|
|
| 2 års hoppe i fol... |
| Forfatter:  |
Gos |
| Dato:  |
13-10-2004 14:46 |
|
Ja nu må I undskylde mig men jeg har lige snakket med en veninde der har sin hyp opstaldet ude hos nogle underlige mennesker syntes jeg ihvertfald... De har en to års hoppe som de lige har fået bedækket... Er dette normalt??? Jeg syntes at det er meget tidligt for denne hest at få føl... Den er jo kun lige selv voksen hvis man kan sige det... Men jeg ku godt tænke mig at høre jeres meninger om dette da det kan være mig der er galt på den men to år det er jo ingen alder... Men okay hvis det var en vild hest var det jo nok sket men alligevel nu kan vi selv styre det lidt... Håber at der er nogen der kan svare på det her så jeg kan forstå det bare lidt bedre... De siger at så kan hun gå og være i fol indtil de kan begynde at tilride hende...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke gammel nok |
KarinaKnudsen |
13-10-2004 15:00 |
|
I mine øjne er hun ikke gammel nok! Hun er jo ikke andet end en plag selv.
Synes det er forkastelig at nogen mennesker kan finde på det.
Karina
Dejlig oldenborgvallak søger part
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke så smart |
mimiz |
13-10-2004 15:12 |
|
.. set fra min side. Det kan jo ødelægge hoppen.
Godt nok sker det samme med vildt-levende heste men en hest er slet ikke færdigudvokset som 2 års. Den mangler stadig en del af højden og alt "massefylden".
Jeg synes faktisk også det er lidt tidligt at man sætter en 3 års ifol, hvilket der er mange der gør nu om dage. En 3 års ser heller ikke altid færdig ud, og har måske brug for et år mere at "løbe" på.
Desuden vil jeg sige at en 2 års hest kan sammenlignes med en ung teenager på 13-14..... set fra den vinkel.... ja.... så er det uacceptabelt!
Én gang Ismulle....altid Ismulle!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ihh hvor |
Gos |
13-10-2004 15:18 |
|
Er jeg glad for at jeg ikk er den eneste der har det på den måde.. Syntes også at det er alt for tidligt jeg vil nok ha ventet til den er 4-5 år da den skal være færdig udvokset... Det lettede at høre den samme mening som min.. Ikk fordi der er andre der mener det er ok... Men jeg syntes bare alligevel at der er nogen mennesker der sætter en to års i fol.. Især hestehandlere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Førhen gjorde man det.... |
|
|
... sommetider, hvis hoppen voksede sig alt for stor. Man mente, at det bremsede væksten. Om det passer, skal jeg ikke kunne sige - men jeg tror ikke, man kapper ret mange cm af på den konto. Hesten giver sig bare til at gro igen, når føllet er vænnet fra.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja det er jo set.. |
|
|
mange gange før... min DV hoppe er fra 92 og hendes første føl er fra 95...
Så det sker nok tit, jeg synes også det er for tidligt det kan hæmme en masse og hvis man ønsker dem kåret godt altså hoppen burde man nok vente til efter der..
christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det sker... |
|
|
Jeg har set på en 6-års( stor hoppe! ), hvis første afkom lige var blevet kåret i DH...
Personligt er jeg ikke tilhænger af det, men hvis naturen skulle bestemme, så var der jo en del 2-års, der ville blive ifolet af stodhingsten..
Jeg har også hørt at man ifoler store 2-års for at hindre væksten( i højden), om det rent faktisk virker, det ved jeg ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det virker.. |
|
|
Har selv haft en hoppe,hvor tidliger ejer havde gjort det.
Det var også årsag til at min hoppe,blev ifolet sidste år som 3års..
Om man bur ifole en 2års synes jeg er individuelt.
Hvordan ser hoppen ud osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke hensigtsmæssigt! |
mumling |
13-10-2004 21:41 |
|
De fleste hopper ville vel klare rent fysisk at få føl som 3 års, men jeg synes absolut ikke det er noget man skal gøre med vilje! Det kan godt give folingsproblemer hvis føllet er stort og hoppen kun er 3 år. Og rent psykisk vil jeg heller ikke mene at hoppen er moden til at tage sig af et føl optimalt.
Jeg vil ikke bedække mine før de er 4, synes ikke de er voksne nok tidligere, selvom de selvfølgelig kan "vokse med opgaven". Men alligevel. Jeg synes det er egoistisk og useriøst at ifole en 2 års.
Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg går |
|
|
ikke ind for så tidlig ifoling, ikke desto mindre valgte min svigerfar at ifole Trille da hun kun var 2 år. Jeg prøvede ihærdigt at tale ham fra det, men det er nu ikke mig der bestemmer. Hun fik et dejligt hingsteføl, som hun har passet godt på, hun er også blvet mere moden, men desværre er hun blevet mere sky og kræver en del arbejde. Hendes vækst er helt sikkert blevet bremset, men det er der jo ikke så meget at gøre ved.
Efter min mening skal hestene have lov at vokse færdig og blive mere modne mentalt, men det er jo smag og behag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også er det |
|
|
lige jeg spørger hvad man får ud af at bremse en forgroet 2 års.. den vil da ikke blive pæn og harmonisk at se på hvis væksten ødelægges....
jeg håber da ikke Tanjes vækst er blevet stoppet trods hun er ifolet som 3 årig... hun er nemlig stadig høj bag til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forkasteligt |
|
|
hvis de ifoler en plag på kun 2 år .. ødelægger de ikke bare føllet, men også deres 2 års hoppe. for hun er ikke udviklet.. så det er jo kun syndt for dem selv..
De har bare ikke forstand på heste, sig det til dem fra mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej.. |
|
|
Du ødelægger ikke væksten.
Du sætter væksten på pause,så du ikke står med 2-3års hoppe,der tager 3-5cm på 1 år,for så har du virkelig et problem.
Lige så snart du tager hoppen i brug,begynder hun at vokse til det stang mål,hun ville havde haft som 2-3års..
Min hoppe er 173cm,og dyrelægen sagde at hun ville havde taget 3-4cm inden for 1år,så derfor blev hun sat i fol,for ellers havde jeg ikke haft en hest,så var hun blevet ødelagt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg havde en hoppe, der var ifolet som 2-års. Dyrlægen havde sagt god for det osv., hun var nu også godt udviklet af sin alder.
Men da jeg købte Moonlight var hun også ifolet som 2-års - der fik jeg dyrlægen til at lave en abort på hende (hun var kun ca. en måned henne). Hun var ikke særlig udviklet som 2-års, så det ville have været for tidligt for hende. Men Silva (ovennævnte) klarede det fint og fik et sundt føl da hun var 3.
Jeg ifolede Moonlight som 3-års (uden problemer forøvrigt), og gør det også med Ibriiz næste år hvis hun er udviklet nok, og det satser jeg meget på - hun er meget udviklet allerede nu som 2-års. Jeg ser intet galt i at ifole 3-års hopper, man skal bare kigge ordentligt på den fysisk og psykisk før man gør det. Mange vil være klar til det på den alder, men der er også nogen, der stadig ligner "hundehvalpe", og så er det for tidligt efter min mening. Det er jo faktisk ikke alderen det kommer an på, men udviklingen.

*Man skal ikke kaste med askebægre, når man selv bor i et skodhus!* © VKH Klik: Ibriiz Arabians!
2 dressursadler sælges. Se min præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|