jeg fik for nogle år siden et føl. Dengang havde jeg hestene opstaldet ude. Mine heste gik på sommerfold med en vallak, der "tog" mit føl ligeså snart jeg fik fat i hoppen.. dette resulterede i at jeg til sidst ikke kunne komme til hoppen og derved fodre hende ordentligt dagligt og føllet begyndte at udvikle bukkehov. Jeg krævede hoppen og føl fra vallaken og så kunne jeg pludselig godt fodre dem dagligt, smeden kom og i løbet af 2 måneder blev hovene rette op igen.
Så ja foder har meget at sige. Jeg har gode erfaringer med at føl og hopper har fri adgang til mineralgranulat. jeg har så i år fået sent føl og når vi kommer så sent på sæsonen bliver det udskiftet med mineraler, således føllet så får afmålt ration. pt. står føllet fint på hovene.. så fortsætter foreløbig med dette.
Min kollega fik sidste år et føl der på to dage udviklede bukkehove.. øj en kamp.. dyrlægen mente at føllet har trådt på noget og uden at være halt blot aflastet det ene ben, samtidig med høj vækst = bukkehov på et forben.. dette føl måtte på sygefold, have kunstsko, beskæres ugentlig og det tog et halvt år før den stod pænt igen..
Så jeg vil ikke være så bekymret for bukkehov, men istedet have fokus på at hestene får netop de mineraler (selen) de har behov for, så er man godt stillet og med en god smed fra starten, så gør man jo hvad man kan for at få et føl og senere hest, der står korrekt på benene når den bliver voksen..