Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Crossbreds og papire
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 12:25
Hejsa,

Nu hvor jeg har ifolet Chanell med en welsh, fandt mig og min mor ud af - at man faktisk kan lave noget som hedder crossbreds, eller halfbreds.

Men hvordan fungere det? Skal begge heste have papire så? Og hvor meget af hesten skal være welsh? 70% mener jeg at have læst, men er i tvivl.

Mener også det er sådan med tinkere/irish cobs!?

Men kunne bare være lidt sjovt at finde ud af, om vi kan lave papire på det kommende føl eller ej, da hingsten har papire!

Håber nogen kan hjælpe os lidt, hehe :)

- Rollo -
En rød og en brun, en Chanell og en Marie ;-D
3 tosser på en tømmerflåde!
Kaniner bortgives hurtigst muligt
0
0
Svar på denne tråd

hingsten
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 12:31
skal være avlsgodkendt for at du kan få papir på afkommet.

Welsh avlens 5 sectioner:
OBS! Revideret beskrivelse af de 5 sectioner, specielt sec. F er under udarbejdelse, her bringes en kort beskrivelse.

Welsh Pony & Cob Avlen i Danmark blev stiftet i 1965. Foreningen varetager avl med de walisiske ponyer, der inddeles i følgende 5 sectioner:

Sec. A: Welsh Mountain ponyen
(ikke over 122 cm.)

Sec. B: Welsh Ponyen
(op til 137 cm.)

Sec. C: Welsh Ponyen af Cob type
(op til 137 cm.)

Sec. D: Welsh Cob
(over 137 cm.)

Sec. F: Welsh krydsninger
(minimum 12,50% Welsh-blod)

http://www.welshponyer.dk/

ved at følge linket kan du læse mere omkring Welsh ponyernes sektion F

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

Jytte H
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 12:41
Hingsten er avlsgodkendt, han er importeret fra Wales og har været en meget god/berømt avlshingst der ovre.

Det vil sige, at føllet kan få papire?
Hoppen er haflinger/frederiksborger og hingsten er så ren welsh cob, sec. D.

Undskyld, jeg er lidt forvirret 8-) Vi regnede nemlig ikke med at vi kunne lave papire på føllet, men da vi så læste lidt på det så det ud til at man måske godt kunne alligevel og det kunne jo være lidt sjovt.

- Rollo -
0
0
Svar på denne tråd

Hvis ..
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 12:47
hingsteejeren har indberettet bedækningen af din hoppe til LR så vil der på et todspunkt komme en attest som i skal sende ind når føllet kommer.

Men i skal starte med at spørge hingsteejeren om han har indsendt en bedæknings attest på bedækningen.

har han det er det kun at vente.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
0
0
Svar på denne tråd

Rollo...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 12:50
prøv lige at tjekke min præsentation!! Kan din Chanell være Bella??? Hun blev solgt til en pige i nordjylland for ca. 2 år siden.

Hun er er nemlig også harflinger / frederiksborg, har du selv målt din til 151 ??

0
0
Svar på denne tråd

Sec. F eller partbreds
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 15:31
Ja som overskriften antyder, så hedder en F'er en partbred...
Hoppen skal være besigtiget, hvis hun skal lave et F'er føl (i hvert fald efter de gamle regler). Du kan evt. ringe til Dorte Baggesen som er en meget seriøs sec. F- avler. Hendes tlf.nr. er 55 96 53 11.
Vil i øvrigt bare tilføje, at sec. F-avlen ikke er ment som en skraldespand for de dyr, der ikke kan registreres som sec. A-D. Meningen med partbreds er at producere gode ridedyr, der kan klare sig på konkurrencebanerne.
Jeg ved godt, at sec. F giver mulighed for megen useriøs avl, og det er både synd og skam, for sådan var denne section af de dejlige welsh slet ikke tænkt!
0
0
Svar på denne tråd

Besigtet? Og Jytte H
Forfatter: 
Dato:  15-07-2004 20:26
Ejeren af hingsten har ikke sendt nogen papire ind, vi ville jo ikke lave nogle papire på føllet da vi ikke regnede med at vi kunne når Chanell ikke har papire.

Men hvem skal besigte hende?
Tak for nummeret, tror jeg vil prøve at ringe til hende - kunne jo være lidt sjovt at lave noget mere seriøst med det lille føl :)

Jytte H: Nej, jeg tror ikke det er Chanell. Hende jeg købte Chanell af, havde haft hende i et år, før hende havde en som hedder Gitte ejet hende i 2 år mener jeg. Desuden er den for lys til at kunne være Chanell, OG hun kan så absolut ikke springe :) Beklager, :)

Tusind tak for hjælpen, tror jeg skal have fat i ejeren af hingsten - er en af mine mors veninder, så vil vi se om vi kan lave nogle papire til det kommende føl, hvis der er noget i maven - skal vente endnu en uge med scanningen.

- Rollo -
0
0
Svar på denne tråd

Rollo..
Forfatter: 
Dato:  16-07-2004 07:13
du skal have fat i hingsteejeren inden 14 dage efter sidste bedkæning ellers koster attesten 450,- i stedet for 255,-

En skam det ikke er Bella, hun er pist væk forsvundet, og det kunne have været sjovt at følge hende.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider