Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

omkostninger fra bedækning til foling???
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 12:46
Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om de omkostninger som følger med fra start til slut.
Jeg kan ikke få min hoppe over til jylland, så jeg må bede dem om at få sendt sæden.

Hvad koster det at få en dyrlæge ud og insiminere min hoppe?
Hvad koster det at få den scannet?
Er der noget jeg har glemt?

Er der for resten nogen som kan fortælle om det er bedst at få køle-sæd eller frost-sæd?
Og hvordan håndtere man sæden når den er kommet med posten?

Mvh Anders
:-)
0
0
Svar på denne tråd

anders...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 13:01
du skal IKKE håntere sæden, den skal blive i sin container lige til dyrlægen tager den ud. Mange hingsteejere sende også kun sæd til dyrlæger/ inseminører.
Hvad det koster ?? fra 1000 - til 10.000 eller mere afhængig af hvor dygtig en dyrlæge/inseminør du får fat i.

Så ring til DIN dyrlæge og spørg hvad han/hun skal have for det.

Kølesæd har i nogle tilfælde en bedre ifolings % end frost sæd, som er noget sværere at håndtere.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

forskelligt
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 13:10
en pige jeg kender har betalt ca. 13000 kr for bedækning (naturlig , men på hingstestation), dyrlægetjek, svaberprøve, scanning, transport af hoppen og nogle småting. Så er der derudover udgifter til virusabort vaccine, extra mad til hoppen under og efter drægtigheden, extra vitaminer, vaccine af føllet, smed til føllet, lidt extra udstyr som eks: føl grime og overvågningskamera (til folingen)kom også til.
der blev også brugt tid på at finde en jævnaldrende legekammerat til føllet da det er synd at et føl går alene kun med voksne - især til en hingst.
så der er da en del - og der kan hurtigt komme mere hvis føllet har fysiske fejl (eks. ben eller vokser skævt) eller kommer til skade eller bliver sygt. det sker jo ret ofte desværre.
nogle steder skal man også betale extra hvis man vil have en seperat fold til hoppe og føl.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Link....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 17:38

Gå evt. ind på denne side under reproduktion http://www.hestedoktor.dk, der står en masse gode råd om ifoling, diverse statistikker, noget om frostsæd (der er sværere/dyrere at bruge, da det ikke kan holde sig særlig længe i hoppen, dvs man skal scanne oftere for at finde det bedste insemineringstidspunkt), så hvis du vil holde omkostningerne nede, så vælg en hingst, hvor der er kølesæd til rådighed. Der står også nogle priser, men det er jo langt fra sikkert, at din dyrlæge tager det samme for det. Jeg har lige givet 870kr for en scanning, der viste at hoppen var ifol. Sidste år gav jeg godt 1000 ved en anden dyrlæge. Men scanning for at finde det bedste tidspunkt at inseminere på, har jeg ikke givet helt så meget for. Skal der tages svaberprøve for at finde ud af om hoppen er ren (dvs uden bakterier, der kan gøre det svært/umuligt at få den i fol, har jeg givet 900kr for. Det overraskede mig, at det var så dyrt. Og da jeg to dage efter sendte hoppen til hingst var den ikke hestegal, surt show. Men tjek linket, der kan du finde svar på en del spørgsmål, men de præcise priser må du ringe til dyrlægen for at få. Og så skal du jo også betale for at få hoppen håndprøvet (går ud fra det er billigere end scanning) efter 70 dage (ell. 90 dage afhængig af hvilken hingst du vælger)hvor anden rate skal betales. Og for at gøre det endnu mere bøvlet kan man først forsikre fostret efter 90 dage, så der skal der tjekkes igen, hvis man ønsker at tegne forsikring.
0
0
Svar på denne tråd

Ham her kostede....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 17:42

Bedækning ved ox-araberen Tamtam (naturlig): 1250 kr.
Scanning: 679 kr.
Virusabortsprøjte 5 mdr: 700 kr.
Virusabortsprøjte 7 mdr: 700 kr.
Virusabortsprøjte 9 mdr: 700 kr.
Ekstra mad til hoppen: 200 kr./mdr.
Leje af folingsalarm: 100 kr.
Vaccination: 350 kr.

Så ca. 5000 og det er endda billigt.

Har som Jytte også hørt at der er større ifolingsprocent ved kølesæd.

Venlig hilsen Tine :-) - it's never personal!

"So sue me- everyone else is"

Jeg fandt mine katte HER

Små kattekillinger søger gode hjem- kan bringes Se her!
0
0
Svar på denne tråd

Det er meget forskelligt...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 22:29
...hvad det koster, at få sin hoppe bedækket. Først og fremmest afhænger det helt af, hvilken race hingst du vil bruge.

Der er stor forskel på, om der er tale om en DV-hingst eller f.eks. en fjordhingst, så prisen på en bedækning er derfor meget svær at give et bud på.

Jeg har lige fået føl på min haflingerhoppe, her havde jeg disse udgifter udover selve bedækningen:
Scanning: 500 kr.
Abortvirusvaccination: 3 x 500 kr.
Dyrlægetjek efter folingen inkl. tjek efter efterbyrd: 1100 kr.
Foder: ca. 200 kr. ekstra pr. måned.

Derudover kommer diverse småtingsudgifter, f.eks. køb af følgrime osv.

Er det ikke muligt, evt. at finde en hingst på Fyn/Sjælland?

Forårsknus fra Tine,
den nybagte Mor-Flicka og hendes føllepige :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

Se evt her
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 23:08
Venlig hilsen Tine :-) - it's never personal!

"So sue me- everyone else is"

Jeg fandt mine katte HER

Små kattekillinger søger gode hjem- kan bringes Se her!
0
0
Svar på denne tråd

umuligt at
Forfatter: 
Dato:  14-07-2004 08:40
forudsige...
kan kort give et par eks.

bedækning: 1700kr
dyrlæge: ingen alt gik efter bogen
foder: lidt ekstra hø og tilskud incl i opstaldningsprisen:
så stod føllet der... billigt hva!

nu står jeg med en hoppe der har været til hingst:
opstaldning i en uge 725 kr.
1. bedækning 1000kr.
foder hun er ikke på specielfoder endnu, hun er kun 2½ måned henne
scanning hos dyrlæge 16. dagen: 400kr
håndprøve af dyrlæge iforbindelse med han alligevel var der: 200 kr
når føllet er født skal jeg så betale 3500kr.
foreløbig er det ikke dyrt..

men så min kære arbejdskollega har haft sin hoppe afsted hele 4 gange nu... af 5 dages opstaldning a´50kr/dag
hun har betalt første rate af 3000kr mener jeg.
og hoppen er afsted igen...
håber for hende der denne gang er gevinst for det er en virkelig god hoppe der er afsted.

men som tre eksempler kan det være svært at forudsige hvad det koster at lave føl... man kan være heldig så alt gåt efter bogen.. men så sandelig også meget uheldig især hvis hoppen er et lille problembarn...
B-)
0
0
Svar på denne tråd

priser
Forfatter: 
Dato:  14-07-2004 09:27
som Lene skriver, er det umuligt at forudsige...

Forrige år brugte jeg 20.000 og hun tabte tvillinger efter halvanden måneds drægtighed... (beløbet dækker: 2 måneders opstalding på insemineringsstation + 1000 kr. pr. brunst x 3, 4-5 scanninger, inseminering hjemme m.m.) - og intet føl.

Sidste år brugte jeg 6250 til hingsten, ca. 4000 til dyrlægen (kom i fol i første forsøg) + 3 x virusabort vaccination af ca 500 = ca 12.000 + ekstra foder til hoppen. Denne gang fik jeg et fint hoppeføl.

I år prøver vi så igen. I dag skal hun insemineres for 3. gang (3. brunst)...

Så det er meget svært at vide, hvor meget det kommer til at koste :-)

mvh. Heidi, Hekla & High-Line

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider