Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvilken hingst til hende her?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2004 14:04
funder nørhedes rasmine
født juni 2001
stg 153
hun er efter rasmus af hallundbæk knn og hendes mor er funder nørhedes cheri knn
mf. thunder cloud knn

jeg har selv tænkt på at bruge sanders bounty på hende hvis det skal være en knabstrupperhingst. ellers har jeg også Cajus eller Lobster i tankerne.
0
0
Svar på denne tråd

Bevaring
Forfatter: 
Dato:  29-10-2004 14:22

Du har en meget fin hoppe, og jeg gætter på, at hun er meget om ikke helt, renracet knapper?

Når man har sådan én - mere eller mindre renracet - synes jeg det er vigtigt at have i mente at man er med til at bevare racen.

Det er jo ved at stå skidt til med de renracede knappere... den oprindelige baroktype ser man næsten ikke.

Faktisk er det mere udlandet, der er interesseret i at bevare vores danske hest... lidt pinligt!

Jeg synes derfor du skal bevare racen, og vælge en kanpper hingst.
Prøv evt. at se hvad de har i Tyskland... de virker mere fremme i skoene, når det gælder ren pletblod.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes bestemt
Forfatter: 
Dato:  29-10-2004 17:44
også at du skal bruge en knapstrupper til hende når nu hun er ren. Helt og aldeles absolut :-) Kender ikke hingstene, så dér kan jeg ikke udtale mig.
0
0
Svar på denne tråd

Knab-hingste
Forfatter: 
Dato:  29-10-2004 17:49
Det kommer jo også lidt an på, om du er interesseret i "det helt store" knabstrupper-avl....

Vil sige, at Sanders Bounty helt sikkert er en mulighed - eller måske hans lillebror Sanders Califf, som blev bedste hingst i år.

Ellers er der jo også unghingstene Equador Skrødstrup og Lucas Nørmark.
Med Equador vil du jo bevare 100% renavl i 2. led og 75% i 3., da Rasmine jo er 100% renavl.

Med de 3 andre vil du have 75% i 2. led. Equador gik i øvrigt foran Califf sidste år, og i år byttede de så plads, tæt forfulgt at Lucas - Alle 3 rigtig gode 3-års hingste...

Håber du kan bruge det til noget.... ;-)

Synes måske, du skal gå efter noget med lidt størrelse på - men kig mere på www.knab.dk og hingstelisten.... Nogle oplysninger du har brug for, som du ikke lige kan finde, så kontakt mig gerne.

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Ecuador...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2004 17:56
Må hellere lige undskylde mig over for Niels Fynbo, at jeg ikke stavede hans hingsts navn korrekt.... ;-)

Den hedder Ecuador Skrødstrup...

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville sige
Forfatter: 
Dato:  29-10-2004 18:56
Don Ibrahim, han giver (efter min erfaring) nogle dejlige stabile heste.

Nu kan du jo ikke bruge Alladdin af Hallundbæk, ellers var han mit næste bud eller Xanthast Middelsom, han er en ædel og smuk hest i mine øjne.
0
0
Svar på denne tråd

Don Ibrahim
Forfatter: 
Dato:  30-10-2004 03:40

Vil give Reikke ret, Don Ibrahim er en af de bedre muligheder.

Vil lige tilføje, at han havde et enormt dejligt temperament, og ligeledes var hans mor og far helt i top.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  30-10-2004 18:09
brugt sanders califf i år på min dv hoppe, er MEGET spændt på hvad han kan finde på at levere *G*

-Ariann
0
0
Svar på denne tråd

renracet
Forfatter: 
Dato:  30-10-2004 22:38
jeg ville vælge en 100% renracet knap-hingst. en der er ren helt ud i 4. led eller mere. både for at bevare racen som jo efterhånden er sjælden men også af økonomiske hensyn. jeg ved at renracede knap-føl kan sælges for 40 000 kr eller mere (mere i tyskland da de er ret populære der især pga bent branderups reklame for dem som den ideelle klassiske barok hest ).
hoppen ser rigtigt god ud - så bevar dens rene blod. det er da lidt sjovt at kunne spore dens aner flere 100 år tilbage ikk ??
rene føl kan også bedre blive kåret. mange renracede hingste er næsten kåret på forhånd pga de sjældne blodlinier og hopperne er meget værd og nemme at sælge og få kåret. det er sjovt at gå til kåringer ! især hvis man vinder! hi hi.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Lykke B....
Forfatter: 
Dato:  30-10-2004 23:38
Jeg er ikke helt enig i dine betragtninger...

Men sådan er der jo forskel på os - om man rider "klassisk" eller om man også vil ud og deltage i konkurrencer, hvor der er mange der gerne vil have en anelse mere ædelhedsgrad - selvom der da også er renavlede knabbere, der kan være dette...

Det er rigtigt at en Renavlet hingst faktisk næsten på forhånd er tildelt avlsgodkendelse -det kræver blot at den godkendes af dyrlægen... Men den skal jo ligesom alle andre hingste have min. 7 i helhed, for at få ubegrænset bedækningstilladelse... Og kan den ikke få 7, ja så er tilladelse jo altså kun 2 år - og hvor mange føl ser man egentlig efter disse hingste??? Og for at hingsten opnår endelig kåring skal den bestå materialprøve og opnå 7 eller mere i helhed efter de 2 år...

Jeg kan ikke mindes at have set nogle fremstillet de sidste par år... (ret mig gerne... - skal siges, jeg har kun været med på Sjælland i år)

Renavlede hopper er jo da ikke lettere at kåre end ikke renavlede!! Det er da noget sludder du fyrer af der... En ensfarvet hoppe efter f.eks. en DV-hoppe og en KNN-hingst kåres da helt på lige vilkår som en 100% renavlet - om den så er ren i 10. led.... Og de to hopper vil gå i samme hold til kåringen (hvis de er lige gamle)

Jeg må nok sige, at jeg hellere vil have en forædlet/fortyndet knabstupper end nogle af de renavlede jeg har set fremstillet i år - Der var da godt nok også "revl og krat" imellem dem - noget som man som seriøs avler, virkelig burde tænke sig om, om det er værd at avle videre på...

Ja ja, man kan stadig blive chokeret.... - Det gælder jo selvfølgelig ikke kun inden for knabstrupperavlen - sådan er det i alle forbund... (formentlig)

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider