Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Bukkehov i avl og brug?
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 11:29

Ja, ret kort, men er der nogen der avler på en hoppe med bukkehov?

Hvor kommer den fra og ja, er den arvelig?

Syntes et par gange jeg har set en ellers skøn hest med bukkehov, men aldrig en hingst..

Kan man ride en hest med bukkehov "normalt" eller er den mindre holdbar, SKAL den gå med beslag eller "holder" den slags ikke så længe?

Nogen der har 1'hånds erfaringer med det?

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

0
0
Svar på denne tråd

Bukkehov
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 13:01

Man ser af og til føl til følskuerne der er opereret for bukkehov, og de føl kan man jo sjældent se det på senere, så det kan sagtens være at de er blevet til kårede hingste senere. Men uden operation vil de få en kommentar om uens forhove, og så vil jeg sige at de skal være af ekstraordinær kvalitet for at blive kåret.

Jeg kan huske vi havde spørgsmålet oppe for mange år siden i Connemara-foreningen, da én avler havde fået flere føl efter samme hingst med bukkehov. Der var en der kendte en avler der et år havde fået 8 føl efter flere forskellige hingste, som alle havde bukkehov. Efter en justering af foderplanen blev hopperne ifolet med samme hingste og fik året efter 8 føl uden antydning af bukkehov. Så jeg vil sige at det er foderbetinget på fosterstadie.

Jeg vil mene at der skal tages hensyn ridemæssigt, prøv selv at løbe en tur med en flad sko på den ene fod, og en sko med en lillebitte hæl på den anden.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Bukkehov
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 16:22

Jeg har en ældre hoppe hvor min smed mener det er ubehandlet bukkehov den har, hun har pt et afkom der står rigtig fint på benene.

Hun har ved forrige ejer gået konkurrence i spring og dressur på let plan uden problemer, men kunne eftersigende ikke holde til military ved tidligere ejer, hvor den inden jeg fik den blev brugt af hendes søster til let ridning igen uden problemer.

Af føl havde jeg i nogle år en del født med bukkehove, efter jeg skiftede foder har jeg ikke haft det siden. Og det foder jeg brugte skulle ellers være beregnet til føl og avlshopper og er af nogle et meget rost mærke, men det duede ikke her.

De føl er efterhånden ved at være rideheste alle uden problemer.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Selenmangel
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 19:32

Bukkehov kan opstår af selenmangel. Vi har ikke selen i jorden og de fleste vitaminblandinger tager ikke højde for dette. Vi fik rådet af vores tyske smed da min venindes plag pludselig stod med en bukkehov. Efter ½ år på selenkur, kunne det faktisk ikke ses længere. Hesten er i dag en normaltfungerende ridehest med alm smedebesøg.

0
0
Svar på denne tråd

glemte lige
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 19:32

...Derfor får alle vores også dagligt ekstra selentilskud.

1
0
Svar på denne tråd

Så blev man så klog..
Forfatter: 
Dato:  27-08-2013 17:45

Jeg anede ikke at bukkehov var så foder "følsomt"... . Det er da skræmmende!

Vil det sige at det er mere foderfølsomt end det er arveligt?

Hvad har i fodret med, som har udløst bukkehov? Godt nok har vi avlet et par føl over årene, og aldrig haft skyggen af bukkehov, trods fodervalget har ændret sig over de år vi har avlet, hvilket er +20 år...

Jeg har ifolet min "ridehest" så lidt mere info om fodervalg vil være rart. .

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg brugte
Forfatter: 
Dato:  28-08-2013 07:11

Suregrow fra brogården, et foder jeg ellers var meget tilfreds med.

Har siden brugt raket fra tjørnehøj og nu grow fra horselux begge produkter har givet velstillet føl.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

min erfaring
Forfatter: 
Dato:  28-08-2013 08:39

jeg fik for nogle år siden et føl. Dengang havde jeg hestene opstaldet ude. Mine heste gik på sommerfold med en vallak, der "tog" mit føl ligeså snart jeg fik fat i hoppen.. dette resulterede i at jeg til sidst ikke kunne komme til hoppen og derved fodre hende ordentligt dagligt og føllet begyndte at udvikle bukkehov. Jeg krævede hoppen og føl fra vallaken og så kunne jeg pludselig godt fodre dem dagligt, smeden kom og i løbet af 2 måneder blev hovene rette op igen.

Så ja foder har meget at sige. Jeg har gode erfaringer med at føl og hopper har fri adgang til mineralgranulat. jeg har så i år fået sent føl og når vi kommer så sent på sæsonen bliver det udskiftet med mineraler, således føllet så får afmålt ration. pt. står føllet fint på hovene.. så fortsætter foreløbig med dette.

Min kollega fik sidste år et føl der på to dage udviklede bukkehove.. øj en kamp.. dyrlægen mente at føllet har trådt på noget og uden at være halt blot aflastet det ene ben, samtidig med høj vækst = bukkehov på et forben.. dette føl måtte på sygefold, have kunstsko, beskæres ugentlig og det tog et halvt år før den stod pænt igen..

Så jeg vil ikke være så bekymret for bukkehov, men istedet have fokus på at hestene får netop de mineraler (selen) de har behov for, så er man godt stillet og med en god smed fra starten, så gør man jo hvad man kan for at få et føl og senere hest, der står korrekt på benene når den bliver voksen..

Nu med dartmoorføl med nuttethedsfaktor i topklasse

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider