Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 har rene TAF heste sværere ved at
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 21:05
Har rene trakehnere sværere ved at være .ed på højt plan? Jeg kigger på dressur ungheste og kigger på rene trakehnere, hannoveranere samt varmblod fra de forskellige forbund. Jeg er vild med trakehner typen men synes godt de kan mangle lidt i galoppen og rygsving. Så hvad er jeres erfaringer?

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blodlinier
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 21:24

Der er meget forskel på de forskellige blodlinier. Jeg har været til lidt TAF-kåringer og set mange forskellige hestetyper.

 

Et år var bedste hoppe en Michelangelo med en helt unik galop, mens reservefløjen var en Schwadroneur der travede ind i himlen, men galopperede under middel.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ok men avl målet
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 21:31

er vel ikke så langt fra hinanden tænker jeg? Når vi snakker de dressur betonede. Der er jo også mange TAF der gør det godt i DV eller Oldenburg.


 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 forskellen
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 09:32

forskellen på en trakehner og en "alm" varmblod er jo lidt at de har jo en lukket stambog, så her gælder det jo om at finde det bedste indenfor egen avl.. alternativ fuldblod eller araber.. og så går avlsfremgangen jo ikke så hurtig som de andre gængse varmblodsracer, der gerne tager ind fra andre avlsforbund og derved har lettere ved at finde egenskaber der mangles..

 

Kan godt selv lide trakehneren og har selv et par wannabe stykker, med 68-75% trakehnerblod (sådan ca.).. de er utrolig behagsyge, mere opmærksomme, har en utrolig arbejdsiver.. netop de to heste kan jeg ride i stykker hvis jeg bad dem om det.. hvor er de behagsyge og vil så gerne gøre deres bedste.. det er utrolig vigtigt at lytte til dem.. hvilket jeg også har hørt fra folk der har rene trakehnere.. (og også arabere synes jeg har samme tendens). (og måske derfor netop har fået det ry at det er varme heste, fordi de netop er mere følsomme)

men ellers ja så kan en trakehner da godt komme op i de højere klasser..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Temperamentet
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 11:00

Jeg ved at den tidligere tyske landsholdsrytter Gabriela Grillo som altid red trakehnere sagde at forskellen på trakehnere og andre ædle ridehesteracer er at trakehneren har hukommelse som en elefant, den glemmer aldrig en uretfærdig behandling. Så med den moderne dressur hvor alt skal gå stærkt, så er der nok ikke plads til trakeheneren rent temperamentsmæssigt.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Trakehnere
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 11:22

Generelt synes jeg at trakehnerne over de sidste generationer har fået bedre galop, og det virker også til at det bliver prioriteret når der kåres hingste. Så jeg vil da håbe at den etiket med at trakehnere galoppere dårligt vil være passé om ganske få år ;)

Og mht. rygsving, så synes jeg bestemt ikke de mangler, tvært i mod! Temperamentet synes jeg i dag er lige så forskelligt som det er med andre varmblodsheste, jeg synes jeg har mødt alle typer af sind, og at de har god hukommelse, masser af personlighed og tilmed er meget lærenemme vil jeg kun se som et plus. Men der er mange meninger og holdninger, og heldigvis da, for der skal jo gerne være ryttere og avlere til alle typer af heste :)

 

Mht. om de kan klare sig i høj dressur, så skal man jo tænke på at den rene trakehneravl i procent af den samlede ridehesteavl (Dv + div. tyske avlsforbund) jo ikke består af en særlig stor procentdel, men jeg vil tro de er at finde i samme procentdel som de avles i den højere dressur, og der er da flere rene trakehnere der klare sig rigtig godt internationalt, så jeg tror det har lige så meget at gøre med om de får de rigtige ryttere :)

 

Held og lykke med at finde din nye ridehest, og med farvet sind, så håber jeg det bliver en trakehner ;)


Med Venlig Hilsen

Rosita

 

Velvet de la Vie hoppe 26/4-15 e. Schwarzgold, Vogue de la Vie hoppe 24/4-13 e. Herbstkönig,Voyage de la Vie hingst 19/4-12 e. AstonMartin, Virage de la Vie hingst 2/5-11 e.AstonMa ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har bare
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 11:30
Fået at vide nu fra flere dygtige ryttere at jeg skal holde mig fra taf hvis jeg vil ride med på m eller højere. Jeg har bare altid drømt om en trakehner. Jeg har haft flere rene xx og der skal man også gå langsomt frem.

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 rytteren..
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 12:11

tja en araber burde jo ikke kunne gå højt dressur, men se Zonyx ox, han går da landsstævner, og han er kommet så langt fordi han rides pænt og stabilt, kan sine øvelser.

der findes altså trakehner der går højt dressur.. men måske skal vi se hvad Charlotte skriver.. folk har ikke tålmodigheden til at få denne følsomme hest grunduddannet godt nok og redet efter dens evner..

Så Janne hvis du brænder for en trakehner og du finder den rette, så vil jeg klart mene du skal gøre det.. og tro på det.. Der findes gode og dårlige heste indenfor alle racer og der vil også være en til dig..

Der findes også andre varmblods der ikke kan komme højere end LA..

evt. prøv at gå ind på TAFs hjemmeside og se under sport og nyheder.. der kan du godt finde nogle der går GP..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
2
Svar på denne tråd
 
 Sludder
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 18:09

Hvis folk har sagt til dig at du skal holde dig fra TAF hvis du vil ride højere dressur end M, tror jeg, at I har misforstået hinanden. Der findes et utal af rene trakehner der har konkurreret på aller højeste niveau, for bare at nævne et par stykker: Gribaldi, Angrib Firfod, Zardin Firfod, Caprimond, med mange mange flere...

 

Rikke Svane på Finkenstein vandt både Grand Prix og GP Special ved et ***internationalt stævne i Holland i januar, de blev desuden nr. 5 til DM for senior sidste år.

 

Grunden til at man ikke ser flere trakehner på top-niveau, er jo at det er et relativt lille forbund, set i forhold til de store. Derudover er trakehneren måske knap så populær blandt rytterne, fordi at en trakehner typisk er omkring 165, mens at dressurrytterne i dag ønsker heste mellem 170 og 175. Flere top-heste måler nærmere mellem 175 og 180...

 

Det er heller ikke alle ryttere der passer til en trakehner... de tåler ikke så godt, hårdhændede ryttere...

 

Det med at kvaliteten ikke rækker til M eller S dressur, holder jo ingen steder. Det er jo med TAF, som det er med ALLE andre hesteracer/forbund, at de fåes i alle kvaliteter. Du kan sagtens komme med eksempler på trakehner, som ikke er meget mere bevendt end L-niveau, men det kan du så sandelig også med både DVér, Hannoveraner, KWPN, osv. osv.


Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 okay det er
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 19:14
Det er selvfølgelig indenfor et budget på 50.000-100.000. Nogle af de hingste der nævnes koster jo noget mere. Køber man det bedste indenfor racen kan de selvfølgelig godt. Jeg snakker om ung heste som os aml mennesker har råd til :) alle de trakehnere jeg har set er endt omkring 170 i stang.

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 men handler det meee
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 19:17
Om fordomme overfor den anden race? Altså dv folk har sagt at en trakehner der traver til fx 9 ikke traver lige så godt som en dv der får 9. Er det noget sludder?

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 19:53

Gribaldi var 172 som 3 års. så som udvokset var han nok højere...

 

Jeg har en vallak efter ham og min måler ca 174-175 i stang. Og det må stamme fra Gribaldi da min hoppe er lige 160(hun er ikke Trakehner)

Jeg har en veninde som har haft en trakehnerhoppe som var 172, så jo man kan godt finde dem over 165.

 

En som avlede trakehnere fortalte mig for nyligt at hun havde haft en hoppe engang efter Zardin Firfod og hoppens slutmål var tæt på 180.

 

 

Jeg vil tilslutte mig koret omkring deres følsomhed, men det er jo kun en fordel i dressur... men det er en race der kræver at man håndterer dem stille og roligt fra start, for de er meget lærenemme og lydhøre, så man skal vide hvordan man gør og ingen hårdhændet behandling.

 

Mht gang er det vel lidt forskelligt ligesom inden for DV. Det må man vurdere den enkelte hest uanset avlsforbund.

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du vil ride på hesten.....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 20:09

Hvis du vil bruge hesten som ridehest, så er det total ligegyldigt hvilken hesterace/avlsforbund du vælger at købe hest i, eller om du vælger en hest med grønt pas.

 

En god ridehest er en hest man som rytter har lyst til at arbejde med, som man glædes over og med - for ellers gider man ikke ligge det store arbejde i at træne hesten op til M+ klasser, som tager år.

 

Hvis du kan lide TAF-heste som type så køb en. Kan du lide oldenborg, så køb en. Vil du hellere have en brun DV, eller en rød hanoveraner - så køb en, og glæd dig over den. Det er i 90% af tilfældene rytteren som sætter begrænsningen på hesten, og ikke hesten i sig selv.

 

Jeg har disse to heste gående hjemme - prøv at gæt hvem som er B-hest i dressur ?

Billede

 

Billede

 

Den sorte "grønt pas/ukendt afstamning" hest på 165 cm i stang - eller den brune DV efter BH Rush Hour/Donnergraf/Weltloewe på 174 cm i stang ?

 

Det er den sorte vallak, som er blevet b-hest med sine to første starter i MB0, og må starte landsstævner, som 8 års.

Han er typemæssigt ikke speciel "smart" lidt lavstammet, og alm gående - men han knokler og er en guttermand, og elsker at yde 110%

 

Den brune er MEGET bedre kvalitet hest, meget bedre gående, meget nemmere ved tingene, meget mere det dommerne gerne vil se. Han er i gang med changementerne, og planen er at gøre ham til b-hest i løbet af efteråret. En helt anden type hest, og det jeg synes er en smuk hest, og så har han bare nemt ved det.

 

Det begge heste giver mig er lyst til at ride og træne, også når det er koldt, blæsende, vådt, mørkt, fordi de er guttermænd at træne med. Hvis de var knald i låget, eller luddovne, så gad jeg ikke at træne, træne og atter træne.

 

Så rideheste skal købes efter temperament, og efter hvad man som rytter vil være glad for at træne med hver dag - underordnet hvad andre synes er en god hest.

 

mvh Charlotte

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 Vrøvl Mibsen
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 20:11

Der findes et utal af rene trakehner der har konkurreret på aller højeste niveau, for bare at nævne et par stykker: Gribaldi, Angrib Firfod, Zardin Firfod, Caprimond, med mange mange flere...

 

Hverken Angrib Firfod eller Zardin Firfod er rene trakehnere, de har ganske korrekt meget trakehnerblod i årerne, men er begge baseret på Hannoveraner hoppestammer.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 21:30
Skal man gide arbejde med hesten. Men jeg kan se noget smukt o alle hestr.og elsker at træne alle mulige former for heste. Jeg vil gerne finde en der indenfor mit budget er bedst mulig. Hvis det giver mening. Jeg synes trakehnere er smukke og kloge. Lidt som fuldblod men bare med bedre bevægelse og mere dressur mæssigt eksteriør

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 07:53

Jeg syntes også, -nu debatten går på om trakehnere kan spadsere og være med på højt niveau, at Litvinenko Sjælstofte skal nævnes.

 

Litvinenko og Anne Troensegaard har jo i dén grad bevist at trakehnere snildt kan være med fremme blandt verndes bedste, også som gangartshest.

 

www.rideforbund.dk/da/Information/ Nyheder/2014/10-Oktober/ LitvinenkoSjaelstoftee...rksbedste5- aarsdressurhest.aspx

 

En anden hingst, som f.eks. Aston Martin, må man da også sige har vist sig at kunne gå hele vejen. Han har da startet de helt høje klasser.

Så jo, Trakehnere ses bestemt også på højt niveau herhjemme i DK.


Med venlig hilsen

Sanne

 

...............................

 

Venter Føl efter Atterupgårds Seebach april 2015

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 08:33

Charlotte: Jeg ved du tit påpeger dét med at det er lige gyldig hvilken hesterace og hest du rider rundt på, så længe den har drivet.

 

Det er jo lidt forkert - synes jeg.

 

Det er fint nok at man kan have glæden i at arbejde med en super hest som er rigtig god i hovedet, har grønt pas og helt alm. midle gangarter.

 

Men... Hvis man ikke baaare gerne vil ride C og B stævner, men også gerne vil ride C og B stævner og være MED i placeringerne - øverst på resultatlisterne - så kræver det altså en hest med tre gode gangarter også, udover en god ridelighed :)

 

Jeg er ikke så meget til Trakehner. Jeg synes desværre tit de har de der lidt "stive" forbensbevægelser og manglende aktivtet/bagben, men man kan jo heller ikke skære alle over i en kam.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Højt niveau
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 08:34

Når jeg tænker højt niveau, så tænker jeg ikke i toppen af championaterne, men i de højere klasser dvs på nationalt plan Intermediare 2, Grand Prix og Grand Prix Special eller på internationalt niveau.

 

Trakehnerne har alle dage klaret sig godt i championaterne, det er bare de færreste der kommer længere. Aston Martin ser ganske rigtigt ud til at være en af dem der kan klare sig hele vejen.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay.....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 08:38

okay så prøver jeg at sige det på en anden måde :-)

 

Hvis du synes trakhener er smukke heste, og temperamentsmæssige en hest du gerne vil arbejde med - så tag ud og se på dem, og køb en.

 

I bund og grund er det ligegyldigt, hvad venner, HN'er, medopstaldere og andre siger om, hvorvidt de mener en trakhener nu kan gå M-klasser eller ej. For selvfølgelig kan de det.

 

Hvad med at tage ud til nogle C-stævner og se på hestene der - det er ret sjovt at se forskellen på typer, og på deres gang. Der er vidt forskellige hestetyper, og mere eller mindre gangartsheste. Og på DRF live kan du se afstamninger på hestene.

 

Skal du købe en plag, så er det bedste at købe en afstamning, som du mener vil give en god ridehest - så er chancen for at det bliver en god ridehest større end hvis du køber en plag af ukendt afstamning.

 

Men lad være med at hører på diverse "trakehenere kan ikke gå dressur" " holstenere kan kun springe" " oldenborgere er for tunge til dressur" " DV'er er knald i låget" - det fortæller vist mere om dem som siger sådan noget, end om selve racernes særpræg.

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 trakehnere
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 08:48

Jeg vil også gerne slå et slag for trakehnere.

Alle de gode argumenter er allerede kommet frem i tråden - men i sidste ende skal du følge dit hjerte.

 

Jeg har trakehnere fordi de er kloge, smukke, ædle, har et fantastisk sind og så er de for mig den type dressurheste jeg allerbedst kan lide. Heste som Aston Martin, , Gribaldi(far til Totilas), Silvermoon (far til Martiné), Finckenstein, Münchhausen, Hohenstein osv. er betydningsfulde hingste (også for DV og hannoveraner avlen) og som selv har været succesrige i S-klasser, og den bedste danske 5 års hest til UVM sidste år var renstammet trakehner - Litveninko Sjæltofte. Men det er efterhånden et lille forbund i DK, og jeg tror der ventes 50-60 føl i DK i 2015 - så det er klart det er svære for sådan et lille forbund at konkurrere mod DV.

Iøvrigt har min Elite-hoppe efter Silvermoon en bedre kåringsbeskrivelse i DV (RDH) end ved trakehnerne. Og ved hendes rideprøve (taget i trakehner regi) var dommerne Jørgen Hvenegaard, Ove Bisgaard og Mads Rom (træningsleder) - anerkendte beridere i dressur-verdenen, så hun har bestemt kun fået hvad hun har fortjent. Så den med at det er nemmere at få gode karakter i trakehnerforbundet holder ikke, men det er klart at avlsmålet ikke er helt det samme, så derfor bliver de ikke bedømt efter de samme kriterier.

 

Held og lykke med at finde din drømmehest :)

 


Iben W. D. Fischer


Trakehner - hesten for livet!


http://www.iwe-horses.dk


2
0
Svar på denne tråd
 
 Ovenfor sadlen
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 08:58

Jeg har haft to trakehner i mit liv.

De er smukke, sensitive og meget lænemmer, men det er ikke en hest for alle!

 

Jeg tror ikke, det er hesten, som har været ved at nå til tops, men mere at finde den rette rytter.

 

Hvorfor tage den lange vej med en sensitiv hest, når man kan ride på en anden hest, som tilgiver alle ens rytterfejl uden at koge op?

 

Dressur er en bredde sport set på procentvis af ryttere i dk. Derfor er eliten også mere selektiv omkring hestematerialet og mange af disse ryttere matcher ikke en trakehner...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 14:40

Beklager, jeg missede det faktum at Angrib og Zardin ikke er rene trakehner, men heldigvis er der andre der er kommet med mange andre gode eksempler :-)

 

TS: Nu er det ikke fordi jeg fremhævede de heste, som forslag til at du skulle købe dem... Det var bare for at fremhæve, at trakehner har ligeså gode forudsætninger for at blive Grand Prix-heste, som alle mulige andre heste, OGSÅ indenfor placeringerne. Det hele kommer an på hesten. Der findes også DV-heste med stive, spjættende forben, og der findes trakehner med knæløft.

 

Hvis det er fordi man har et budget til en unghest på mellem 50-100.000, mener jeg ikke at man får mere kvalitet for pengene ved at købe en DV, HANN, KWPN eller lignende, fremfor en trakehner. Pris og kvalitet følges af, indenfor alle racerne. Som alle andre her i tråden siger, man skal jo finde en hest der passer én både psykisk og fysisk. Hvis man kender sig selv, og ved at man har lidt temperament er der meget fornuft i konsekvent at fravælge trakehner i sin hestesøgning.

Ligeledes fysisk, hvis man er en kraftig rytter, giver det også god mening at fravælge trakehnere i sin søgning, da det jo er en ret let hesterace, men at fravælge trakehner i sin søgning, alene fordi man mener, at man får mindre kvalitet for pengene eller at det er en race der ikke har kapacitet til dressur på højeste niveau, er efter min mening, useriøst.

 


Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 en let hesterace
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 15:06
Jeg er ikke specielt lille men de trakehnere jeg har set har været ædle men muskuløse og omkring 170. Jeg tænker da ikke de virker små. Men jeg kommer også fra en ædel de noir hoppe på 161.

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 og tak
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 15:10
For forslaget om at kigge ud til c stævner. Jeg kommer ud og har gjort det i mange år. :)

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 20:59

Hvis man kigger ud over landets grænser, kan man i Luxemburg finde en trakehner-stald (http://www.gestuetpallerhaff.lu), der har formået at lave heste af international kaliber.

 

Bl.a. har flere af dem været kvalificeret til Bundeschampionatet og har gået hele vejen til international GP.

 

Held og lykke med at finde din kommende stjerne :)

 


Don't tell me the sky is the limit,

when there are footprints on the moon!

2
0
Svar på denne tråd
 
 n.......
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 11:46
Tak for svar. Jeg kan konkludere udfra jeres svar at det mest er en smagssag. Jeg må kigge videre men føler mig mere overbevist om at en trakehner vil være en rigtig god race for mig

 

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub

Se mere på min profil

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vl gerne
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 13:42

Jeg vl gerne have trakhener blod i mine heste, fordi det lige giver det lethed og sensitive touch,som jeg got kan lide, jeg er nemlig også til heste der er følsomme, men jeg mener jo ikke det er negativt, for de vil bare ikke finde sig i at man rider hårdt, de forstår godt med meget få signaler hvad de skal, det syntes jeg er en kvalitet, hvis det forstås at udnytte det får man et super samarbejde, så trakener er helt sikkert en undervurderet hest.

Placido Domingo syntes jeg er en pragtfuld hngst, han er rigig cool, med en dejlig galop, hans føl ser også flotte ud.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider