|
|
| Blue Horse Hertug |
| Forfatter:  |
Jeanette |
| Dato:  |
31-08-2004 12:22 |
|
Er der nogle herinde som har kendskab til føl efter Blue Horse Hertug??
Det jeg vil frem til er om der nogen som selv ejer en hest efter ham og som ligger inde med et par billeder eller andet.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er min.. |
|
|
så får du lige et billede af min Hertug:
Du kan se flere billeder på min præsentation...
Han er 3 år - 155 cm efter en elitehoppe efter Arsenal!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også en |
|
|
Hertug hoppe - hun er 4 år.
Hun er sortbrun - i store rammer efter sin mor og har et meget ædelt ansigt efter sin far. Hun har 3 store, løsgjorte og taktfaste gangarter med en særdeles god balance i galoppen. Hun er meget let ridelig og har et godt temperament.
Gangarterne er blevet mere løsgjorte og større end moderens.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg glemte lige |
|
|
at det ikke nødvendigvis er alle Hertuger, der er små. Det afhænger af, hvordan hoppen avler. Min 4-års er pt 168 og vokser stadig lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heide.... |
|
|
Hoppen til min Hertug er Elitehoppe og har ALTID avlet stort - så i dette tilfælde må det siges at være Hertug der har haft en finger med i spillet... Eller tilfældighederne...
Hun har avlet ca 15 afkom og min har absolut været den mindste.
Nu ser det dog også ud til at han kan snige sig op på de 160 cm - så helt pony er han jo ikke....
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja hvem ved |
|
|
hvorfor - men min er jo ikke til den lille side og moderen (ren trakehner)avler også stort. Det mindste afkom på Visuels moder er det først fødte føl som "kun" er endt på 165-166 (vel at mærke en hoppe). Øvrige afkom er over 170 cm. Så i trakehner sammenhæng avler Visuels mor meget stort.
Men i dit tilfælde kan en lidt lavere højde evt. også skyldes, at når avlshopperne bliver ældre/gamle så kan det hænde, at føllene bliver mindre. Det har jeg ihvert tilfælde hørt fra en gammel avler.
Men Schwardroneur er jo ikke kendt for at forøge størrelsen på afkommet - så det kan selvfølgelig slå igennem.
Jeg havde indtil i vinters en trakehner halvsøster til Hertug - hun var 168 og hendes afkom er alle til den store side (168-172), dog er den først fødte kun 162. Hertugs helbror er også stor - han er over 170.
Så umiddelbart tror jeg ikke at den svingende højde på Hertugs afkom stammer fra Hertugs hoppestamme men nok højst sandsynlig fra Schwadroneur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næh.... |
|
|
Jeg ved det heller ikke, men nu var det jo også en lille hest jeg søgte, så jeg er bestemt ikke utilfreds (prisen var jo også efter størrelsen...)
Moren er ren trakehner så der kan man heller ikke finde undskyldningen... Men den var jo lidt oppe i årene så måske er det årsagen...
Jeg har nu ellers hørt folk sige at Hertug avler uens, men det er måske ikke noget du har erfaret??
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har et begrænset kendskab... |
|
|
...Vi nåede lige at de afkom de havde på Blue Hors, af Hertugs første årgang, ind et par måneder inden jeg stoppede, og generelt kunne man sige de havde et fornuftigt hoved skruet på og var meget nemme. Mange af dem havde en ganske god springteknik til trods for Hertug er dressur-hingst. Fælles var at de havde Hertugs fantastiske trav og egentligt af udseende mindede meget om faderen. Men som sagt er det begrænset erfaring jeg har med afkommene. Højden lå mellem 160 og 165 på de 3 års hingste vi havde inde.
Kan bedre udtale mig om Hertug selv, da jeg havde den daglige omgang med ham i næsten 1½ år
Christine...
Vi nægter ofte at acceptere en ide, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os. - Friedrich Nietzsche - 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan vil du så udtale dig om Hertug? |
LeneG |
02-09-2004 16:18 |
|
Hej
Når du bedre kan udtale dig om Hertug - vil du så ikke gøre det?
Jeg er helt vild med ham, men størrelsen på en del af afkommene afskrækker mig, da min hoppe kun er 1.63 cm.
Desuden har jeg ladet mig fortælle, at det netop er traven, han bedst giver videre til afkom - de har mindre god galop!
Virker han forædlende på afkom?
Men jeg vil gerne høre om Hertugs eget temperament og hvordan han er at "styre" i hverdagen. Hvordan vurderes hans kapacitet inden for dressur?
/Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LeneG... |
|
|
Jeg er selv meget begejstret for Hertug og vil med tiden gerne selv have en Hertug.
Han er nok den letteste hingst jeg nogensinde har haft med at gøre. Nem at opdrage, altid glad og tilpas, ikke noget med at sparke eller bide eller lignende, som nogle hingste jo kan finde på. Han var altid blid som et lam og mild at have med at gøre og et stort nusse hoved. Elskede opmærksomhed. Meget kærlig og rolig hingst - virkelig fornuftig! Udviste aldrig aggressivitet overfor de andre hingste - hverken på stald eller når han var ude at blive motioneret.
Under ridningen var der tænding på, hvilket er meget normalt for trakehneren (ikke ment negativt, da netop denne gnist giver "det" ekstra, man har brug for). I følge Lene Jervelund (der dengang red ham), var han utrolig lærenem og arbejdsvillig. Selvfølgeligt var der lidt drengestreger i ham ind i mellem, når hingsten lige kom op i ham, men han var utrolig fornuftig og koncentreret at ride på.
Til stævner var han lidt mere oppe på dupperne og viste sig gerne frem og pustede sig op, men var stadig nem at have med at gøre og efter et par gange ude stressede han ikke ved det mere, så det har også kun været positivt!
Nu har de jo også hans mor der og hun er ikke så høj, så det kan meget vel ligge i generne til denne side, at han ikke avler så højt.
De afkom jeg har set, har haft en ganske udemærket galop også, men en hingst som Don Schufro giver klart en bedre galop med - Hertug har jo ikke så meget løft, som Schufro har.
Hans mor er desværre til den tunge side af trakehner avlen og han kan derfor ind i mellem give lidt tunge afkom - han er jo også selv en let kompakt type, men til gengæld har de afkom jeg har set, med en del fuldblod i generne (eller ud af de lette trakehnere), været super dejlige eksteriørmæssigt.
Da Lene red ham blev han spået en stor fremtid med en virkeligt god kapacitet - blev til trakehner-championat udnævnt, som den mest lovende ekvipage, hvor den schweiziske dommer udtalte sig meget rosende om ham (Dejlig hingst, med gode gangarter, dejligt udtryk og stor kapacitet var blandt kommentarerne) og han vandt jo DSA-championatet 3 år i streg, hvor han også er blevet spået en stor fremtid. Dog synes jeg det ser ud som om han er en periode, hvor udviklingen er gået lidt i stå, men det hænger måske sammen med at Andreas' koncentration har lagt på OL...
Men han er en hingst jeg virkeligt nød at have med at gøre hver dag da jeg arbejdede der - en hingst, der altid kunne bringe et smil på ens læbe, som var mild og knyttede sig tæt til menneskene omkring sig. Et virkeligt fornuftigt hoved
Christine!
Vi nægter ofte at acceptere en ide, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os. - Friedrich Nietzsche - 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertugs hoppefamilie |
|
|
Min hoppe - en Ibikus hoppe - på Hertugs moder var ikke til den tunge side. Det var en særdeles moderne type på 168 med megen luft under maven og i store rammer. Så således kan afkom efter denne hoppestamme også falde ud. Mine afkom på denne hoppe har alle været højtstillet.
Men igen: Schwardroneur er ikke kendt for at lave langbenede modeller - så hvis man bruger Hertug på en lidt lavstammet hoppe - så skal man ikke forvente at få en mini Hertug i format - men snarere en lavstammet model med ædlere træk end moderen.
Mht Hertugs nedarvningsegenskaber mht galoppen - så er det den bedste gangart på min den 4-års Hertug hoppe.
Men da Schwardroneur som bekendt nedarver traven og skridten som de bedste gangarter - kan dette slå igennem, når Hertug bruges - især hvis han benyttes på hopper, som også har disse gangarter som de bedste. Under alle omstændigheder synes han at forbedre løsgjorthed og rummelighed i gangarten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har... |
|
|
..en Hertug hoppe. Der er billeder af hende på min præs. (Koh-I-Noor Graftebjerg). Hun er ikke stor (lige omkring 160 cm. pt.), men når hun bevæger sig syner hun væsentligt større. Hun har et enormt afskub og løft og alle tre gangarter er ganske fine på hende. Hun er af temperament en vågen og meget opmærksom hest. Pia
Bid, pandebånd og dækken sælges. Se min præsentation. "A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan" "The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertug... |
Janet I |
10-11-2005 12:39 |
|
Jeg har også et Hertug afkom på en DH hoppe efter Lancome. Han var ikke ret stor som treårs (ca. 164) men nu er han 170 cm. og 4 år, så han er virkelig vokset. Du kan se billeder på min præsentation. Mvh Janet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit indtryk er... |
|
|
at hertug skal bruges på renstammede og typefaste trakehnerhopper for at man er rimelig sikker på udfaldet. jeg har set mange lækre afkom på diverse DV hopper, men desværre og nogle knap så gode. Jeg synes, der er tendens til fremskudt skulder, lidt lang lænd, for ringe en galop og ofte meget små afkom, når han bruges på lidt mere blandet blod. temperamentet har på alle de hertug-afkom jeg har kendt, været opmærksomt, vågent og tændt, men samtidig reel, venligt og meget arbejdsvilligt - netop som trakehner blodet jo oftest er. men en dejlig hest - det er han !! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er han hingst endnu? |
TBJ |
10-11-2005 21:42 |
|
Efter at have set rigtig mange dejlige rideheste efter Hertug, er jeg trods tidligere aversioner imod hingsten blevet interesseret i at bruge ham. Vi har brugt Schwadroneur på vores hoppestamme med et godt og meget forædlet resultat :  Mit spørgsmål er så nu : Er Hertug overhovedet stadig hingst eller skal man bruge ham via frost fra Blue Hors? Har hørt rygter om, at den nye ejer lod ham kastrere, da hun som juniorrytter ikke kunne administre ham, men det passer måske slet ikke? Jeg vil blive glad for at vide, om Hertug stadig er aktiv i avlen eller er blevet ridevallak. På forhånd tak.
Mvh Thomas www.macohl.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm tror.. |
Janet I |
10-11-2005 23:01 |
|
Det jeg har hørt er at du stadig kan få frostsæd hos Blue Hors. Mvh Janet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertug |
|
|
vi har også en Hertug på 3 år, ikke redet endnu, emn super skønt temprement. 166 cm, vokser måske (forhåbentligt ikke) nogle cm mere.  Havde en anden Hertug i ridning i sommer, han var ret lille 155 cm, men voksede tydeligt, har haft flere efter samme hoppe i ridning, alle har været små som 3 års men er vokset sent, men han er nok den mindste. havde en shufro som 3års på 159, og en andiamo på 158 cm de ligger begge tæt på 170cm nu. så her er det nok hoppen der slår igennem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er, er ikke.. |
|
|
Jeg hørte i sommer at han var blevet kasteret men senere hørte jeg fra en som havde talt med espen at det ikke passede, hertug giver efter min menig som regel en god størelse, super trav og galop, og meget ridelighed og vilje til at arbejde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min veninde.. |
|
|
Min veninde har en super skøn 3års hoppe efter Hertug.. Hillery hedder hun.. En rigtig fin hoppe, der er blevet kåret, og har fået en krone på halsen her i sommer..  Hun har et stille og roligt temperament..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette71 |
|
|
Vil bare lige give din Hertug et kompliment med på vejen, hvor er den dog smuk!!! Jeg har hørt MEGET negativt om Hertug afkom, men jeg er meget uenig i disse kommentare... Jeg har set de aller smukkeste og mest velgående Hertug-børn, bare i DSA i år... Resultater er ikke tilfældige!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jente... |
|
|
Hejsa Jente... Og tak for de pæne ord - nu er det jo over et år siden denne tråd startede, men min holdning til Hertugs afkom er bestemt ikke forandret... Ja der er mange Hertug afkom der har begået sig godt - både til DSA og til egnethedstesten, så det er synd og skam hvis han bliver taget ud af avlen. Naturligvis vil der også være knap så heldige afkom, men her har hoppen jo også noget at skulle have sagt... Her lige et billede fra egnethedstesten, hvor vi selv var tilfredse, men dommerne måske ikke helt havde så meget til overs for ham! Han var meget spændt op og fik ikke vist sine naturligt gode gangarter... Men pyt - vi kommer stærkt igen næste år... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg melder |
|
|
mig også som positiv over Hertug afkom, er selv lige blevet den lykkelige ejer af en 3 års efter Hertug, som forøvrigt gik på fløjen til Trakehnerhoppekåringen i sommer, hun blev anden bedst i dysten om årets hoppe, så der må være et eller andet han kan give videre.. Mht temperament kan jeg kun sige positivt, hun er utrolig samarbejdsvillig og med en utrolig evne til og lære og huske og vil gøre det bedste hele tiden, hun er følsom og meget spændende og ride, dog er det blevet til en enkelt lufttur, men dette er jo ikke anderledes end alle andre 3 års.. Hun ska næste år gøre sin entre ved Dv, der blvier det dog lidt spændende og høre hvad de siger til hende, der ligger Induc på morfar siden, og ham er de jo ikke så pjattet med:=) Har ikke styr på det med billeder, ellers havde I klart fået et af hende:) Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil lige tilføje... |
|
|
...at min Hertug hoppe knytter sig meget til dem der har hende i hænder, og selvom hun er opmærksom og vågen så er hun samtidig meget lydhør. Hun er dog ikke redet til endnu så hvordan hun er at ride på ved jeg ikke, men jeg ser da frem til at skulle på ryggen af hende til næste år... Pia
Bid, pandebånd og dækken sælges. Se min præsentation. "A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan" "The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertug hingst eller vallak |
TBJ |
19-01-2006 00:48 |
|
Der har i 2005 verseret forskellige nyheder om, at Hertug skulle være kastreret, hvilket man bl.a. kan læse i denne tråd, der også fortæller, at Esben Møller (Blue Hors) skulle have fortalt, at Hertug stadig er hingst. Hvad skal man tro? Jeg har netop set en mail afsendt fra Susanne Møller (Blue Hors) idag den 18/1, der fortæller, at Blue Hors Hertug ganske rigtigt er solgt til en ungrytter OG fortsat er HINGST! Nu vil jeg bare gerne vide : ER der nogen, der kender Hertug NU og kan dementere eller bekræfte det faktum, at ny ejer har ladet ham kastrere? Måske nogen der kender hans nye ejer/rytter? Det tyder jo på, at det med kastration er en and, hvis både Susanne og Esben fortæller, at han er hingst endnu?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke kastreret ? ! |
TBJ |
19-01-2006 10:38 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Phit Westergaard |
Janet I |
19-01-2006 11:19 |
|
Personligt kender jeg ikke Phit - men een af mine bekendte er kusine til hende - og som jeg har sagt så mange gange før, er Hertug ikke kastereret. Der kan købes frostsæd - jeg er dog i tvivl om hvorvidt det stadig er gældende. Der havde været tale om at Blue Hors selv ville gemme denne frostsæd til egne udvalgte hopper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor dejligt |
|
|
Jeg blev virkelig ked af det da jeg hørte at han var kastreret, han er jo en super dejlig hingst med lækre afkom.
Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars Vi savner dig stadig Daisy 04/06-1997-03/01-2005 "En mager hest er grim!" citat smukke Janus>)):>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gudskelov.. |
Mona |
19-01-2006 20:12 |
|
Vi blev helt "tomme indvendig" da vi hørte at han var blevet vallak. - Han er jo en pragtfuld hingst. Man har igen og igen hørt om prima afkom efter Hertug. ...Så tak til Thomas, fordi han bringer os denne gode "nyhed".  Håber at vi snart hører lidt om hvordan det går med equipagen "Hertug og Phit". Hilsen Mona.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertug føl |
|
|
Mit hertug- føl Prada er avlet på en stor trakehner hoppe 170-172 i store rammer så jeg søgte først og fremmest en hingst der kunne forædle mit afkom. Og det må jeg sige er lykkedes med ham. Prada fik til kåringen 9 i type. Det er svært at sige noget om størrelsen endnu, men lille er hun ikke. Jeg har på samme hoppe et Schwardroneur afkom også en hoppe fra 2004 og hun tegner til at blive måske endda større end hoppen selv! ( men mere ædel) så jeg kan kun sige at hos mig giver han større afkom end Hertug. Men avl er jo utilregneligt.:-) Desværre traf jeg den "forkerte" beslutning da jeg skulle ifole hende sidste år. Overvejede længe Hertug igen, men bestemte mig alligevel for Heartbreaker. Ikke et ondt ord om ham, men nu hvor Hertug ikke er til at få kølesæd fra mere havde jeg gerne haft et afkom mere efter ham... Men sådan er det. Billeder kan ses på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jule tam tam |
|
|
Stod Hertug stadig på blue hors, og der vaar han hingst...
Undervisning tilbydes omkring roskilde, skibby og fredrikssund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anette |
Janet I |
20-01-2006 10:17 |
|
Meget dejligt hoppeføl du har der. Skøn hals og overlinie!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertug |
sanne20 |
20-01-2006 12:15 |
|
Har også fået et føl efter Hertug, det ligner at han når at snige sig op på 162, og det er fint, for jeg er heller ikke så høj. Han er 3 nu. Men det bedst ved ham er at han er super smuk, og er bare så god i hovedet. Der er ikke noget der kan få ham ud af fatningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertug |
margit |
21-01-2006 15:09 |
|
jeg har selv ejet en Hertug hoppe, som jeg solgte da hun blev for stor. Hun var 170 cm. i starten af hendes 4. år. Hun Var lavet På en Helenikos hoppe med Hannoveraner længere ude. Jeg tilred hende selv og hun var utrolig flink og god i hovedet. Og jeg ved fra hende der købte hende at hun stadig vokser. Vi har to føl fra sidste år efter hertug som begge ser ud til at blive ret store og godt gående
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hertug.. |
|
|
Jeg kender Thit der ejer ham (hun hedder ikke Phit ) og han er stadigvæk hingst..
Hilsen Eileen -med connemara-prinsessen Enya Anam Cara
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|