Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Sadelkåring, stationsafprøvning eller ??
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 10:58

Jeg har købt en 2 års hoppe (dressurbetonet), som jeg håber skal stilles til kåring i DV næste sommer.

Jeg har tidligere redet ungheste og klargjort/fremvist hopper til kåring, men aldrig af samme kaliber som denne - og derfor vil jeg jo gerne have det gjort så "rigtigt" som muligt.

Hvis hun skal stilles til sadelkåring, regner jeg med at det bliver i august. Jeg tænker at få hende tilredet omkring maj, og så selv ride frem til kåringen. Men jeg er begyndt at tvivle på egne evner til at klargøre og ride på kåringsdagen...

Alternativet er at sætte hende i tilridning og træning frem til kåring - eller at sende hende til stationsafprøvning. Begge dele er jo dyrt, og må blankt indrømme at på SU er der ikke meget til overs.

Jeg har læst diverse artikler på DV's hjemmeside om de forskellige muligheder for kåring, men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres bud på hvad der er godt at gøre, samt hvilke overvejelser, jeg skal gøre mig ifm tilridning og kåring.

Don't tell me the sky is the limit,

when there are footprints on the moon!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 13:22

Du har også mulighed for at stille prinsessen til eksteriørkåring og så starte 4 års eller 5 års DSA på hende. Hun kan også få sit "R" via en status som B-hest. Du har jo før redet mange stævner og der er der jo bare en dressurdommer og ikke en "farlig" DV-dommer, dem er jeg nemlig også bange for...

Sælges:

2 års hingsteplag e. Sunny Boy - DS hoppe

1 års hoppeplag e. Laurino - DH hoppe (e. Painters Row xx)

Hingsteføl efter BH Zack - DS hoppe

1
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 14:43

Nej, eksteriørkåring alene er ikke en mulighed, så vil jeg hellere vente til hun er 4 med sadelkåringen.

Er der slet ikke nogen, der har erfaringer med de forskellige måder at stille en 3 års hoppe til kåring på?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 16:33

Men hun får sit "R" gennem en "bestået" fx 4 års DSA, mener de blot skal ha 7,0 i snit, det samme med egenthedstesten, da skal hun vist bare ha 700 point.

Så hvis du vil ha sadelkåringen for at hun kan blive hingstemor, så kan det gøres på anden vis.

Jeg har kun været med til sadelkåring.

Sælges:

2 års hingsteplag e. Sunny Boy - DS hoppe

1 års hoppeplag e. Laurino - DH hoppe (e. Painters Row xx)

Hingsteføl efter BH Zack - DS hoppe

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gjorde
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 16:45

Jeg er typen der ikke engang kan starte LC til klubstævne uden næsten at dø af nerver, så da jeg havde en der skulle ridekåres valgte jeg stations afprøvning, da det er lidt billigere end at sende dem i ridning og få dem kåret.

Ved ikke om det stadig er sådan, men oplever at det er nemmere at få en god kåring via stationsafprøvning. Bla også fordi de får karakter fra hele måneden.

Men hvis du selv er erfaren stævne og unghesterytter, og hesten er nem at have med i byen kan jeg ikke se hvorfor du ikke selv skulle kunne få hende vist godt frem :)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges

Se min præs

1
0
Svar på denne tråd

Se tiden an...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 10:48

Jeg står lidt i samme situation som dig. Min er dog 4 næste år, blev tilredet i foråret og står stille til næste forår pga min barsel og manglende faciliteter herhjemme.

jeg tænker meget over hvordan hun præsenterer sig bedst. Hun er lille og derfor ikke kåret i år. Derfor skal hun have en lille rytter. Derudover ser jeg tiden lidt an ift vækst og hvor ridelig hun er. Ud fra det vælger jeg rytter - og om jeg evt selv kan ride hende. Det er også først efter noget ridning jeg beslutter hvilken kåring. Mener jeg ikke en fremmedrytter gør noget godt for hende, bliver det eksteriør og egnethedstest.

her er stationsprøvning ikke med i overvejelserne, da jeg bor i Jylland og ikke synes der er de bedste betingelser for de dressurbetonede..

boede jeg derimod på Sjælland og alligevel skal i byen og have tilredet vil jeg ikke tøve med en stationsafprøvning hos Karin Nissen.

Håber det kan give lidt inspiration.

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 11:20

Skal indrømme at jeg ikke ved hvad der foregår hos Karin. Ved bare at hun får meget ros og hopperne klarer sig godt (dem jeg har hørt om!)

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 15:02

Fille: Hvorfor synes du ikke at stationsafprøvning er god for de dressurbetonede hopper?

Jeg ved jo endnu ikke hvordan hun bliver at ride, og hun har kun været i byen et par gange. Som føl til følskue og eliteskuet og så igen her som 2 års til fremvisning. Jeg har ikke selv fremvist nogen af gangene, men var selvfølgelig med ude og se fremvisningen i sommers. Da synes jeg at hun tog det ret fornuftigt - men det var jo heller ikke med mig for enden af snoren (ret meget af tiden).

Charlotte: Det bekymrer mig da noget, det du siger. Det skulle jo netop være hos Karin, da det kun er 30 km væk - og hendes helsøster aflagde en helt super rideprøve under en af Karins elever i sommers. Det endte ud i en guldmedalje ved eliteskuet for søsteren.

Jeg tror jeg tager derop en dag og prøver at se noget af deres daglige træning, så kan jeg blive lidt klogere på om det kunne være en mulighed for os.

Tak for jeres svar - flere overvejelser og betragtninger er velkomne :)

0
0
Svar på denne tråd

også i tvivl
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 18:31

jeg er sørme også i tvivl om, hvilken afprøvningsform jeg skal vælge til min hoppe. Jeg tror jeg ser an ind til foråret og så bestemmer jeg mig ud fra, hvor udviklet hun er og hvor meget man kan lægge på hende.

Hoppeføl efter Tailormade Lancelot/Stravinsky XX sælges

2 års hoppe efter Flyinfact XX/Rosenkavalier sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Et relaterende spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 19:20

Jeg har en hingst.. Hvad skal jeg gøre med den ? Og hvad kan jeg ? Den er efter Campell, kåret i holstener og DV.. Og hoppen er Kyra, også kåret begge steder..

Hvad er det bedste jeg kan gøre, så den evt også er mere værd ved salg.. Han bliver 2 år 2014..

0
0
Svar på denne tråd

Stationsafprøvning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 20:20

Det er kun her i Jylland jeg ikke synes der er gode betingelser. Som det er lige nu er det Torben Frandsen der har dem og selv om han er en dygtig rytter, er han bare ikke dressurrytter!! Det kan være stationsafprøvningen er tilbage på Vilhelmsborg næste år og at det er noget helt andet....

0
0
Svar på denne tråd

Vilhelmsborg ...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 01:01

Til info er stationsafprøvningen tilbage på Vilhelmsborg, hvor den varetages af berider Signe Hansen og hendes elever. Der er faktisk afslutning på et hold i morgen...

Nu med nyt brugernavn - opkaldt efter min skønne Highlight

1
0
Svar på denne tråd

Helena H
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 09:15

Jeg synes det lyder som en god ide at kigge forbi en stationsafprøvning for at se hvordan det foregår, for vi har jo alle forskellge indgangsvinkler og ønsker til hvordan vores heste skal rides.

Jeg vil så lige præcisere at når jeg skriver at Hofnar måtte have været stribet på r*ven, så var det ikke fordi han fik tæsk, men man behøves ikke bruge kæppen til at aktivere bagparten for hvert eneste skridt.

0
0
Svar på denne tråd

stationsafprøvning / karin Nissen
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 11:08

Hej Helene

Jeg kan kun udtale mig om den hoppe vi har haft til stations afprøvning og måden det er blevet gjort på på Frederiksværk.

Det har været yderst tilfredsstillende, og jeg kom ofte vil jeg lige sige, og ikke en gang er jeg kommet hvor det ikke er forgået på en sober og ordenlig måde, alle hestene blev behandlet ordenligt og taget godt vare på, og man tog også hensyn til hvor meget de havde været i hænder inden.

Syntes alle hopper var rigtig flot klargjorte og så godt ud ,og det taget i betragtning at nogen var fuldstændig rå da de kom.

Syntes Karin Niseen og Co har gjort et rigtig flot stykke arbejde og i mine øjne fortjener de stor ros .

Men der vil altid være for og imod , sådan er det alle steder, der har iøvrigt lige været en aften hvor man kunne komme og se hvordan tingene forgik så der har man kunne få indblik i hvad stations afprøvningen byder på :-)

Kan kun varmt anbefale det og ved mange andre også har været meget tilfredse :-) ikke sidste jeg sender en afsted.

mvh Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider