Gå evt. ind på denne side under reproduktion
http://www.hestedoktor.dk, der står en masse gode råd om ifoling, diverse statistikker, noget om frostsæd (der er sværere/dyrere at bruge, da det ikke kan holde sig særlig længe i hoppen, dvs man skal scanne oftere for at finde det bedste insemineringstidspunkt), så hvis du vil holde omkostningerne nede, så vælg en hingst, hvor der er kølesæd til rådighed. Der står også nogle priser, men det er jo langt fra sikkert, at din dyrlæge tager det samme for det. Jeg har lige givet 870kr for en scanning, der viste at hoppen var ifol. Sidste år gav jeg godt 1000 ved en anden dyrlæge. Men scanning for at finde det bedste tidspunkt at inseminere på, har jeg ikke givet helt så meget for. Skal der tages svaberprøve for at finde ud af om hoppen er ren (dvs uden bakterier, der kan gøre det svært/umuligt at få den i fol, har jeg givet 900kr for. Det overraskede mig, at det var så dyrt. Og da jeg to dage efter sendte hoppen til hingst var den ikke hestegal, surt show. Men tjek linket, der kan du finde svar på en del spørgsmål, men de præcise priser må du ringe til dyrlægen for at få. Og så skal du jo også betale for at få hoppen håndprøvet (går ud fra det er billigere end scanning) efter 70 dage (ell. 90 dage afhængig af hvilken hingst du vælger)hvor anden rate skal betales. Og for at gøre det endnu mere bøvlet kan man først forsikre fostret efter 90 dage, så der skal der tjekkes igen, hvis man ønsker at tegne forsikring.