Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

andres mening!
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 20:28
hej!

kunne godt tænke mig at høre andres meninger om, hvis man avler med f.eks. en Friesser eller Pinto hingst uden papir, for billige penge, så alle kunne få råd til et billigt føl, om det er okay eller skidt?

på´forhånd tak!
0
0
Svar på denne tråd

jeg syntes det er ok
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 20:38
for mit vedkommende er bl heste lige så gode som renrasede.
jeg avler selv blandninger.
har selv lige fået et hingste føl efter en oldenborg og fjordhest.
meen der er mange meninger om det.
jeg har feks lige set en bl af fjord og knapper og det var seriøst ikke særligt kønt.
hvis jeg selv skulle ud og købe en hest til ridebrug så blev det en god blandning af noget fornuftigt selfølgelig.
håber du kan bruge det.
men der kommer nok mange meninger om det.
0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 21:45
det er dybt godnat.
Der er jo en grund til at hingste bliver eksteriør tjekket m.v. og gennemgår diverse prøver, der er ingen garantier overhovedet for kvaliteten i afkommene.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 22:19
måske nok, at det er lidt noget pjat, hvis formålet udelukkende er at avle et billigt føl til salg - det er noget andet, hvis man ønsker at lave et føl til eget brug (og selv da kan jeg ikke se nogen god grund til ikke at bruge en avlsgodkendt hingst, som jo har gennemgået en skrap selektion og er testet for div. sygdomme).

Det, man kan spare, er måske 1500 kr i forhold til, hvad det ville koste at bruge en godkendt hingst af de mindre dyre - og det kan altså være mere eller mindre ligegyldigt i forhold til, hvad det ellers koster at lave føllet...

Mvh. Maiken
0
0
Svar på denne tråd

ok at bruge ikke kåret hingst
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 07:31
Det er ok at avle med ikke kårede hingste. Men ikke for at lave et billigt føl til salg. Hvis folk bare vil købe et billigt føl, synes jeg det siger lidt om folkene... Og måske om deres forhold til hestene.

Det kommer også an på hvad hesten skal bruges til. Jeg synes det er dybt godnat at ofre så mange penge på at bruge en kåret hingst, hvis man bare ønsker en skovturshest eller hyggehest, eller hvis man køber en ok dv-hoppe, men aldrig får hende kåret, fordi man kun vil bruge den til ridehest, så er der ikke så stor mulighed for at komme videre med eventuelle afkom senere i livet.

Mange dv-heste står bare uden at få brugt deres fine gangarter osv. fordi rytteren bare rider lidt hyggeridning eller nogle elevstævner. Til dette brug kan en hest uden stamtavle være lige så god som en med.

Mvh
Anita

0
0
Svar på denne tråd

min holdning....
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 08:23
Det er jo ikke bedækningen der "vælter læsset" i et hestehold....

At lave billige heste, bør vel ikke være et mål?!

Så lige et ledende spørgsmål: Er det de billige eller dyre heste der ender på en lastbil til Italien?

Avl er en kompliceret sag. At bruge en hingst med avlgodgendelse, er vel også hoppeejerens eneste chance for en smule kontrol.

Kh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes det er helt forkert
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 09:27
at avle alle disse mystiske blandinger på alle mulige uprøvede hingste og hopper.

Resultatet kan blive godt - men kan også blive et misfoster, som kun er egnet til en ting - og det er ikke ridning.

Desværre er der mange, der stadig gør det, og disse besynderlige blandingsheste er ofte dem man ser hos hestehandlerne og værre endnu; dem (hvis de er store nok) der ender på de udenlandske transporter.

Jeg er KLART modstander af den slags "avl", da jeg ofte har set, at disse heste har sværere ved at finde gode hjem, end den gode, gennemavlede hest.

Nu er der sikkert mange, der ryger i blækhuset og skriver, at MIN blandingshest har det godt. Selvfølgelig er der det. Men der er også mange, der har en kummerlig tilværelse - og af den årsag skal man lade være.

En hest bliver vel 15-20 år, og man kan aldrig garantere, at man vil beholde den altid. Så dette argument (som ofte er hørt) holder heller ikke i praksis.

SÅ altså - avl kun på godt kårede hopper og kårede hingste - alt andet er spild af tid og ikke til hestens bedste.

mvh
Helle
0
0
Svar på denne tråd

kan sige både
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 10:02
for og imod...
jeg er selv den rytter der elsker at hyggeride og avle... min Rille bliver helt klart min kommende distanceridehest.. (hun har kun et leds anerkedt afstamning) hun elsker at rende og er meget energisk... Tanje derimod er mere rolig og lettere doven... hun venter føl (efter kåret hingst) og jeg regner da med jeg skal igang med noget undervisning på hende... også skal hun være min "avlshoppe" (ja hvis hun avler godt)

har selv den holdning at det bedste er papir på føllet... derfor har jeg ikke planer om at bruge pirathingste...
min holdning.. dyrlægeregningen, foderprisen, opstaldning, bedækningsprisen osv. er jo det samme... forskellen ligger i købsprisen af hoppen og salgsprisen af føl... derfor er min holdning det er bedre at invistere der end at spare....
B-)
0
0
Svar på denne tråd

synes.......
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 10:29
Jeg synes sagtens man kan avle på en pirathingst, det er da folks egen sag. Vil man ikke have en hest uden papirer, kan man jo bare lade være med at købe den. Hvis alle havde den holdning, så blev der slet ikke brugt pirathingste.

Men det er klart, at man skal selvfølgelig overveje, hvad man avler på og hvad man skal bruge føllet til senere. Lad være at avle på heste der er dårlige af den ene eller anden art.

Jeg synes forresten ofte man også ser "ægte" heste heller ikke falder heldigt ud altid.

KUnne da godt selv finde på at have en pirathingst hvis det var. - men det vil jeg nu ikke rode mig ud i.
0
0
Svar på denne tråd

ikke billigt
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 11:09
det er ikke billigt at avle...

føllet koster det samme uanset kvaliteten, så der er ingen grund til at spare på hingsten, da den i det færdige regnskab er den mindste del...

godt nok sparer man lidt nu og her, men har man ikke råd til en at bruge et par tusinde mere, hvordan skal man så kunne betale de regninger der ellers kommer...

mvh. Heidi, Hekla & High-Line

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

blanding
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 12:25
Jeg kan ikke se at der skulle være noget galt med blandingsheste.. Hvorfor skulle de være dårligere til at udføre øvelser end en renracet?? Har selv fået et blandingsføl i år efter min DV hoppe og en PRE hingst, og jeg syntes nu at han er faldet ret heldigt ud. Jeg har ikke brugt færre penge end hvis jeg havde brugt en DV hingst, men jeg ville godt bruge en lidt mere kompakt type og en der ikke var så høj.

Jeg kan da ikke se at der er noget problem i at sætte en ikke kåret hingst til avls benyttelse, så er han der til dem der gerne vil bruge ham, og dem der syntes at det er noget pjat kan jo bare bruge en anden hingst.. DV er jo heller ikke nogen race, det er da også bare en masse forskelligt blandet sammen, en blanding af en trakehner og en hannoveraner er da ikke bedre end en blanding af en Frieser og en Welsh cob..

Hilsen Fie
0
0
Svar på denne tråd

argumenter
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 12:30
sikke nogle usle argumenter :-*

Ciska: Hvis jeg har 10.000 kr. og bruger 10.000 kr. til bedækning (osv) ved en avlsgodkendt hest, har jeg 0 kr. tilbage til at betale dyrlæge m.v.
Hvis jeg har 10.000 kr. og bruger 1500 kr. på en pirathingst, har jeg 8.500 kr. tilbage til dyrlæge m.v.

Anjaanja: At lave billige heste kan da godt være et mål. Ligesåvel som det kan være et mål at fremstille andre "varer" så billigt som muligt. Hvis du står og skal vælge imellem to lige gode dv-hopper (f.eks.) og den ene er 10.000 kr. dyrere end den anden, ville du garanteret være ret fristet af at vælge den billigste. Vi er jo alle sammen prisbevidste.
Og man kan GODT være en ansvarlig hesteejer selv om man ikke har råd/lyst/nerver til at købe en hest til 40.000 kr. eller mere.

Min allerførste hest var en dv-vallak, som jeg brugte hver en krone,jeg kunne skrabe sammen, på at købe. Jeg måtte låne sadel til den og havde ikke råd til at forsikre den lige med det samme. Den styrtede over en forhindring 14 dage senere og brækkede ryggen. :{-(
Man kan vel sige, at hvis jeg dengang havde købt en billigere hest, havde jeg haft råd til at betale forsikringen med det samme...

Nå, det var nu bare for at provokere lidt.
Jeg synes bestemt ikke at man skal avle på hvad som helst - i øvrigt heller ikke selv om der er papirer på dyret :).
...og må skæbnen være jer nådig

B-)Lone
Oldenborgere kan og vil (hvis det passer dem)
0
0
Svar på denne tråd

det er jo
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 12:35
to vidt forskellige ting I diskuterer.

Nemlig blandingsavl og piratavl. Prøv at holde dem adskilt :D

Blandingsavl er DV og DSP jo to lysende eksempler på. Men de bruger sørme kårede hingste.

Men at lade Lotte bedække med naboens hingst uden bedækningstilladelse - det er piratavl.

mvh PiaR

quantum in me fuit.
Medbestemmelse??

0
0
Svar på denne tråd

PiaR *S*
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 12:42
Det kan vel også være blandings prirat avl*SS*
Altså hvis lille lotte har en slags race og bruger naboenes anden race hingst uden papir! Så er det vel begge dele"gg"?

Mvh Pernille :-P
:-D VÆR GLAD SIG BLOMMEKOMPLOT ;-D
0
0
Svar på denne tråd

hæ hæ fie
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 18:25
hæ hæ fie.
jo blandinger kan være gode - men din blanding er jo også efter to kårede forældre (med meget flotte papirer begge to ved jeg). så du vidste du fik kvalitet selvom du blandede.
men piratavl er jo med ikke kårede heste. dvs. de har ofte "fejl" på den ene eller anden måde. fejl som de nemt kan give videre. hvis de var uden de store fejl var de jo nok blevet kåret. Jeg er ikke tilhænger af piratavl - og jeg går kun ind for den blandingsavl hvor man vil lave en bestemt (brugbar og salgbar) ridetype . Ikke der hvor det bare er "sjovt" "sødt" eller "yndigt" at trække et føl på en håbløs eller skadet hoppe.
Jeg går meget op i dyrevelfærd og læser meget om emnet. Hver gang man ser billeder af hestemarkeder og slagtetransporter i bladene og på nettet - ja så er det oftest blandinger man ser. oftest er det blandinger med fjordhest eller tungere racer, eller simpelthen "kiksede" heste og ponyer.
Derfor synes jeg ikke man gør hestene en tjeneste ved at blande for meget og sælge for billigt.
jovist vil jeg da gerne have en blanding selv engang, intet dér. men det skal være en udpræget ridehest/pony, med gode gangarter, flot eksteriør og visse evner. ( jeg går eks. efter noget a la Fie´s føl). og der vil jeg foretrække at en eller begge forældre er kårede.
Men nogle racer synes jeg ikke man skal blande med andre overhovedet : eks. racer som fjordheste og islændere, disse racer er så specielle og så rene at det er hul i hovedet at blande med noget andet. føllet bliver oftest ret uheldigt og svært at sælge. desuden er der inden for disse racer mange virkeligt gode avlshingste (også billige) - så der er ingen grund til at bruge nogetsomhelst andet .

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 23:48
Det der med at avl med avlsgodkendte dyr er = kvalitet, er jo en sandhed med modifikationer...

Er det ikke sådan, at hopperne, når de har papirerne i orden, har krav på at blive kåret?

Det synes jeg da at jeg har læst mig til, og det er jeg altså rimeligt forarget over. Dertil kommer jo at man kan fremstille og få avlsgodkendt snart sagt en hvilken som helst stor hoppe af ridehestetype i dvs forregister - eller har jeg misforstået reglerne ? Det håber jeg, at jeg har.

Hvis det skal være rigtig seriøst, bør man da for pokker også sortere de ringeste hopper fra. Men jeg har altså set nogle DS-hopper, der ligner l...

Især én bestemt hoppe rinder mig i hu: En kæmpestor, stærkt overbygget hoppe med hjortehals og elendige bevægelser. Her skal ikke nævnes navne, men den var efter Leonidas og havde Højvangs Lukas som morfar. Og den var forresten også møgirriterende at have med at gøre, så den kunne ikke engang prale af et godt temperament.

Lykke B: Jeg forstår ikke, at du mener at det er dumt at lave fjordhesteblandinger. Jeg har kendt MANGE fjordblandinger, og de var alle som én fremragende børne/juniorheste.

Til gengæld synes jeg, at jeg har set en del grufulde traverblandinger...og belgier-ditto. Gyseligt.

B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd

Lone...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 08:12
De har ikke krav på at blive kåret, men ret til at blive kåret ..... der er meget forskel på Krav på og Ret til.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
0
0
Svar på denne tråd

"lykke"
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 10:57
Vores lille Felix er jo efter en pirat hingst, og han er da faldet ret heldigt ud.. Jeg mener da heller ikke at man skal avle på alt, det har vi hvist også snakket om mange gange. :-)
Se nu på iliana, hun er da en s... god avlshoppe og ridehest for den sags skyld, og hun er kåret i det laveste. Jeg ved godt at hun dog er kåret, men jeg tror bare at der findes brugbare hingste der ikke er kåret.

(Har du set at drengene er kommet hjem? De er godt nok blevet store. Tit-bit går sammen med dem og opdrager lidt på dem, det har de hvist meget godt af). :-)
0
0
Svar på denne tråd

både og..
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 11:44
så vidt jeg ved er felix´ far nu kåret - men at felix ikke kan få papirer fordi han blev "lavet" inden hingsten blev kåret. derfor må vi ikke vide hvem faderen er, da han ellers kan blive afkåret pga. "ulovlig" bedækning.
men ja ja, jeg ved godt vi er ret enige - det var bare for lige at fortælle folk herinde at det ikke var et hvilken somhelst blandingsføl du havde. desuden glemte jeg at nævne at begge forældre til dit føl jo er ret ens , både i størrelse og bygning. så ved man også mere om hvad man får. Jeg er mere imod at man avler på racer der ikke har ret meget til fælles og som man risikerer bliver ubrugelige.
jovist er der gode, ikke kårede hingste (jeg har set en VIDunderlig frieser på pirathingstesiden), men det er mere undtagelsen end reglen. Og igen, SÅ dyrt er det altså heller ikke at bruge en kåret hingst, man kan jo vælge noget mere beskedent end lige sådan én som Milan (DV) som koster 10000 kr. vil man eks. avle en sportspony eller en lille stærk military hest, så koster en kåret connemara hingst altså kun ca. 1000 -1500 kr.
Der er jo også det økonomiske aspekt: det koster jo nogle 1000 kroner at få et føl - vaccinationer, ormekure, lidt foder, grime osv (for ikke at tale om foder og vitaminer til den drægtige hoppe - og virusabort vacc. + måske en scanning). - og hvad med den tid det kræver at opdrage føllet ??- når man skal have disse penge og denne tid dækket ind, ja så er det da bedre at have et føl man kan kræve 15 -20000 kr for istedetfor et man kun kan få 3000 kr for. hvis man så har sparet 1000 -2000 kr på bedækningen, så er det da en ualmindeligt dårlig forretning.
jeg vil selv gerne avle engang, men jeg er ret fokuseret på at føllet skal kunne tjene sig selv hjem (+ lidt til mig), jeg har ikke tænkt mig at betale for at andre kan få en god ridehest. Men jeg vil gerne være med til at lave flere gode ridedyr til rytterne. - I mit tilfælde de klassiske dressur ryttere.

fie: åh ja jeg glæææææder mig til at gense dem - jeg har totalt heste-abstinenser over at de har været væk så længe.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Pjat....
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 17:05
Jeg synes denne debat er noget pjat. Der er intet belæg for at kårede heste, eller heste med papirer skulle være bedre, mindre syge eller mere holdbare end papirløse heste.

Af mine 9 heste og ponyer, er kun de 2 med papirer. I år er min hingst på 4 år blevet far til 2 skønne føl. Den ene mor er DV med papirer, den anden en vilkårlig ponyhoppe købt på et marked. Begge føl er velgående, sunde og raske....

At det primært er heste u. papirer, der havner hos slagteren er simpelthen nonsens. Den vej går det for størstedelen af vores heste enten før eller siden, og så er det altså lige meget hvem hestens forældre er...

Sidst men ikke mindst, vil jeg lige kommentere de mange meninger om at tjene på et føl. Vil man tjene penge på at lave føl, skal man enten selv være rimelig ved muffen for at kunne købe det rigtige hoppemateriale eller selv have en hoppe og en hingst derhjemme, for så er føllet jo "gratis"..... i hvert fald at lave.

Der er rigtig mange, der avler på heste med papirer, der kaster penge i r.... på dyret når det bliver solgt. Det er altså ikke alt med papirer på, der er guld....

Den eneste fordel jeg kan se ved at bruge registrede forældre er at mindske risikoen for evt. arvelige ygdomme. Men enhver med et fornuftig kendskab vil vel ikke drømme om at avle på piratheste, med forskellige arvelige sygdomme.

Ja, det var så min mening. jeg ved godt at vi hestemennesker aldrig bliver enige, derfor er der også købere til alle de "forkert avlede" heste. He he.
0
0
Svar på denne tråd

Arvelige sygdomme
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 17:12
Pointen er jo netop at hvis du avler på piratheste uden papirer så ved man ikke om der er arvelige sygdomme.

Hvis man til gengæld avler med papirer så kan man finde og eliminere sandsynlige bærere af sygdomme.

Fx. havde fjordhesteavlen et problem for en del år siden med ataksi, en recessivt nedarvet sygdom. Dvs. ingen af forældrene havde symptomer. Man fik fundet den hingst i stamtavlerne der nedarvede genet og fik taget dens afkom i mange generationer udaf avlen.

0
0
Svar på denne tråd

og klaphingste
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 18:03
- det at et hingsteføl kan blive klaphingst er også arveligt - endda med temmelig stor arvelighed. det gælder også hopper som kan give genet videre igen. Det er jo noget som de færreste vel tjekker på en pirathingst? det kan jo ofte være grunden til at en udmærket hingst ikke kan stille til kåring - men forbliver hingst fordi det er møg-dyrt at få opereret (kender to der er blevet opereret - det koster 8000 kr). så kan den udvikle sig til et ret så kønt dyr - og dygtig, - men altså med et dårligt gen. Der er en del klaphingste i danmark (en meget almindelig operation på landbohøjskolen)- når man så tænker på at det ikke er en fejl der kommer af sig selv, men som altid er nedarvet, ja så tænker man jo lidt på hvor mange der må bruge disse hingste (og hopper efter de hingste, igen). Man kan jo også risikere at købe en pæn og velgående hoppe, uden papirer, som er efter en klaphingst. Når man så avler på hoppen, så giver den fejlen videre -og det opdager man først alt for sent.

til jer der ikke ved hvad klaphingst er: det er når den ene "kugle" stadigt ligger oppe i bugen når hingsten er voksen. udover at hingsten nemt får testikelkræft så giver det også øget hormonproduktion - det giver ofte adfærdsproblemer. Og vil man have en vallak ud af den, så koster det..+ risikoen for at miste hesten under operationen.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 23:44
Skæv debat!!!!

Selvfølgelig er der masser af billige heste som bliver passet rigtig godt osv.....

Men! De billige heste som ryger fra menneske til mennesker - dem er der desværre osse mange af - har altså en større "chance" for at ende på før omtalte lastbil til Italien!

Som avler, ville jeg da mene, at jeg har sikret mig så godt som muligt mod dette, hvis jeg har fået en god pris for min hest.....

Min teori synes jeg fx. osse gælder kattekillinger.
Det ville være rigtig godt, hvis der kom nogle gode priser på katte! Dette ville gøre, at der ville være større omtanke og seriøsitet før man anskaffer sig en kat.

Kh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

mere hmmm...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2004 14:05
Jytte: Hvad mener du med at hopper har ret til at blive kåret, men ikke krav på det? Betyder det, at man rent faktisk kasserer de ringeste hopper?
I så fald skal jeg ikke kritisere noget dér.

Anjaanja: Jeg er både enig med dig og ikke enig med dig :-P
Jeg er også ganske sikker på, at der er flere dårlige blandingsheste på de modbydelige transporter end heste med papirer. OG på markeder OG hos tumper uden forstand på heste.
Det ER et godt argument for "papiravl". MEN det er et endnu bedre argument for lovændinger: Vi kan vel nok blive enige om, at INGEN hest fortjener den behandling.

Hvis der kun blev lavet heste, hunde og katte med papirer, er jeg enig i, at vi ville se betydeligt færre kranke skæbner. Vi ville også se betydeligt færre heste-, hunde- og katteejere.

Hvis vi lavede en mega-sædbank og kastrerede alle mænd, ville vi heller ikke se nær så mange incest- og voldtægtssager...Arj, det er da et lige lovligt firkantet eksempel, det ved jeg godt. Men det er alligevel LIDT det samme: Så længe der er liv, er der også dårlige liv. Det skal vi selvfølgelig forsøge at gøre noget ved, men jeg synes ikke løsningen er, at afskaffe liv, hvis du forstår hvad jeg mener.

Det ER ikke alle, der har råd til dyre heste/hunde/katte med stamtavle.

Jeg ved godt at bedækningsprisen/købsprisen er en mindre del af det samlede hestehold, men det tæller dog med i det samlede regnskab.

HVis jeg skal tilberede en stor gæstemiddag og har x antal kr. til rådighed, kan jeg jo heller ikke i forbindelse med hver råvare sige, nåja, det er jo kun en lille del af et hele, så jeg tager det dyreste...
Det hænger altså ikke sammen.Hvis det gjorde, er jeg da ret sikker på, at langt de fleste af os ville købe meget dyrere heste end dem vi har...

B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd

lone...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2004 14:16
ja det er det jeg mener, fordi man har en hoppe med eller uden papir er det IKKE ensbetydende med at den kan kåres, den har ret til at stille til kåring, men kan også afvises.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider