Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kåringskarakter temperament?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 09:29

Jeg leder pt. Efter den rigtige hingst til min hoppe og en af de ting jeg lægger vægt på er temperament. En af de hingste jeg har interesse for er Balou Dvh, men jeg synes han ser noget levende ud under rytter. Fysisk er han det jeg leder efter. Jeg kan dog se at han har fået 10 i temperament af til kåring, men hvad dækker karakteren over og hvad lægges der vægt på?

1
0
Svar på denne tråd

Inflation i 10 taller
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 19:06

Hvis du kigger på karaktererne for hingstenes temperament under DV-materialprøven vil du erfare at der er givet rigtig mange 10-taller. Jeg vil næsten påstå at det er den hyppigste karakter. Karakteren gives for hingstens opførsel på stald og under rytter.

De mange 10-taller afspejler dog næppe virkeligheden, den får man bedst syn for ved at iagttage hingsten på stald, under opsadling og under rytter, gerne sammen med andre heste f.eks. på opvarmningsbanen til et stævne, til hingstekåring el. lign. Selvfølgelig skal man tage højde for hingstens alder og erfaring i sin vurdering, men man skal også huske på at hingstene under materalprøven og senere oftere end andre heste har optimale betingelser (læs: dygtige ryttere) og dermed ofte vil vise bedre opførsel og temperament end de måske avler videre.

Balou er en dejlig hingst, men vågen (venter selv føl efter ham). Det er stort set alle afkom efter Balou du Rouet. Sidstnævnte anbefales da også til hopper med roligt temperament.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

Tak det
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 22:47

Tak DJensen, det var også mit indtryk at man ikke helt kan regne med de karakterer.

0
0
Svar på denne tråd

Godt temperament
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 10:39

At en hest har tænding, er vågen eller "levende" er jo langt fra det samme, som at den ikke har et godt temperament. En høj karakter betyder ikke, at hesten er rolig.

Hvad angår karaktergivning for temperament synes jeg personligt, at det er lidt spøjst at bedømme med et tal. For et 10-tal i temperament betyder jo nærmest bare, at hesten opfører sig normalt/forventeligt. Jeg kunne sagtens undvære tallet til fordel for en lidt grundigere beskrivelse af hestens opførsel.

0
0
Svar på denne tråd

husk at læse også
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 12:46

hvis man så læser Balous beskrivelse fra materialeprøven og ser bort fra tallet, så står der følgende:

Hingsten har et godt temperament og en god karakter. Hingsten er let ridelig og arbejder godt med meget rummelig, velbalanceret og regulerbar galop.

10 dags testen:

var der ingen bemærkninger for opførsel i stald, samt der også står han er energisk og ridelig.

Det er noget jeg kan bruge istedet for et 10 tal.

jeg har af og til faldet over hingste, der står stærk karakter, andre der kan være ukoncentreret. mv.

så brug beskrivelsen istedet for et tal.. og husk der er også en hoppe..

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd

Lene tak!
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 10:14

Tak Lene! Og det er netop fordi Balou både har fået en rigtig god karakter, men også beskrivelse at jeg har overvejet ham. Når jeg har set ham under rytter på video harhan dog virket noget sprælsk, bestemt ikke mere end man må forvente af en ung hingst, han virker rigtig skøn. Det er kun fordi jeg gerne vil finde en der matcher min hoppes temperament, som du også siger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider