Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Nu vi er ved farver
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 21:25
Vil nogle af jer farveeksperter herinde hjælpe mig med et svar? Hvad sker der hvis jeg sender min sorte hoppe til en cremello hingst?
I hoppens stamtavle er der kun registreret sorte heste, dem der er til at slå op.
Dog avler hun ofte mørkebrun på trods af der er brugt sort hingst.
Cremello hingsten har palomino mor og far( selvfølgelig) På farmorens side er der røde og brune heste. Farfarens palomino.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til vil føllet blive: buckskin, palomino eller smoky black. Korrekt?
Hilsen Mai.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 22:13
Ja, buckskin (25%), palomino (50%) eller smoky black (25%). Det har du ret i - hvis enten hoppen eller hingsten har et brunt gen (der er lav sandsynlighed for at hingsten har, og hvis hoppen er SORT kan hun intet brunt gen have). :)

Hvis din hoppe er SORT og altså intet brunt gen har (to SORTE, og ikke sortbrune, kan ikke få brune afkom...) og hingsten heller intet brunt gen har, kan følle enten blive 50% palomino og 50% smoky black.

Så kan det selvfølgelig også være, at din hoppe er homozygot sort - det ved jeg ikke - og så kan det kun blive enten smoky black eller buckskin.

Hvis din hoppe virkelig er sort og ikke sortbrun og følle ER mørkebrun og ikke sort (sikker på, at følle ikke er sort, måske er han bare solbleget?), må den hingst der tidligere er brugt have været sortbrun... ellers er der vist noget galt, for som sagt kan to SORTE heste ikke give brune afkom. :P

(Correct me if I'm wrong, anyone)

*Man skal ikke kaste med askebægre,
når man selv bor i et skodhus!* © VKH
Klik: Ibriiz Arabians!

2 dressursadler sælges. Se min præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

Sort eller ej?
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 23:00
Shalil. Tak for svaret.
Det er svært at vide om der er brunt i hoppen, eller om hun er sortbrun, nogen gange synes jeg det, nogen registrerer deres heste som sorte selv om de er brune. Døm selv: Her er den lille familie:

Først hoppen, så føllet og til sidst faren.

Hilsen Mai
0
0
Svar på denne tråd

Sooty måske
Forfatter: 
Dato:  08-10-2004 02:31
Det er altid svært med nuancen af grundfarven, da det jo er en glidende overgang. Jeg vil nu skyde din hoppe og hendes føl til at være meget mørkebrune. Der findes et gen, der hedder sooty, som giver sorte hår i pelsen (især på oversiden), så højest sandsynlig har de dette gen, siden farven er så mørk. Hvis afkommet arver sooty-genet, så vil en palomino eller buckskin se grumsede ud i den gule farve, dvs. de vil få sorte hår mellem de gule. Der er 50% eller 100% chance for at sooty-genet gives videre, alt efter om hoppen har et eller to gener.

Har hoppen et skjult rødt gen (genotype Ee), så er der som Shalil siger 50% chance for palomino og 50% chance for buckskin. Har hun to sorte gener i stedet (genotype EE), så får du 100% sikkert et buckskin føl.
0
0
Svar på denne tråd

Sortbrun
Forfatter: 
Dato:  08-10-2004 07:53
Hoppen er sortbrun..
Kig godt på mulen,der ka du se et brunt skær.
Og som en siger,har lige kiggede i bogen,kan to sorte heste,ikke lave et brunt føl,de laver kun sorte..

For øvrigt rigtig skøn hoppe du har dig der..
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil også
Forfatter: 
Dato:  08-10-2004 08:26
Mene at hoppen er sortbrun.
En god måde at finde ud af det på er at kigge inde i ørene, der skulle hårene gerne være lidt brunlige. Eller under maven ved bagbenene på indersiden, der burde der også være en mere brunlig farve.

En sort hest vil være sort hele året, en sortbrun han skifte nuance sommer/vinter.
Min egen hoppe er sortbrun, men nu er jeg så heldig at hun er islænder, og der kan man se hun er sortbrun fordi hun har lyse stiber i manen.

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider