Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Folingsdato og DNA?
Forfatter: 
Dato:  03-05-2016 14:22

Nogen der ved, hvornår der skal tages DNA i forhold til at fastlå fadderskab ved føl født 'for langt' fra termin? Og hvem skal betale den DNA? Er det hoppeejer? (forudsat at der ikke er noget der indikerer at der kan være sket 'fejl' fx. anden hingst mv.)

Jeg har fået et føl i år, 8 dage før termin. Det blev indberettet kort tid efter, sammen med et andet føl. Men 14 dage efter jeg ahvde fået kvitteringen på det andet føl, begyndte jeg at undre mig over, at denne følkvitteringen ikke kom... Ringede til Seges, som fortalte, at den havde været til omregistreringen pga. folingsdato, da der var usikkerhed omkring at den var kommet så meget før termin? Men da hoppen også sidste år havde folet før termin (5 dage), valgte de at godkende afstamninge.

Efterfølgende kom jeg så til at tænke over det; for nogle år siden fik jeg føl 21 dage før termin (der mirakuløst overlevede, selvom de første dage var meget kritiske), men der var der ingen problemer med at få folingen/afstamningen godkendt, og udstedt papirer...

Er der nogen herinde der er blevet bedt om at få udtaget DNA på deres føl, fordi den er født enten for tidligt eller for sent i forhold til det normale? Og hvor der ikke er noget der indikerer at et kan være en anden hingst der er faren? I mit tilfælde vil det ikke være et problem med DNA, da der foreligger på både hoppe og hingst :-)

Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

www.facebook.com/sejlstrup/

0
0
Svar på denne tråd

DNA sjov
Forfatter: 
Dato:  03-05-2016 14:56

Umiddelbart lyder det til at hingsteholder måske kun har fået indberettet 1. bedækningsdato - iflg nedenstående link kræves der kun DNA hvis føllet fødes FØR 300 dage før termin eller 365 dage EFTER termin

www.landbrugsinfo.dk/heste/ stambogsfoering-og-registrering/ sider/ saadanregistrererduditfoel.aspx

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig DNA hvis for tidligt
Forfatter: 
Dato:  03-05-2016 18:11

Jeg har aldrig oplevet at der skulle leves DNA fordi føllet var født for tidligt. Årets andet føl er kommet 9 dage før termin, og der har der ingen problemer været, hun er registreret.

Tidligere har jeg fået føl op til 4 uger før termin uden problemer.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider