Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Indavl far+datter
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 11:55

Hej HN

Jeg står i en meget træls situation-eller jeg frygter det i hvert fald.

En gang i februar fik jeg en dejlig lille shetlænder hoppe fra 2010. Jeg vidste hun havde gået sammen med sin far og spurgte om det var muligt han kunne ha' bedækket hende.Dette afviste daværende ejerm da de ikke havde vist nogen interesse for hinanden.
Hun fik hoppe+far i Oktober 2012, før det havde de gået sammen og det gjorde de også ved hende.

Jeg valgte jo at tro på ejer, men nu er jeg godt nok ved at frygte min lille hoppe er i fol!

Hun vejer måske lidt for meget, men igennem pelsen kan man godt mærke ribbene, derfor undre det mig at hendes mave er begyndt at hænge.
De har fri adgang til hø på folden, så hun kunne jo godt bare være vommet, men det ligner det bare ikke.

Jeg har aldrig haft hopper i fol før, og kan ikke sige hvordan maven udvikler sig, og det er selvfølgelig også forskelligt fra hest til hest.

Da jeg ikke har haft hende i mere end et par måneder, kan jeg jo ikke vide hvornår det evt. kunne være sket, men er det fra før tidligere ejer fik hende så kan det være alt fra nu- oktober hun skal fole. Men er det sket i mens hun havde dem, kan der jo være lang tid til.

Jeg frygter jo at hun er i fol, ikke mindst fordi jeg ikke ønsker et føl, men i særdeles hed fordi det er hoppens far der så også er far til føllet.

Der kommer dyrlæge i stalden omkring d. 20, og her spørger jeg selvfølgelig om hvad han tror og får ham evt. til at håndprøve hende.

Men viser det sig nu hun er i fol, hvordan skal jeg så forholde mig til det føl? For det er jo indavl i stor stil.

Kan føllet fungerer, eller skal jeg få det aflivet med det samme?

Der er bestemt ikke den bedste situation jeg (måske) står i, men hvad ville i gøre hvis det var jer der fandt ud af, at hoppe var i fol med sin egen far.?

Jeg håber selvfølgelig på hun "bare" er tyk og oppuset, men når man nu ved hun har gået med en hingst og jeg ikke har oplevet hun har været i brunst. (heller ikke vist tegn på det, da der kom nye heste på marken) Så er frygten altså vokset betydeligt!

som sagt bliver det drøftet med dr. dyr, men vil gerne høre fra jer også.

Mvh Kathrine

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri!

Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ...

Arents Design

0
0
Svar på denne tråd

Føllet
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 12:04

Skal nok fungere, men der er selvfølgelig større chancer for at den kan have en defekt eller være mere skravlet, men som udgangspunkt behøver du ikke indstille dig på at aflive.

om du så vælger at aflive ved fravænning især ved hingsteføl ville jeg godt kunne forstå.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 12:09

Mange tak for dit hurtige svar!

Og det var trods alt rart at høre at det godt kan fungere! Men er der "defekter" må valget jo træffes derefter!

Mvh Kathrine

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt

Arents Design

0
0
Svar på denne tråd

Kan godt forstå
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 15:24

Du synes det er ret "træls" for det er jo pludselig ikke den "vare" du havde købt.. Jeg vil nærmest ønske det blev en hingst som så kan kastereret så man er sikker på der ikke ville blive avlet på dette føl.. Alt afhængig af hvor langt den er i drægtigheden kan dyrlægen altså gøre en del hvis føllet er uønsket..

Stald Amour

Avl og Ridning af DV og DOA

0
0
Svar på denne tråd

Føllet skal nok
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 21:18

Føllet skal nok være sundt og raskt, hvis der altså er et føl

0
0
Svar på denne tråd

Indavl
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 09:28

Der skal nok mere til før der opstår indavlsdepressioner, så nyd du bare føllet, hvis der kommer et. Jeg har tidligere avlet hunde og i visse racer var det en måde at stabilisere typen på, men ikke uden problemer. Jeg kender til en opdrætter, hvis tæver efterhånden blev mindre og ikke mindst mindre fertile. Til sidst uddøde hendes tævelinie, da hun ikke kunne få hvalpe i dem. Men her snakker vi adskillige generationer med bla. far-datter-parringer.

1
1
Svar på denne tråd

aflive
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 10:43
Jeg ville aflive et sådant føl ved fravænning. For over 10år siden fik min hoppe et føl efter hendes egen søn. Føllet kunne ikke rejse sig, og efter to dage blev det aflivet. Synd for hopen n absolut ikke et føl jeg havde lyst til. Hoppen vidste jeg ikke var drægtig da jeg købte hende.

Husk, at behandle de mennesker du møder på din vej op, med respekt. Du skal ofte møde dem igen, på din vej ned.

0
0
Svar på denne tråd

Mange islandske heste er også indavlede
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 11:25

På Island har man lavet systematisk indavl i over hundrede år.

Rigtig mange islandske heste har masser af indavl i stamtavlen - også tophingste. Og det er der ikke de store problemer med. Grunden til, at det går godt på Island med så massiv indavl er nok, at samtlige heste, som ikke duer bliver lavet til haffebøf - og så er det ligemeget om hestens forældre har vundet VM...

Se f.eks. en hingst som Korði fra Kirkjubæ

, som har Þáttur 722 fra Kirkjubæ flere gange i stamtavlen, og når man kigger nærmere på fadersiden med Hervör og Hrafn, bliver det kun værre. Korði er ikke engang et grelt tilfælde. (Med sine 1202 afkom, er Hrafn i øvrigt nærmest "stamfader" til de islandske heste i dag)

joras.dk/Annoncer/ heste.asp?b1=Detaljer&...Parents=on

Men et enkelt led med indavl - det giver sjældent problemer, selvom afkommet er dobbelt disponeret for genetiske defekter.

1
0
Svar på denne tråd

indavl
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 19:44

Kender et tilfælde hvor en hingsteplag bedækkede sin egen mor, og det kom der det fineste lille hoppeføl ud af, så tag det roligt, det skal nok gå.

Der er lavet rigtig meget indavl indenfor anerkendte hesteracer, så kan man jo diskutere om det er linieavl eller om det er indavl.

Hollywood Cheri Pine

født d. 12 august, 2012

Quarter Horse Mare

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 12:34

Mange tak for alle jeres svar, og det gør mig trods alt lidt mere tryg!

Føllet er på ingen måde ønsket, men skulle de komme så er der jo ikk noget at gøre ved det.

Jeg ved godt der foregår linieavl, men de heste jeg kender til er det længere ude og ikke far/datter kryds. Synes nemlig det er voldomt tæt på hinanden..

Jeg tager den som skrevet med dyrlægen når han kommer forbi omkring d. 20..

Og jeg er jo heller ikke sikker på der er liv derinde, synes bare hun var vokset meget, og på en anden måde end fedme. og så kan man nok heller ikk lade være med at se "spøgelser" når man nu ved den har gået med en hinsgt før jeg fik den.

Håber stadig på hun ikk er i fol, og hun bare er tyk, det kan jeg trods alt gøre noget ved

Mvh Kathrine

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt

Arents Design

0
0
Svar på denne tråd

OPDATERING
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 15:10

Hej Alle sammen

Har nu haft dyrlæge og han kunne ikke sige noget med sikkerhed, da hun ikke er bred men maven bare hænger lidt. Han siger muligheden er der, men tror umiddelbart ikke hun er i fol, men vil ikke give mig nogle garantier Så jeg venter og ser om der sker noget med maven i løbet af det næste stykke tid.

Men han beroligede mig lige som I har gjort, så kommer der føl må jeg jo bare tage det som en forsinket fødselsdags/studenter gave

Mvh Kathrine

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt

Arents Design

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider