Hej.
Jeg kan ikke hjælpe med nogen facit, men jeg vil bare skrive at det er rart at vide at man ikke er den eneste, som ikke kan ligge i græsset på en smuk sommerdag og hygge med følle, mens mor står og fedeligt og gumler græs.
Jeg har gennem årene avlet 3 føl. De 2 første har været født tamme, og jeg har kunne nusse kæle og hygge om dem, som man ser på alle de skønne følbilleder rundt omkring.
I år købte jeg en ifolet hoppe, ca 1 måned for termin. Hoppe er sød men har ikke rigtig været i hånd. Hun var i starten meget beskyttende over føllet. Gik konstant imellem føl og os og hvis vi alligevel prøvede at stjæle os til at kæle følle, så kom hun med et advarende vrinsk.
Nu er føllet 1.5 måned. Hoppen er blevet mere afslappet overfor os. Føllet er da også nysgerrig og kommer gerne hen og kigger på mig, når jeg sidder i græsset og studere dem. Men røre den må jeg ikke.
Jeg har i al denne tid kun brugt tiden på hoppen. Kælet og kløet, trukket og striglet, fodret og lokket, men følle holder sig på en halv meters afstand.
Den sidste uge er jeg begyndt, når jeg fodre hoppen, at "trænge" følle op i en krog, og så klør og kæler jeg hende. Hun er stadig usikker, men hun nyder at blive kløet. Og jeg har hende efterhånden mistænkt for, selv at trænge sig op i krogen, hver gang jeg kommer, selv om hun selvfølgelig skal virke som om jeg er farlig, for hun kommer altid hen til "krogen" og da det er på folden,er der jo rig mulighed for at undgå mig.
Jeg håber at det kommer til at virke, selv om jeg egentlig har været modstander af at tvinge hende til kontakt. Men jeg synes faktisk at hun har været mere opsøgende den sidste uge, så jeg håber at hun er ved at finde ud af at jeg er en fantastisk kløpind 
Jeg tænker også at det bliver nemmere at lokke, når hun rigtigt begynder at se glæden ved mad. Til den tid vil jeg give mange gulerødder til gengæld for kæl og klap.
Jeg håber snart at du får lov at snakke med dit føl. Jeg må indrømme at jeg ikke har syntes det var lige så sjovt at få føl i år som de andre 2 føl jeg har fået.
Hilsen Ane