelse: 8-9-8

Passende stor, harmonisk hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, middellang manke. God og smidig overlinie. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Bevægelsen særdeles god i skridt og galop, særdeles god og elastisk i trav

stg. 169
SAM-SAM (hollandsk varmblod)

988 89 89 9

Passende stor, harmonisk hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved på en velansat, middellang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Velformet, muskuløst kryds med passende hældning. Lemmerne jævnt føre for, passende føre bag, velformede hove.
Bevægelsen særdeles god i skridt, kraftfuld fremadgribende og elastisk i trav, særdeles god og indundergribende i galop med god balance.

stg. 166 (som 3 års)
SOLOS LANDTINUS

988 77 79 9

Stor, højtstillet hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velansat hals. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, middellang manke. God overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende føre. Bevægelsen særdeles god.

stg. 172
TANNENHOF´S CONTEUR (holstener)

989 78 79 9

Stor hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velansat hals. Kort nakke. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, middellang manke. Smidig overlinie. Muskuløst, velformet kryds. Lemmerne passende føre, rette for.
Bevægelsen flettende for, god i skridt, god i trav, særdeles god og smidig i galop med god bæring.

stg. 170
WELTJUNGE (Hannoveraner)

988 88 89 9

Hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, middellang hals. God skulder og manke. God overlinie. Velformet, middellangt kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Bevægelsen særdeles god og elastisk

stg. 170
WOLKENTANZ II (hannoveraner)

898 88 88 8

Stor, betydelig hingst af god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Muskuløst, hældende kryds. Lemmerne passende føre, velformede hove.
Bevægelsen god i skridt, men mangler dog haseaktion, særdeles god og taktfast i trav, god i galop

stg. 175
ZARDIN FIRFOD(næsten ren trakehner)

988 77 88 9

Stor hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, lang hals. Lang, skrå skulder. Middellang, velmarkeret manke. God overlinie. Middellangt, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre, rette for og rette koder, lidt vinklede bag.
Bevægelsen med særdeles god takt, snæver bag, særdeles god i skridt, særdeles god, smidig og taktfast i trav, middel i galop.

stg. 172

Det var mine bud til din hoppe, du kan finde mere om dem på min hjemmeside, afstamning, link til deres hjemmeside (ejerens) der er ofte billeder der..

-Ariann
0
0
Svar på denne tråd

de må jeg sige
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 11:18
det var dog et fantastisk svar, jeg håber at hun blir tilfreds, med dit uddybende svar, at du tog dig tid til det. Godt gået (y)

Appaloosa 4 u 2
Jeanette

Få en appaloosa, Mere af hvad du vil have, alt hvad du nogensinde behøver.
0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 13:01
sikken da nogle fine svar. Jeg er dybt taknemlig. Så snart jeg kommer hjem fra arbejde vil jeg gennemgå Jeres forslag et for et. 1000 tak for alt det arbejde i har gjort!!!! Er helt rørt over at folk er så hjælpsomme!!! - Ariann, du har en kæmpe stjerne i min bog!

Endnu en gang 1000 tak!

KH

Linda - Og Cirsa:O)
0
0
Svar på denne tråd

hingst
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 15:55
jeg har en hoppe der også har Schwarm som morfar, og oldenborg i 3. led (Alexander)... Hendes far er dog fuldblod (Helenikos).

Bygningsmæssigt minder hun meget om din, dog et par centimeter højere...

Jeg har i år fået et Terminator føl - han har ry for at give godt temperament, men er desværre et mix af alverdens racer...

Hoppen er nu sat i fol med trakehnerhingsten Kaiser Wilhelm - og det forventer jeg mig temmelig meget af, da Kaiseren trods sin egen størrelse har lavet nogle store afkom, med super temperament, smidige og rigtig godt sat sammen...

Så forleden en 2½ års hingst efter Kaiser og en trakehner hoppe på knap 160 og han var pt 173 cm... Og MEGET lækker - mums :-)

Tror også Kaiseren kunne være et godt bud til din hoppe, da han er meget atypisk for trakehnere mht temperament (han er ekstremt rolig), og så giver han tilsyneladende god størrelse (alle jeg har hørt om og set har været pænt store).

Held og lykke med det :-)

mvh. Heidi, Hekla & High-Line

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

Hvad skal man vælge ?
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 16:59
Sidder lige og læser Ariann's liste og må komme med et par strøtanker ....

Jeg har avlet 2 hopper. Den ene med et super temperament og en almindelig trav, den anden med super bevægelse, men GUUD et temperament.

Det er den med den almindelige gang og super temperamentet jeg - som den glade amatør - glæder mig til at ride på ....

:-D
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 18:54
Jeg har kigget lidt på Ariann's liste og der er en del hingste jeg helt klart ville vælge fra.

Først så har du en hoppe af hannoveraner/trakehner/oldenborg afstamning. Der er ingen grund til at putte holstener i et evt. afkom også.

Desuden er der en del af de nævnte hingste der har et lidt kedeligt temperament, og det vil måske heller ikke være ønskeligt til din hoppe. Hvor jeg klart tror at temperamentet kommer fra Splietau, som jeg syntes var en vildt dejlig hingst, men med et lidt kompliceret temperament.

Det er heller ikke alle de nævnte hingste, der giver en lige god/velformet hals. Og så er der et par stykker som anbefales brugt på hopper af en vis størrelse, da de kan avle småt.

Som emner vil jeg nævne Wolkentanz II, Zardin Firfod, Rosentanz(afkom mangler endnu) eller min favorit Feinbrand, som jo ikke er med på listen, da han er kåret på særlige vilkår.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 22:59
nok jeg nævnte et eller andet sted i min lille liste at jeg kun har kigget på kåringsbeskrivelse og karakterer, for ikke at farve med mine egne meninger/ideer om hvordan hingst eller hingsteholder er, jeg tænkte at det måske kunne komme i anden sortering, sammen med f.eks. pris på sæd. hvor i landet dyret er, sæd kvalitet.

på min egne ønskeliste (havde hoppen været min) ville bernstein, rosentanz og wolkentanz være at finde i toppen.

Jeg satte et par enkelte holstere på fordi jeg ku jo ikke vide om linda evt. kunne være lidt lun på nogen af dem, desuden er louvre s da egentlig heller ikke et skidt bud hvis man skulle ha forbedret eksteriør OG man måske os godt ville hoppe lidt.

(undskyld hvis jeg er forvirrende, er lige kommet hjem fra arbejde, er stadig lidt rundt på gulvet)

-Ariann
0
0
Svar på denne tråd

Oplysninger
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 07:59
Ariann:

Det er da OK at lave en liste som du har gjort, men hvis jeg var en uerfaren hoppeejer, så ville jeg også ønske at få subjektive oplysninger.

Jeg synes jo at en liste som din med 20??(jeg har ikke talt dem) hingsteemner må virke enormt forvirrende, hvis man fx. ikke genkender ret mange af navnene. Så det jeg prøver er at give lidt vejledning udfra hoppens afstamning, eksteriør og temperament.

Nu har Cirsa oplyst lidt forskelligt om hoppen, og jeg synes jo at det er vigtigere at vælge en hingst med velformede hove end en med sluttet lænd, da små hove er et større problem holdbarhedsmæssigt end lang lænd er ridemæssigt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider