Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Input vedr. hingst
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 08:41

Hej alle :-)

 

Jeg havde desværre ikke vret opmærksom på mine billeder sidst, så genindryk. Ved ikke om nogen nåede at svare før, hvis håber jeg I vil skrive igen :-) Og glæder mig til alle nye betragtninger og erfaringer I måtte ligge inde med :-)

 

Håber på lidt input til mine overvejelser her:

Jeg har en hoppe jeg havde planer om skulle ifoles næste år, lidt særlige omstændigheder gør nu at jeg kraftigt overvejer at sende hende afsted i år i stedet.

Jeg har primært 3 hingste i "kikkerten" men hører meget gerne andre forslag, hvis nogen af jer skulle ligge inde med emner I finder oplagt.

Hoppen er Wolhøjgaard's Roserain efter Rosentanz. Den er kåret i RDS med karaktererne:

Krop: 7 7 7 7
Lemmer: 6 7
Bevægelse: 8 7.5 7
Helhed: 7

Beskrivelse:
Knap højtstillet, lidt sluttet hoppe, der savner tilstrækkelig smidighed i bevægelsen. Taktfast og rummelig skridt. Brugsdel: Drs.: 752,5

Det skal hertil dog bemærkes at hoppen kort efter kåring stod stille/skadet pga drejet brystben og deraf problemer i sadelleje/ryg, hvorfor den i bagklogskabens lys har været noget stiv og muskelfattig henover ryggen og gennem kroppen fordi den i noget tid har gået og kompenceret ligesom jeg deraf også til enhver tid uden tøven vil lægge 0,5 point til hver gangartskarakter.

Hun skridter eminent og ligger altid mellem 8-9 til C-stævner. Traven er god, men kræver trods alt lidt mere ridning og styrke fra hende end skridten, som altid ligger helt naturlig. Galop er, helt korrekt dømt, hendes svageste gangart omend den på ingen måde er dårligt gående.

Jeg kunne måske ønske mig en smule mere luft under maven og en anelse mere ædelhed.

Temperamentsmæssigt har hun tilpas tænding, men kan dog også ind imellem "slå fra" (man kan vel kalde hende hoppe med særdeles stort H ;-)), så har intet ønske om at give mere gnist.

De 3 jeg har i tankerne er i vilkårlig række:

Grand Galaxy Win T fra Helgstrand. Synes han virker som en sympatisk hingst med dejligt sving. Derudover er de føl jeg har set efter ham velgående og med dejligt udtryk. Kan godt lide både Galaxy og Apache som type - kan dog på den anden side være lidt nervøs for temperamentet. Jeg ved ikke hvordan Galaxy videregiver, men der ligger jo lidt i Apache.

Fursten-Look fra HP Horses. Jeg har fra Furstenball første gang blev vist været helt vild med ham, men synes man her i sønnen får en anelse mere ædelhed og rammer end faderen. Gangartsmæssigt suplerer han Rose rigtig fint, men har endnu ikke set så mange føl efter ham - udover dem HP Horses selv fremviser selvfølgelig, men det er jo ikke nødvendigvis udtryk for den generelle kvalitet :-)

Hesselhøj Donkey Boy. Virker som en overordentlig sympatisk, glad og velfungerende hingst. Dejligt ædel og godt gående i alle gangarter omend jeg synes traven mangler en anelse kraft endnu, men han er jo også kun 3. Den virker god i hovedet, men kan jo af gode grunde ikke fremvise nogen afkom endnu.

Som ekstra bemærkning overvejer jeg selvfølgelig også lidt prisen. Det er ikke det der skal afgøre det - men det er selvfølgelig værd at bemærke at Galaxy og Fürsten-Look begge koster det dobbelte af Donkey Boy. Og da det jo er hoppens første føl har jeg selvfølgelig overvejet om det var værd at bruge Donkey Boy første år i tilfælde af der skulle være problemer omkring ifoling eller lignende og så give et ekstra skud i en af de to andre næste gang.

Men igen, jeg vil ikke putte en hingst på bare for at få et føl - det skal også føles rigtigt.

Glæder mig til lidt input :-) Til valget for i år eller alternativt næste år.

Link til lidt billeder af hoppen 2012, dressur Viborg og spring Morsø.

www.ridehesten.com/dk/heste- billeder/salg/ ?catalogId=14&catalogE...g=roserain

 

Et par yderligere billeder til inspiration: De er desværre ikke af nyere dato, men fra hendes første stævne 2011:

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 10:19
Hej.
Hvad vil du bruge afkommet til? Ren dressur eller vil du også springe? For det har jo også noget at sige ved valg af hingst.

Mvh.
Britta
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 10:46

Jeg er selv ret vild med Donkey Boy, synes han er ualmindelig smuk og velgående.

 

Omend hans temperament ser ud til at være ganske udemærket, er det værd at have med at hans mor, tiltrods for en titel som A-hest i dressur, angiveligt kunne være en dame med egne meninger.

 

Jeg tvivler dog på det kan afholde mig fra at prøve ham næste år på en Laurino hoppe. Jeg synes han har alt det hun mangler.


Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Syntes også
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 11:39

Syntes også Donkey Boy er skøn og dejligt når man kan gå ind og se video af ham selv men også hans mor og halvsøskende under rytter og de ser rigtig dejlige ud, men Donkey Boy opfører sig da også rigtig dejligt efter han er så ung.

h-j-hoeck.dk/DK/ Hesselhøj%20Donkey%20Boy.aspx


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dressur/spring
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 13:01

Et afkom vil primært være til dressur - det afspejler de hingste jeg har i kikkerten også. Rosepigen er jo også selv primært dressur omend der ligger noget spring i morsiden. Hun springer så bare tilfældigvis rigtig dejligt og vil gerne give mine heste lidt variation i arbejdet. Men det er ikke springningen der er det primære, den del har jeg en springhoppe af springerblod til at tage sig af ?

 

er der mon nogen der har andre/bedre bud på hingst eller virker de fornuftige nok?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spring/dressur
Forfatter: 
Dato:  23-05-2015 14:43

Jamen skal det være et salgsføl eller en til dig selv ?

For så betyder hingtevalget jo vildt meget . !!!!!!


Stald Graven

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingst
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 13:58

Som udgangspunkt mig selv - men vil jo gerne den bedste kombi uanset om det måtte være til mig selv eller salg.. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosentanz
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 18:54

Jeg har selv en Rosentanz-hoppe. Og skulle hun ifoles i år, ville jeg vælge Fürsten-Look. Jeg synes han er en skøn type og kan godt lide hans galop som også er min hoppes svageste gangart (den er ikke slem, men lidt mere op ad bakke ville være ønskeligt).

 

Hos HP horses har de selv haft god succes med Rosentanz - Fürstenball krydset, så vidt jeg har hørt. Så måske hans søn kunne tilføre lidt af det samme.

 

Nu er min hoppe også sort, så derfor trækker han nok også lidt ekstra ;)

 

Donkey Boy er også skøn med utrolig lange ben, synes jeg.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider