Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 bedækning
Forfatter: 
Dato:  10-07-2020 09:53

Min ponyhoppe blev insemineret på et 4,1 æg om lørdagen om mandagen blev hun scannet igen om morgen og da var ægget gået . Hun bliver kontrolscannet på 17 dag og det er en tirsdag, men er ikke ifol men den største æg er på 1,8 og der er tydeligt brunsttegn ,dyrlæge vil scanne igen fredag morgen da hun plejer at være hestegal i ca 5 dage .Men til dyrlægens store og min overraskelse er der nu et stort gult legeme æv æv så kom vi forsent. Dyrlæge vil komme på 15 dagen igen idag fre.10 juli men her er der stadigvæk et stort gult legeme det undre hun sig over, dyrlægen vil komme på mandag igen d 13 juli om morgen og scanne men jeg har snakket med dyrlægen om hun kan være drægtig fordi hun netop snød os og vi ikke nåede sidste gang hvor hendes æg må være meget hurtig til udvikle sig og hun stadigvæk har et stort gul legeme . Men dyrlægen siger at da hun drægtigheds scannede på 17 dag og hun havde et æg på 1,8 og var tydelig i brunst så kan hun ikke være men hvad mener i er det helt udelukket at hun kan være ifol ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brunsttegn
Forfatter: 
Dato:  10-07-2020 22:19

Der er noget der ikke hænger helt sammen. Men, selvom hoppen skulle have været drægtig i første omgang, så gør brunsttegnene at et eventuelt foster vil gå til.

 

Men det undrer mig at der kun er en follikel på 18 mm når hoppen ellesr har tydelige brunsttegn, de kommer først når der er en follikel på 30-35 mm og så passer det meget godt med at ægget er gået 4-5 dage senere.

 

Men jeg synes det har været en lidt underlig sæson i år, vi har 2 hopper som begge udadtil har været i konstant brunst i lang tid. Den ene har vi opgivet, den anden fik vi scannet i dag og er forsigtige optimister. Vi bedækkede hende for 14 dage siden efter ægget var gået og vi aner i princippet ikke hvornår ægget er gået. Men dyrlægen emner der er en 12 dages drægtighed, så der åbenbart er gået endnu et æg 2 dage senere, som hun så er blevet drægtig på. Så nu krydser vi fingre for en kontrolscanning.

 

Men med din hoppe er vi nu på noget der hedder 37 dage??? Der kan dyrlægen ikke overse et foster når h*n laver follikelkontrol, så nej, den er ikke drægtig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2020 09:09

Hoppen plejer at være meget nem at ifolle og der plejer altid kun at skal et forsøg til men ja det er åbenbart anderledes iår . Hoppen korreborgs zindy er insemineret d. 6 juni så ja en 35 dage siden . Nu forsøger jeg sidste gang hvis vi ellers kan ramme den rette tidspunkt denne gang. Men er det i underligt at hun har et stort gul legeme på 15 dag hvor hun snart skal begynde på at komme i brunst igen?

Æv at du også skal bøvle med at få ifol med dine hopper krydser finger for at det lykkes for din hoppe ville være rigtig ærgeligt med to hopper der snyder.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2020 12:47

Jeg giver så Charlotte helt ret i at sæsonen er underlig i år og at hopperne er præget af det.

Tror at det kan hænge sammen med bla. de meget kolde nætter.

Jeg har så en stående Klinkevej, med præcis samme forløb som din, den har vi kontrolscannet i dag, og efterfølgende sprøjtet med henblik på brunstfremme.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2020 15:16

Tina ok så er det måske slet ikke så mystisk med hoppen hvis det er vejret der spiller ind her,krydser finger for at du får held med din hoppe

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2020 08:52

Nu var dyrlæge igen igen og scanne hoppen men hun har stadigvæk et stort gul legeme og endda lidt større end sidste gang meget mystisk ,jeg aner ikke mit levende råd nu hvad jeg skal mene nu, men vi besluttede at scanne hende fredag morgen og hvis ikke der er brunst så må vi kaste håndklæden i ringen for iår .

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2020 18:10

Altså, når først hoppen er konstateret ikke drægtig, også der efterfølgende konstateres, at der er et gult legeme, der hænger - så kommer hun altså IKKE i brunst af sig selv.

Hun skal da nok have hjælp til at komme af med det gule legeme, fordi hvis ikke hun kommer af med det, så er din bedækningssæson 2020 slut - så enkelt er det.

Den af vores, som stod med et gult legeme, som hang, blev sprøjtet i lørdags, og den er allerede på vej i brunst nu, så den håber jeg faktisk, at jeg kan inseminere på i løbet af et par dage.

 

Når en hoppe har et gult legeme, som hænger, så tror hoppen, at den er drægtig = ingen brunsttegn. Og har den det - så har den ofte brug for hjælp til at komme af med det gule legeme.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2020 20:05

Hej ok dyrlægen forslog at sprøte den for hurtigere komme ibrunst men hun snakkede ikke om at det var den eneste måde at komme videre bare at hun kom hurtigere at det kunne være et alternetivt ,så skulle hun nok ha været sprøjtet .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Komme i brunst selv
Forfatter: 
Dato:  14-07-2020 14:38

Jeg har prøvet at vente på at en hoppe kom i brunst selv, der gik 6 uger.

 

I år trak vi den også lidt med vores unge DSP, da hun pga manglende management (vi fik hende i juni hvor hun havde gået på jordfold) ikke kom rigtigt i brunst sidste år, men da vi havde trukket den 2-2½ uge blev hun sprøjtet i brunst og er også ifol.

 

Bare for "sjov" årets journal på hende:

 

2020:

  • Follikelkontrol: 15/4 stort CL/ 2 follikler
  • Follikelkontrol: 22/4 lidt mindre CL/ 2 follikler
  • Follikelkontrol: 29/4 CL/ 2 follikler + begyndende ødem
  • Follikelkontrol: 1/5 Brunstinduktion, da CL stadig "hænger"
  • Follikelkontrol: 4/5 39mm + fint ødem
  • Inseminering: 4/5 ved Lunds Bitsch Boy
  • Kontrol: 6/5 Æg sprøjtet af. Inseminering: 6/5
  • Scanning: 22/5 drægtig

CL er forkortelse for det latinske navn for det gule legeme Corpus luteum, brunstinduktion er at sprøjte det gule legeme væk.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2020 08:40

Mange tak for det uddybende svar dejligt med noget viden ,venter spændt til på frdag når hun skal scannes igen hvordan det ser ud. Grunden til jeg har været lidt tilbageholdene med at på sprøjtet ægget af er at den første gang hoppen skulle ifoles havde jeg hende over ved blue hors og da sprøjtede de hende i brunst men da blev hun meget dårlig med høj feber allerde samme dag hun var sprøjtet og hun var noget dårligt ca to dagee ,så jeg har været lidt bange for at det skal ske igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svedudbrud
Forfatter: 
Dato:  15-07-2020 09:50

Man oplever forholdsvis tit at hoppen falder i sved, når man hormonbehandler på hende, som fx at sprøjte hende i brunst. Men jeg har aldrig oplevet at de er blevet decideret syge.

 

Men nu skriver du få sprøjtet ægget af? Det er noget andet. Hvis du ser mit uddrag af Bacardi's journal, så har vi først sprøjtet hende i brunst altså sprøjtet det gule legeme af. 5 dage senere da hun er i god brunst bliver ægget sprøjtet af.

 

Folliklen er en form for en "æggeskal", som holder ægget. Når folliklen brister "går" ægget og forsvinder ned i æggelederen, hvor det potentielt bliver befrugtet og så forsætter ned i børen/livmoderen. Resten af folliklen bliver tilbage som det gule legeme, det gule legeme udskiller hormonet Progesteron, som hindrer hoppen i at komme i brunst. Først når det gule legeme forsvinder, naturligt eller ej) begynder én af folliklerne at vokse og når den opnår en vis størrelse kommer hoppen i brunst.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2020 14:29

Ja jeg blander det sammen ,kan godt se at det er to forskellige sprøjter men dejligt at få fats omkring det hele og endnu engang mange tak for tålmodigheden omkring emnet

0
0
Svar på denne tråd
 
 sidste år
Forfatter: 
Dato:  16-07-2020 15:55

sendte jeg min pony til hingst, hun var meget tydeligt i brunst og blev bedækket, derefter kom hun ikke i brunst, så jeg tænkte helt klart hun var i fol.. så fik hende ikke skannet..

Da den anden hoppe skulle kontrolskannes på 70. dagen fik jeg pony skannet, ingen føl, men et kæmpe æg og et gult legeme der drillede.

Hmm hun fik en sprøjte af dyrlægen og vi kørte til hingst, de ville ikke vide af hinanden. Dagen efter var hun klar, men det var som om hingsten ikke synes hun helt lugtede som hun skulle, men hun blev da bedækket, dagen efter igen var hun slet ikke i brunst... hun blev så skannet på 16. dagen og heldigvis genvinst.. og har nu et super nuser føl ved siden af sin mor.. :-)


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-07-2020 20:48

Dejligt at det lykkes for dig men det gule legeme kan åbentbart drille en del hopper. Men venter spændt på imorgen hvad scanningen siger om det gule legeme er forsvundet af sig selv og om der er et æg der snart kan bruges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-07-2020 22:17

Fortsættelsen herfra er, begge de 2 vi sprøjtede i lørdags, den ene med gult legeme hængende og den anden med udebleven forventet brunst er insemineret hhv. i går og i dag. Begge i fin brunst og åbne for insemination.

Om det så er slut i morgen, så er det faktisk helt perfekt og vi kan krydse fingre i et par ugers tid før scanning.

Held og lykke til dig Klinkevej!

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2020 08:44

Så blev hoppen scannet og hun var begyndende brunst oh med et æg på 2 . Men ved at hun snød os sidste gang hvor hun om tirsdagen havde det sammen med brunst og æg på 1.8 og ægget allerede var gået fredag morgen ,så tør dyrlægen ikke at vente til på mandag ,så hun får sæd imorgen .

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider