Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvordan bliver føllet tamt?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2018 20:38

Hej igen

Hvordan gør man et føl tamt? Mit føl er noget sky og vil ikke lade nogen komme for tæt på. Det er nysgerrig nok og kommer løbende hen mod en sammen med sin mor og kommer helt tæt på, men jeg kan ikke røre ved det.

Jeg har bare ladet føllet være og er begyndt at håndtere hoppen (strigle osv.) for at forsøge at gøre føllet mere menneskevant og mere interesseret.

Hvad skal jeg gøre?


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 da mine
Forfatter: 
Dato:  09-06-2018 21:25

Da mine hopper altid har været rolige og fortrolige med at jeg var her, der og alle vegne, så har jeg har nærmest bare "overfaldet" føllene med kæl og dejlig nusning - om ikke fra dag 1, så dag 2.

 

Nemmest har det været, hvis føllet er født så tidligt, at de har overnattet i boks. Ellers har jeg dagligt haft hoppe og føl inde, for at have fat i føllet. Indtil føllet nærmest kommer løbende på fold og forlanger kæl. Det plejer ikke at vare så længe.

Grimetræning har fundet sted samtidig. Jo før jo bedre.

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

2
0
Svar på denne tråd
 
 plej hoppen
Forfatter: 
Dato:  11-06-2018 09:44

du skal bruge tid på hoppen, strigl hende og når føllet bliver nysgerrig, så stå stille.. og læg lidt på af gangen..

 

jeg har haft føl, der har frustreret mig meget og det tog næsten en måned før jeg havde grime på, men det endte med at blive helt umulig at slippe af med igen..

 

andre føl har nærmest været kælne og håndterbare fra dag 1..

Det vigtigste er at føllet lærer at mennesker ikke er farlige og viser tillid..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  11-06-2018 10:33

Hej.
Jeg kan ikke hjælpe med nogen facit, men jeg vil bare skrive at det er rart at vide at man ikke er den eneste, som ikke kan ligge i græsset på en smuk sommerdag og hygge med følle, mens mor står og fedeligt og gumler græs.
Jeg har gennem årene avlet 3 føl. De 2 første har været født tamme, og jeg har kunne nusse kæle og hygge om dem, som man ser på alle de skønne følbilleder rundt omkring.

 

I år købte jeg en ifolet hoppe, ca 1 måned for termin. Hoppe er sød men har ikke rigtig været i hånd. Hun var i starten meget beskyttende over føllet. Gik konstant imellem føl og os og hvis vi alligevel prøvede at stjæle os til at kæle følle, så kom hun med et advarende vrinsk.

 

Nu er føllet 1.5 måned. Hoppen er blevet mere afslappet overfor os. Føllet er da også nysgerrig og kommer gerne hen og kigger på mig, når jeg sidder i græsset og studere dem. Men røre den må jeg ikke.
Jeg har i al denne tid kun brugt tiden på hoppen. Kælet og kløet, trukket og striglet, fodret og lokket, men følle holder sig på en halv meters afstand.

 

Den sidste uge er jeg begyndt, når jeg fodre hoppen, at "trænge" følle op i en krog, og så klør og kæler jeg hende. Hun er stadig usikker, men hun nyder at blive kløet. Og jeg har hende efterhånden mistænkt for, selv at trænge sig op i krogen, hver gang jeg kommer, selv om hun selvfølgelig skal virke som om jeg er farlig, for hun kommer altid hen til "krogen" og da det er på folden,er der jo rig mulighed for at undgå mig.

 

Jeg håber at det kommer til at virke, selv om jeg egentlig har været modstander af at tvinge hende til kontakt. Men jeg synes faktisk at hun har været mere opsøgende den sidste uge, så jeg håber at hun er ved at finde ud af at jeg er en fantastisk kløpind
Jeg tænker også at det bliver nemmere at lokke, når hun rigtigt begynder at se glæden ved mad. Til den tid vil jeg give mange gulerødder til gengæld for kæl og klap.

Jeg håber snart at du får lov at snakke med dit føl. Jeg må indrømme at jeg ikke har syntes det var lige så sjovt at få føl i år som de andre 2 føl jeg har fået.

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil tilslutte mig...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2018 10:54

... det er DIG, der skal lære føllet at det er rart at snakke :)

Jeg ved ikke om man kan have held med at lade føllet selv regne den ud, men jeg ville slet ikke have tålmodighed til dét projekt.

 

Når vi har haft føl, så har vi de første uger taget dem ind. Måske ikke hver dag, men så hveranden, og så har jeg gjort som de andre beskriver: "tvangsnusset" følbassen, mens mor får lidt at spise.

Find ud af, hvor den gerne vil kløes (tip: mankestedet, bringen og under hagen plejer at være sikre). Så kløer du, mens du snakker med sød og kælen stemme - og lige når føllet synes det begynder at blive rart, så stopper du.

 

Koncentrér dig nu lidt om moderen, og vend så tilbage til følle. Nus-nus-nus, og stop lige når det er allerbedst.

 

Og så skal der naturligvis også kontakt til, når de er ude. Jeg har brugt tid - dels på mange korte besøg, hvor jeg bare lige siger hej, og dels på længere ophold, fx med min kaffekop og en lav skammel. Så sidder jeg dér og er lille/ikke ret høj, og dermed ikke farlig. Nogengange sætter jeg mig på jorden, men det kan godt være lidt risikabelt med et føl, for de ved jo ikke, at de ikke må træde på mig ;)

 

Den opskrift plejer at give et kælent føl i løbet af meget kort tid :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

4
1
Svar på denne tråd
 
 Det bliver bedre
Forfatter: 
Dato:  17-06-2018 20:19

Hej

Føllet er ved at blive glad for mennesker og lader sig nu klø på hals og krop. Det kommer selv hen og vil snakke, så jeg tror, at det nok skal blive helt tamt med tiden.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tillidsfuldt føl.
Forfatter: 
Dato:  02-11-2018 13:22

Min hoppe fik føl i maj - jeg har selv avlet hende, så det var egentlig bare historien om igen - hun har tillid til mig og ved hvad der venter ;-)

 

Samme dag som føllet er født bliver der kælet og rørt alle steder på kroppen.

Dag 2 går med at få grime af og på - og når der er gået ca 1 uge er det så naturligt at det bliver en del af hverdagen at få snor på når mor/føl skal på fold.

 

Og når de kommer ind fra fold er det opbinding der læres. Blot 5 min mens jeg står ved siden af og roser/kæler føllet.

Samtidigt lærer føllet berøring på hele kroppen, løfte ben.

 

Hoppen har på intet tidspunkt udvist utryghed ved det jeg gjorde med føllet. Så for os har det fungeret godt.

 

Alt er foregået i føllets tempo, og har haft det mest tillidsfulde føl - som kan det basale grime af/på, stå bundet, løfte ben, gå i snor.


R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009

 

Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!


1
0
Svar på denne tråd
 
 Det der mærkning!!!
Forfatter: 
Dato:  15-11-2018 20:06

Ej, så skulle føllet jo mærkes. Og hold da op en omgang for sådan en lille størrelse. Både mor og føl fik jo rykket man af, og føllet skulle klippes og chippes.

Jeg kan godt forstå, at følle ikke var så snaksagelig i dagene efter.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Mærkning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2018 11:32

Ja, de kan godt blive noget mistroiske efter sådan en omgang. Det var altså nemmere i "gamle dage", da man brændemærkede - det blev de ikke nær så bange/forskrækkede af :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

4
1
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  25-01-2019 20:21
Jeg bruger timer og atter timer på hver enkelt føl fra dag et... Jeg syntes den nærmeste måde at blive bedste venner på er ved at "klø måsen" det er altid et hit selv om de lige skal opdage at det er det man forsøger at gøre først ???? og når jeg får fat i dem løfter jeg ben af samme omgang mindst 2-3 gange om dagen og altid mens jeg klør dem... uanset hvad jeg udsætter dem for så klør jeg dem samtidig og altid i meget små skrit
1
0
Svar på denne tråd
 
 Følle er tam
Forfatter: 
Dato:  02-03-2019 18:35

Hej hej

Følle, som jo bliver 1 år om 2 måneder er skam blevet helt tam Det kom egentlig helt af sig selv, så det er super dejligt.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider