|
|
| Old. hoppe ifol med DV - kåring?? |
|
|
Hejsa herinde.. Jeg har en Dansk Oldenborg hoppe, som jeg påtænker at sætte i fol næste forår.. Føllet er til mig selv.. Jeg har derfor kigget mig omkring på hingste etc... og har spurgt mig for rundt omkring.. Et forslag har været, at jeg skulle tænke lidt ud af boksen, og gå over imod DV - en tanke, jeg slet ikke selv har haft.. Jeg har brug for en hingst, der tilføre noget mere fuldblod - da min hoppe er 75 % oldenborg.. Jeg er bare i tvivl om, hvad der lige skal gøres, for at føllet vil kunne få sine papirer.. Nogen der ved? Jeg skal vel stille hende til hoppe kåring i DV sammen med føl skue eller? Kan nogen skære det lidt ud i pap for mig, da jeg har siddet og læst på DV's side, men ikke føler mig vildt meget klogere, når jeg står med en oldenborg hoppe... 
MONICA & Sussi Solskin Rosso vil altid være i vore tanker {> R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hver for sig |
|
|
DV har ikke ret mange fællesarrangementer på "lavt" plan altså det niveau der hedder hoppekåring og følskue, så du er nødt til at skulle afsted 2 gange hvis du også vil udstille føllet. Men mit forslag ville være at finde en god Oldenborghingst og så blive i hoppens eget forbund, langt de fleste Oldenborghopper har svært ved at "følge med" når de bliver fremstillet i DV. Selv meget ædle Oldenborghoper er oftest ikke ædle nok. Men hvis du bliver ved DV-tanken, så har de fx efterårskåringer som i år falder 5/10 på Katrinelund, 6/10 i Ringsted og 2/11 på Stutteri Ask.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar... |
|
|
Min første tanke var også at blive i oldenborg forbundet, og var slet ikke klar over, at jeg kunne gå i DV, og samtidig stadig få ordentlige papirer på føllet.. Men hvis jeg nu vælger en DV hingst, skal hoppen så være kåret i DV inden folingen? Nu er jeg fra Fyn, så en kåring på Stutteri Ask vil være en løsning for mig... Min hoppe er ikke af de mest ædle, og fik i Oldenborg udtalen at hun var meget racetypisk, mener jeg, de sagde.. og det er jo ikke ligefrem et ædelheds mærke, de får påklistret der.. Det, der er det vigtige for mig er at få et mere ædelt føl ud af det, så jeg kommer væk fra det tunge, som min hoppe repræsentere.. samtidig er min hoppe utrolig god i sindet, og har en rigtig fin haseaktion og en god galop, som jeg gerne vil føre videre i mit føl.. :)
MONICA & Sussi Solskin Rosso vil altid være i vore tanker {> R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor... |
|
|
bruger du så ikke blot en oldenborgerkåret fuldblod eller en af de meget ædle oldenborgerhingste, så bliver føllet jo i forbundet. Nu ved jeg jo ikke hvad du ønsker ud over et mere ædelt føl.. men Baccaret synes jeg gør det godt uden gangarterne "forsvinder".. og han har jo selv gået en materialeprøve.. og så er der vel også nogle forædlede hingste der vil forædle lidt selv...
Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Lene |
|
|
Tænker jeg også at der må da stadig være nogle rene xx hingste der er kåret i OL eller i hvert fald hingste med en meget høj blod andel.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også en mulighed |
|
|
Hej igen.. Jamen, jeg havde selv egentlig tænkt oldenborg.. især fordi hun jo selv er oldenborg med bourdoux pas ... Så jeg er lige nu ved at se på, hvilke muligheder, der er.. og DV havde bare slet ikke været i mine tanker.. derfor jeg blev lidt nysgerrig .. rigtig mange af oldenborghingstene er jo nogle tunge basser, og det samme er min egen hoppe.. så jeg ville rigtig gerne have lettet på den del.. Hoppen er så bred, at jeg uden problemer kan have 4 hånder mellem forbenene på hende  Jeg sidder nu og kigger på fuldblodshingstene på DOA's hjemmeside.. som er uden billeder .. typisk... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Google |
|
|
Google er altid god til billeder også 
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksteriørkåring Fyn... |
|
|
I følge DV's hjemmeside ligger eksteriørkåringen på Fyn den 2/11 på Middelfart Ridecenter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ud af boksen forslag. :) |
|
|
Egen avl! Spændende projekt. Efter som du vil avle et føl til dig selv så er der måske nogle andre ting at tage hensyn til end, hvis det skulle være et der skulle sælges.. . Personligt ville jeg aldrig mikse Oldenborg og DV. Men som flere skriver, så er der også XX hingste der er kåret i Oldenborg forbundet. Vil du søge en lækker XX hingst så er der også ham her: www.stutterilysgaard.dk/wp/ hingstestallion/mr-din-x/ men der er mange andre skønne gyldne hingste du kan bruge, eller hvis der skal mere farve på, så måske en Pinto hingst... Håber det var "nok ud af boksen - forslag".. 
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! INGEN er rig nok til at miste en ven! Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Alt efter hvor man kigger... |
|
|
Det bliver spændene hvor det bliver, jeg kiggede under min region, som jo så er region 3 Fyn, der står der Middelfart Ridecenter. Så må da lige ringe/maile og høre hvor det er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| netop oprettet |
|
|
Hej Alle, og tusind tak for jeres tanker og forslag.. Jeg har lige fået hende oprettet herinde, med et par billeder også, så I kan se damen.. så er det lidt lettere  I, som er inde i avl, hvem ville i foreslå af hingste indenfor oldenborg, som kan løsne lidt op for det tunge, og som har en god skridt? hun fik et 6 tal til kåring, og hun har ikke fået så pokkers meget mere skridt siden. Jeg vil gerne tænke ud af boksen, men vil samtidig ikke smide hvad som helst på hende, da jeg ønsker at have en fornuftig tavle på føllet.. selvom den er til mig selv, ved man aldrig, hvad fremtiden byder, og vil ikke risikere en hest, der kunne blive kastebold.. Jeg har selv kigget lidt på Flyinfact.. men igen, så er min viden om avl meget sparsommelig... håber i vil komme med flere bud, og rigtig gerne en begrundelse for den hingst, i nævner... så jeg selv kan blive klogere... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Flyingfact xx |
|
|
Ville jeg anbefale, syntes jeg har set flere fine efter ham på forskellige hopper. Ved det er langt ude, men din hoppe har Alexander og jeg har haft en med ham i også langt ude og denne hoppe tilførte trav og har fået at vide at det formentligt var fra ham  Dette gør så valget om ren xx endnu nemmere, da det netop er traven der kan knibe ved dem. Pøj pøj med projektet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingst... |
|
|
nu var jeg lige inde og lure din hoppes kåringsbeskrivelse .. ud fra denne vil jeg have fokus på en hingst med en god overlinie og skridt.. også en der giver lidt luft under fusserne... Højvangs Strauss har en fin beskrivelse der er god til din hoppe, han står i Jylland. så måske kunne du kigge lidt på ham.. Men Flyingfact mindes jeg også skridter rigtig godt og har en god overlinie og laver smukke afkom. nu ved jeg ikke hvor du bor men begge hingste bor i Jylland. Flyinfact bedækker naturligt.. jeg ved ikke med den anden..
Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaugain af bækkeskov |
|
|
Hvad med Gaugain af Bækkeskov han er 50% oldenborg med fuldbloden Esteban xx som far
*** Diva af Bækkeskov - Den bedste Oldenborg Great Bel's Oregon - Den sødeste Grand Danois ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DV kåring |
|
|
Den sene kåring i reg. 3 ligger på Middelfart ridecenter samme dag som egnethedstesten. Hvis du vil have kåret din hoppe i DV så få den først kåret i det Tyske oldenburger forbund. Så vil en ol hoppe kunne gå i DH i DV og derved kan føllet også gå i hovedstambogen. At hoppen så vil gå i DH er nok mindre sandsynligt hvis den ikke er så ædel. Men føllet kan og så er man jo godt på vej. Jeg har selv fået 2 ol hopper kåret i DV den ene med rene 7 taller og den anden med næsten kun 8 taller så det kan lade sig gøre Held og lykke med dit projekt. Mvh Bente Stald Helios
4 års Romanov/Schufro/Fruling hoppe sælges samt helbror på 3. 4 års Dicardo vallak meget ridelig og fornuftig med super galop solgt til Norge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1000 tak..... |
|
|
Tusind tak for jeres svar... det er vildt fedt, at I gider komme med forslag og forklaringer...  Jeg hælder mere og mere til at forblive i Oldenborg grenen... Men nu synes jeg jo pludselig, at der er så mange lækre hingste, jeg slet ikke selv havde set eller tænkt på.. Højvangs Strauss er da super lækker, det samme med Flyingfact.. Nu hvor Højvangs Strauss har Aleksander blod, godt nok langt ude, spiller det så ingen rolle, at min hoppe også har ham langt ude? Nogen der ved, om de to hingste avler højden med sig? min egen hoppe er jo kun 159 cm, så vil rigtig gerne, hvis der kunne tilføjes en smule mere der... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flying Fact xx |
|
|
Har ikke set nogen små efter ham, og hans søn som også er ren xx er vist over 176  Alexander blod langt ude på begge ville jeg bestemt ikke være bekymret for, han var en rigtig god hingst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg havde en |
|
|
gammel, højtuddannet papirløs "Aleksander lidt ude"/Asferg Cyklo-hoppe (altså old/hann) med formidabel trav og da hun var 159-60 cm på en god dag, satte jeg en 171 cm tjekkisk varmblods-palomino-hingst på og fik et KÆMPE afkom på næsten 180 cm, stooor i rammen, 165 cm dækken kunne liiige gå........han er verdens rareste hest og slår sine folder som voltige-hest nu, da han blev alt-alt-for-stor til mig. Jeg har også en lille-bitte lipizzanerhoppe på 148 cm, men selv med samme størrelse hingste på 148-150 cm, er hingste afkom 158-160 cm, hoppeafkom mindre, så man ved sqi ikke lige hvad de laver størrelsesmæssigt, før man kender dem. Derfor ville jeg klart vælge en fuldblodshingst i DOA regi - det er du også bedst tjent med ifbm evt salg, hvis det skulle blive nødv, en dag.
Lipizzanere til salg: * Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm * Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet Begge er trafiksikre og turfornuftige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alexander |
|
|
to gange i stamtavlen synes jeg ikke gør så meget, hvis det blot er efter 3. led.. Jeg havde selv en hoppe på et tidspunkt med Solist i 3., 4. og 6. led.. hun lignede Solist rigtig meget i bygning og derfor lidt overbygget og gammeldag, så da jeg skulle vælge hingst til hende, gik jeg LANGT udenom Solitst og kiggede efter front. Alexander var en rigtig fin herre, han kom vist først sent i avlen da man dengang synes han var for lille.. Men da man endelig fik øjnene op for denne herre har han jo vist at avle rigtig godt.. mindes ikke han avlede små afkom. Jeg har selv en dartmoorpony og ville sidste år ifole denne lille hoppe. Desværre er der altså ikke ret mange hingste, så jeg endte med en køretur til Fyn og hun måtte på ophold.. og her var jeg altså meget fristet til at kigge efter de smarte sportsponyer, men jeg holder på at så vidt muligt blive ved "sin race".. (ja ja jeg har DV og virvar, men hun blev købt med hjertet dengang).. men min fjordpony blev også tilført en fjordhingst.. METJEN jeg håber godt nok ikke Fly Society er 176 cm i stang, så får jeg er TÅRN til næste år.. mener kun han er 172 cm i stang og jeg synes heldigvis ikke han virkede SÅ stor da jeg sidst stod og klappede ham i stalden til åbent hus..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 180??????? |
|
|
Hold nu op, en krikke på 1,80 ... der vil jeg komme til kort med mine 1,63 i højden håber på, at vi kan holde os inden for 1,69  Det lyder godt, at der ikke er problemer med at bruge en hingst med Alexander i tavlen, når det er så langt ude...  Som det er lige pt, så hælder jeg mest til Højvangs Straus eller Flyinfact... De har begge en god overlinie, og en god skridt, som min mangler... Skulle der være nogen, der er ueninge, må I rigtig gerne sige til.. jeg lytter meget gerne.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| selvfølgelig |
|
|
tænkte jeg også på Fly, da jeg selv har brugt ham i år.. grunden til jeg ikke har foreslået ham er jeg er i tvivl om han pt er godkendt. Han har jo en bedømmelse og har en midlertidig avlsgodkendelse, men det kan da helt klart undersøges.. det vil jo være rigtig øv hvis føllet ikke kan få de rigtige papirer... Men ellers valgte jeg Fly ud fra den forventning af få, forædling, rammer, god overlinie, god skridt og galop.. det jeg ikke forventer at få er trav, men kan hoppen da bare videregive sin ok taktfaste trav er det helt ok, hvis alt det andet gode også kommer med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kårede fuldblodshingste |
|
|
Der er 5 fuldblodshingste på DOA's hingsteliste, Baccarat xx, Carte Blanche xx, Flyinfact xx, Streckers Hot Shot xx og Federico xx. Men jeg tror at du vil få lige så meget forædling og mere bevægelse fra en af de højtforædlede oldenborghingste, der er på listen. Og ja, Fly Society er tæt på de 180, DV har med at måle de meget store hingste mindre, så de bliver mere "spiselige".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lette older |
|
|
Hej Jeg har en oldenborger, som er en let model. Den er efter Uffe Korshøjgaard på morsiden (stærkt oldenborg præg) og en Tysk Oldenborger, som også var kåret som dansk oldenborger (Tiberias lever desværre ikke mere). Findus B fra Støvring har Tiberias i afstamningen, og er en dejlig hingst efter min smag. Jeg bruger min hest til dressur og skovture, og har en meget ridelig hest med tilpas tænding, men som også har "hovedet med sig". Her er min oldenborger Højager Tobias som nyindkøbt 5-års: Og idag som 8 års:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|