Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvilken hingst til xx hoppe?
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 19:58

Hvilken hingst ville passe til en fuldblodshoppe? Hun er kåret i hovedstambogen i tysk oldenburger verband.

Ville I hellere stille hoppen til kåring i dansk varmblod?

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor DV?
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 21:58

Hvorfor overvejer du DV, din hoppe er kåret i et stort velanset forbund som gør rigtigt meget for deres danske avlere. Så jeg kan ikke se nongen grund til at skifte.

Derudover har Oldenburger Verband en velassorteret hingsteliste, også med mange hingste der står i Danmark.

oldenburger-pferde.net/de/zucht_/ hengste/hengstverteilungsplan.html

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

2
2
Svar på denne tråd

Det, man kender
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 08:11

Charlotte, egentlig så er den eneste grund, at jeg ikke er god til tysk. Jeg aner virkelig ikke, hvordan man får føl til skue osv.

Hos DV gik det sådan automatisk og på dansk

Kender du nogle danskere, der avler i tysk oldenburger verband?

For så kunne jeg måske søge råd og vejledning der

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Danske avlere
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 08:48

Ja, jeg kender da et par stykker, og har lige sendt en bekendt videre til én af dem, som ved meget om Oldenburger Verband. Men derudover så har de tyske forbund ofte en medarbejder som mest tager sig af udenlandske medlemmer og som derfor taler/skriver engelsk.

Jeg kan se at spørgsmål om de danske arrangementer skal stilles på floersch.johanna@oldenburger- pferde.com.

Men prøv at kontakte Lone Bøegh Henriksen (Sjælland) eller Niels Grøndahl (Jylland), jeg mener det er der de fleste arrangementer bliver afholdt.

Du kan finde alt om indmeldelse i forbundet her oldenburger-pferde.net/en/ associations/become-a-member/ mitglied-werden.html?hid=

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 10:12

Det er helt korrekt, at det bla. er Johanna Floeresch, der skal rettes henvendelse til i forbindelse med fremstilling.

Men det er Katrin Burger, hvis det er en enkeltbedækningstilladelse måske du er ude efter. Oldenburger godkender faktisk flertallet af DV kårede hingste, såfremt de har aflagt en godkendt materialeprøve naturligvis.

Der er kåring i Christiansfeldt den 18. juni og mener at det er dagen før på Sjælland - det står i øvrigt i det sidste nye nr. af Ridehesten helt komplet.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

1
0
Svar på denne tråd

Tak tak
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 11:19

Jeg har kigget meget på Donkey Boy. Har han en godkendt materialprøve? Måske det er et skidt match på en xx hoppe?

Hvad mener I?

Er der nogle hingste, I kender, der gør sig godt på rene xx hopper?

Så har jeg også kigget lidt på Metall.... Han er jo gammel, men stadig fin.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

OS verband
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 14:55

Jeg avler i OS - springafdelingen i Oldenburger Verband. Og ja det er besværligt når det ikke er på dansk, men jeg klarede mig igennem det hele sidste år, og skal igen i år med endnu en følle.

Jeg ville umiddelbart vælge at fortsætte i OS, hvis jeg var dig. Min ene hoppe er godt kåret i OS, så derfor valgte jeg at kåre min anden hoppe i OS også, og derved avle ind i OS. Man kan jo altid skifte til DV hvis man en dag vil det og få hoppen kåret der :-)
De er rimelig gode til engelsk :-)

Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

1
0
Svar på denne tråd

Til en fuldblodshoppe
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 15:06

Til en fuldblodshoppe ville jeg vælge en hingst der var mere ensrettet i afstamningen end Donkey Boy. Og nej, Donkey Boy en kun 3 år, så han har ikke gennemført en materialeprøve endnu.

Jeg ved at følgende danske hingstestationer har hingste avlsgodkendt i Oldenburg: HPHorses, Blue Hors/Ask og Helgstrand, men derudover sender langt de fleste tyske staioner sæd til Danmark for priser der ikke er meget dyrere end kurertransporten der kører herhjemme.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

2
0
Svar på denne tråd

Okay godt med råd
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 16:03

Charlotte Lund @ Tak, så stryger jeg Donkey Boy af listen. Hvor er det dejligt med gode råd fra erfarne avlere Hvilke hingste ville du evt. så vælge? Hvis det skulle være dressur?

Charlotte CK1 @ Hvor dejligt, at du avler i OS. Måske du vil være min mentor?

Kan man lave gode springheste på en fuldblodshoppe?

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Dragon Hill
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 16:11

Jeg har faktisk et ret godt øje til Dragon Hill fra HPHorses, han er efter Damon Hill som er mange gange sølvvinder i dressur ved EM, VM og OL. Dragon Hill har gået en rigtig god 70-dages test i.

Jeg har også ig på et par af hingstene fra Dressurleistungszentrum Lodbergen, bla For Romance, Rock For Me eller Fürstenball-sønnen Follow Me. www.dressurleistungszentrum.de

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

fuldblod
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 16:24

Man kan godt avle gode springheste på XX hopper, men det kommer jo an på den enkelte hoppe.

Hvordan er din hoppes kåring og hvad er hendes svage/stærke sider?

Jeg avler selv i DV og er glad for det. Jeg følger derfor ikke så meget med i de tyske hingste. Jeg støtter gerne de danske hingsteejere. Derfor bliver det danskejede hingste, jeg anbefaler, men der kan sagtens være tyske der er endnu bedre.

Havde jeg en dressurbetonet XX hoppe, ville jeg overveje Don Deluxe, De LÓr eller Fürsten Look.

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

Beskrivelse
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 16:45

Jeg skal lige kigge kåringsbeskrivelsen og karaktererne på hoppen.

Charlotte@ Hvad kigger du efter, når du vælger hingst - altså udover at den passer til din hoppe mht. svagheder/styrker?

Hvorfor er det vigtigt med en ensartet afstamning? Og hvad betyder det egentlig? Er det racemæssigt?

Jeg har kigget på de hingste, du skrev. Dragon Hill er virkelig smuk og med dejlig knæløft og god i bag. Dog synes jeg, at han går lidt stikkende/kort. Follow Me synes jeg virkelig godt om :) Han ret nok den, der tiltaler mig mest.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

St Schufro
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 18:26

Jeg glemte lige at jeg også tror at BH St. Schufro kan være et bud.

Hvad jeg vægter ved hingstevalg? Det allerførste kriterie jeg har er at hingsten skal stå på en større velanset hingstestation med flere hingste som jeg kunne tænke mig at bruge. Tænk hvis hoppen ikke kan blive drægtig med netop den hingst man har valgt og man ikke har mulighed for at skifte.

Når jeg siger at det er vigtigt med en ensartet afstamning, så er det af hensyn til nedarvningen. Jeg har fx selv brugt en hingst som Heslegård's Louis, og mine afkom efter ham blev begge store og kraftige, men faktisk har han lige så mange små ubetydelige afkom. Louis var halvblod på en stor kraftig hoppe.

Donkey Boy har en utrolig god og afstamningsmæssigt stærk hingst som far. Men hingstene på morsiden er lidt mere usikre avlsmæssigt, og jeg er faktisk ligeglad med at det er Elitehingste, for det bliver de hvis deres bedste afkom er supergode, ikke fordi de generelt avler godt på alle hopper.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

1
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 19:29

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde hoppens pas. Det er ikke smidt væk... Men skal lige have ryddet op på kontoret

Men Charlotte, Hvad mener du om hingsten Métall? Er han for meget fuldblod til en fuldblodshoppe?

Ellers kigger jeg stadig på Follow Me, men hvordan finder jeg ud af, hvilke danske hingstestationer, der kan inseminere med ham?

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Metall
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 13:14

Jeg kan faktisk godt lide Metall, men som fx Sandro Hit er han en velgående springhingst, så jeg mener at han skal bruges på hopper med en stærk præstations-/dressurafstamning for at give det helt rigtige resultat.

Langt de fleste hingstestationer inseminerer kun med egne hingste, enkelt af dem har samarbejde med tyske/hollandske staioner hvor der også insemineres med deres hingste. Men i langt de fleste tilfælde skal man have fat i en dyrlæge/hesteklinik der inseminerer. Dette gælder jo også hvis man bruger hingste fra en anden landsdel.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 14:10

Nu stiller jeg lige et par praktiske spørgsmål til dig vedr. din hoppe.

Har du fået gjort hoppen aktiv i forhold til Oldenburger Verband?

Mere konkret - har du modtaget et Deck- og besamungsschein derfra til hende i år?

Hingsteholder, skal under alle omstændigheder udfylde det tyske indberetningsskema (Deck- ung Besamungsschein), såfremt du vil have tysk pas og papirer på et kommende afkom.

Det er ikke specielt mere kompliceret - men det er dog rart at vide som konkret fact.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd

Nej det har jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 14:17

Jeg var slet ikke klar over, at man skulle søge en bedækningstilladelse til sin hoppe. Hun er ikke meldt aktiv. Hvordan får jeg sådan en? Åh, det lyder bøvlet... Sådan var det ikke i DV...

Hjælp

Charlotte, var Akinos ikke også springhest? Jeg var slet ikke klar over, at Sandro Hit er springhest. Synes, at alle nærmest har brugt ham.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Medlemskab
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 15:27

Man skal ikke søge som sådan, men i de tyske forbund skal man være medlem for at få registreret et føl.

Indmeldelse i Oldenburger Verband

Indmeldelsesgebyr: 100 Euro (kun første år)

Årligt medlemsgebyr, aktiv: 60 Euro

Registrering af én hoppe: 30 Euro (inklusive Deckschein)

Ejerskifte: 25 Euro

Men hvis ikke det er andeledes end Hannoveraner Verband, så er det ikke så besværligt. Hvis ikke jeg har haft Deckschein på hoppen, så har jeg bare fået indberettet til Landscentret og så sendt kvitteringen derfra til Tyskland, så bliver bedækningen registreret.

Eller man kan meddele hingsteholder hvor man vil have føllet registreret, så ligger de inde med uudfyldte Deckschein, som de kan udfulde og sende ind. Så skal du bare være medlem i føllets fødselsår.

Jo Akinos havde også springafstamning.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Okay så
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 17:14

Skal man være medlem, inden føllet bliver født eller kan man blot ifole med det samme?

Så, jeg skal lade hoppen registrere. Skal dette gøres hvert år?

Hvad er det med ejerskifte? Hoppen er jo ejerskiftet via Landskontoret for heste?

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Oldenburger Verband
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 17:26

Ja, hoppen skal ejerskiftes, faktisk skulle det have været gjort her først, så havde det danske ejerskifte været gratis.

Ja, så længe man ønsker at avle på hoppen skal hun registreres hvert år, som sagt så betaler du på den måde for Deckschein istedet for som i Danmark hvor du betaler for det i forbindelse med indberetning af bedækningen.

Prisen for medlemskab består af griundbeløbet 60 Euro + 30 Euro/kåret hoppe, dvs medlemskabet koster 90 Euro/år = 675 kroner inklusive Deckschein.

I DV skal du betale 1695 kroner + minimum 372,50 kr for indberetning af bedækningen.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Okay så er det billigere
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 17:51

Kan godt se, at det faktisk er billigere i Oldburger så.

Jeg har ikke kunnet finde nogen dansk hingstestation, som reklamere for Follow Me.

Hvilken dansk hingst ville du evt. anbefale, altså som er kåret i Oldenburger?

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Rockefeller
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 21:10

Et bud kunne være Blue Hors Rockefeller, som har en meget avlssikker hoppestamme bag sig.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

han er også kåret
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 15:05

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Måske et dumt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 17:40

Jeg kan rigtig godt lide Angrib Firfod. Men er det ikke lidt farligt at bruge en trakehnerhingst på en fuldblodshoppe? Jeg tænker, at det måske bliver for "varmt"?

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

st schufro
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 23:54
Jeg ville kigge st. schufro. De føl jeg så til bh føl aften var efter min mening de mest regulære heste i alle tre gangarter. det syntes jeg mange af de hollandske hingste mangler, de traver helt formidabel men skrit og galop halter lidt efter. Det er så bare min mening. og han må godt tilføres ædle hopper tror jeg. mit st schufro føl er særdeles velgående men han bliver stor og nok til den kraftige side.
0
0
Svar på denne tråd

Ingen karakterer
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 07:40

Der står ingen karakterer i passet. Hun et stempel og så noget tekst, hvor der står hovedstambogen.

Det gør det jo ikke nemt at finde en passende hingst så......

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Karakterer
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 08:55

Jeg ville prøve at kontakte Oldenburger Verband, jeg er sikker på at du kan få dem til at gensende karaktererne, for dem har vedkommende, som har kåret hende, fået tilsendt på et selvstændigt ark. Det burde i hvert fald kunne lade sig gøre hvis du ejerskifter hende hos dem.

Det tyske forbund stempler i passet på kåringsdagen, så de ikke behøves tage passet med retur, og så laver de bare en seddel med numre/navne på de hopper der er kåret, så de kan lave arbejdet færdig på kontoret.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Gør jeg
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 22:35

Ok, jeg kontakter forbundet

Jeg har skrevet lidt med BH, og der er anbefalingen Dreamline, First Choice eller Venezizo-jeg huske ikke liige navnet helt....

Hvad mener du, Charlotte? Jeg værdsætter din mening meget højt!

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Blue Hors
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 09:53

Jeg kan faktisk godt lide First Choice.

Som individ kan jeg også godt lide Veneziano, men jeg synes ikke alle Vivaldi-afkom har lige gode halsansætninger, så det ville jeg være bekymret for til en fuldblodshoppe.

Dreamline siger mig ikke noget afstamningsmæssigt, jeg kan rigtigt godt lide Don Olymbrio L (som er hans "rigtige" navn ), men hingstene på morsiden er lidt mere tvivlsomme efter min mening. Fx har/nedarver Hotline ringe forlemmer, og at Don Romantic kun ganske kort har gået som ridehest vil altid få mig til at fravælge heste med ham i afstamningen, så hellere en ældre hingst der går nogle fine klasser på lavt niveau, og som har bevist holdbarhed.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Armen altså
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 11:30

Af de nævnte kan jeg bedst lige Dreamline haha. Nå! Jamen, så skulle jeg måske vælge at placere hoppen på Højgård og få dem til at bestille Follow Me, hvis det kan lade sige gøre...Eller Metall, som jeg virkelig også godt kan lide, og som jo i hvert fald har vist sin holdbarhed.

Venlig hilsen

M

1
0
Svar på denne tråd

Karakterer
Forfatter: 
Dato:  06-06-2015 18:48

Det lykkedes mig at få karaktererne fra hoppens kåring. Det var let nok. Jeg skrev til forbundet og gav dem hoppens ID-nummer, og vupti! Så fik jeg kåringskaraktererne på vedhæftet fil (screenshot)

Dog undrer det mig, at hoppen kan være hovedstamboghoppe med de karakterer.....

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Anden karaterskala
Forfatter: 
Dato:  06-06-2015 21:26

Nu kender jeg jo mest til Hannoveranerne, men både for dem og Trakehnerne gælde det at de har en anden brug af karatererskalaen end DV.

Fx har vi fået at vide at hos Hannoveranerne er det 3-4% der opnår helhedskarakteren 8 eller derover, hos DV opnår de 3-4% helhedskarakteren 9. Så en noget strammere kurs hos Hannoveranerne, men omvendt så forlanger de kun 6 i helhed for Hannoveranerhopper og 7 i helhed for andre hopper.

Mvh. Charlotte

Dressurtalent Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider