|
|
| Carano, kender i den? |
| Forfatter:  |
Nanna(Cocoa) |
| Dato:  |
02-05-2001 21:32 |
|
Hej allesammen!
Jeg er så heldig, at jeg har fået lov, at ifole min hoppe.
Men jeg har dog et "lille" problem. Hvem skal jeg vælge, altså hingst.
Jeg har hør meget om denne Carano, og ved at den er b-hest i spring og står i Ribe, men ellers intet.
Hvis i kender den, må i meget gerne fortælle hvad i ved.
På forhånd tak!
Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Carano, kender i den? |
krista |
03-05-2001 05:23 |
|
Prøv lige denne adresse
www.stutteri-lundgaard.dk
Der kan du se billeder af ham og se et par stykker af hans afkom.
Efter hvad jeg har kunnet finde, laver han både gode springheste og særdeles ridbare heste, se bare Cervinia Skovvang f.eks som jo var årets guldmedalje hoppe hvor DV udtalte at guld ikke var nok, den går efter hvad jeg ved dressur og er da vist en ganske talentfuld hoppe. Capuccino D vandt Ungheste Championatet. Så mon ikke det viser sig at han i en snarlig fremtid får et velfortjent "E" foran sit DH 521. Jeg tror det. Vi så ham i Herning. Han er ikke en af de ædleste heste. En stor kraftbetonet hingst ville jeg nok kalde ham.
Dette er hvad der står i Hipp 5/01
Født 22/6 1991
Stangmål 172
A/spr (mente nok at han var blevet A og ikke B som står i hingstelisten)
Kåret i DV, Holstein og Sverige.
Præger sit afkom meget, har allerede nu bevist at hans afkom er utrolig ridbart.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
03-05-2001 07:25 |
|
ja, carano har lavet meget godt allerede - heste med gode gangarter , der osse kan springe.....men nanna, jeg synes du skulle forhøre dig hos folk, der har avlserfaring, fx. poul graugård, om carano overhovedet vil passe til din hoppe....
det er jo meget vigtigt, at du vælger en hingst der passer på din hoppe både mht. temperament, eksteriør, gangformåen og evner - du skulle jo gerne have et godt resultat - et drømmeføl !!!...
skriv evt. til poul på hesteinfo.dk under avl - eller ring .........
held og lykke med det fra line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ulf Helgstrand |
03-05-2001 13:03 |
|
Hej Nanna.
Carano vil efter min personlige mening blive en stor avlsmatador. Han har avlet særdeles godt såvel indenfor dressur som springning. Guldmedaljehoppe, og sidste merit er vinderen af unghestechampionatet i år, hvor vinderen vandt såvel springningen som dressuren og selvfølgelig som konsekvens heraf bliver samlet vinder. Ikke nok med det. Såvidt jeg husker var han far til 3 af de 5 bedste i unghestechampionatet. Han har således i sport vist såvel gode egenpræstationer og som avlshingst vist at han nedarver disse egenskaber. Han er en typisk holstenerhingst men har også lavet mange ædle velgående afkom. Du skal inden endeligt valg også se på din hoppe og dens afstamning, så du får det ønskede blod og vælger en hingst som forhåbentlig kan forbedre hoppens eventuelle svage sider. Når dette er sagt kan du også se at jeg og mange andre er svært begejstrede for denne dejlige hingst.
mvh
Ulf Helgstrand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ulf Helgstrand |
03-05-2001 13:25 |
|
Hej igen Nanna.
Jeg kan se at du nu har spurgt til 2 hingste, formentlig som potentielle fædre til dit føl. Avl skal ikke være tilfældig, men de 2 hingste du har spurgt til er vidt forskellige. Som sagt se på din hoppe, hernæst afstamning. Gør op med dig selv om du vil avle dressurhest eller springhest og træf derefter dit valg. Du skal ikke vælge hingst alene ud fra at du synes den ser flot ud, det gør stort set alle kårede hingste.
mvh.
Ulf Helgstrand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Nanna(Cocoa) |
03-05-2001 22:51 |
|
Tusind tak for hjælpen, allesammen!
Det kan være at i vil hjælpe mig, lidt mere!
Hvem af hingstene passer bedst(White Talisman el. Carano), til in hest
Hun er:
En dame med temp. men helt okay i hovedet.
Meget god til at springe, og meget lærenem i dressur.
Lidt for hidsig, og derfor skal hingsten være meget rolig.
Håber at dette er nok.
når jo, jeg vil gerne ha' en dressur hest, som også kan hoppe, bare en lile smule.
Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
krista |
04-05-2001 06:01 |
|
Hvad med bare at skrive hvad afstamningen er/ et id nr på hoppen!
Men jeg vil give Ulf Helgstrand ret, hvis du er i tvivl spørg f.eks P.G. på heste info. Han hælder meget til avl af ædle heste, som altså ikke lige er min type, men hver sin smag.
Husk også på at en god springafstamningspræget hingst kan lave gode gangartsheste, som også kan gøre sig i dressuren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ulf Helgstrand |
04-05-2001 08:36 |
|
Hvis du skal have hjælp er du nødt til at oplyse afstamning, kåringsbeskrivelse og også gerne kåringsgrad. Det er i forvejen svært at forudse hvad man får men jo flere oplysninger, jo større chance for et godt resultat. Alle heste kan springe lidt. Det lyder som om du skal satse på dressur, men igen afhængig af din hoppes afstamning.
mvh.
Ulf Helgstrand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Hanne |
04-05-2001 08:42 |
|
Hej!
Jeg kender 2 stk. Carano afkom og de er begge glade, rolige og venlige heste. Den ene af dem er endda blevet kasteret meget sent.
Selv om jeg lige har beskrevet dem som "rolige", mener jeg ikke dovne og ugidelige. Det er heste, der begge kan finde på at bukke osv. Men de hidser sig ikke op over "unødvendige" ting og episoder. F.eks. kan nævnes at den ene fik væltet smedens ambolt ned under sig og selv om der kom et kæmpe brag og den "hoppede" hen af jorden, kiggede han da blot på den og flyttede benene så den ikke ramte ham! Ingen panik eller sprængte kæder!
Det er heste, der er meget menneskevenlige, og heste der holder af - og stoler på dem, der har mest med dem at gøre. (Har jeg også hørt fra andre).
De er desværre sent udviklede og liger ofte "noget, der er løgn", når de er unge. Lange, ranglede og smalle - men det kommer med alderen - men først som en 4-6 årige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Hanne |
04-05-2001 09:10 |
|
UBS!
Lige en ekstra bemærkning som jeg glemte før.
De heste/føl jeg har set efter ham - ca. 20-25 stk. har alle haft rigtig gode bevægelser, bl.a. førnævnte hoppe.
De 2 jeg nævnte i ovenstående "tråd", har begge super bevægelser og vallarken fik bl.a. 10 i galop og 8 i trav og skridt - samt super karakter i springningen.
De heste jeg har set efter ham, har været meget ens i udseende - de har kort sagt lignet deres far!!! Højtstillet, lidt kort, velansat hals, og god overlinie. Ligeledes har de alle haft gode benstillinger.
Grunden til at jeg netop har "kigget" på så mange afkom efter Carano er, at jeg er en STOR fan af ham, og at jeg fotograferer i min fritid (også på bestilling) og derved kommer til en del stævner, kåringer mv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ulf Auvnsø |
04-05-2001 10:39 |
|
Jeg er efterhånden temmelig træt af en hav af mail om heste til min private mail-adresse. Det må være muligt at fjerne min adresse fra jeres chat-gruppe
På forhånd tak
Ulf Auvnsø
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|