Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Pris for farve?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2016 22:20

I dag kom jeg til at snakke med en hesteveninde omkring om man 'betaler for hestens farve'?

Samtalen gik på, at har man fx. en DV/DSP/anden race, hvor hesten har en speciel farve - cremebærer, broget, eller lign, er salgsprisen på sådan en så højere end en 'alm.' rød, brun eller lign? Eller er de specielfarvede bare nemmere at sælge til prisen? Eller er der ingen forskel?

Og i så fald, hvad koster farve? Fx. prisforskellen på en hingste-/vallakplag, der ikke er oplagt hingsteemne men bare et ridedyr? Prisen for farve er vel højere på et potentielt avlsdyr end 'kun' ridedyr? Eller?

Jeg har kun en gang solgt en palomino, for år tilbage, ellers har jeg solgt flest skimler, røde og sorte, så jeg har ikke selv så stor erfaring indenfor salg af populære farvede heste, derfor håber jeg, at nogen herinde har lidt mere puls på farvemarkedet? :)

Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

www.facebook.com/sejlstrup/

0
0
Svar på denne tråd

Pris for farve?
Forfatter: 
Dato:  25-03-2016 07:15

Lidt er der om det, men jeg vil faktisk tro at prisen er mere afhængig af farve når vi taler ridedyr end når vi taler avlsdyr. Og jeg tror det har større betydning for heste af middel/ringe kvalitet end for de bedste.

Jeg har set ponyføl uden afstamning men med en spændende farve herinde, som er solgt til højere pris end tilsvarende føl med afstamning og som bare har været brune/røde/skimlede.

Hvis vi taler broget, så er man også afhængig af at pletterne sidder rigtigt/symmetrisk.

Omvendt så tror jeg at en almindelig rød/brun med en pæn blis og 4 sokker er ligeså dyr som en palomino/buckskin.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-03-2016 11:01

Som udgangspunkt, så har en god hest ingen farve.

Når det så er sagt, så er en smuk palomino blikfang for mange, der evt. ønsker sig sådan en. Men i de seneste år, har kunderne forandret sig en del, så jeg oplever i alt fald, at palomino sidestilles mere og mere med heste i alle andre kulører også. En kunde køber ikke en palomino, bare fordi at den er palomino, hvis vi taler ridehest, det ligger helt fast. Her vil der blive stillet præcis de samme krav som til en hvilken som helst anden ridehest.

Cremelloerne er endnu lidt i en gruppe for sig selv, men hvor længe, det er et spørgsmål og udbud og efterspørgsel m.m.

Hos de cremebærende avlshopper er kvalitet jo ret nødvendig, da hopperne kommer med ca. 60% af genmassen til føllene. Men de er ikke i så høj kurs som ridehestene, selv om cremellohopper i ridehest størrelse er i en priskategori helt for sig selv og meget eftertragtede både i Danmark men også specielt i udlandet, er man helt pjattede med cremellohopper, der vil runde de 160+ cm.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

1
0
Svar på denne tråd

Farve har de alle.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2016 20:13

Taler man om special farverne og hvis man forestiller sig 2 præcis helt lige gode heset så vil den med "farve" typisk være højere i pris end den 'kedelige' brune eller sorte; MEN det kommer også MEGET an på hvilke farve. En palomino er jo ikke bare en guld farvet hest med hvid man og hale. Der er dem der holder farven hele året, de er mest værd, forudsat at de holder eksteriøret.

Der er dem der nærmest bliver hvide om vinteren og har guld farven om sommeren de er ikke så attraktive i mine øjne, men igen det afhænger også af bygning, bevægelse og stamtavle. Er det til avl så vægter det ikke så højt da den jo i så fald er cremebærer. :)

Den eneste palomino vi har pt. her i nyanlagt vinterpels

Billede

og her i nyanlagt sommerpels...

Billede

En skævbenet krikke med hjortehals, kan umuligt opnå en højere pris pga. farven end en flot brun som vender rigtigt. ;-)

Jeg var en gang ved at forelske mig i en palomino hoppe med en god mørk farve, med hvid man og pandelok mens halen var nærmest sort... det (sammeholdt med alder og pris) gjorde at jeg ikke købte hesten. Det var i mine øjne en kæmpe fejl!

Enig med Charlotte at er der tale om en pinto så spiller det også ind at den er malet pænt og ikke bare 4 hvide sokker og en 10 x 10 cm hvid plet på maven... men igen der er forskel på avlsheste og rideheste.

Inden for islænder verdenen opererer man med noget der omtales som en "pengefarvet hest" = en vindott...

~ Anette

vind-alarm-danmark.eu

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

2
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2016 06:56

Diskussionen kom egentlig af, at jeg har en toårs vallak i den 'rigtige' palominofarve og 'de rigtige' aftegn. Virkelig smuk at se på. Han skal nok sættes til salg her i foråret.'

Så spurgte sagde min veninde bare, at ham skulle jeg nok få en god pris for i forhold til den røde halvbror jeg solgte for et par år siden. Men jeg forventer at den røde halvbror er højere i salgspris, da den er i en kaliber for sig. Palominoen er også fin og god, ingen tvivl om det, men den er ikke et 'topføl'.

Hvor jeg forventede også at kvalitet kom før farve. Men hun kiggede helt klart efter farve først. Men det er nok også dem der rider på hyggeniveau, der er farven måske mere vigtig?

Lige et billede af herren fra sidste år

Billede

Stutteri Sejlstrup

2
0
Svar på denne tråd

Farver
Forfatter: 
Dato:  26-03-2016 17:53

Jeg vil lægge hovedet på bloggen og indrømme at jeg kigger efter farver. Ved min avlshoppe blev der ikke kigget efter farven, jeg var dog glad for at hun ikke var skimmel, men det er absolut en biting. Hun blev købt ud fra alder, afstamning, eksteriør, gang og temperament, samt det føl hun fik i 2014 som er en lækker fyr. Men det er da dejligt at hun har en lækker mørkebrun farve. Og vi krydser da lidt fingre for et smukt sort Favorit føl og ikke brun, men vi blir glad for en sund og rask følle.

Jeg vil også gerne have en islænder på et tidspunkt og her har jeg altså det krav, udover alle de andre krav, at den skal have en interessant farve. Det er ikke relevant pt. Men står jeg på et tidspunkt og skal vælge mellem to dejlige heste, som begge opfylder mine krav, så vil jeg uden at blinke vælge den med den bedste farve efter min mening. Også selvom at den så skal koste lidt mere end en almindelig rød, brun eller sort.

0
0
Svar på denne tråd

Det siges at
Forfatter: 
Dato:  29-03-2016 15:17
Det siges at en god hest har ingen farve.
Men jeg vil aldrig købe en rød hest og sådan er det bare, jeg vil helst have en brun.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

generelt
Forfatter: 
Dato:  30-03-2016 09:06

generelt tror jeg på at os amatørryttere, der har hestene med hjertet nemt kan komme til at købe en hest pga farven, det yndige hoved eller hvad der lige springer i øjnene..

det er jeg næsten selv kommet til sad for nogle år siden og surfede ponyer til min dengang 4 årige datter. havde kigget på adskillige ponyer og var da lidt forelsket i en palomino.. men pludselig var der en salgsannonce med en 2 års dartmoorpony, med det yndigste kække udtryk og velrejste hals.. tja det var ikke engang fordi den var mere billig end de andre jeg havde kigget på.. men "kom" til at købe den ubeset ups.. og endda helt fra Sjælland.. hvad tænkte jeg dog på.. Pony lever fint op til de krav der stilles, hun er i dag snart 7 år.. og datter 9 men hvor har de længe været på vej.. fordi de begge skal lære (og set i bakspejlet burde jeg havde været så fornuftig at købe en gammel garvet pony til hende istedet,.. men pigen knuselsker sin pony).

Hendes søn på snart 3 år tror jeg så på passer MEGET bedre til min datter. Han er af det sind.. "nårh ja er det det i byder mig, ok så prøver jeg".. han er ikke lige så smuk som sin mor, men har mere naturlig fremdrift og bedre gangarter (synes jeg).. og så har han stadig det ekstreme nuttethedsfaktor, der jo gør ham så sød, men han har ikke samme blikfang som sin mor.

Dette er et godt eksempel på at vi jo kan købe med hjertet og ikke altid fornuften.. (ligesom vi også nogle gange avler med hjertet frem for hjernen )

De professionelle kan se bort fra det yndige hoved og farven, hvis resten ikke er efter deres hoved.. Men to lige gode heste, med super gangarter og samme sind osv.. tja så vil den med de perfekte aftegn og farve da være den der bliver valgt frem for den anden..

Men ud fra hvad du skriver, så skal han da nok blive solgt, som det han annonceres ud fra.. en fin ridehest.. der kan honorere kravene til de fleste ryttere.. så er det andet jo bare kemi..

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd

Farver
Forfatter: 
Dato:  13-05-2016 10:49

Enten kan man li dem...eller også hader man dem... Jeg synes bare der er langt imellem gangarts hestene med farver...heldigvis har jeg selv en af slagsen <3

Billede

SIBERIAN HUSKY HAN søges til dejlig tæve!!!

gerne stor og med "briller"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville da....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 15:31

Jeg ville da tage flere penge for, og betale mere for en hest jeg synes er smuk - en for dens lige så gode men almindeligt farvet helsøskende.

Jeg kender en varmblodsavler, som altid er glad for et sort føl - lige meget hvor dårligt det evt bliver, så kan det altid sælges, om ikke andet så til Norge.

Når det så er sagt, så er det jo så godt, at vi alle har forskellig smag - og det den ene synes er smukt, synes den anden er grimt. Sådan er det også med temperament - nogle ville have en "energisk hest" andre kalder hesten for "knald i låget" - nogle vil have en dejlig samarbejdsvilling "konehest", andre synes den er "dødkedelig" :-)

Men som udgangspunkt tror jeg en smuk hest, uden de store gangarter, koster mere, end en grim hest med bedre gangarter men stadig på middelniveau.

Kommer du op i de proff-rækker så skal kræet kunne bevæge sig OG være i det mindst halvsamarbejdsvillig - men om den har et stort schufro-hoved eller korte doolittle-forben er ligegyldigt.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 20:11
I får lige opdateringen &#128522; jeg satte prisen lidt højere end jeg normalt vil gøre i forhold til hans afstamning, type og bevægelse. Han var solgt indenfor en uge, til en rigtig sød pige der skal fra pony til hest. Og de er stadig så glade for ham &#128522;

Stutteri Sejlstrup

3
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider