Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ny i avlerverdenen hjælp søges
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 17:59

Hej n'er

 

Jeg står desværre med en hoppe som aldrig bliver ridehest igen, og såfremt forsikringen udbetaler pengene, vil jeg prøve at lave en efterfølger til hende.

(Dansk varmblod fra 01, kåret i RDH)

 

Men jeg er HELT ny i det, så ved slet ikke hvor jeg skal starte og slutte.

Jeg er mildest talt blank på det område

 

Jeg ved det er svært at svare på alt, og jeg kender ikke engang alle spørgsmålene - og dem er der vildt mange af

 

hvilken hingst skal man vælge? (ALT for mange fine muligheder!), hvornår skal man gå igang, hvad skal jeg gøre før, under og efter?, hvad koster det ca. før der står et føl på marken? (gennemsnitteligt)

 

Jeg har kontakt til hendes avler, som jeg vil rådføre mig med, og så bor der en avler et par km fra os som jeg også vil spørge om hjælp. Men vil gerne høre fra så mange forskellige som muligt.

 

Så kort og godt, jeg ønsker at lave et føl på min hoppe, hvordan skal jeg starte op?

Og hvad skal jeg regne med at det koster før føllet er på marken?

 

Håber nogen af jer kan hjælpe mig.

Hjælp til hingstevalg laver jeg (måske) en anden tråd til, da jeg gerne vil holde det adskilt.

 


Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001)- nu skovturs mule

Sorte Sara (2010)- hyggetrold

 

Arents Design

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstart af avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 18:48

Jeg ville starte allerede nu med at optimere fodring frem mod ifoling i det kommende forår. Der skal lægges vægt på beta-caroten (forstadie til A-vitamin) og E-vitamin. Udover specielle avslprodukter med beta-caroten, er især lucerne et godt tilskud til avlshopper.

 

Så skal du gøre op med dig selv om det er dressur eller spring du vil avle, og om det er et føl til dig selv eller med salg for øje.

 

Mine føl har kostet alt fra 8.000 til 30.000 før de stod på jorden, her har bedækningsprisen, ifolingsmetoden og HELD stor indflydelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 projekt føl
Forfatter: 
Dato:  20-10-2013 15:46

Jeg er fuldstændig enig med hvad Charlotte skriver.

 

Det er meget individuelt hvad det kommer til at koste. For det første er der forskel på om det er ved naturlig bedækning eller inseminering og samtidig er der forskel på priserne afhængig af valg af hingst OG valg af dyrlæge og om hoppen er nem at ifole og ikke skal igennem diverse behandlinger.

Jeg har af erfaring fundet ud af, at dyrlægerne i mit område ikke helt tager samme priser og for ikke at blive overrasket/chokeret, så gør dig selv den tjeneste at ringe rundt og få oplyst priser på de forskellige ydelser (inseminering, diverse behandlinger/kontroller/scaninger, opstaldning, osv.) Nogle dyrlæger kører pakkeløsninger og det kan nogen gange godt betale sig - især hvis man ved man har en besværlig hoppe. Jeg er ikke så god til at huske, så jeg mailede rundt, for på den måde at have det på skrift og kunne sammenligne.

 

Du skal naturligvis gøre op med dig selv om hvad du ønsker i din kommende hest. Og udfra det kan du så tage et valg omkring hvilke hingste du vil benytte og så kan du undersøge priser og måske udfra det finde den endelige hingst.

Af ren nysgerrighed, hvilken afstamning har din hoppe?

 

Hvis du ønsker tidligt føl, ja så skal du jo igang så snart du synes. Og da du måske ikke ved hvor nemt hun kommer i fol og om det går glat, ja så ville jeg nok starte senest i marts - hvis ellers hoppen vil komme i brunst.

Jeg synes personligt det er rarest at få føl i april/maj og senest juni, så de kan få maksimal bevægelsestid på fold, og ønsker man at deltage i følskue, ja så er det jo rarest at de har nogle måneder på bagen.

Jeg har oplevet at det går nemmest at ifole de hopper der kommer hurtigst på græs (husk indgræsning), frem for dem der går på jordfold. Og så har jeg erfaret at hvis de går mest muligt ude op til inseminering, så er det også en faktor. Ikke alle er måske enige, men det er bare min erfaring. Og som charlotte skriver, så spiller foderet nok også en rolle.

 

Vi er her for at hjælpe hinanden, så stil endelig de spørgsmål du kan komme i tanke om. Det er altid godt at være forberedt.

Rigtig god fornøjelse med projektet.


Med hestene BS Schanitta & BS Laschano

samt føl i vente i 2014 efter Baltimore Vrå & Placido Domingo

Mor til Noah 20.09.2009 & Adam 14.07.2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-10-2013 18:07

mange tak for svarene begge to!!

Det med foderet vil jeg klart gøre når/hvis forsikringen bestemmer sig for at udbetale penge, så jeg kan ifole hende.

 

Jeg er helt med på prisen afhænger af hingsten, det var også mere udgifterne udover sæden jeg tænkte på, for det er jo ikke "bare" sæden der skal betales. Og ved selvfølgelig også godt prisen afhænger af hvor nem hoppen er, det var også mere sådan ca. tal jeg ledte efter.

 

Føllet vil i første omgang blive en beholder, men man kan jo ikke vide hvad livet byder en, så det skal også være et føl/ridehest som kunne være interessant for andre. Men Madames "hovedopgave" er at levere en kommende ridehest til mig..

Og Charlotte, det første store spørgsmål opstår faktisk allerede om det skal være spring eller dressur, men det må komme når jeg opretter tråd om hingstevalg

 

 

Hoppens afstamning:

Far: Mantovani

Mor: Tabitta

Morfar: Maerchenpriz til morfar

mmf: May sherif

 

Mormor (bl.a. oldemor til Skovens Rafael)og oldemor er eltite hopper, mormor EDH og oldemor EDS.

 


Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001)- nu skovturs mule

Sorte Sara (2010)- hyggetrold

 

Arents Design

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider