Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Valg af hingst? HJÆLP!
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 16:43
Hej hn'er!

Jeg har virkelig brug for hjælp! Min hoppe e. Frühling/Gefion skal sættes i fol i år, men jeg kan simpelthen ikke beslutte mig for hvilken hingst!
Jeg har et par gode øjne på Delatio e. De Niro/Rubinstein I eller Destano e. Desperados/Brentano II.
Jeg ønsker mig en hest med mere fylde, længere/stærkere kryds/bagpart og mere rummelige gangarter.
Har i hørt eller har erfaringer med hingstene eller deres afkom hører jeg gerne fra jer!
Please hjælp! Og tusind tak på forhånd!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2017 20:08

Det kan sørme også være et svært valg.

Dog vil jeg da nok spørge til, hvordan hendes 2 øvrige afkom har udviklet sig - er det måske en af fædrene der, du skal kigge nærmere på igen...

Umiddelbart ville jeg udsøge mig en hingst med en særdeles god skridtaktion til den her hoppe som udgangspunkt, også ville jeg nok lægge mine øvrige ønsker - forventninger oveni der.

Så du må igang med at læse beskrivelser på hingstene og evt. se nogen af deres afkom.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Om jeg har! 😂
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 07:17
TinaVe:
Jeg har rigtig siddet og nørdet alt om min hest, hendes afkom og hingstene. Hendes afkom er efter hhv BH Rush Hour og BH Zack. Jeg personligt er ikke stor fan af Zack (han laver fine afkom uden tvivl - har en 4 års efter ham) men syntes ikke han er så godt match til min hoppe (med hensyn til bredden). Rush Hour afkommet er jeg ret vild med! Har set video af hende og ved hun er oppe og gå intermediere I. Ud over det er hun stort set som min hoppe med med mere fylde så den tanke har været inde og vende. Desværre er han ikke tilgængelig i avlen mere så jeg har tænkt at noget tilsvarende vil forhåbentlig give et lignende udfald?
Ifølge min hoppes kåring - hvis jeg har forstået den rigtigt - er det galoppen som godt kunne forbedres hvor hun har fået et 6 tal. Dog kunne jeg godt tænke mig mere rummelighed i alle gangarter.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Destano
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 07:57

Vi var til Elitefølskue i Tyskland for nogle år siden og der var Destano en af de hingste der havde flest føl med, vel at mærke føl der klarede sig rigtigt godt.

 

Ellers kig på Don Nobless www.hengststation-pape.de/


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fuldblod
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 09:22

Mojn

Hvis du skal have en hingst med forædling er Delatio nok ikke et bud hvorimod Quantensprung eller Floris Prince begge har fuldblod på mor siden.

Destano´s føl kommer tit med rigtige gode taktfaste bevægelser.

Mvh Helle Klahn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen forædling
Forfatter: 
Dato:  13-05-2017 13:30
Loevmosen:
Min hoppe er meget forædlet og søger derimod en hingst som giver mere fylde.

Charlotte (Stutteri Lund):
Det lyder jo lovende! Det er også ham jeg er mest huk på 😊 den anden du linker til ser også super fin ud! Men liiiige lidt over mit budget
0
0
Svar på denne tråd
 
 misforstod
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 07:30

Mojn

 

Jeg læste ovenfor at din hoppe havde avlet et fantastisk afkom efter Rush Hour og han har en temmelig høj forædlingsprocent.

Jeg har selv valgt Delatio til min fuldblodshoppe men kunne finde på at bruge Quantensprung på hende næste gang trods hans morfar efter at have set tilsvarende kombination til Klostehof´s følskue.

 

Hvad med Danone fra Klostehof Medingen. Jeg har aldrig hørt ham beskyldt for at tilføre lethed.

 

Mvh Helle Klahn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Valverde
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 09:48

hej

jeg ville med det gamle blod du har i hoppen gå efter noget moderne blod og i den forbindele tænker jeg på en hingst som Valverde.

 

Spændende blod med Vitalis som far og Ampere som morfar. 2 af de mest aktuelle hingste i øjeblikket og så med et super temp ser det ud til og masser af aktion og takt i bevægelsen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammelt blod
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 10:53

Torben har helt ret i at det er gammelt blod, og det er man nødt til at tage højde for i hingstevalget.

 

Når det er sagt, så vil jeg aldrig anbefale hollandsk blod, der er bare for meget lys i lygten og ofte for outrerede gangarter. Men det er en balancegang.

 

Lige til en Frühling-hoppe kan man også være nødt til at have temperament som en meget vigtig, hvis ikke den vigstigste parameter ved hingstevalg. Så igen noget der taler mod hollandsk blod.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 13:23

Du kunne jo måske også overveje at benytte Rubin Royal, så holder du lidt på blodlinjen, som du egentlig foretrækker også.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 valverde
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 17:55

hej

 

hvilket blod man går efter er en smagssag det er meget rigtigt.

 

Men lige mht til temperament så kan jeg kun sige at Valverde selv tyder på at have et fremragnede temp netop til det varme blod fra fruhling.

 

Jegh har aldrig oplevet en hingst på 3 år, hvor der stod et par tuseinde menensker og klappede og hujede af den 3 årige hníngst uden den et øjeblik mistede opmærksomheden på sin rytter og den gik

bare derudaf.

og som trådstarter skriver som ønsker: Jeg ønsker mig en hest med mere fylde, længere/stærkere kryds/bagpart og mere rummelige gangarter. så kan jeg kun se at denen hinst må formodes at opfylde disse ønsker og dermed et reelt og godt bud til trådstrater. at han ikke er den eneste er jeg fuldt ud klar over, men at kassere denne hingst pga en generel holdning til hollandsk blod mener jeg vil være direkte forkert.

 

held og lykke med hingstevalg og uanset hvad du ender med så vil du aldrig vide hvad alternative ville være så glæd dig og nyd det.

 

og så alligevel en sidste ting :D

der så er der de sidste mange år indkøbt så mange at de bedste hingste i tyskland og holland af alle de danske hingststationer at jeg slet ikek kan se hvad man skal til udlandet efter for sæd med de ekstra omkostninger og bøvl med leveringer mm der kan være ved helligdage og lign i disse måneder. Hvis jeg husker ret så har alle de danske hingstestationer levering af sæd samme dag som det er tapper med egne kurerer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Import af sæd mm
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 18:15

Jeg må indrømme at jeg har importeret sæd i år, det skyldes blandt andet at jeg ikke synes at der var nogen af de danske hingste der opfylder de krav jeg har til fx blodlinier. Der er desuden danske hingstestationer som jeg ikke ønsker at bruge, andre som jeg gerne ville bruge, men som ikke har hingste der matcher mine hopper og andre igen hvor man alligevel skal have sæden fra udlandet.

 

Jeg har ikke set Valverde IRL, men jeg synes at Vitalis mangler en del aktion bagi, og jeg er ikke ubetinget begejstret for hans forbensaktion, jeg så gerne mere bøjning i knæene, det ligner mest at han går stræk-march, knæene kommer også over vandret hvilket de danske dressurdommere faktisk skal dømme ned på, om de så gør det er en anden sag.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej charlotte
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 19:04

(hej charlotte

nu er det jo ikke os der har brug for råd :D )

vi er forstokket i hver vores verden, og trådstarter spørger jo som rimelig uerfaren til hvad hun kan bruge og kan så på sin baggrund selv træffe beslutningen

jeg er ikke specielt optaget af valverde til mine hopper, men mener han har de eftersøgte kvaliteret trådstarter efterlyser og forstår ikke du vedbliver at udtale dig uden at vide noget konkret om hingsten og ud fra dine hoppers øsnkevalg. kan sige at jeg 2 hopper blver bedækket med ham mens jeg selv vælger andre hingste til de fleste af mine hopper, som jeg mener der er andre der passer bedre til.

 

en video af valverde

 

www.youtube.com/watch?v=g2C6mDDG9s8

 

til trådstarters hoppe kan der jo være fine hingste at bruge i danmark og hvor man har mange andre udfordringer at slås med end også at skulle bøvle med at få sæd hjem på rette tidspunkt :D.

 

hermed skal jeg nok forlade tråden og overlade det til den sageløse trådstrater at træffe et valg på et tidspunkt :D og andre at komme med indput til hingstevalg

1
0
Svar på denne tråd
 
 Valverde
Forfatter: 
Dato:  14-05-2017 20:15

Nu så jeg lige den video du linkede til, og min første tanke var at det er en rimeligt kraftig 3-års. Ellers velgående, men man er nødt til at at kigge på afstamningen også, da gener trods alt nedarves gennem mange led.

 

Men ja, jeg er faktisk enig med dig om brugen af danske hingste, langt de fleste der bare skal avle et enkelt føl bruger en bunke penge på en populær/hypet udenlandsk hingst uden at vide noget om hvordan den avler, hvor de lige så godt kunne have brugt en dansk. Men omvendt synes jeg også at hingste fra enkelte større danske hingstestationer bliver hypet mere end de reelt kan bære.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-05-2017 17:06
hold da op! Der er kommet en del flere svar end jeg forventede. Er super glad for at høre/læse alles holdninger!
Hvad angår Valverde så duer det desværre ikke (selvom han ser rigtig fin ud) da min hoppe som sagt er ældre og har fået besked fra min dyrlæge om at finde en hingst med god sædkvalitet. Dette ved man jo ikke endnu med ham da han jo er så ung endnu, og så er han liiiige over mit budget.
Dertil skal det også nævnes at min hoppe ikke er hidsig på nogle måder (ud over på tur i fuld galop) og jeg kunne rigtig godt tænke mig én med mere tænding.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sædkvalitet
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 06:36

Hvis du skal vide noget om sædkvalitet, så skal du have fat i en dyrlæge der interesserer sig for statistik. For sædkvalitet er ikke bare følprocenten, men også hvor mange brunstperioder en hingst skal bruge for at få en hoppe drægtig.

 

Vi havde selv en potentiel problemhoppe for 11 år siden, hvor dyrlægen sagde at vi skulle vælge en frugtbar hingst. Den første vi foreslog havde dyrlægen gennemsnitligt brugt 2,2 brunst/hoppe, den anden 1,4 brunst/hoppe.

 

Men jeg tror nok jeg ville vælge en ung hingst alligevel, fx en hingst som Katrinelunds Ferrari, han er noget billigere end fx Valverde. Hvis man opstalder hoppen på hingstestationen så er inseminering inklusiv i bedækningsprisen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 07:49
Jeg får hjælp af dyrlægerne fra Højelse som jeg stoler meget på, hjælper mig trygt igennem hele forløbet. Hvad angår kvaliteten er jeg helt med hvorfor jeg også har spurgt både dyrlæge og euro hingste sæd som formidler begge hingste. Jeg har brændt mig meget varm på Destano og er sikker på at det bliver ham.
Tusind tak til alle for jeres hjælp og rådgivning!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Destano
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 08:58

Jeg har en rigtig dejlig vallak efter destano, smart højstillet med lange ben. flink og ridelig.

hans mor er efter Hochadel/Florestan I /racing ace xx så der er også meget blod.

jeg har en facebook side der hedder Lykkesholm avl af DV og DSP, der kan du finder billeder og videoer af DuPont ;-)

Billede

 


facebook side:

Lykkesholm avl af DV og DSP

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider