|
|
| Halvblodshoppe - hingstevalg??? |
|
|
Hej HN.
Overvejer at ifole min halvblodshoppe, men
Er lidt på bar bund ang. Hingstevalg.
Hoppen er efter Secret Destination med May Sherif som MF.
Ønsker en bedre halsansætning, smidigere overlinie og måske lidt bedre trav.
Vil helst bruge en ældre hingst der har vist sit værd i avl og sport. Tror BH Don Romantic havde været et godt match, men det er jo desværre ikke muligt mere. Føllet er en beholder.
På forhånd tak, Hilsen A
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvom.. |
|
|
selvom hun er en halvblodshoppe så vil jeg gå efter en ædel hingst, gerne med ædelt blod, idet May Sherik jo ikke var den mest ædle selv. Jeg synes HP horses For Romance 2 er en rigtig lækker smart og ædel herre og også dejlig front. Han er helbror til For Romance, som jeg kan forstå netop laver super smart og moderne afkom. Generelt så synes jeg hingste med hollandsk blod ofte er meget velrejste fortil, med smidig overlinie og luft under, men jeg er ikke tilhænger af deres temperament.
Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så lige. |
|
|
så lige at der er fuldblod i 3. led også.. det burde jo gøre hingstevalget noget lettere, idet du har masser af ædelt blod i hende.
Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tak for svar. 🙏 Synes han ser fin ud, men ville gerne bruge en ældre hingst når det nu er hoppens første føl.
Ang. Brug af hollandske hingste vedrørende Temperament er jeg ikke så nervøs ang. Den her hoppe.
Kom meget gerne med andre forslag.
Har overvejet bøgegårdens santiago, synes de føl jeg har set efter ham er forbedret i halsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er sjovt du skrive du gerne vil have bedre front, det er faktisk forparten hun har de bedste indekstal... Men udfra at du gerne vil have front, smidig overlinie og en hingst med præstation tæker jeg lidt på Zack. Måske også lidt et "kedeligt" valg, eftersom der er rigtig mange afkom efter ham allerede.
Sælges: 3 års vallak e. BH Zack 2 års hoppe e. BH Zatchmo Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Er fordi hun har den typiske lavt ansatte fuldblodshals, jeg tænker i front. Men korter Zack ikke også op? hoppen er nemlig ret kort. Men er ikke så meget inde i avl så måske jeg tager fejl? Men tusind tak for svar i hvert fald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jo det gør han, så er det nok ikke lige ham du skal ha fat i, men hollænder kunne være et godt bud, de fleste har god front og er ret smidige.
Sælges: 3 års vallak e. BH Zack 2 års hoppe e. BH Zatchmo Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang afkorte... |
|
|
Jeg har brugt Zack på 2 hopper, den ene med May Sherif som MF, med fuldblod i 3 led og solos Landtinus som far - her står der i følbeskrivelsen bla stort føl og lidt langt føl. Den anden hoppe er en Romantic/A-Dur som får føl i år, spurgte netop ind til det med at afkorte da min hoppe er lidt kort, fik den forklaring at zack gør ikke kort kortere, men han skulle være ekstra god til at korte der hvor der er et behov.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forbedringen af halsen |
|
|
Hvis man vil have forbedret halsen, så skal man gå LANGT uden om Zack, han har og nedarver en meget kedelig hoved/hals overgang. Vi har selv en halvblodshoppe, som vi avler på, hun har fået føl efter Weltjunge, Casir, Florist, Abanos og er nu ifol med Fürsten-Look. Florist og Abanos har været klart de bedste valg indtil nu, så jeg glæder mig meget til vores Fürsten-Look afkom, da han ligesom de andre to indeholder F-blod.
Mvh. Charlotte "Züchten heißt, in Generationen zu denken" 1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Weltjunge |
|
|
Ud fra følbeskrivelsen på weltjunge lyder det til han giver mange af de ting jeg ønsker. (selvom han er rød 😂, hvorfor er der ikke flere skimmel dressur hingste? c",)) Synes bare ikke min hoppe er særlig højtstillet selvom det står i kåringsbeskrivelsen. Kunne han evt være et bud? Eller hvad med temptation? Fürsten look er bestemt også fin, men også ret dyr af en unghingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Weltjunge |
|
|
Weltjunge er solgt og står i Tyskland, hvor han bedækker naturligt. Katrinelund formidler frostsæd. På vores hoppe forbedrede han i ekstrem grad traven, men forringede til gengæld galoppen. Nu sagde jeg at hendes andre føl var bedre, hun fik 2 efter Weltjunge som var hhv Ærespræmieføl og første efter Ærespræmierne. Temptation er hollandsk og MEGET varm, jeg så lidt Fast Bund fra Herning i går og hans afkom var...... skal vi ikke bare kalde dem spændende. Som alternativ til Fürsten-Look er der BH Farrell eller Freestyle fra Katrinelund, han har BH Don Romantic som morfar. Fælles for alle 3 er at deres første følårgang har været rigtig fin. Jeg bruger lidt forskelligt både unge og ældre, men i begge tilfælde skal det være hingste der lige springer en i øjnene. Som fx Abanos gjorde med mig.
Mvh. Charlotte "Züchten heißt, in Generationen zu denken" 1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes lige |
|
|
det er værd at nævne at Fürstenlooks fundament ikke lige er det stærkeste, noget som er nok er værd at kigge lidt på - især da din hoppe har fuldblodsfar OG at det er beholder  Mvh Morten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stærkt fundament? |
|
|
Vores fuldblodshoppe har da ikke et perfekt fundament, men de svage punkter Fürsten-Look har er ikke de samme som hoppens. Hun har store flade hoppe og lange koder, mens F-L har små hove og rette koder. Så når det drejer sig om vores hoppe så er jeg ikke bekymret. Så man kan ikke bare generalisere og sige at sådan er en halvblodshoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var skam |
|
|
ikke ment som en generalisering af fuldblodsafkom, eksempelvis har Escapology T som en af de få hingste 8 i forlemmer  Men jeg synes bare at man også bør nævne svagheder ved de hingste man foreslår. Ingen tvivl om at Fürstenlook er en af de mest velgående og imponerende dressurhingste der er i avlen. Men fejlfri er han jo ikke. Og man kan da godt vælge at avle på individer med "modsatte" fejl, men det rigtige er jo at vælge en hingst der er korrekt der hvor hoppen har svagheder. Altså har man en indfodet hoppe vælger man en korrekt hingst, ikke en franskstillet. God påske  Mvh Morten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korrekte lemmer |
|
|
Nu findes korrekte lemmer jo ikke på nogen hest overhovedet, jeg mindes ikke at have set 10-taller for lemmer. Du har da selvfølgelig ret i at det optimale er at finde en hingst der er mest mulig korrekt der hvor hoppen har fejl. Men som alt adnet er det et spørgsmål om prioritering. Hvis jeg skal være bekymret for noget, så er det at hans far Fürstenball har lange koder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Har lige haft lidt travlt på det sidste, men har ikke helt afskrevet temptation eller måske hans far tushinski. Jeg er ikke så nervøs ang temp på denne hoppe.
Jeg er også ret vild med donkey boy selvom han er ung og der helt sikkert kommer mange afkom efter ham. Men ved ikke lige hvordan han passer til min. Er stadig lidt irriteret over weltjunge kun er på frost.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|