Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingsten til min hoppe?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 09:27

Jeg har en rød hoppe med skjult sølvtonegen (Vindott/Silver dappel)
Jeg vil rigtig gerne finde en hingst som gør at hun får en Vindoot/Silver dappel føl. hvad bør jeg gøre? :)
Hun er islænder og søger derfor også en islænder hingst.

- Jeg er helt med på at man ikke bare kan vælge farver på heste, men at bygningen også skal være med - men hvis man kan få begge ting - hvorfor så ikke gøre det?
(Så undlad de dumme kommentar om at man ikke kan avle efter farve, tak!) ;)

Kærlige heste hvrisk herfra :D

0
0
Svar på denne tråd

Silver dilution
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 11:10

Silver indvirker kun på sort grundfarve. Din hoppe har rød grundfarve og du skal derfor have tilført en hingst der giver sort grundfarve til føllet. Derudover skal du jo så håbe at føllet får sølvgenet.

Har du gentestet hoppen siden du ved at den bærer silver? Er den homozygot eller heterozygot.

Hvis hoppen er heterozygot er det klart en fordel også at finde en hingst der har silver. Er hoppen homozygot så er det ligegyldigt om hingsten bærer det eller ej.

Du skal altså finde en sort eller brun hingst som ikke har nogle røde forfædre tæt på og som heller ikke har lavet nogle røde føl. Alternativt skal du finde en der er gentestet EE på e-locus.

Forøget sandsynlighed hvis hingsten også er enten Zn eller ZZ for silver.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider