Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fransk benstilling
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 13:11
Jeg har i en hoppe jeg gerne vil have kåret i DV men hun har fransk benstilling på forbenene, nedarves dette, og kan en sådan hest overhovedet opnå kåring.
Det ses ikke i bevægelsesmønstret, men er udpræget når hun har står ex. på staldgangen.
Og lige et tillægsspørgsmål, nogle der kender noget til hingstene Lancetto og Calypso 1, da dette er henholdsvis far og morfar, billeder eller lign.
Håber nogle kan hjælpe mig.
Hilsen Karina
0
0
Svar på denne tråd

benstillingen
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 16:02
...nedarves ofte. Til en sådan hoppe bør man finde en hingst med virkelig fin benstilling og som med stor garanti avler den videre, og er den fransk i udpreget grad mener jeg ikke man bør avle på den, da udprægede forkerte benstillinger forringer brugsværdien af hesten.
Så hellere bruge pengene på et af de mange føl der har fin bygning og benstilling... :)

mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid"
Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Stillingsfejl
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 16:08
Fejlagtige benstillinger nedarves selvfølgelig ligesom alt andet. Men i modsætning til de fleste andre fejl så kan de rettes hvis bare man har smed indenfor de første måneder af føllets levetid, gerne flere gange.

0
0
Svar på denne tråd

Benstilling
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 17:56
Det er vel ikke alle benfejl der er arvelige? Min hoppe er lettere indfodet på det ene forben, men min tidliger træner, som er DV dommer og avler siger det er kommet under fødslen eller da hun lå i sin mors mave. Også er det vel ikke arveligt??
0
0
Svar på denne tråd

smed....
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 21:00
det er ikke alle benstillinger der kan rettes med smed. Ofte kan han gøre lidt ja, men desværre kan han sjældent for det helt væk.
Har set en del haflingere med fransk benstilling og det har i den grad været nedarvet. De har ikke kunnet rettes. Den ene lykekdes det vidst til kåringen at få kamufleret sådan rimeligt, men helt væk kom det ikke.
Kram Hanne!!
Nu med hjemmeside
"Jeg besvimer dig med min kærlighed, du starter mit liv igen med din. Indrømmet: Jeg er færdig" Michael Strunge 1984
0
0
Svar på denne tråd

Alt er arveligt...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2004 15:07
Alt hvad der findes ved levende væsener er arveligt. Alt hvad du finder i og på din krop er der en "genetisk kode" for.

Grunden til jeg ved det er, at jeg har skrevet en større skriftlig opgave i biologi omhandlende genetik, arvelighed, kromosomer og kromosomfejl :)

Hvordan de forskellige ting så kommer til udtryk er meget forskellige, defor er det også vigtigt hvis ens hoppe har et par fejl - og det har de fleste jo ;) - at man finder en hingst hvor disse sider er specielt stærke og hingsten er kendt for at forstærke det til afkommet.

Mvh

Rikke L
hesteterapeuten.dk

"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid"
Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  21-07-2004 09:25
Det var pænt af jer lige at give jeres erfaring med.
Hilsen Karina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider