Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hjælp?
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 09:47

Hej alle sammen.

Jeg står og har lidt lille problem.

jeg er begyndte at fravænne mine to føl, og de sover selv, hvilket går super godt, men når de skal ude om morgen, vil de ha mælk med det samme. De løber ude at bokse og løber rundt. Det kan ikke gå for hurtig. Hvad skal jeg gør?

hvordan lære man føl at være på stald selv?

Hvad skal et føl kunne når den er ca 6 måneder :)

0
0
Svar på denne tråd

føl lærdom
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 12:30

Min følle er nu 9 måneder, hun kan stå i boks alene i flere timer uden problemer, hun kan gå tur alene (sammen med mig) uden problemer. Hun kan stilles på staldgangen og det har hun kunne siden hun var ca 4 måneder.

Det du skal fokusere på er at de har noget at gumle i når de er inde,altså masser af hø og evt noget de kan lege med, en bold eller noget.Og så evt flyt hoppen så langt væk som muligt i stalden så de lærer at det er helt ok ikke at sku have kontant hele tiden. Hvis du har mulighed for det, så evt flyt hoppen til en anden stald i en periode, så sku det gå helt af sig selv når hoppen kommer hjem, så er det overstået det med patteriet.

Og når du tager dem til og fra fold, så er det i træktov, og det er med en fast hånd, så de lærer at de nok skal nå frem, men det behøver ikke foregå med 100km/t og de skal opføre sig pænt undervejs.

Da jeg fravænnede min følle, der sku hoppen hjem til sig selv, så det var ret nemt. Jeg havde dog inden de sku adskilles, gået ture med hoppe for sig og følle for sig, uden ballade.

Håber du finder ud af det med føllene :)

0
0
Svar på denne tråd

FRAVENDING AF FØL
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 16:29

Når vi fravender føl sættes føllene i egen boks. Når de så kommer på fold får de lov til at die deres mor. Efter ca. 14 dage er der ikke mere mælk i hopperne og hun afviser føllene. Det er efter min mening en blid overgang for både hoppe og føl!

0
0
Svar på denne tråd

Kold tyrker
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 18:12

Jeg mener så at en kold tyrker er det blideste man kan byde hoppen. Når man i god tro fravænner langsomt, så står hoppen bare med et monsteryver rigtigt mange dage i træk. Mens det max er 2-3 dage hvis man bare fjerner føllet. I år havde vores hoppe ikke engang spændt yver dagen efter.

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider