Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

LU, DP, brændmærkning= intet pas
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 20:39
Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber nogle kan hjælpe mig med.

Jeg har købt en pinto hingste føl, sagen er den at han gerne skulle have et hestepas når han bliver ældre.
Men men, han kan ikke blive registreret i pinto foreningen, da hans far vist nok ikke var registreret i pinto foreningen. Faderen blev endvidere aflivet for nogle måneder siden ( pga alderdom )

Kan det derfpr passe at han ikke akn få hestepas når han ikke kan blive brændemørket i DP ?

Hvilke heste kan bliver registreret i LU ?

Håber nogle kan hjælpe på mine spørgsmål.

I don't suffer from insanity...
..I enjoy every waking moment of it...
0
0
Svar på denne tråd

Du kan altid
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 20:50
...få et konkurrencepas på din hest. Det er det grønne pas for heste uden afstamning.

0
0
Svar på denne tråd

men han
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 20:53
kan ikke brændemærks når han i DP når han ikke er efter kåret far/forældre.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 21:17
Mange tak for svarene, så blev jeg det klogere :-)

Forsat god weekend.

0
0
Svar på denne tråd

Øhhhhh
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 23:17
Det grønne hestepas udstedes først når hesten er 3 år gammel. Har diskuteret det vildt med dem, da jeg syntes det er noget fis....man kan jo stå og skulle bruge det før denne alder, men der siger de, at det ikke er deres problem og regler er til for at blive overholdt...så kunne jeg bare købe en hest med fuld afstamning...

Så kontakt landsudvalget, de kan svare dig....
lillefis
0
0
Svar på denne tråd

LU og DP
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 23:55
Har lige et dumt spørgsmål.
Jeg har kigget lidt på reglerne hos både LU og DP, og sådan som jeg forstår det så kan mit pintoføl registreres i LU og derefter blive registreret i DP eller hvad, det lyder lidt underligt.
Jeg har fundet en hoppe som hedder Bamseline under LU ( hans mor hedder Bamseline) men om det er hans mor er jeg i tvivl om, hvis bare der var et billed af hende ville jeg kunne sige om det er hende.

0
0
Svar på denne tråd

Registrering under LU
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 00:24
Et føl kan KUN registreres under LU, hvis faderen til føllet har haft en avlsgodkendelse på bedækningstidspunktet. Det betyder så til gengæld ikke noget, at moderen fx. er af ukendt afstamning - føllet vil altid kunne få en afstamningsoplysning, hvis blot faderen er avlsgodkendt.

Hvem er far til dit føl?

Lillefis: Grunden til, at det grønne hestepas først udstedes, når hesten er 4, er, at det udelukkende laves på grund af, at hesten skal være registreret som konkurrencehest for at kunne starte C-stævner. Hvilken brug kunne du have for passet, før hesten er 4 og må starte???

Der er nu iøvrigt nye regler på vej omkring lige præcis det - EU har besluttet, at alle heste skal registreres og det danske fødevaredirektorat er p.t. ved at beslutte, hvordan denne registrering skal ske i praksis i Danmark. Det er ikke helt klart, hvornår de nye regler træder i kraft, men et bud vil være, at følårgangen 2005 med ret stor sandsynlighed bliver den sidste, der ikke skal have udstedt pas i fødselsåret for heste, der ikke hører under den etablerede avl.

Mvh. Maiken
0
0
Svar på denne tråd

Faderen
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 00:28
hedder Rais, jeg har nu fundet en hoppe der hedder Porsborggårdens Bamseline 9208176. Så vil jeg søge videre Når jeg engang får øjne igen. :-)

0
0
Svar på denne tråd

hestepas......
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 08:03
du kan sagtens få lavet et følpas i grønudgave... men det har du jo intet umiddelbart at bruge til ud over du så får et ejercertifikat på dyret.

Men ja et stævnepas kan alle dyr få når den bliver 4........

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Majken
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 09:49
Det er jo IKKE noget nyt at EU har besluttet det , det er fordi der er "nogen " som ikke er kommet i gang.
For beslutningen er jo efterhånde flere år gammel.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

0
0
Svar på denne tråd

Webster
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 09:53
Der er ingen som hedder Rais i databasen, så måske har den slet ikke haft en stamtavle, eller også har den heddet noget foran.
Men uanset hvad du gør fårdu ingen stamtavle på dit føl helelr ikke selv om du finder den rigtige mor.

Den Bamseline du sakker om er GUL og efter al sansynlinghed en fjordhest, for det er fordhest den har fået føl med i 2001.

0
0
Svar på denne tråd

Tak alle sammen for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 10:40
Når tiden kommer så laver jeg bare et grønt hestepas på ham. Det betyder jo heller ikke alverden at få ham registreret i DP, da jeg ikke skal avle på ham.
Jeg troede først at ham ikke kunne på pas hvis han ikke blev brændemærket, derfor min søgen om emnet og muligheden, men med det grønne pas er det jo ikke noget problem så :-)

Endnu en gang tak for hjælpen til jer alle.

0
0
Svar på denne tråd

Jytte...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 16:08
Du har selvfølgelig ret - det er ikke nyt, at EU har besluttet det (det gjorde de faktisk i juni 2000) men det er nyt, at implementeringen af EU-reglerne er på trapperne til at blive indført i DK. Fødevaredirektoratet har i gennem længere tid arbejdet med flere forskellige mulige løsninger på det og det er altså først på det seneste, at det ser ud til, at der er fundet en praktisk lad-sig-gør-lig løsning....

Mvh. Maiken
0
0
Svar på denne tråd

På det
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 17:44
seneste, tja det var det også for ½ år siden.

0
0
Svar på denne tråd

rettelse
Forfatter: 
Dato:  18-10-2004 17:25
Den porsborggaardens Bamseline der bliver snakket om er ikke gul, men brun. Og forøvrigt uden papirer.

Rigtige ryttere rider PINTO

0
0
Svar på denne tråd

Der har
Forfatter: 
Dato:  18-10-2004 17:50
ingen steder stået at den bamseline hun leder efter hedder Porsborggaardens foran Bamseline....

0
0
Svar på denne tråd

porsborggaardens Bamseline
Forfatter: 
Dato:  18-10-2004 19:20
Det er faktisk lidt sjovt at i nævner porsborggaardens Bamseline, for jeg snakkede med en (vist nok i lørdags) der kendte dette hest. Jeg fortalte hende hvordan den bamseline jeg "kender" ser ud, og det fortalte hun også at så var det ikke den som hun engang havde haft opstaldet.
Men jeg skal snakke med følles sidligere ejer en af dagene, kunne da være lidt lækkert at have et billed af hans forældre :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider