Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Valg af hingst - trakehnertemperament
Forfatter: 
Dato:  18-12-2013 22:53

Hej alle jer med mere forstand på avl end mig :)

Jeg har anskaffet mig en ældre trakehnerhoppe som min kommende ridehest skal laves på. Her er mit problem at jeg ingenting ved om avlen af trakehnere!

Hoppen er født i 99 og kåret i 02:
En passende stor hoppe af god type. Kønt hoved. Middellang hals. God skulder og manke. Lidt stram lænd. Velformet, muskuløst kryds. Passende føre lemmer.
Et aktivt og rummeligt bevægelsesforløb, men ønskes mere smidig i overlinjen.
Type: 8
Bygning: 7
Bevægelsens korrekthed: 7
Bevægelse: 7 8 7
Helhed: 8

Resultat: HT
Stang: 165

Jeg ved at hun avler småt og at jeg skal have noget størrelse på(min. 168 i stg.) for at jeg ikke ligner en ponyrytter(jeg er kraftigt bygget).
Gangarter er ikke det vigtigste da jeg aldrig bliver den store stævnerytter, men jeg vil da gerne have muligheden for at ride noget LA hvis det engang skulle blive til det.
Følle må gerne have noget avlsværdi, hvis vi beslutter os for at kaste os ud i det også. Det kunne derfor være fedt at holde sig i trakehneravlen, det er klart at foretrække, men hvis ikke den rette hingst byder sig, er det ikke det vigtigste på jorden. (bud på andre racer er altså velkomne) :)

Jeg ønsker en hest med power uden at være ustyrlig. Den må gerne have noget temperament, men ikke for meget og her er jeg så i tvivl om trakehnertemperamentet(Hvad der er for meget for mig, er jo ikke nødvendigvis for meget for en trakehner). Jeg ved simpelthen ikke hvordan hun avler temperamentsmæssigt, hun er efter Templewind xx med Induc til morfar og har en fuldblodsprocent på 67.5. Jeg er klar over at blodet ikke altid siger alt, og hun virker enormt rolig og rar, men kan sørme også flytte benene hvis noget pusler i buskene(her snakker vi flytte dem ind midt på banen)

Jeg har kun kort talt med avler(som jeg respekterer meget, men ikke har den store kontakt til) om valg af hingst (her nævner jeg Prinz K3, da han er noget nær det smukkeste jeg længe har set(uden kvalificeret vurdering andet end øjnenes og begærets)
Avler fortæller mig så at det ville være et dumt valg, da K2 avler varmt og foreslår så i stedet Placido Domingo. Her forstår jeg så ikke længere en pind..
Kan det være fordi K2 er længere ude i tavlen på Placido Domingo?

Er der nogle erfaringer med Prinz K3's temperament?

Er der nogen kloge avlere der kunne have et forslag til den perfekte hingst til hende??

Jeg håber nogle kan/vil hjælpe og har overskud og tålmodighed til at læse hele indlægget igennem :p

på forhånd tak :)
- Lena

0
0
Svar på denne tråd

Herakles
Forfatter: 
Dato:  19-12-2013 08:47

Jeg kan begynde med at indrømme, at jeg er helt subjektiv ;-) Sidste år valgte jeg at ifole min hoppe med trakhener-hingsten Herakles. Han er avlet af min veninde, men står nu i Tyskland.

Jeg har kendt ham altid, og han har det mest fantastiske temerament! Det var da også en af årsagerne til, at jeg valgte at bruge ham (godt nok på en welsh cob-hoppe). Hans helsøster er også noget af det sødeste, men både hun og hingsten er klar til at arbejde, når man beder dem om det.

Med Gribaldi som far (og han ligner mere og mere sin far!) og Michelangelo er han også interessant, hvis der evt. skal avles videre på et afkom. Dertil kommer godt eksteriør og tre rigtig gode gangarter.

Jeg er selv rigtig godt tilfreds med det hoppeføl, jeg har fået i år. Trods moderen er en welsh cob, formåede den lille at imponere en af de garvede trakehner-dommere, da jeg fik lov at vise hende frem i forbindelse med følskue. Hun er som sportshest en klar forbedring af hoppen, og hun har tre gode gangarter :-) Temperamentet ligner nok mest moderen, som er en lidt bestemt dame, men jeg er sikker på, hun også har fået lidt af hingstens medgørlighed.

Så vil jeg helt klart anbefale Herales. Du kan læse mere om ham her:

www.gestuet-hohenschmark.de/hengste/ pr-h-herakles-erbe-des-gribaldi/

Mit hoppeføl ser forresten sådan ud:

Billede

Kh. Britt

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

1
0
Svar på denne tråd

aston martin
Forfatter: 
Dato:  19-12-2013 09:41
Jeg vil foreslå Aston Martin...
Han giver super temperament til sine afkom.
Han giver god størrelse ligeledes, og godt eksteriør :)
Derudover laver han smukke afkom, er meget glad for mit afkom, som også bevæger sig særdeles godt:)

Skøn landejendom sælges!

249kvm bolig, 19.900kvm jord.

udlagt til hestefolde og 7 hestebokse! 1.7 mill.

0
0
Svar på denne tråd

Prinz k3 temperament
Forfatter: 
Dato:  19-12-2013 10:40

Jeg har lavet tre Prinz K3 afkom, på to hopper (mor og datter), fælles for alle tre er at de er søde og rare og man skal ikke diskutere med dem.. De to helsøskene er nu 3 og 4 og begge redet en del.

Vallaken på 4 år er jordens største drengerøv og til tider meget ukoncentreret.. jeg har pivet meget over ham da jeg mest er vant til at ride hopper der er mere modige og "voksne".. Jeg er ikke i tvivl om at jeg har en virkelig god ridehest i ham... også over middel.. men han glemmer lige hovedet en gang imellem.. han hverken bukker eller stejler men får bare lige øje på noget og så kommer halen og halsen lige i vejret og man kan bare sidde på ryggen og fortælle hvor "dum" han er..

Når han så ER fokuseret så har jeg en hest der gør ALT for mig..

Han er stor og stadig muskelfattig.

Lillesøster er helt anderledes også sød men dejlig koncentreret og hun var let at tilride som sin storebror..

Jeg kan klart anbefale Prinz K3 ud fra temperament.. og så igen erkende jeg er mere til hopper en vallaker.. men moderen til disse er nu også udstyret med det skønneste og nemmeste temperament.

Lækkert enghø i minibig sælges bor 10 km fra Randers

0
0
Svar på denne tråd

Tak til alle
Forfatter: 
Dato:  25-12-2013 20:29

Mange tak for jeres svar og input :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider