generelt tror jeg på at os amatørryttere, der har hestene med hjertet nemt kan komme til at købe en hest pga farven, det yndige hoved eller hvad der lige springer i øjnene..
det er jeg næsten selv kommet til
sad for nogle år siden og surfede ponyer til min dengang 4 årige datter. havde kigget på adskillige ponyer og var da lidt forelsket i en palomino.. men pludselig var der en salgsannonce med en 2 års dartmoorpony, med det yndigste kække udtryk og velrejste hals.. tja det var ikke engang fordi den var mere billig end de andre jeg havde kigget på.. men "kom" til at købe den ubeset ups.. og endda helt fra Sjælland.. hvad tænkte jeg dog på.. Pony lever fint op til de krav der stilles, hun er i dag snart 7 år.. og datter 9 men hvor har de længe været på vej.. fordi de begge skal lære (og set i bakspejlet burde jeg havde været så fornuftig at købe en gammel garvet pony til hende istedet,.. men pigen knuselsker sin pony).
Hendes søn på snart 3 år tror jeg så på passer MEGET bedre til min datter. Han er af det sind.. "nårh ja er det det i byder mig, ok så prøver jeg".. han er ikke lige så smuk som sin mor, men har mere naturlig fremdrift og bedre gangarter (synes jeg).. og så har han stadig det ekstreme nuttethedsfaktor, der jo gør ham så sød, men han har ikke samme blikfang som sin mor.
Dette er et godt eksempel på at vi jo kan købe med hjertet og ikke altid fornuften.. (ligesom vi også nogle gange avler med hjertet frem for hjernen
)
De professionelle kan se bort fra det yndige hoved og farven, hvis resten ikke er efter deres hoved.. Men to lige gode heste, med super gangarter og samme sind osv.. tja så vil den med de perfekte aftegn og farve da være den der bliver valgt frem for den anden..
Men ud fra hvad du skriver, så skal han da nok blive solgt, som det han annonceres ud fra.. en fin ridehest.. der kan honorere kravene til de fleste ryttere.. så er det andet jo bare kemi..