Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Dunbroget på hvad?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2014 20:09

Hvad ville være interessant at sætte af farve på en dunbroget hoppe?

( mor rødbroget, far palomino broget)

Vil jo gerne såvidt muligt undgå rødt føl ;)

Det er shetlænder, og jeg har ikke engang sat mig ind i om nogle shettere der er brogede er testet homozygote- Jeg skal vist starte forfra med at farvenørde igen ;)

0
0
Svar på denne tråd

der er noget galt
Forfatter: 
Dato:  08-01-2014 09:25

Hvis moderen er rødbroget og faderen er palominobrogen så er hesten ikke dunbroget eller også er det ikke den afstamning i tror det er.

Nu ved jeg ikke om den er red dun, eller hvad den er. Men den farve de fleste mennesker i hverdagssprog kalder dun er en gul hest med sort man og hale. Jeg går derfor udfra at det er sådan en du har.

Forklaring:

En dun hest har følgende gener

E- A- D-

Nogle mennesker skelner ikke mellem buckskin og dun, de kan også se utroligt ens ud. En buckskin har følgende

E- A- Crcr

Det kræver altså et tændt gen på E-locus før man kan være guld med sort man og hale. Med en rød mor og en palomino far kan der ikke være et tændt gen der fordi både rød og palomino bygger på rød grundfarve som er ee på E-locus.

Har du nogle billeder af mor, far og afkom?

Med hensyn til dit spørgsmål, så er det jo lidt individuelt hvad man godt kan lide af farver. Jeg ELSKER skimler og står jeg med to lige gode heste hvor den ene er skimmel så vælger jeg den. Så jeg ville jo klart se om jeg kunne finde en skimmel hingst.

1
0
Svar på denne tråd

undgå rød
Forfatter: 
Dato:  08-01-2014 22:42

Hvis du vil undgå rød skal du have fat i en homozygot sort hingst, eller en brun hingst der er homozygot for det sorte gen.

Jeg kender ikke umiddelbart til homozygot brogede shetlænderhingste. Din hoppe kan være homozygot da begge forældre er brogede, men det kan en farvetest kun afsløre.

Ja, og så er der noget der ikke stemmer med farven. En palomino og en rød, kan ikke give et dun farvet afkom, så enten er moren dun istedet for rød (nogle reddun kan godt være svære at se om de bærer dungenet), eller også er faren ikke palomino med dun.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

0
0
Svar på denne tråd

Farvende
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 21:53

Dun farvet har jeg altid kaldt det. Men kan aftens være det er forkert. Hun er grå at se på. Altså musegrå. Broget.

0
0
Svar på denne tråd

stadig ikke muligt
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 07:14

Har du ikke nogle billeder af både mor, far og din? Eller nogle billeder af nogen med samme farve.

Den kan hverken bliver mussegrå, brun, sort, dun, smokey black eller tilsvarende med en rød mor og en palomino far. Broget kommer jo fra minimum en af forældrene, så den brogede del er der styr på. Der mangler at være styr på hvor det sorte kommer fra.

0
0
Svar på denne tråd

Corbet = Cornet..tsk
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 08:57

Lige med at ramme rigtigt på tastatur

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

SOMMERGRÆS UDLEJES HESTE / PONYER / PLAGE / FØLHOPPER

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 20:34

Vedr din hests farve...

Har du ikke et billede af den? Og evt dens forældre?

Hvem er den efter, hvis den er med papirer?

Hvis mor er rødbroget og far palominobroget så de eneste grundfarver der kan komme ud af det er rød. Ellers kan den blive palomino og broget.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og

* Kirstine Vårby *

Trailer søges til leje!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=21&i=2...sc&e=0

0
0
Svar på denne tråd

Kerswell Nimrod
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 22:00

Den rødbrogede shetlænderhoppe som TS har på sin præsentation har haft føl efter Kerswell Nimrod, som er dunbroget, og føllet er et dunbroget hoppeføl, så det passer jo meget godt.

0
0
Svar på denne tråd

tak charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 08:33
Det giver mening. Så er faderen ikke palomino men dun og så passer pengene.

Hvilke farver kan du godt lide stald Shamrock? Jeg elsker skimmel, så for mig er det jo nemt at foreslå en skimmel hingst...
1
0
Svar på denne tråd

dunbroget
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 15:37

Mange tak skal I ha

Ja det er hende der der efter Kerswell Nimrod,

Jeg kan lide alle farver- dog skal det ikke være skimmel, da jeg ge´rne vil forsøge at fortsætte det brogede gen.

Så summasumarum. Står med dunbroget hoppe. Hvad kan jeg putte på af farver? Og kan jeg overhovedet undgå at få et rødt føl?

0
0
Svar på denne tråd

Farver
Forfatter: 
Dato:  16-01-2014 21:09

Som skrevet før kan du kun være sikker på at undgå rød hvis du sætter en hingst på der er homozygot bærer af det sorte gen, enten i farven sort eller brun (eller broget, eller bærer af et andet farvegen ud over)

Bortset fra det, så er det helt rigtigt at Lucilles far er Dunbroget, ikke palomino, og vist heller ikke bærer af creamgenet, han har så vidt vides ikke lavet palomino afkom hvor hoppen ikke har været bærer af genet. (det er rigtig nok at en af hans forældre er palomino, men han er ikke selv)

Lucille er bluedunbroget. Hun er bærer af et rødt gen, og et gen for sort, ingen for brun, et for dun, og et eller to for broget, det sidste kan en gentest kun afgøre.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider