Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Frost vs. kølesæd ?
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 17:39

Hej HN.

Nogle som kan hjælpe mig med hvad forskellen er ?

Jeg ringede til min dyrlæge ang og insiminere min hoppe og fortalte det var frostsæd fra denne skønne hingst jeg har fundet, men så spurgte hun om kølesæd da det skulle være meget nemmere og så skulle min hoppe ikke rykkes på en klinik.

Hvilken heller ikke er muligt da hun stresser rigtig meget når hun bliver flyttet og så kommer hun ALDRIG i fol :/

Men så spurgte jeg hos ham hingsten om det var muligt og få kølesæd hvilket jeg fik svaret at man "bare" skal tage det op noget få man skal bruge det.

Ehm Hjælp jeg er så forvirret, det er første gang jeg skal lave et føl og jeg er selvfølgelig meget interesseret i at det gøre rigtig :)

//Hatter. >o<

Hellere såres af sandheden end glædes af løgnen.

0
0
Svar på denne tråd

Forskelle
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 18:46

Kølesæd:

• Man inseminerer før ægløsning, normalt hver 2. dag, dvs. 1-2 gange.
  • Man kontrolscanner hver 2. dag indtil ægløsning.
  • Sæd kan sendes med alm. post.

Frostsæd:

• Man inseminerer efter ægløsning, dvs. kun én gang.
  • Man kontrolscanner 2-3 gange i døgnet, derfor skal hesten ofte på klinik.
  • Sæd skal sendes/opbevares i beholder med flydende kvælstof, hvilket gør forsendelsen meget dyrere, ligeledes stiller det større krav til opbevaring og dyrlægens dygtighed i forbindelse med optøning og inseminering.

Man kan ikke lave frost om til køl, det skal bruges med det samme det er optøet.

Frostsæd er dyrere i dyrlægeomkostninger og succesraten er lidt lavere. Til gengæld kan man have sæden liggende længe før man skal bruge den og er således ikke afhængig af hingstens stævneplaner, kurérer, helligdage, m.m. når man står og skal bruge sæd NU .

Frostsæd er bedst til hopper der er lette at ifole. Er de ikke det, eller ved man det ikke, er det bedre at bruge køl .

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
0
Svar på denne tråd

Super :)
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 08:53

Tak. Da det er første gang hoppen skal i fol aner jeg ikke om hun er nem eller ej.

Men hvordan finder jeg hingste med evt kølesæd ?

Jeg har lidt svært ved at finde hovede og hale på det hele :/

//Hatter. >o<

0
0
Svar på denne tråd

De fleste...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 09:26

...hingste har kølesæd. Hvis der ikke står noget om frost kan du roligt regne med at der er køl/transportsæd til rådighed .

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

Kølesæd.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 02:23

Er det noget du har lyst til at hjælpe mig med at finde for jeg har faktisk skrevet til nogle stykker men uden held :/

//Hatter. >o<

0
0
Svar på denne tråd

Hvilke hingste
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 07:12

Hvis du skriver navne på de hingste du har kig på her kan vi forhåbentligt hurtigt hjælpe dig :)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges

Se min præs

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 14:16

Du skal bestemt ikke kaste dig ud i at benytte frostsæd til en førstegangs hoppe. Det kan du let få meget store omkostninger på. Det vil jeg bestemt fraråde.

Hvis du skal have dyrlægen til at køre ud i praksis for at kontrolscanne 4-6 gange i døgnet i forbindelse med folikkelkontrol til en frostinsemination, så kan det blive ret dyrt, specielt hvis ikke de lige lykkes i første eller andet forsøg.

Benyt dig enten af en hingst, der kan levere kølesæd eller opstald på hingstestation og få ifolet hos hingsteholder. Det andet du beskriver lyder ikke decideret seriøst.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino og varmblodsføl samt plage sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hingst
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 03:28

Som jeg har skrevet er jeg også meget forvirret og kan jo kun skrive hvad jeg får afvide. :/

Nårh men nu har jeg så ingen hingste i kikkeren for ham jeg havde i tankerne levere kun frostsæd og det har jeg nu fundet ud af er no go..

Så Jeg vil gerne finde en hingst ædel og over 165 cm.

Hoppen er spring hest men kraftig så ville gerne forædle lidt men ikke fuldbold bare en "smal" hingst :)

Helst ikke en højt stillet hingst da hoppen er meget højt stillet.

Jeg vil gerne holde det nede i en fornuftig pris da det jo er første gang jeg prøver alt det her, så vil hellere betale mere for råd og vejledning evt dyrlæge og så en billigere hingst :)

Jeg bliver nok nødt til og gå med til naturlig bedækning da det lyder til at være nemmest, hoppen stresser bare meget op når der sker noget nyt :/

//Hatter. >o<

0
0
Svar på denne tråd

Hingst
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 03:31

Jeg kiggede faktisk på Lionell Som jeg kan se er Tinas, men så bliv jeg usikker om han er for bred når hun også er bred og så er det lidt for langt væk fra Nordsjælland :)

//Hatter. >o<

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 12:27

Kølesæd eller naturligt.

Kølesæd kan du altid få lagt i på din hjemadresse imod betaling.

Skal du til naturlig bedækning, så vil jeg råde dig til dels at begynde at observere din hoppe, så du får rimeligt tjek på hendes cyklus, og dels at du så i rimelig tid får pakket hende sammen og sendt afsted, så hun lige får nogle dage til at falde til ro i.

Du kommer ud for, at de hingsteholdere, der bedækker naturligt rimeligvis vil forlange en tamponprøve fra din hoppe - skal være ren. Tamponprøve kan du tage hjemmefra afhængigt af aftale eller den bliver taget hos hingstens ejer samtidig med at hoppen forberedes til bedækning.

En uren hoppe bliver ikke ifol.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino og varmblodsføl samt plage sælges

0
0
Svar på denne tråd

ren vs uren.
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 16:50

Ja jeg har læs at hoppen skal møde op med "ren prøve" men hvad er en "tampon" prøve ? og hvordan forgår den ?

Det bliver rigtig svært (tror jeg) og få en god oplevelse ved naturligbedækning da hun stresser meget nye steder :/

Men jeg ved 100% hvornår hun er i brunst og hvornår hun er klar, for sidste år "øvede" jeg mig på at tjekke det og dyrlægen kom også og scan´et hende for at se om hun var klar, og det var hun, hun viser det 220 % :)

//Hatter. >o<

0
0
Svar på denne tråd

kølesæd vs frostsæd
Forfatter: 
Dato:  10-02-2014 20:05

Vi har nu solgt frostsæd rundt omkring i verden siden 1996, først fra Crown´s Choice siden hen fra Crown´s Blue Pearl. Hingstene har en meget høj frugtigbarhed og sæden er produceret i samarbejde med landets førende dyrlæger på området. Dette har givet os et produkt vi har kunne være stolte af, så stolte at fx. Crown´s Choice som i dag kun findes på frost - bedækker med med en drægtighedsprocent på højde med naturlige bedækning i Danmark.

Crown´s Blue Pearl har i alle årerne kun bedækket i udlandet på frost. men fra og med 2014 kan også han fås på frost i Danmark.

Vi mener at frostsæd er sikkerhed for avleren, sikkerhed for at hingsten ikke fejler et eller andet - der er altså garenti for høj kvalitet. Især når man som vi har fået foretaget de analyser der skal til for at sælge i det meste af verden.

Når en hoppeejer bestiller frostsæd, råder vi til at man gør det i samarbejde med danske dyrlæger som arbejder med frost i forvejen. Da man skal efterse hoppen flere gange i døgnet er det mest fornuftigt at efterlade hende på en klinik. Vi anbefaler gerne klinikker i samråd med vores dyrlæger. Dette gør vi for at få så optimal en oplevelse som muligt.

Det har ingen betydning om hoppen er første gangs hoppe eller flere gangs hoppe - dette er en myte. Derimod har det betydning om nu er ren, dette vil vi anbefale at du taler igennem med din dyrlæge. Bor du i en forretningsmæssig omkreds inden for vores område beder vi dig køre din hoppe til Ansager dyrehospital, hvor sæden er oplagert, hvorfor der så ikke skal betales transport mv. af sæden.

Enu engang du skal ikke være bange for frost. det er en god ide, det giver frihed til at vælge.

God fornøjelse med dit valg

0
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider