Hej HN
Jeg står i en meget træls situation-eller jeg frygter det i hvert fald.
En gang i februar fik jeg en dejlig lille shetlænder hoppe fra 2010. Jeg vidste hun havde gået sammen med sin far og spurgte om det var muligt han kunne ha' bedækket hende.Dette afviste daværende ejerm da de ikke havde vist nogen interesse for hinanden.
Hun fik hoppe+far i Oktober 2012, før det havde de gået sammen og det gjorde de også ved hende.
Jeg valgte jo at tro på ejer, men nu er jeg godt nok ved at frygte min lille hoppe er i fol!
Hun vejer måske lidt for meget, men igennem pelsen kan man godt mærke ribbene, derfor undre det mig at hendes mave er begyndt at hænge.
De har fri adgang til hø på folden, så hun kunne jo godt bare være vommet, men det ligner det bare ikke.
Jeg har aldrig haft hopper i fol før, og kan ikke sige hvordan maven udvikler sig, og det er selvfølgelig også forskelligt fra hest til hest.
Da jeg ikke har haft hende i mere end et par måneder, kan jeg jo ikke vide hvornår det evt. kunne være sket, men er det fra før tidligere ejer fik hende så kan det være alt fra nu- oktober hun skal fole. Men er det sket i mens hun havde dem, kan der jo være lang tid til.
Jeg frygter jo at hun er i fol, ikke mindst fordi jeg ikke ønsker et føl, men i særdeles hed fordi det er hoppens far der så også er far til føllet.
Der kommer dyrlæge i stalden omkring d. 20, og her spørger jeg selvfølgelig om hvad han tror og får ham evt. til at håndprøve hende.
Men viser det sig nu hun er i fol, hvordan skal jeg så forholde mig til det føl? For det er jo indavl i stor stil.
Kan føllet fungerer, eller skal jeg få det aflivet med det samme?
Der er bestemt ikke den bedste situation jeg (måske) står i, men hvad ville i gøre hvis det var jer der fandt ud af, at hoppe var i fol med sin egen far.?
Jeg håber selvfølgelig på hun "bare" er tyk og oppuset, men når man nu ved hun har gået med en hingst og jeg ikke har oplevet hun har været i brunst. (heller ikke vist tegn på det, da der kom nye heste på marken) Så er frygten altså vokset betydeligt!
som sagt bliver det drøftet med dr. dyr, men vil gerne høre fra jer også.